Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ACCU via Transportbedrijf verzenden - Forum Wereldfietser

ACCU via Transportbedrijf verzenden

Wil naar Istanbul fietsen met m'n Koga E-bike
Worldtraveler in het najaar.
Terug wil ik vliegen mét de fiets maar zonder de accu
natuurljk.
Nu zoek ik een transportbedrijf die de Accu per vrachtwagen/bus mee terug kan nemen naar Nederland../
Lijkt me een strak plan, maar waar vind ik zo'n bedrijf.
Iemand ervaring mee?
Moet dus vanaf Istanbul naar Nederland vervoerd worden....
Hoor graag
Al gezocht op google onder de term vrachtvervoer Istanbul Nederland?
Ik zou me in verbinding stellen met UPS.

Ze kunnen van hieruit alle papierwrrk voor je in orde maken.

Er is geen enkel transportbedrijf dat, zonder tussentijdse overslag, van Turkije naar hier rijdt.
Bij elke overslag loop je het risico dat jouw kleine pakje ( het is geen palletlading ) zoekraakt.
Alleen aan bedrijven zoals UPS kan je dat vervoer toevertrouwen.
En de accu in een grote doos aangetekend per DHL Turkije versturen, is dat geen optie?
Turkije is geen onderdeel van de EU.
Er zal ergens een douanecontrole plaatsvinden.
Een accu valt onder de gevaarlijke stoffen.

Een accu is 5 kg metalen.
Die gaat niet onopgemerkt een vliegtuig in.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... t-turkije/
tndmbkr schreef:
ma 04 jul, 2022 20:13
... Die gaat niet onopgemerkt een vliegtuig in.
Die accu gaat sowieso het vliegtuig niet in!

Groet,
Tom.
Dat was tot drie jaar geleden zo.
Met de juiste papierwinkel, kan een fietsaccu tegenwoordig wel het vrachtvliegtuig in.
Het is vooral een bureaucratische hobbel die je moet nemen.
Alleen UPS heeft daar de juiste papieren voor.
Een powerpack 500 koop je vanaf zo'n €250. Zou je niet overwegen om je accu in Istanboel weg te geven/verkopen aan een fietsenwinkel, je de moeite, risico's en kosten van transport besparen en terug in NL een nieuwe accu kopen?
tndmbkr schreef:
di 05 jul, 2022 08:12
Dat was tot drie jaar geleden zo.
Met de juiste papierwinkel, kan een fietsaccu tegenwoordig wel het vrachtvliegtuig in.
Het is vooral een bureaucratische hobbel die je moet nemen.
Alleen UPS heeft daar de juiste papieren voor.
Ik heb begrepen dat de kosten van vervoer en bureaucratische hobbel in totaal wel zo'n € 1000 (duizend ja) kunnen bedragen?
Je zal met een aantal problemen van administratieve aard moeten dealen.
Niet onoplosbaar als je er de tijd voor neemt.
Een week voor de zomervakantie is beslist te kort.
https://baggage.nl/douane/

Een accu uit Canada laten overvliegen kost EUR 130,-
Je fiets mag in dezelfde doos, en kost dan niet extra.

De fiscus wil ook zijn deel, en zal je aanslaan voor btw en invoerrechten over de dagwaarde + transportkosten
Dat bedrag kan je weer terugvorderen als je de moeite hebt genomen om je accu te exporteren, toen je aan je reis begon.

Overigens.
Mensen die wel eens iets via internet hebben gekocht in een ver buitenland (inclusief de UK), en het artikel voor reparatie onder garantie willen terugsturen, worden met dezelfde hobbels geconfronteerd.
Zoek iemand die naar Istanbul wil vliegen (met fiets, zonder accu) en met Koga ebike terug naar NL wil rijden. Je hoeft dan alleen een overdrachtsdatum en -locatie te regelen.
Zijn er geen Turkse Nederlanders meer die per auto of busje naar Turkije en terug rijden?
Grandonneur schreef:
di 05 jul, 2022 09:43
Een powerpack 500 koop je vanaf zo'n €250. Zou je niet overwegen om je accu in Istanboel weg te geven/verkopen aan een fietsenwinkel, je de moeite, risico's en kosten van transport besparen en terug in NL een nieuwe accu kopen?
Er is een Rohloff servicepunt in Istanbul, tevens fietsenwinkel, mogelijk geven zij een redelijke prijs voor jouw accu.
tndmbkr schreef:
di 05 jul, 2022 11:41
Een accu uit Canada laten overvliegen kost EUR 130,-
Je fiets mag in dezelfde doos, en kost dan niet extra.
Blijkbaar heb jij ervaring, dat je dit bedrag specifiek noemt. Dan wil ik die ervaring graag horen, want dat is dan wel een bijzondere.
Mijn ervaring is namelijk dat je meer in de buurt komt van het bedrag dat Peter erboven noemt.
En een hele fiets (e-bike) versturen, dus een pakket van die grote en dat gewicht per vliegtuig tussen Canada en NL, is wel bijzonder goedkoop, nog afgezien dat het pakket als Dangerous Goods moet worden behandeld.

Ben benieuwd.
Het is altijd belangrijk om te vragen wat men precies bedoeld.
Is het bedrag incl/excl belastingen.
Wat voor handelsverdrag hebben wij met dat land.
Heeft men de moeite genomen om de fiets netjes te exporteren.
Of heeft men de fiets gewoon asngeboden op het postkantoor?
Gaat het om een vervoer van vliegveld naar vliegveld.
Of gaat het om vervoer van voordeur naar voordeur.
Gaat het om vervoer vanuit NL, of naar NL.
Zijn het de kosten enkele reis, of heen- en terugreis.

Ik had, voor Corona, via internet een accu gekocht in zuidoostelijk Canada.
Het vervoer werd verzorgd door UPS.
Ik heb me toen in het tarief verdiept.
En het viel me toen op dat de omvang van het pakket er niet toe deed.
Vreemd. Want UPS rekent normaal per m3.
(het vervoer ging overigens twee keer zo snel als een normaal pakje)
https://www.ups.com/nl/nl/support/shipp ... items.page

Ik wacht nu op antwoord van een paar bedrijven die zeggen je fiets naar elk vakantieadres te vervoeren. (gewoon Googlen op fietsvervoer)
Hetzij binnen de EU, hetzij binnen Europa, hetzij all over the world.
Ik vind ze erg vaag over douanefaciliteiten (het zijn geen douaneagenten).
En al helemaal vaag over ebikes.

Een van hen lijkt wel interessant, omdat ze zeggen in elk land een adres zeggen te hebben waarheen je je fiets kan laten versturen vanuit NL
Dat is erg noodzakelijk omdat je fiets met een ander vliegtuig wordt verzonden dan jouw vliegtuig, en een camping niet is ingericht op het ontvangen van pakketten (met betaalservice)

https://baggage.nl/pakket-versturen/fiets/

https://www.parcelparcel.com/nl_NL/groo ... versturen/

https://www.eurosender.com/nl/pack-ship/fiets-versturen

≈===============
36 uur later: Eurosender heeft geantwoord dat ze geen mogelijkheden zien voor het vervoer van de accu.
TS heeft zich niet meer in de discussie gemengd.
Maar ik heb twee wegvervoerders gevonden die zeggen de accu naar NL te willen vervoeren.
Over de weg.
Een keer per week
Het duurt tien dagen.
En ze claimen totale ontzorging van de douaneafhandeling.
Dat is meer dan de reguliere pakketvervoerders aanbieden.

Met Google gezocht op Groupage van ADR, Turkije.
https://www.turnl.nl/groupage-turkije/
https://www.eurosped.nl/nl/transport-turkije

Ik heb er een hard hoofd in.
Want ze vervoeren vrijwel uitsluitend gepalletiseerde lading.
Maar dat doet niet ter zake als zij zelf zeggen dat een doos geen probleem is.
tndmbkr schreef:
wo 06 jul, 2022 07:16
Ik had, voor Corona, via internet een accu gekocht in zuidoostelijk Canada.
Het vervoer werd verzorgd door UPS.
Ik heb me toen in het tarief verdiept.
En het viel me toen op dat de omvang van het pakket er niet toe deed.
Vreemd. Want UPS rekent normaal per m3.
(het vervoer ging overigens twee keer zo snel als een normaal pakje)
https://www.ups.com/nl/nl/support/shipp ... items.page
Bijzondere plek om een fietsaccu te kopen (er vanuitgaande dat je in NL woont en 'm hier wilt gebruiken). Maar daar ik natuurlijk verder niet over.

Wel over het feit dat UPS mij ooit te verstaan heeft gegeven dat ze iig geen fiets-accu's uit NL naar het Amerikaanse continent willen sturen vanwege teveel gedoe. Volgens mij wilde melde ze zelfs dat ze sowieso deze dingen niet versturen; nergens naar toe. Hopelijk is e.e.a. dan veranderd.
Mijn ervaring is ook dat al die vervoersbedrijven nogal makkelijk wat beweren en beloven, maar als puntje bij paaltje komt, er geen zin in hebben, of het heel moeilijk maken.
Dit forum is bij uitstek de plek waar we met elkaar kunnen ontdekken wat wel mogelijk is.
En mogelijk ergens een doorbraak forceren.
Een kennis moest eens een fietsreis op IJsland hals over kop afbreken.
De fiets is toen niet met hem mee terug gereist.
Hij heeft daarna vanuit Nederland wel tien vervoerders aangeschreven
Bij de tiende trof hij iemand die zich zijn probleem ter harte wilde nemen.

Een accu was geen probleem.
De omvang van de fiets moest worden teruggebracht tot het formaat van een Europallet.
Hij had echter nagelaten, bij het vertrek uit Nederland, zijn fiets te exporteren.
En zou de volle mep aan btw en invoerrechten moeten betalen, om zijn fiets terug te krijgen.

De accu is uiteindelijk in een camper (met garage) als persoonlijke bagage teruggekomen in Nederland.

=============
Nav de bijdrage van @Berger hieronder.
Het betrof geen e-bike. Zoveel stopkontakten zijn er niet op IJsland.
Ik wilde alleen zeggen dat een eventuele accu een formulier extra zou zijn geweest.
En verder geen probleem was..
Stiekem vind ik het toch wel een fijn idee dat er (nog) voldoende barrières zijn om je e-bike mee te nemen naar verre oorden. Laat die dingen lekker waar ze horen. Als woon-werk fiets of voor een rondje veluwe als 80+ er.