Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand ervaring met een Specialized E-bike - Forum Wereldfietser

Iemand ervaring met een Specialized E-bike

Hallo

Is er iemand met ervaring met een Specialised E-bike. Gisteren op de beurs gefietst op een Turbo Vado 4.0. Bijna de ervaring van een gewone fiets, stille motor met net genoeg ondersteuning. Ze gebruiken een motor van Brose, ik had er nog nooit van gehoord. De Turbo Terro is misschien nog meer een reisfiets, komt meer uit de ATB hoek.

We willen ons hond in een kar meenemen en toch in hetzelfde tempo fietsen.

Groet Jaap
JaapN schreef:
za 25 feb, 2023 15:03
Hallo

Is er iemand met ervaring met een Specialised E-bike. Gisteren op de beurs gefietst op een Turbo Vado 4.0. Bijna de ervaring van een gewone fiets, stille motor met net genoeg ondersteuning. Ze gebruiken een motor van Brose, ik had er nog nooit van gehoord. De Turbo Terro is misschien nog meer een reisfiets, komt meer uit de ATB hoek.

We willen ons hond in een kar meenemen en toch in hetzelfde tempo fietsen.

Groet Jaap
Ik had een Brose motor in mijn speedpedelec, en die ging na 20000 km kapot. De tweede na 5500. Toen heb ik hem bij de fietsenmaker ingeruild. De fabrikant van fiets en motor deed weinig aan garantie en coulance. De fietsenmaker gelukkig wel.
Zolang de motor het deed, was het wel een heerlijke motor. Stil en natuurlijke ondersteuning.
Ik rij momenteel op een Levo met fietskar en op dit moment is mijn Brose motor kadoek.
Aangezien ik de levo 2dehands heb gekocht en de vorige eigenaar de motor heeft opgevoerd geeft Specialized het daarop.
Grote onzin want gebruik bijna altijd 15% ondersteuning en ga nooit harder dan 25kmh.
Specialized vraagt de hoofdprijs maar is zeer slecht in service uit mijn ervaring.
Heb ook de Epic cross country MTB maar moet wel zeggen dat het verder geweldige fietsen zijn.
Op dit moment de Tero in optie genomen en ga zaterdag een proefrit maken en heel duidelijk vragen of de fiets wel geschikt is voor een fietskar.
Rij sinds mei vorig jaar een Turbo Tero 5.
Fijne fiets qua geometrie (niet te lang) en met wat meer straat en bos banden (crossroads) heel allround.
Had moeilijkheden maar die waren op electronisch vlak en monteur zelf was niet tevreden na aantal keren er aan te hebben gewerkt..
(motor bleef het doen, was niet stuk, wel steeds foutmeldingen en restart, lastig te ontdekken wat het nou was)
Opgelost met vervangen motor en display. Heel goede service dus en geen enkel probleem meer.
Overigens zijn de riem en software aangepast bij deze modelseries waarbij het stuk gaan van de Brose tot het verleden zou moeten behoren.
Motor loopt zeer soepel en is sterk.
Soepel in de zin van vloeiend/natuurlijk in het vermogen/kracht afgeven en is vrij stil. Verschillende mooie Bosch CX fietsen geprobeerd maar voor mijn oren is dat zeurende geluid niet te doen.
Ik trap wat sneller, zo rond 85/90 omwentelingen en dan hoor ik de motor niet meer terwijl de crossroad banden ook stil zijn. Hij is sowieso vrij stil in het groene bereik wat op de display wordt weer gegeven qua efficiënte trap modus.
Mijn "doe het alles, nou ja veel, fiets wat betekent niet echt mountainbiken maar wel bospaadjes en touren en boodschappen.
Weg en veld en bos.....
Heb standen wat aangepast. Eco ietsje hoger en trail ook, turbo wat meer naar beneden qua % en nm.
Zodoende rij ik bijna alles in eco en af en toe in trail. Een heel stijl heuveltje trekt de motor ook gemakkelijk in turbo.
Fijne fiets al met al. In mijn geval uitgerust met spatborden, drager en verlichting.
Geen achtervering nodig ook met de dikke banden en wat demping in het zadel (SQlabs) voor zoals ik de fiets gebruik.
Rij met m'n 94kg zo'n 100 km met de fiets gemiddeld, weg en bos en aangepaste sterkte eco en trail. Motor 90nm, het zou kunnen dat de Tero 4 met 70nm wat zuiniger is.
Vado ook geprobeerd maar die is tikkie langer en 27.5 inch wielen en ik vind de 29 inch wielen prettig en ook mooi in de xl versie die ik heb.
Oh ja, wat leuk is dat de zadelpen naar beneden kan (handeltje aan stuur). Ik dacht eerst heb ik dat nou nodig maar blijkt bij heuvel af fijn te zijn en ook als je door een nauw steegje gaat of voor een stoplicht moet wachten. Even laten zakken en je staat met de voeten plat op de grond. Blijkt ik dus veel te gebruiken:-)
Dank voor jullie ervaringen

We hebben een Vado 4.0 gekocht omdat hij zo lekker fiets en de belastbaarheid (draaggewicht) volgens de specs erg hoog is.

Eerste ritjes met hondenkar zijn positief, loopt als een zonnetje. We rijden steeds in eco stand vaak maar 20%. Een fiets met motor en kar en een zonder motor en we rijden weer in hetzelfde tempo.

Binnenkort de eerste test met bagage en hondenkar.

Groet Jaap
Ik heb de Tero X 5.0 gekocht.
Eerste wat me zeer tegenvalt is de lage bagagedrager.
Tassen komen op de koppeling van de fietskar.
Ook ben ik niet tevreden over de actieradius.
Dit wil ik nog even aanzien wanneer de temperatuur wat hoger wordt.
Heb De paastocht gefietst met een radical design kar.
Met Hemelvaart ga ik de Bob Yak proberen.
Je zou eens kunnen experimenteren met de Specialized app Mission Control, waarmee je de mate van ondersteuning, en daarmee het stroomverbruik en dus de range kan manipuleren.
Wij hebben met Pasen gefietst met kar en hond (samen 50 kg), licht heuvelachtig terrein en mooi weer. Ons viel de actieradius juist mee. We fietsen meestal met 10% ondersteuning, dat is genoeg om e en niet-e in het zelfde tempo te fietsen.

We hadden geen fietskampeer bagage bij ons.

Groet Jaap
Mijn vriendin rijd sinds 2018 naar volle tevredenheid op haar Vado Turbo. Zij is een goede fietster maar heeft soms een steuntje nodig van haar motortje.

Nu rond de 10000 km met ondersteunig (1e stand meestal) zonder noemenswaardige problemen. 2 x een upgrade laten doen. Wat je niet moet vergeten is, dat dit een fiets is met ondersteuning en zeker geen E-bike Pedelec. Je zult zelf mee moeten trappen om op snelheid te komen en te blijven. Een fiets voor fietsers en niet voor de gemiddelde E-biker.

Ook met bagage geen probleem, wel andere drager gemonteerd. De originele is bagger. Accu gaat rond de 80km mee, op stand 1 en rond de 25 kmu. Niks te klagen in deze. Comfort dik in orde. Is een herenmodel, wat aan de lange kant maar een kortere voorbouw lost dit op. Hopelijk mag mijn wederhelft nog veel tevreden kilometers maken op haar Vadootje. Ik fiets wel mee met mijn Santos/Pendix
Ondertussen 1000km verder en heb ook een 2de accu aangeschaft.
Het lijkt erop dat deze een hogere actieradius heeft dus vraag me af of de eerste wel goed is.
Afgelopen weekend ritje met de Bob gedaan en is me super bevallen.
Ook de Bob heeft een upgrade ondergaan en dit is me dus zeer positief bevallen.
De bagagedrager heb ik de zijstukken van de Thule pedal op gemaakt en nu zitten mijn tassen op perfecte hoogte.
Toch hou ik me tips aanbevolen welke bagagedrager geschikt zou kunnen zijn voor de TeroX met hogere ophanging.
20230420_155827.jpg
Met Hemelvaart onze specialised met Hondenkar en (veel) bagage getest. Actie radius viel heel erg mee. Op vlak terrein is een ondersteuning van 10% al genoeg en kun je 120 km rijden zonder te laden. Wij zijn content.
E856BA69-1B5F-4830-99A8-E25A2BDF5FC3.jpeg
JaapN schreef:
za 25 feb, 2023 15:03
Hallo

Is er iemand met ervaring met een Specialised E-bike. Gisteren op de beurs gefietst op een Turbo Vado 4.0. Bijna de ervaring van een gewone fiets, stille motor met net genoeg ondersteuning. Ze gebruiken een motor van Brose, ik had er nog nooit van gehoord. De Turbo Terro is misschien nog meer een reisfiets, komt meer uit de ATB hoek.

We willen ons hond in een kar meenemen en toch in hetzelfde tempo fietsen.

Groet Jaap

Dag Jaap,

Ik rijdt sinds een half jaar op de Specilazed como 4.0 en heb er geen spijt van gekregen. Inmiddels de N8 Zuid-Denemarken gefietst. Stille motor, met een beetje zuinige fietsgebruik (niet continu in de Turbo) gaat de accu dik 100 km mee. Gewoon met een derailleur (geen belt), schakelt perfect , dus klimmen gaat prima. Altijd een gewone trekkingbike gehad maar nu dus E-bike, minder moe en meer energie na een dag fietsen. 👌