Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Auto waar de fiets in past - Forum Wereldfietser

Auto waar de fiets in past

Begrijp dat het hier geen autoforum is maar de vraag gaat vooral ook over de fiets, die best wel belangrijk voor mij is.

Mijn vorige auto was een Opel bestelbusje (diesel) waar ik de fiets in kon schuiven (en in kon slapen). Dat is mij goed bevallen en eigenlijk zou ik weer een auto willen hebben waar dat bij kan. Maar het liefst niet opnieuw een bestelauto maar een wat zuinigere auto (wel benzine of hybride dit keer). Het liefst richting de 1 op 20 qua verbruik.

Op zich heb ik ook wel een fietsenrek maar de fiets gaat heel vaak mee en met een fietsenrek verbruik je ook meer. Ben vooral alleen op pad dus een achterbank is dan niet nodig.

De fiets is een Batavus Mambo (70 cm framegrootte). Een vrij grote fiets dus. Ligstuurtje kan er eventueel af als dat nodig is. De lengte is 182cm.
Afbeelding

Soms worden fietsen ook wel vervoerd met een gedemonteerd voorwiel. Is dat een beetje een makkelijke handeling bij deze fiets? Of is dat meer iets voor racefietsen of mountainbikes. Als dat niet teveel gedoe is dan lijkt dat mij ook wel een mooie oplossing.

Afbeelding

Budget is ongeveer 6.000 euro maar hier kan wat van worden afgeweken. Heeft iemand misschien ideeën?
Als je genoeg demonteert kun je best vier fietsen in een Renault Twingo kwijt, zonder passagier gaat dat nog wat makkelijker. ;)

Zonder quickrelease naaf gaat een wiel er niet uit zonder gereedschap. Nu kun je wel het specifieke gereedschap voor demontage van wiel(-en) standaard klaar leggen in de auto, maar echt handig wordt het daar niet van natuurlijk. Zeker niet als die fiets regelmatig de auto in gaat.

Laatst nog een autoreclame gezien waar men bezig was mountainbike in de auto te krijgen. Snel na het tillen werd er weg gezapt naar een ander shot, want zonder demontage paste het echt niet bij die auto (-:

Als je wil dat deze specifieke fiets zonder demontage in een bepaalde auto past, maak 'm even netjes schoon en neem 'm mee naar een proefrit en ga gewoon passen.
Nee, het demonteren van deze fiets is niet alles.
Als je een auto moet kopen waar deze fiets in past is het denk ik goedkoper om een andere fiets te kopen en een kleinere auto, wat de vraag oplevert wat voor fiets je eigenlijk zou willen voor de tochten waarbij je met de auto gaat en waar je de auto verder voor nodig hebt.

Of je neemt weer genoegen met de luxe van een busje, waar ik wel eens jaloers naar kijk als ik zie hoe gemakkelijk daar een fiets in gezet wordt.
Citroen Berlingo. Daar kan je hem met achterbank links achter ingeklapt zo in rijden. Hij staat dan schuin achterin klem met het voorwiel achter de bestuurdersstoel. Je hoeft hem alleen maar met een stukje touw aan de hoofdsteun van de rechterachterbank vast te maken. Ideal!
Voor het (de)monteren van een voorwiel zonder quick release heb ik zelf altijd een "peanut butter wrench" bij me.

https://www.velosolo.co.uk/campagwrench.html

Daarmee komen er waarschijnlijk veel meer kleinere stationwagens binnen de mogelijkheden.
De fiets gaat vaak mee, lees ik. Dan zie ik niet voor me dat je dat voorwiel er steeds uithaalt.
Station? En dan fiets plat er in, kan je ook in slapen.

Maar vraag me af wat meer verbruikt, kleine auto met fietsendrager ( of drager op het dak die je gewoon kan laten zitten ) of station/bestelauto/ busje waar fiets in past……

Gr ej
Opel heeft een aantal modellen geleverd met ingebouwde fietsendrager die je uit de achterbumper naar achteren kunt schuiven als optie. Nadeel is wel dat er dan geen trekhaak achter de auto kan. Niet voor een fietsendrager dan natuurlijk, maar voor een eventuele Boedelbak etc.

Ook is veiligheid wellicht iets om mee te nemen in je overweging. In een aanrijding kan een fiets achterin een personenauto best een gemeen object worden. Met een fietsendrager achterop heb je 'm een stuk veiliger buiten staan, en als je geen achterbank nodig hebt kan ook een bestelauto met volledig schot je duidelijk die scheiding bieden. En die laatste kan je de provinciale opcenten schelen in de wegenbelasting als particulier, of wellicht heb je zelfs de mogelijkheden om 'm zelfs wel zakelijk rijden tegen het ondernemerstarief?
Ik denk niet dat deze fiets zomaar in een willekeurige stationwagen past. Passen dus.

Een fiets bovenop de auto is een echte benzineslurper. Ik heb er ooit drie op een gewone auto gehad. Dat kostte 20% extra brandstof en elke helling op de buitenlandse snelwegen werd een berg.
Op een drager achterop is daarentegen weer nauwelijks merkbaar.
Wou je nu ook nog in je auto blijven slapen? anders moet je kostentechnisch voor dat budget zeker een klein autootje nemen met fietsendrager, om een laag verbruik te halen (ook de km's zonder drager meetellen).
Groot genoeg voor fiets erin+slapen is altijd duurder en minder zuinig.

Mijn ouwe pa rijdt zo een Yaris hybrid met drager achterop. Moet je budget wel wat omhoog. Prius zou kunnen.
Of dit natuurlijk 8)

https://www.autotrack.nl/a/volvo-200-se ... 1649081169

niet zuinig, maar vrij van wegenbelasting en op gas. Mag niet meer hè, tegenwoordig. Gas.
Ik doe dit dagelijks met een VW Caddy, maar 1 op 20 ga je daar niet mee halen.
1 achterstoel eruit en een gootje om de wielen in te zetten zodat het stuur niet omklapt als je hem erin/ eruit rijdt.
Leon geeft goede tips, en zoals Ronald en ton_s schrijven is een auto van het type 'bestelwagen' zoals een Berlingo of Caddy superhandig voor bulkvervoer.

Ik ben benieuwd of TS een eerste reactie wil geven, aangezien hij dat bij zijn enige andere vraag, waar mensen behulpzaam op reageerden, niet deed.
viewtopic.php?f=12&t=34682&p=362649#p362649
kies voor een niet te grote auto, met de lichtste motor, waar je met je wat grotere lijf :wink: zelf ook nog redelijk in zit (of koop een tweedehands echte autostoel!) en in kan liggen (om te slapen).
qua verbruik denk ik: beter wat wind vangen als de fiets op de drager op de trekhaak staat, dan iets hoogs/groots wat altijd meer verbruikt.
ik denk aan: skoda fabia, bijvoorbeeld de station met lichte motor (driecylinder),
fiat panda. aerodynamica van een bushokje, maar zuinig en praktisch. lang genoeg?
ford bestelauto, zo'n smallere, heet dat Courier of zo?
De VW Caddy of een Citroën Berlingo hebben inderdaad wel mooie ruime laadruimte. Denk inderdaad dat je daar toch op uitkomt met deze wensen.

Maar misschien zijn er ook mogelijkheden met bijvoorbeeld een langwerpige station. Weet nog dat wij hier vroeger een Volvo V40 hadden (bouwjaar 1998) waar toen met wat passen en meten mijn vorige fiets ook in paste. Maar goed, die fiets was wel iets kleiner qua frame.

Zo'n type auto als een Skoda Fabia of een Japanner lijkt me wel wat. Maar zal alles wat hier genoemd is sowieso nog eens nader bekijken!
Ik heb een twintig jaar oude Opel Astra en daar schuif ik mijn fiets zo in, geen station nodig. Iets waar de fiets rechtop in pas is natuurlijk wel fijner, maar een grote auto kopen omdat je fiets er in moet in plaats van op de trekhaak is een dure hobby: dure auto en hoog verbruik.
Niet er in maar op de trekhaak.
Je rijdt echt niet altijd met de fiets achterop.
En als benzineverbruik en betrouwbaarheid telt, koop dan een Japanse auto.
Wat dacht je van de Toyota Prius Hybride?
Wij hebben deze puzzel ook gemaakt. Jarenlang veel plezier van een Renault Kangoo gehad waar één fiets met de bank plat makkelijk in kon liggen. En met de achterbank eruit (paar schroeven) konden er twee rechtop en nog flink wat bagage.

De Kangoo was helaas aan z’n eind gekomen en op zoek naar een vervanger die een tijd mee kon gaan kwamen we er snel achter dat nieuwere auto’s met dezelfde mogelijkheden vaak zwaarder waren dan de oude Kangoo. En dus meer wegenbelasting. Ook wilden we een substantieel zuiniger auto (met de Kangoo reden we 1:14, we wilden naar 1:20) En vergelijkbare auto’s (binnen ons budget) waren niet wezenlijk zuiniger. Dus uiteindelijk gekozen voor een kleine zuinige auto. En een fietsenrek. Wat meer gedoe en minder mogelijkheden. Maar wel zuiniger.
Renault Modus?
wij hadden eerder een Renault Scenic. met de 1.6 benzinemotor 1:14 , ondanks veel stadsverkeer , maar hij is er ook met de 1.4 motor. en zet er dan de bandenmaat van de 1.6 op. ruime gezinsauto. met de achterbank er uit kun je er zo een campertje van maken.
tip: pas 'Het nieuwe rijden' toe ! scheelt je zo 10 à 15% benzine ten opzichte van gelijkmatig gas geven en hogere toerentallen (en wel pas bij warme motor). en het rijdt ook nog eens erg vlot.
Ik zag laatst ik meen een Toyota Yaris Verso rijden met twee fietsen achterin rechtop staand. (Wel hoog pausmobiel-gehalte)

Ik heb zelf een simpele Thule XPress fietsendrager. Lichtgewicht, opvouwbaar en stevige niet-zwabberende constructie die direct op de kogel rust. Ik vind dat de ideale manier om een fiets met mijn (kleine lichte) auto te vervoeren.

Ik heb vroeger zelf ook fietsen achter in de auto vervoerd maar zoals Jurr ook al zegt heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels over de veiligheid bij een aanrijding (van achteren met name)