Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste ervaringen met Pendix-systeem - Forum Wereldfietser

Eerste ervaringen met Pendix-systeem

Omdat ik door een onwillig been wat moeite kreeg met hellingen op fietsen, besloot ik tot een radicale actie: een Pendix-motor en accu op mijn 13 jaar oude Santos Travelmaster 2.6. Bij Beagle Bikes in Utrecht klaarden ze deze klus snel en vakkundig. Direct na aflevering gelijk in het diepe gesprongen en een deel van de Reitsma-route in Oostenrijk vanaf Imst over de Reschenpas en door Noord-Italië (Merano-Trento) gefietst, in combinatie met de Benjaminse-route door de Prosecco en Veneto richting Villach, met kampeerbagage (twee Ortliebs, sporttas op drager en stuurtas). Spannend natuurlijk hoe de Pendix zich zou gedragen en wat de actieradius zou zijn. Er doen zeer verschillende verhalen over de ronde namelijk (lees bijvoorbeeld de Pendix Facebookgroep van Peerenboom Fietsen).

Dit waren mijn bevindingen:
- Je kunt de Pendix met een app afstellen op diverse ondersteuningsstanden, en al bij de eerste kilometers bleek de afgestelde Eco-ondersteuning van ik meen 15Nm tot 25km voor mij veel te zwaar. Teruggezet op 10Nm tot 20 km en soms 7Nm tot 22 km (bij langdurig vals plat), en dat bleek ideaal. Lichte trapondersteuning, eigenlijk nauwelijks voelbaar, maar net genoeg om gemakkelijk weg te rijden, hellingen tot 7 à 8% soepel te beklimmen en tegenwind te bedwingen. Bij zeer steile hellingen (>10%) gebruikte ik weleens kort de Smart-stand met een ondersteuning van 20Nm. Na de 500 hoogtemeters van de Reschenpas (6-7%) bleek de 500W-accu nog steeds meer dan 80% van de capaciteit te hebben. De essentiële truc daarbij was om kalm omhoog te fietsen in een zo laag mogelijk verzet, met een hoog beentempo. Dat lukte me mede door achter mijn vrouw te blijven (zij fietst zonder ondersteuning). Gedurende twee weken fietsen in heuvelachtig terrein en etappes van 80-95 km bleek de accu na elke etappe altijd nog minstens voor de helft vol, wat een actieradius van zo'n 150 km zou opleveren, op een fiets met ca. 12-15 kg bagage.
- Als je in een hoog verzet en met een laag traptempo blijft rijden, zoals de meeste fietsers met een e-bike gewend zijn, zal de actieradius dramatisch afnemen. De motor heeft dan de neiging véél meer werk te doen bij dezelfde snelheid (staat ook in de gebruiksaanwijzing, maar twee Santos-Pendix-fietsers die we tegenkwamen, wisten dit niet en vlogen de helling op). Van enige inspanning is dan nauwelijks meer sprake, dan heeft e-biken inderdaad weinig met fietsen te maken (veelgehoord terecht bezwaar van de anti-e-bike lobby, maar dat heb je bij een Pendix dus geheel zelf in de hand).
- Als bezwaar van het Pendix-systeem wordt genoemd dat de Q-factor door de motor wordt vergroot, dus dat je met je benen te ver naar buiten fietst. Zelf heb ik dit nooit gemerkt. Verder zou de motor nahikken, dus even blijven ondersteunen terwijl je niet meer trapt. Dit klopt, maar ik kon dit verschijnsel alleen reproduceren in een (te) hoge versnelling. In de Smart- en Sportstand zou je dan inderdaad van je pedaal kunnen schieten.
- Als groot voordeel van Pendix geldt dat de motor contactloos is en je dus ook zonder accustroom vrijwel zonder extra weerstand kunt fietsen. Ja zeker, maar de fiets is nu wel flink zwaarder dan zonder accu en motor en lijkt een heel klein beetje te zwabberen door het andere zwaartepunt (dit merkte ik alleen zonder bagage). Verder voelde ik wel degelijk een lichte weerstand bij het trappen zonder ondersteuning (wellicht deels suggestie?). Maar zodra ik op snelheid was (>18 of 20 km), was het geen probleem zonder ondersteuning te fietsen. Dit scheelt uiteraard flink voor de actieradius.
- Het opladen van de accu bleek op geen enkele camping een probleem; een uurtje aan de laadpaal met een CEE-adapter. Stroom was steeds bij de prijs inbegrepen op de overprijsde campings in Südtirol (€ 30 tot € 35 voor 2pp met tentje).

Conclusie: ik ben heel tevreden met de Pendix, zowel qua rijgedrag als actieradius. Ook bij verder afnemende spierkracht zal ik er hopelijk nog lang profijt van hebben door de ruime instelmogelijkheden. Investering: ca. € 2000, niet goedkoop maar ik hoefde geen nieuwe fiets te kopen (je wilt niet weten wat een nieuwe e-Santos met Pendix kost) en kan het systeem later eventueel naar een andere fiets overzetten.

Nog een observatie: We zagen in Südtirol dagelijks werkelijk vele honderden e-bikers op de fietspaden, veelal ouderen die groepsgewijs van hotel naar hotel trokken en het fietsen ontdekt leken te hebben. Dit lijkt niets minder dan een revolutie in het toerisme in dergelijke gebieden, waar je altijd flinke stijgingen tegenkomt, ook al rijd je globaal bergafwaarts. Tot de komst van de e-bike zouden deze 60- of 70-plussers hoogstens met de auto dagtochtjes hebben gemaakt, nu fietsen ze in een week van Oostenrijk naar het Gardameer, op de fiets met ondersteuning. Eerlijk gezegd kwamen we nauwelijks meer trekkende fietsers zonder ondersteuning tegen (naast de vele wielrenners). In een paar jaar is het beeld op zo'n bekende fietsroute (Claudia Augusta Radweg) drastisch veranderd.
Mooi en duidelijk verslag. Wat betekent contactloos hier?
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 16:07
Mooi en duidelijk verslag. Wat betekent contactloos hier?
Of het echt contactloos is weet ik eigenlijk niet, maar er zitten geen tandwielen etc. in de motor die mechanische weerstand geven. Hij is ook absoluut geluidloos.
Oké, duidelijk. Ik wist wel dat er geen tandwielen in zitten maar dat het een direct drive is, zoals men vroeger bij de betere draaitafels (platenspelers) ook had. Alleen leverden die geen 250 W. :D
Leuk te horen dat het bevalt. :)

peter de rijk schreef:
wo 08 jun, 2022 15:57
[...]

Dat lukte me mede door achter mijn vrouw te blijven (zij fietst zonder ondersteuning).

[...]
Dat wordt de volgende Pendix klant? ;)
peter de rijk schreef:
wo 08 jun, 2022 16:15

Of het echt contactloos is weet ik eigenlijk niet, maar er zitten geen tandwielen etc. in de motor die mechanische weerstand geven. Hij is ook absoluut geluidloos.
De fabrikant beweert dat je er ongeveer 6 watt bij moet trappen als het systeem uitgeschakeld is:
U kunt uw fiets als fiets blijven gebruiken en de Pendix alleen inschakelen als u hulp nodig heeft, bijvoorbeeld op de berg.
Aangezien de Pendix emachine zonder versnellingsbak werkt, is er geen mechanische wrijving die zou leiden tot een hoge
trapweerstand. De weerstand is slechts ongeveer 6 watt, vergelijkbaar met een naafdynamo.
Jurr schreef:
wo 08 jun, 2022 16:29
Leuk te horen dat het bevalt. :)

peter de rijk schreef:
wo 08 jun, 2022 15:57
[...]

Dat lukte me mede door achter mijn vrouw te blijven (zij fietst zonder ondersteuning).

[...]
Dat wordt de volgende Pendix klant? ;)
Heeft nog even tijd nodig :)
Grappig; jouw observaties komen overeen met die van mij, op een Travel Lite+ met Neodrives ondersteuning.

Ik fiets altijd op stand 1, en dat is met een app ingesteld (en Santos doet dat nu ook standaard bij aflevering) op 5% van het maximale te leveren motorvermogen. Het haalt dan net het 'scherpe randje' af van berg op en/of tegenwind en/of veel belading. De andere standen zijn 2 op 10%, 3 op 25%, 4 op 50% en 5 op 100%. Ik gebruik alleen maar >1 als er paniek is, dwz, veel te drukke weg, honden achter me aan of de hartslag te hoog. Maar op 1 (of 2) blijft het gewoon fietsen.
Als ik de boel uit zet, ga ik een aantal km/u langzamer bij ongeveer dezelfde inspanning; maar het is niet wezenlijk anders.
Door die manier van fietsen, komt de accu eigenlijk altijd aan de 200 km range, alhoewel ik vermoed dat als ik 'm daadwerkelijk leeg rijdt het dan eerder 180 km zal worden. Meer dan genoeg in ieder geval. En idd, laden is nooit ergens een probleem (camping of hotel o.i.d.).

Ook mij viel me vele fietsvakantie vierende Duitse/Oostenrijkse senioren op, afgelopen jaar, die ik tegenkwam toen ik de Ciclovia Alpe Adria Radweg naar het noorden nam. Met best pittige beklimmingtjes; deze mensen hadden anders in de auto gezeten, want 'gewoon' fietsen was voor hun zeker niet te doen geweest.
Heel mooi om te zien.

Nadelen van het geheel: je moet weer met iets extras rekening houden (laden regelen, lader niet ergens laten liggen, etc); er kunnen extra zaken kapot gaan; fiets wordt zwaarder dus ff de trap op en af tillen (station bv) is lastiger; je mag niet vliegen met een accu, dus meenemen naar ver weg is een stuk lastiger.
Flix schreef:
wo 08 jun, 2022 23:50
Grappig; jouw observaties komen overeen met die van mij, op een Travel Lite+ met Neodrives ondersteuning.

Ik fiets altijd op stand 1, en dat is met een app ingesteld (en Santos doet dat nu ook standaard bij aflevering) op 5% van het maximale te leveren motorvermogen. Het haalt dan net het 'scherpe randje' af van berg op en/of tegenwind en/of veel belading. De andere standen zijn 2 op 10%, 3 op 25%, 4 op 50% en 5 op 100%. Ik gebruik alleen maar >1 als er paniek is, dwz, veel te drukke weg, honden achter me aan of de hartslag te hoog. Maar op 1 (of 2) blijft het gewoon fietsen.
Als ik de boel uit zet, ga ik een aantal km/u langzamer bij ongeveer dezelfde inspanning; maar het is niet wezenlijk anders.
Ik had me niet in andere ondersteuningssystemen verdiept, maar die Neodrive van jou werkt dus ongeveer hetzelfde. Ik heb uit mijn observaties onderweg wel het idee dat de meeste e-bikers een ondersteuningsstand gebruiken waarbij de motor bijna al het werk doet. Traag trappend en rechtop zittend spoeden ze zich door het landschap. Zelf vind ik het veel leuker om te "voelen" dat je fietst en dat een helling echt nog weerstand biedt en tot schakelen noopt. Oftewel: met niet al te veel ondersteuning blijf je echt fietsen.
Het is waarschijnlijk de manier waarop je er aan begonnen bent; als je al een 'reisfietser' o.i.d. was, en je om welke reden dan ook naar 'e-' gaat, stap je er anders in, dan dat je een e-bike koopt omdat, zoals voor veel niet-vlak wonende senioren (Duitsers en zo) zal gelden, de mogelijkheden inziet van fietsen die je nooit eerder zag.
Voor mij ook een reden waarom ik er een Pinion P1.18 op wilde, want de volledig range om het zelf, of bijna helemaal zelf, te doen. Terwijl op e-bikes vaker een ander model Pinion wordt geadviseerd.

Maar een goede voorlichting over de mogelijkheden van instellen, en de mogelijkheden die dat weer geeft aan het fietsen, is belangrijk, en wordt vermoed ik, te weinig gegeven. Zelfs ik moest zelf achter verschillende opties komen, omdat men in 'onze wereld er ook nog niet zoveel ervaring mee heeft. Denk ik.
Zo had ik al een reserve accu gekocht, terwijl dat met de instellingen die ik nu gebruik, en niet vanaf het begin, helemaal niet meer nodig heb.
Peter, welke accu heeft jouw systeem?
Wim schreef:
do 09 jun, 2022 16:32
Peter, welke accu heeft jouw systeem?
De 500W-accu
Leon schreef:
wo 08 jun, 2022 16:07
Mooi en duidelijk verslag. Wat betekent contactloos hier?
Vrijwel zeker wordt bedoeld een brushless (ofwel borstelloze) elektromotor (googlen) die werkt contactloos en wordt elektronisch geregeld. Heel mooie techniek voor wie dat aanspreekt. Overigens niet uniek voor Pendix. Elke e-bike en ook elektrische auto's en scooters werken met brushless motoren. Die bieden een zoveel beter rendement en zijn zoveel beter regelbaar dat de traditionele borstelmotor nauwelijks nog gebruikt wordt. Enkel daar waar de oplossing goedkoop moet zijn en er geen hoge eisen worden gesteld. Zoals in speelgoed, stofzuigers, staafmixers etcetera.

Aanvulling: de electronica regelt zowel vermogen als koppel (binnen de grenzen van wat de motor fysiek aan kan) en zodoende kun je de brushlessmotor direct drive toepassen. Al zijn er ook toepassingen waarbij een tandwieloverbrenging icm een brushless motor zinvol is. Maar dat voert voor hier te ver.
Als aanvulling op de post van Peter;

Sinds april fietsen we met de Pendix. 4 maanden en 5600 km verder willen we onze ervaringen delen.
- 3 maanden tegenwind! De terugreis ging via de westkant van Frankrijk en in juli en augustus waaide de wind steevast uit het noorden, noord oost en noordwesten.
- alle soorten landschappen, zacht glooiende heuvels, de bergen van het centraal massief en de Pyreneeën, het wasbord in Bretagne en diverse jaagpaden en voie vertes.
- Asfalt, gravelpaden, halfverhard en door de droogte veel mul zand of mulle schelpenpaden.

Het vergde zeker 2-3 maanden voor we tevreden waren over de instellingen.
We hebben bijv gemerkt dat de hele dag vals plat met mulle grindpaden en/of tegenwind veel meer van de batterij vraagt dan berg op en af.
Omdat er een flink krachtsverschil is tussen ons hebben we de bagage zo verdeeld dat ik 18 kg en Jaap 24 kg ( incl voeding voor een hele dag, excl water in bidons ) op de fiets heeft.
Na een maand hebben we nog 4 kg terug gestuurd omdat het voor mij te zwaar was om op te stappen tegen een helling en kwamen we uit op 15 respectievelijk 23 kg.

Ook hebben we onze instellingen zo op elkaar afgestemd, dat de één niet steeds in hoeft te houden of de ander steeds moet bijtrappen. Dit gold alleen voor redelijke vlakke etappes en bij niet te veel wind.
In heuvels/bergen fietsten we ons eigen tempo.

Instellingen Anja; (72 kg, bagage +/- 17 kg ) eco 12 Nm/18 km, smart 22Nm/ 20km en sport 40Nm/25km.

Instellingen Jaap; ( 87 kg, bagage +/- 25 kg) eco 8/18, smart 18/20 en sport 35/25

De sportstand gebruikten we zelden, alleen als er een hond achter ons aan zat, bij 12% stijgen of bij een plotselinge snelle stijging.
De smart stand was voor in de bergen en de eco bij lichte stijging, vals plat en tegenwind.
Ook fietsten we stukken zonder Pendix op vlak terrein/licht glooiend en bij ‘normale’ wind. Of als we gewoon goeie benen en zin hadden.

Onze batterijen hebben we nooit leeg gereden, vaak hielden we bij pittige dagen toch nog 30-40% over. Onze dag afstanden waren tussen de 60-80 km, afhankelijk van het hoogteprofiel, wind en hitte.

Een paar voorbeelden;
Etappe van 60 km en 600 hoogte meters
Eerste 15 km niet aan daarna stand eco en veel smart.
50% batterij over

Laatste 25 km naar pas de Somport en 1240 hm én wind tegen;
stand smart en kleine stukjes stand sport
29 % batterij over.
Ook in de afdeling waaide het enorm, zodat we in de 30 km naar de camping voorbij Jaca nog fors moesten bij trappen en met nog 18% over op de camping aan kwamen.

Een paar negatieve punten van de Pendix;
- Oplaadsysteem is niet handig bij oneffen terrein bij een stroompaal. Batterij staat niet goed stevig op de ondergrond en kan omvallen.
- Bij regen lastig opladen buiten.
- USB aansluiting zit op een verkeerde plek bij mixed frames kan je niet opladen tijdens het fietsen.
- Afsluitdopje USB poort gaat snel stuk
- Gevaar van inwateren via usb aansluiting bij regen
- Extra bandje nodig om batterij goed stevig tegen frame te bevestigen bij wat ruwer terrein.
- Omdat motor, batterij en oplader samen bijna 8 kg wegen moest er flink bezuinigd worden in onze paklijst.

Toch wegen deze minpuntjes niet op tegen het gebruiksgemak wat wij hebben ervaren.
We hadden energie over na een dag fietsen.
We konden de bergen weer in en we hadden genoeg energie over om ook nog 15-20 km verder te fietsen als de camping geen plek had.

NB; we worden niet gesponsord door Pendix!
Bovenstaande is puur bedoeld voor mensen die zich oriënteren op….

Gr Anja en Jaap.
Dank voor je uitgebreide review, Anja. Er gaat een wereld voor me open. Ik las wel eens over Pendix, maar had er nog nooit een gezien.

Ik begrijp dat je over het algemeen, na veel uitproberen tussen jullie beiden, tevreden bent over de Pendix. Wel heb je enkele verbeterpunten voor het opladen. Koppel je die ook terug naar Pendix in Duitsland? Wie weet heb ik later ook zo'n systeem op mijn fiets, en kan ik dankbaar gebruik maken van een verbeterde versie op basis van jouw review!

Zonder dat ik verstand heb van het systeem, lijken me dat trouwens niet al te complexe zaken waar men vast een oplossing voor kan vinden. Een outdoor-oplaadkit ofzo. En zoals je al meldt, kan je (span)bandjes gebruiken om de accu steviger te bevestigen (overigens misschien ook om aan een stroompaal vast te maken, al dan niet in combinatie met een smal zakje dat je aan de stekker hangt).
Bedankt Willem.
We hebben deze terugkoppeling op de Fb groep fietsen met Pendix van Roel Peereboom gegeven.

Maar een eigen review naar Pendix zelf is vermoedelijk nog beter.
Gaan we doen.
Anja.
Herken verhaal van Anja en Jaap (en Peter)..
Ik heb 3 jaar geleden mijn Avaghon (S28, bouwjaar 2009) voorzien van een Pendix.
Aangezien ik nog een ouder systeem had (en de motor met 50Nm koppel, nu dus 65Nm) had ik geen mogelijkheid om via de pro-app instellingen te wijzigen. Verleden jaar bij de importeur (Fon) een softwareupdate van de accu laten doen en sindsdien kan ik ook de instellingen wijzigen. Daar heb ik verleden jaar tijdens de fietstocht naar Berlijn aardig mee geexperimenteerd. Niet aangepast was na 80 km accu leeg (combi Eco/Smart). Daarna wat zuiniger (zelf meer inspanning dus) ingesteld en na tocht van 120 km nog op 20% (voornamelijk Eco, af en toe Smart).

De negatieve punten:
- Oplaadsysteem is niet handig bij oneffen terrein bij een stroompaal. Batterij staat niet goed stevig op de ondergrond en kan omvallen. Bij regen lastig opladen buiten:
Ik heb de nog de oude, grotere oplader met kabel. Kan dus gewoon liggend opladen en op camping bij regen gewoon alles in plastic zaktje, geen probleem.

- USB aansluiting zit op een verkeerde plek bij mixed frames kan je niet opladen tijdens het fietsen:
Kan ik me iets bij voorstellen, heb daar zelf geen last van (64 cm frame)

- Afsluitdopje USB poort gaat snel stuk:
Stuk niet, maar ik vind dit het zwakste ondedeel van het geheel, steeds prutsen om klepje goed dicht te doen.

- Gevaar van inwateren via usb aansluiting bij regen:
Zou kunnen, nog niet ervaren.

- Extra bandje nodig om batterij goed stevig tegen frame te bevestigen bij wat ruwer terrein.
Ik had eerder op de houder een viltje geplakt waardoor accu niet rammelt. Verleden jaar bij Fon slot voor de accu laten aanbrengen. Accu zit nu stevig, geen speling. Er zijn wel speciale spanbandjes van/voor Pendix verkrijgbaar. Een Santos met Pendix heeft eigen slot, volgens mij heb je dan ook geen speling/rammel..

- Omdat motor, batterij en oplader samen bijna 8 kg wegen moest er flink bezuinigd worden in onze paklijst.
Dat is zo, ik denk dat mijn ouder model lader zelfs nog ietjes meer weegt dan de huidige versie.

Maar ik ben verder zeer tevreden, mede omdat ik ook veel fiets met hondenkar(met hond :) ) Ben tenslotte ook al 68 en wat fysieke kwaaltjes.
Toen ik 80 was geworden heb ik eind 2019 op mijn op maat gemaakte stalen Vittorio-fiets een Pendix laten plaatsen. Door mijn vrouwenX-frame kon er jammergenoeg alleen een 300 Whatt accu op geplaatst worden. Ik fiets nog graag stukken zonder ondersteuning, maar op wekenlange trips fiets ik meestal wel met ondersteuning en idealiter in eco-stand. Dan kan mijn accu een kleine 80 km aan. ik heb nog niet uitgezocht of andere afstellingen wellicht beter voor mij zijn. De fabrieksafstelling uit dat jaar (2019) gebruik ik dus nog steeds en eigenlijk bevalt die me ook wel.
jansen1902 schreef:
vr 10 mar, 2023 21:26
Toen ik 80 was geworden heb ik eind 2019 op mijn op maat gemaakte stalen Vittorio-fiets een Pendix laten plaatsen. Door mijn vrouwenX-frame kon er jammergenoeg alleen een 300 Whatt accu op geplaatst worden. Ik fiets nog graag stukken zonder ondersteuning, maar op wekenlange trips fiets ik meestal wel met ondersteuning en idealiter in eco-stand. Dan kan mijn accu een kleine 80 km aan. ik heb nog niet uitgezocht of andere afstellingen wellicht beter voor mij zijn. De fabrieksafstelling uit dat jaar (2019) gebruik ik dus nog steeds en eigenlijk bevalt die me ook wel.
Mogelijk kan Roel Peereboom eens meekijken of er een grotere accu op kan.

Gr Anja.
Laat ik dit nu eens wel een leuk Ebike draadje vinden. Ik ben net 70 geworden, en heb zeker nog geen behoefte aan een Ebike, maar ooit kan dat moment wel komen. Dan lijkt dit Pendix systeem een mooie oplossing om door te gaan met je vertrouwde en geliefde fiets, en zo te horen juist ook met geringe ondersteuning.