Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Auto waar de fiets in past - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Auto waar de fiets in past

Uiteindelijk is de keuze een compromis tussen de verschillende eisen die je aan een auto stelt. Gaat het vooral om de fiets? Wil je ook nog een beetje leuk rijden? Moet er af en toe een bakkie achter kunnen?

Ik zal niet beweren dat dit mijn meest geslaagde compromis was, maar het was een tijdje mijn enige auto, en uit eigen ervaring kan ik melden dat hier ook twee fietsen in passen. :D

Afbeelding
Precies. Als je met een 1 op 6 auto een factor 3 minder gaat rijden kom je ook richting 1 op 18.
Prachtige kar.
Om de reviews meteen maar even af te maken: de zuinigste auto waarmee ik met fietsen naar het zuiden van Frankrijk en Italië ben geweest was een Fiat 500. 900 cc tweepitter, maar met twee fietsen achterop haal je daar ook geen 1:20 mee.

Afbeelding

Beste compromis, in termen van fietsvervoer, kilometerkosten, comfort, dagelijks gebruik en verder ook alles kunnen, was de Jeep WJ. Door de lage afschrijving en onderhoudskosten viel de prijs per kilometer reuze mee. Vier fietsen, gereedschap en de bagage voor twee kunnen mee zonder de achterbank te hoeven neerklappen:

Afbeelding

Op dit moment doe ik het met een gewone stationwagen, een oudere Mercedes E. Volume genoeg, maar laag en diep, waardoor het laden en lossen wat minder comfortabel gaat dan bij de Jeep met zijn 'seniorenhoogte'.

Afbeelding
Ik vind het moedig van TS om het onderwerp auto op de agenda te plaatsen op een forum van (wereld)fietsers.
En ik ben blij verrast door de autovoorkeuren van de forumdeelnemers.
Ik had deze raecties niet verwacht.

Een bestelbus blijft toch het handigst. Vind ik.
Die gebruikt meer. Hij vervuilt meer. Enz
Maar dat kan je compenseren door in het dagelijks leven wat vaker de fiets te pakken.
En je bus alleen te gebruiken in combinatie met je fietstochten.
Met het risico te ver af te raken van het onderwerp, maar wat betreft het beperken van uitstoot is denken in compenseren van teveel uitstoot een doodlopende weg. Dat argument kan ook gebruikt worden om vliegen goed te praten. De oplossing is niet zaken tegen elkaar wegstrepen maar maximaal beperken van die uitstoot. Daar ben je, denk ik, nooit klaar mee. Ik in ieder geval nog niet.
Er zijn al electrisch aangedreven bestelauto’s model Caddy
LHTJoost schreef:
zo 31 jul, 2022 12:59
Met het risico te ver af te raken van het onderwerp, maar wat betreft het beperken van uitstoot is denken in compenseren van teveel uitstoot een doodlopende weg. Dat argument kan ook gebruikt worden om vliegen goed te praten. De oplossing is niet zaken tegen elkaar wegstrepen maar maximaal beperken van die uitstoot. Daar ben je, denk ik, nooit klaar mee. Ik in ieder geval nog niet.
Mee eens!

En elkaar plusjes gaan geven voor het tonen van foto's van auto's vind ik voor dit forum een opmerkelijke ontwikkeling. What's next? Elkaar plusjes geven voor de inrichting van je garage?

P.S.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit topic in 'Reizen per elektrische fiets' staat?
spoorzoeker schreef:
zo 31 jul, 2022 10:23
Een bestelbus blijft toch het handigst. Vind ik.
Die gebruikt meer. Hij vervuilt meer. Enz
Een bestelbusje is inderdaad erg handig. Dat ze meer gebruiken, is alleen waar als je harder dan pak hem beet 110 rijdt, want dan begint de aerodynamica echt tegen te werken. Dat een bestelbus als de Renault Kangoo of Citroën Berlingo meer vervuilt, geldt alleen bij die hoge snelheden, want de motoren en overige techniek zijn precies hetzelfde als in vergelijkbare personenauto's (voor de Renault Kangoo is dat de Scenic). Met een fietsendrager achter de auto is het verbruik niet merkbaar hoger, want door de hoge achterkant ontstaat er achter de auto een soort vacuüm en is het brandstofverbruik vrijwel hetzelfde als met fietsen in de auto, wat natuurlijk ook prima kan (uitgebreide eigen ervaring in Renault Kangoo diesel). Helaas is het fiscale regime in Nederland zo dat het krankzinnig duur is om als particulier in een Kangoo of Berlingo of Partner te rijden; maar als je ondernemer bent, zijn ze juist héél goedkoop om te rijden. Dit verklaart waarom je in landen als België en Frankrijk hele volksstammen in dit soort auto's ziet, en in NL vrijwel alleen ondernemers.
Honda jazz is ook een goede mogelijkheid. Zelf veel gebruikt als springplank voor buitenlandse fietstochten.

Achterbank neerklappen (dan ontstaat er een volledig vlakke vloer) en fietsen plus alle tassen er in. Bij grote fietsen gaat dit makkelijker met het voorwiel er af, ook al omdat mensen die op die grote fietsen moeten fietsen dan nog de voorstoelen in de achterste stand kunnen zetten. Gewoon comfortabel zo hele dagen gereden.

Wij hadden een honda jazz uit 2004, die reed 1 op 17 bij 110/120 km/u. De nieuwere versies zijn iets groter en zuiniger. Auto (benzine) weegt rond de 1000kg, dus de belastingen vallen redelijk mee. Grote tegenvallers in onderhoudskosten zijn bij deze auto zeer zeldzaam.

Hans
willem.m schreef:
zo 31 jul, 2022 14:24

En elkaar plusjes gaan geven voor het tonen van foto's van auto's vind ik voor dit forum een opmerkelijke ontwikkeling. What's next? Elkaar plusjes geven voor de inrichting van je garage?
Als je garage is ingericht als fietswerkplaats, waarom niet? We doen het ook voor matjes, tenten, kookgerei, treinen en billenzalfjes, dus waarom niet voor auto's? Tenslotte gaat hem hier om auto's in relatie tot fietsvervoer, een niet onbelangrijk onderwerp voor sommigen van ons.
Het gaat inderdaad over auto's in relatie tot fietsvervoer. TS vraagt advies over de meest geschikte auto om een grote fiets die lastig te (de)monteren is mee te nemen.
Precies. Over voorwiel hebben we het al gehad, en als je stuurpen en zadelpen voorziet van een stukje tape voor de juiste stand kun je ook die eenvoudig en snel losmaken en weer terugplaatsen. Dan past ook een grote fiets in veel auto's.
Wat doet deze vraag in 'REIZEN / REIZEN PER ELEKTRISCHE FIETS'?
Ja, dat constateerde ik eerder ook al.
willem.m schreef:
zo 31 jul, 2022 14:24
... Kan iemand mij uitleggen waarom dit topic in 'Reizen per elektrische fiets' staat?
Ik denk dat TS maar een random rubriek koos, nadat hij zag dat we in de categorie 'Fiets en Transport' geen rubriek 'Fiets & Auto' hebben.
viewforum.php?f=40#start
Ik denk dat hij al in dit subforum zat maar dat niet wist. In feite maakt het ook nauwelijks uit want ik denk dat niemand van de actieve forummers het forum leest via de subforums.