Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verzettentabel voor Bosch - Forum Wereldfietser

Verzettentabel voor Bosch

Iemand een idee hoe de verhouding ligt met het voortandwiel van de klassieke Bosch-Performance-middenmoter.
Ik heb momenteel een M771 cassette met een spreiding van 11-36T
De Bosch motor heeft een 17 tands tandwiel. Wat maakt 1 tand minder in afgelegde afstand uitgaande van het grootste tandwiel achteraan?

Thx alvast
Met een 16t leg je hoe dan ook 5,9% minder afstand af per pedaalomwenteling dan met een 17t tandwieltje voor :wink:
Om precies te zijn één zeventiende. Je trekt elk rondje van het tandwiel bij de motor de ketting dan 16 in plaats van 17 halve schakels voort.
Inderdaad, overbodige vraag, ben weer te snel geweest :oops:
Rokon schreef:
wo 22 dec, 2021 21:28
Inderdaad, overbodige vraag, ben weer te snel geweest :oops:
En toch zijn er mensen die van zoiets weer iets leren.
Ik weet nu weer 1/17e meer over verzet dan voorheen.
Neemt niet weg dat ik nog graag de afgelegde weg wil kennen van 36 tanden achteraan met 17 tanden vooraan
17 / 36 x de omtrek van je wiel.
Wat voor motor heb je precies?

Rondje googelen wijst op een interne overbrengingsverhouding van 2,5 voor de Bosch motoren met klein tandwieltje.

Dat zou met een 17t het equivalent van een 42,5t voorblad geven. Best groot dus!

Op de 17/36 draait je achterwiel per pedaalomwenteling 1,18x

Wielomtrek...... ligt eraan he, maar laten we zeggen 2,15m

Dan zit je op 2,54m

Disclaimer: ik weet niet of die 2,5 klopt, en ook niet of die constant is of nog kan variëren.
Bosch Performance en 28 x 2.0 banden
Het is idd zo dat ik van mijn cassette de 3 kleinste kransjes haast nooit gebruik en er aan denk het voortandwiel wat te verkleinen, zeker met de kar er achter lijkt het me beter wat overschot te hebben
Thx alvast
Rokon schreef:
wo 22 dec, 2021 22:58
Bosch Performance
Daar zijn twee versies van, de oude versie met een klein voorblad en interne overbrenging en de nieuwe versie met een normaal voorblad ("Direct drive").
Ik vermoed de oude versie. De fietswinkel heeft ondertussen een kleiner blad liggen, thx