Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Bosch Smart System / 750 Wh batterij - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Bosch Smart System / 750 Wh batterij

Onlangs gestart met een nieuwe hobby, trekking met ebike door Europa, Bij keuze van ebike, gekozen voor het nieuwe Smart system, daar zit een 750 Wh batterij bij en een Performance CX motor, Kiox 300 is het scherm. Je kan de software zelf updaten via de Flow App, alleen voor enkele specifieke items moet je via de dealer iets updaten.

Eerste ervaringen na 1 maand gebruik:
(1) De batterij gaat relatief snel leeg. Dit heb ik vergeleken met andere batterijen. Het schijnt dat je enkele oplading-cycli moet doorstaan voordat de batterij optimaal functioneert. Hierover meer na enkele maanden
(2) Een recente update levert nu navigatie op het Kiox 300 screen (lijn indicatie), dat werkt goed. Alleen moest ik wel de Flow App en Bluetooth link geheel deleten en opnieuw instaleren, om zodoende het weer werkend te krijgen (meer gebruikers hadden hier last van, gehoord via de dealer).
(3) De motor zelf is erg prettig, relatief stil en levert veel ondersteuning. Je kan nu verschillende Modes installereen die ondersteuning automatisch aanpast, zoals AUTO or Tour+. Erg gemakkelijk

Ik ben nog aan het analyseren hoe ik minimaal 100km op een lading kan halen. Natuurlijk met ECO mode is dat mogelijk, maar in bergachtige gebieden moet je soms TOUR of TOUR+ gebruiken, en bij zeer steile heuvels wellicht AUTO of TURBO

Meer hierover na intensiever gebruik, als iemand dat tenminste leuk vindt

groet
Flexfiets schreef:
do 03 nov, 2022 19:03
als iemand dat tenminste leuk vindt.
Ik help het je hopen (wereldfietsers en elektrische fietsen is als water en vuur).
Ik lee graag je ervaringen.
Speeder300 schreef:
vr 04 nov, 2022 13:01
(wereldfietsers en elektrische fietsen is als water en vuur)
...sommige wereldfietsers...
Flexfiets: welkom op dit forum (ze nu pas dat dit je eerste post is). Ik hoop dat je niet schrikt van d discussie, er zijn mensen actief op dit forum die het rijden op een elektrische fiets geen fietsen vinden. Mede daarom is er gelukkig een apart sub-forum voor elektrisch fietsen, hopelijk zorgt dat ervoor dat we die discussie hier niet weer hoeven te voeren.

Wat zijn je plannen? Ik lees 100 km met een acculading, en ik denk dat dat inderdaad op stand eco wel lukt, maar een volbepakte fiets op geaccidenteerd terrein… ik ben benieuwd.
Ik lees alleen een verhaal over de electrische aandrijving. Om wat voor fiets gaat het eigenlijk? Als je meer km uit een accu wilt halen is dat wel belangrijk, net als het totaalgewicht en de vorm (aerodynamica) van degene die er op zit en wat er aan hangt.
We zijn inderdaad benieuwd naar jouw ervaringen.

Voor ervaring uit de eerste hand met het rijden met een Pendix systeem, zie dit draadje: Eerste ervaringen met Pendix-systeem
Ik heb daar een korte bijdrage bij gezet over mijn ervaring met het Neodrives systeem (Santos, Idworx).
Hi Flexfiets,

Welkom op het forum.
Ik vraag me af of die 100 of misschien 80 km een probleem is.
Je blijft toch immers niet de hele dag op je fiets zitten tijdens je vakantie?
Er is altijd wel een terras waar je in ruil voor jouw aangename gezelschap en de aanschaf van een kop koffie of thee met gebak je accu even wat bij mag laden.

Ik ga op vakantie zonder kookgerei en eet tussen de middag warm in een restaurant. In landen als Italië en Frankrijk zijn de maaltijden tussen de middag vaak verrassend goedkoop.
Het zou me niet verbazen als je accu na een gezonde en voedzame maaltijd ook weer vol is.
Flexfiets schreef:
do 03 nov, 2022 19:03
Ik ben nog aan het analyseren hoe ik minimaal 100km op een lading kan halen. Natuurlijk met ECO mode is dat mogelijk, maar in bergachtige gebieden moet je soms TOUR of TOUR+ gebruiken, en bij zeer steile heuvels wellicht AUTO of TURBO
Meer hierover na intensiever gebruik, als iemand dat tenminste leuk vindt
Met een 750W batterij zou je gemakkelijk 100 km moeten halen als je zelf nog redelijk goed meetrapt, ook met bagage. Een tip: probeer een zo hoog mogelijk beentempo te draaien in een lage versnelling, dan werkte de motor veel efficiënter. Je rijdt dan wel wat langzamer, maar het spaart heel veel stroom, bergop al helemaal. In het begin is dat even wennen, maar je zult zien dat je actieradius omhoog vliegt.
peter de rijk schreef:
vr 04 nov, 2022 17:41
Een tip: probeer een zo hoog mogelijk beentempo te draaien in een lage versnelling, dan werkte de motor veel efficiënter. Je rijdt dan wel wat langzamer, maar het spaart heel veel stroom, bergop al helemaal. In het begin is dat even wennen, maar je zult zien dat je actieradius omhoog vliegt.
Voor mijn Pendix geldt dit. Is dit ook van toepassing op zo'n Bosch middenmotor vraag ik me af?
keesm54 schreef:
vr 04 nov, 2022 18:03
peter de rijk schreef:
vr 04 nov, 2022 17:41
Een tip: probeer een zo hoog mogelijk beentempo te draaien in een lage versnelling, dan werkte de motor veel efficiënter. Je rijdt dan wel wat langzamer, maar het spaart heel veel stroom, bergop al helemaal. In het begin is dat even wennen, maar je zult zien dat je actieradius omhoog vliegt.
Voor mijn Pendix geldt dit. Is dit ook van toepassing op zo'n Bosch middenmotor vraag ik me af?
Ik dacht dat dit voor elke motor met een trapsensor gold, maar misschien vergis ik me?
Van de Bosch-site: "Drive units van Bosch eBike Systems geven je een uniek rijgevoel. Drie sensoren meten meer dan 1.000 keer per seconde de trapkracht, trapfrequentie en snelheid."
Poppink schreef:
vr 04 nov, 2022 13:48
Er is altijd wel een terras waar je in ruil voor jouw aangename gezelschap en de aanschaf van een kop koffie of thee met gebak je accu even wat bij mag laden.
Eet tussen de middag warm in een restaurant. In landen als Italië en Frankrijk zijn de maaltijden tussen de middag vaak verrassend goedkoop. Het zou me niet verbazen als je accu na een gezonde en voedzame maaltijd ook weer vol is.
Hier wil ik mijn ervaring in deze wel vertellen.

Ik ben ook van de heerlijke maaltijden rond het middaguur in Frankrijk, Spanje, Italië, etc. en gebruikte in de eerste instantie dus ook die lunches om mijn accu te laden.
Maar ik vond het toch te onhandig. Want soms kun je gewoon ergens niet lunchen, of je hebt geen zin/honger, of je wilt sowieso doorfietsen. En dan eindig je op het laatst met een lege accu; juist op het moment dat je dat het onprettigst vind.
Ook is het best een gedoe: ipv neer te ploffen loop je eerst te zeulen met een accu en lader, op zoek naar een stopcontact; in veel landen hebben ze verbazend weinig stopcontacten in hun ruimtes. Overigens is de toestemming eigenlijk nooit een probleem geweest.
Bovendien moet je echt wel anderhalf, twee uur zitten, wil je enige substantiële lading (enkele tientallen procenten) in een 750Wh accu krijgen.
Al met al vond ik deze manier van 'e-bike management' te dwingend, en te ver afdrijven van de vrijheid die fietsen zo mooi maakt.

Dus ben ik er vanaf afgestapt; eerst door gebruik te maken van een reserve accu waardoor de range gezamenlijk op 150 à 200 km kwam, en vrij snel daarna door gebruik van een app, waardoor ik mijn systeem kon tunen. Door de door mij standaard gebruikte stand op 6% te zetten, had ik net een minimale, fijne ondersteuning, én een range van 150 tot 250 km.
Zo heb ik mijn vrijheid weer terug. Alleen 's nachts aan de lader en de hele fietsdag een no-brainer betreffende de acculading.
peter de rijk schreef:
vr 04 nov, 2022 17:41
In het begin is dat even wennen, maar je zult zien dat je actieradius omhoog vliegt.
Dit kan een goed advies zijn.

Maar ik vind het ook enigszins tricky: je neemt juist een fiets met ondersteuning om lekker door te blijven fietsen (langeafstandsfietser) zoals je altijd al deed. De fiets moet jou dus helpen (ondersteunen), en het moet niet gaan draaien om hoe jij de fiets het best kan inzetten zodat de fiets 'blij' blijft...
Eigenlijk moet je gewoon de hele dag fietsen zonder dat je je realiseert dat je op een ebike rijdt, is mijn idee hierover.

Daarom is het ook zo lekker dat je niet tussentijds hoeft bij te laden (zie m'n vorige bijdrage).
peter de rijk schreef:
vr 04 nov, 2022 18:13
keesm54 schreef:
vr 04 nov, 2022 18:03
peter de rijk schreef:
vr 04 nov, 2022 17:41
Een tip: probeer een zo hoog mogelijk beentempo te draaien in een lage versnelling, dan werkte de motor veel efficiënter. Je rijdt dan wel wat langzamer, maar het spaart heel veel stroom, bergop al helemaal. In het begin is dat even wennen, maar je zult zien dat je actieradius omhoog vliegt.
Voor mijn Pendix geldt dit. Is dit ook van toepassing op zo'n Bosch middenmotor vraag ik me af?
Ik dacht dat dit voor elke motor met een trapsensor gold, maar misschien vergis ik me?
Van de Bosch-site: "Drive units van Bosch eBike Systems geven je een uniek rijgevoel. Drie sensoren meten meer dan 1.000 keer per seconde de trapkracht, trapfrequentie en snelheid."
Goed advies, het klopt ook goed in de praktijk.

Eigenlijk is "efficienter" niet helemaal het hele verhaal. Het klopt wel dat een hoger toerental fijn is voor een electrische motor (en voor je knieen en het fietsgevoel!), maar de grootste reden dat de motor minder energie gebruikt is omdat hij dan ook minder gaat leveren. Ebike motoren hebben namelijk een geprogrammeerde curve met cadans en kracht als bepalende factor.

Zo gaf een eerste generatie Yamaha het meeste vermogen rond de 80rpm en boven de 100rpm veel minder ondersteuning. Bosch zit wat hoger in de toeren en geeft wat langer kracht af. Omdat Yamaha sowieso één van de efficiëntste systemen was (is?)omdat hij intern ook geen voltage omvormt kon je daardoor met een hoge cadans enorm ver komen. Bij Bosch werkt het trucje ook, maar duidelijk minder sterk.

Wat positief hieraan is, is dat als jezelf meer vermogen levert je ook hoger in de cadans wil zitten (geldt voor de meeste mensen), dus dat gaat mooi hand in hand. Jij trapt sneller en de motor snoept minder stroom,
Flix schreef:
za 05 nov, 2022 10:59
Eigenlijk moet je gewoon de hele dag fietsen zonder dat je je realiseert dat je op een ebike rijdt, is mijn idee hierover.
Bij een normale fiets moet je ook niet continue zwaar trappen. Je moet juist fietsen alsof je op een normale fietst rijdt voor het beste rendement.

Dat veel e-bikers hun fietsgedrag volledig hebben gewijzigd staat daar los van.
Flexfiets schreef:
do 03 nov, 2022 19:03
Onlangs gestart met een nieuwe hobby, trekking met ebike door Europa, Bij keuze van ebike, gekozen voor het nieuwe Smart system, daar zit een 750 Wh batterij bij en een Performance CX motor, Kiox 300 is het scherm. Je kan de software zelf updaten via de Flow App, alleen voor enkele specifieke items moet je via de dealer iets updaten.

Eerste ervaringen na 1 maand gebruik:
(1) De batterij gaat relatief snel leeg. Dit heb ik vergeleken met andere batterijen. Het schijnt dat je enkele oplading-cycli moet doorstaan voordat de batterij optimaal functioneert. Hierover meer na enkele maanden
(2) Een recente update levert nu navigatie op het Kiox 300 screen (lijn indicatie), dat werkt goed. Alleen moest ik wel de Flow App en Bluetooth link geheel deleten en opnieuw instaleren, om zodoende het weer werkend te krijgen (meer gebruikers hadden hier last van, gehoord via de dealer).
(3) De motor zelf is erg prettig, relatief stil en levert veel ondersteuning. Je kan nu verschillende Modes installereen die ondersteuning automatisch aanpast, zoals AUTO or Tour+. Erg gemakkelijk

Ik ben nog aan het analyseren hoe ik minimaal 100km op een lading kan halen. Natuurlijk met ECO mode is dat mogelijk, maar in bergachtige gebieden moet je soms TOUR of TOUR+ gebruiken, en bij zeer steile heuvels wellicht AUTO of TURBO

Meer hierover na intensiever gebruik, als iemand dat tenminste leuk vindt

groet
Het is maar wat je "relatief snel leeg" vindt. Als je zelf meer dan de helft van de trapkracht levert dan schat ik dat de accu je 75 km verder brengt dan wat je zonder accu aan boord zou komen.
Gaat jouw ebike echter sneller dan 25 km/h en/of laat je de fiets al het werk doen, dan kom je niet 75 km verder maar 75 km ver naar mijn verwachting.

Een tweede accu is duur maar relatief licht om mee te nemen. Een lader is ongeveer even zwaar.

In de bergen, schakelen totdat je geen versnelling hebt en dan pas de auto of turbo gebruiken..... Zoveel mogelijk in ECO blijven, net genoeg om het extra gewicht van de motor en accu te compenseren.
Hans Keesom schreef:
vr 10 feb, 2023 12:07
Zoveel mogelijk in ECO blijven, net genoeg om het extra gewicht van de motor en accu te compenseren.
Dat klinkt mooi, maar als je het zo doet had je de motor en accu natuurlijk net zo goed thuis kunnen laten. Dus uiteraard niemand gaat dat zo doen.
Leon schreef:
vr 10 feb, 2023 12:13
Hans Keesom schreef:
vr 10 feb, 2023 12:07
Zoveel mogelijk in ECO blijven, net genoeg om het extra gewicht van de motor en accu te compenseren.
Dat klinkt mooi, maar als je het zo doet had je de motor en accu natuurlijk net zo goed thuis kunnen laten. Dus uiteraard niemand gaat dat zo doen.
Dat mag iedereen zelf bepalen, jij ook.

Ik doe het zo en het bevalt me prima. Anderen mogen het proberen na te doen om te kijken of het bevalt.
Ik heb op die manier steeds de keuze uit 4 verschillende fietsen en kan elk moment met een druk op de knop ertussen wisselen.
Dat bevalt erg goed omdat de omstandigheden qua weer/tijdsdruk/bestemming en bagage regelmatig veranderen.

Voorlopig leven we nog een een vrije wereld toch ;-)
Zelf rij ik zo vaak mogelijk zonder de ondersteuning aan. 80% van de rijtijd is zonder. Maar ik heb zo soms van die dagen dat ik gewoon na 10km niet meer vooruit kom en het lichaam niet wilt en dan gaat ie op ECO. Nu ben ik al weer ruim over de 200km aan het fietsen en alle blokjes zijn nog aanwezig. Een elect.fiets is voor mij gewoon een geruststelling dat in geval van nood er een ondersteuning mogelijk is.
Inmiddels heb ik wat kilometers achter de rug op een Urban Arrow, de Randstedelijke favoriet, de bakfiets voor ouders met veel haast. Andere vracht dan kroost past ook prima in de bak. In de gewone uitvoering is het prima trappen op de eco-stand. Ongeveer vijfentwintig op de teller bij niet te veel wind ging prima en dat viel me alles mee. Ik doe ook wat bezorgwerk met een uitvoering met een soort ijskast voorop. Dat is een zware en vrij omvangrijke constructie. De trapondersteuning gaat een stap hoger en dan is een vaartje tussen de 15 en 27 km/u prima vol te houden. Dat is zelfs middenin de hoofdstad sterk afhankelijk van de windrichting. In beide gevallen is de motor de Cargo Line van Bosch. Ondersteuning uit betekent stevig trappen om aan de twintig te komen.

Kortom, de turbo, de krachtigste stand hoeft er niet op, is voor een fietser met een redelijke basisconditie behoorlijk overbodig. Een beetje ondersteuning is goed voelbaar, geeft een zetje, waardoor een constante en hogere snelheid prima valt vast houden.