Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrisch rijden zonder opladen... - Forum Wereldfietser

Elektrisch rijden zonder opladen...

Een utopie? Niet volgens deze fabrikant:

https://www.zehus.it/bike-plus/

Via een knop of "terugtraprem" wordt KERS (Kinetic Energy Recuperation System) geactiveerd waarmee de accu wordt opgeladen.

Lijkt me wel alleen "geschikt" voor heuvelachtig terrein: Opladen in de afdalingen (op vlak terrein zou dat moeilijk fietsen worden) en daarmee (een klein beetje?) hulp bij het weer omhoog fietsen.
Meer info verkrijgbaar over 12 dagen?
Stiekem gebaseerd op dit systeem? ;)

https://www.youtube.com/watch?v=5iqp09aPVeA
KERS klinkt als het energie-terugwin-systeem in F1-auto's.

leuk filmpje!
Prima idee. Geheel niet nieuw, geen idee in welke mate het op een fiets verschil zou kunnen maken.

Onze auto doet het ook. Dat ding is de hele tijd aan rekenen of er energie van de motor naar de wielen moet, of van de accu naar de wielen, of van de motor naar de accu, of van de wielen naar de accu. En wanneer het efficiënter is om energie van de motor te vragen of van de accu. Leuk om in de display te volgen.

Woon-werk in Zuid-Holland verbruikt het dan rond de 1:15 in de winter en 1:17 in de zomer. In de heuvels van de Bourgogne daalt het verbruik tot 1:22.

Onze andere auto zonder deze techniek doet het andersom. Verbruik in Zuid-Holland tussen de 1:10 en 1:12, stijgende richting 1:8 in de heuvels.
Leon schreef:
zo 19 mar, 2023 11:40
Meer info verkrijgbaar over 12 dagen?
Precies! Meer zal het niet zijn.
Fedor schreef:
zo 19 mar, 2023 11:38
Een utopie? Niet volgens deze fabrikant:
Lijkt me wel alleen "geschikt" voor heuvelachtig terrein: Opladen in de afdalingen (op vlak terrein zou dat moeilijk fietsen worden) en daarmee (een klein beetje?) hulp bij het weer omhoog fietsen.
Dus de energie die je bij het afdalen door de remkracht van een dynamo en die stroom in je accu kan krijgen klopt het verhaal.
Echter afdalen zal het niet meer worden dat zal dan net zo snel gaan als het klimmen. Toch.
Helaas energie daar valt niet mee te sjoemelen.
Wel een grappig “nieuwsbericht”; mijn moeder heeft een elektrische Koga van 11 jaar oud, je kunt daarbij op het schermpje gewoon instellen dat de accu door de motor/generator opgeladen wordt tijdens afdalingen.
Regeneratie is een bekend gegeven bij achtermotoren.
Niet mogelijk bij een middenmotor.

Maar nooit meer opladen...?
Flix schreef:
zo 19 mar, 2023 20:15
Maar nooit meer opladen...?
Zou betekenen dat in dit forum de ontdekking van het perpetuum mobile wordt geopenbaard. Komende week zitten we aan tafel in alle talkshows :wink: .
Speeder300 schreef:
zo 19 mar, 2023 23:03
...Zou betekenen dat in dit forum de ontdekking van het perpetuum mobile wordt geopenbaard. Komende week zitten we aan tafel in alle talkshows :wink: .
Johan zit er klaar voor 😉
maxresdefault.jpg
Speeder300 schreef:
zo 19 mar, 2023 23:03
Flix schreef:
zo 19 mar, 2023 20:15
Maar nooit meer opladen...?
Zou betekenen dat in dit forum de ontdekking van het perpetuum mobile wordt geopenbaard. Komende week zitten we aan tafel in alle talkshows :wink: .
Dat hoeft natuurlijk niet… Als je niet alleen laat regenereren bij afdalingen of ipv remmen, maar ook een deel van de directe trapenergie nar de accu leidt… Dus bijv. bij vlak rijden 10 % zwaarder trappen om de accu op te laden, bij stijging de motor laten helpen en bij afdaling en remmen de accu regenereren. Ik denk alleen niet dat er een markt voor is, het energieverlies en extra gewicht zorgt ervoor dat je beter af bent met een niet ondersteunde fiets.
Iemand moet wel beweging maken om energie op te wekken.
Of de acculading (wel eerst opladen) zorgt hiervoor of je bent het zelf.
Ik heb er wel eens aan gerekend, misschien zelfs op dit forum. De uitkomst was dat het nut van regeneratief remmen maar gering is, zelfs op een E-bike met achterwielmotor waar al alle voorzieningen, behalve een stukje electronische sturing, aanwezig zijn. De verliezen zijn te groot en zwaarder trappen frustreert nu eenmaal.

Niemand gaat ook een e-bike kopen die je niet gewoon kunt opladen terwijl de duurste onderdelen van de e-bike er wel op zitten. Niemand gaat ook de laatste tig kilometers van de rit stevig bijtrappen om te zorgen dat de accu thuis niet leeg staat, wat slecht is voor een accu.
Leon schreef:
ma 20 mar, 2023 09:31
De verliezen zijn te groot en zwaarder trappen frustreert nu eenmaal.
Een vluchtige blik op de kettingsmering, bandenspanning en zithouding van een gemiddelde fietser doet me geloven dat veel mensen daar niet bepaald last van hebben :lol:
Grandonneur schreef:
ma 20 mar, 2023 10:20
Leon schreef:
ma 20 mar, 2023 09:31
De verliezen zijn te groot en zwaarder trappen frustreert nu eenmaal.
Een vluchtige blik op de kettingsmering, bandenspanning en zithouding van een gemiddelde fietser doet me geloven dat veel mensen daar niet bepaald last van hebben :lol:
Juist wel. Daarom kopen velen een E-bike. (E-bikers let op: ik schrijf hier niet dat dit voor alle e-bikers geldt.)
Ik ken er ook zat die helemaal niet (meer) fietsen omdat ze dat zwaar vinden.
Meer een klikbait headliner zo. De wetten van energie gaan niet opeens ophouden te bestaan ook al wil men dat heel graag.
Ik zie inderdaad wel wat ruimte voor verbetering en beperkt terugwinnen van energie, maar bij lange na niet dat je niet meer hoeft op te laden.

Het zal ook afwachten worden op die revolutionaire accu die er al jaren aan zit te komen maar "mysterieus" nog altijd niet verschenen is (zal wel liggen aan de vraag waarschijnlijk). Je weet wel die van de helft van het gewicht, drie tot vijf keer zoveel energie en opgeladen in minder dan 5 minuten. Die de auto op één lading van de noordkaap naar Nederland doet brengen.
rockhopper schreef:
wo 22 mar, 2023 13:30
Het zal ook afwachten worden op die revolutionaire accu die er al jaren aan zit te komen maar "mysterieus" nog altijd niet verschenen is (zal wel liggen aan de vraag waarschijnlijk). Je weet wel die van de helft van het gewicht, drie tot vijf keer zoveel energie en opgeladen in minder dan 5 minuten.
Dat ligt meer aan marketeers en andere enthousiastelingen die denken dat omdat ontwikkelingen nu eenmaal snel gaan (???) alles wat electrisch elke 18 maanden twee keer zo snel/sterk/groot wordt en niet weten dat de wetten van natuur- en scheikunde daar niet aan willen gehoorzamen.
rockhopper schreef:
wo 22 mar, 2023 13:30
Het zal ook afwachten worden op die revolutionaire accu die er al jaren aan zit te komen maar "mysterieus" nog altijd niet verschenen is (zal wel liggen aan de vraag waarschijnlijk). Je weet wel die van de helft van het gewicht, drie tot vijf keer zoveel energie en opgeladen in minder dan 5 minuten. Die de auto op één lading van de noordkaap naar Nederland doet brengen.
Wat ik bij dit soort zaken altijd een interessante vraag vind is hoe dik de laadkabel moet zijn als je de energie, benodigd voor een ritje Noordkaap / Nederland in 5 minuutjes naar de accu wil brengen.