Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisblogs e-bike - Forum Wereldfietser

Reisblogs e-bike

Beste allen,

Door gezondheidsproblemen lukt het mij niet om meerdaagse fietstrips of fietsvakanties te doen op een gewone fiets. Daarom heb ik mij een degelijke e-bike aangeschaft en neem de eerste voorzichtige stappen om die hobby en manier van reizen terug op te nemen.
Ik durf me nog geen doel voor ogen te stellen wat ik uiteindelijk wil bereiken, ik zie wel waar ik terecht kom. Ik kan en wil mezelf ook niet tot het uiterste drijven, maar wil vooral genieten van het fietsen door al die prachtige omgevingen en landschappen en de vele ontmoetingen met totaal onbekende mensen.
Ik lees heel graag reisverhalen en blogs van anderen, maar het is niet eenvoudig om blogs te vinden van mensen die hun fietstrip of fietsvakantie per e-bike doen.
Daarom hoop ik dat er hier op het forum in het deel van reizen per elektrisch fiets een plaats kan gecreëerd worden met links naar deze specifieke verhalen & blogs.
Ik zoek niet alleen naar de leuke verhalen maar tevens naar de valkuilen van het fietsen met een elektrische fiets op meerdaagse vakantie.
Alvast bedankt.
Ik denk niet dat een fietsvakantie met ebike verschilt dan met een fiets zonder ondersteuning. Alleen de accu 's avonds aan de lader. Zelf geen ebike om te reizen, dus kan je geen gebruikerservaring geven.

Wat ik wél zeker weet: ga nooit uit van de actieradius die de fabricant opgeeft. Die klopt nooit. Wordt gemeten in de laagste eco-stand, op een rollerbank, in een hokje op kamertemperatuur, voordeligste bandenspanning... Kortom: voor de meest gunstigste cijfers.
Heb je dit topic al gezien: viewtopic.php?f=59&t=32935

Staan ook linkjes in naar blogs.
Heel goed, JanH.

De in dat draadje genoemde blog had ik ook al in een eerdere (maar weggehaalde) reactie aangehaald:
https://e-bikefietsverhalen.simplesite.com
Van een zekere Brabantse Betty, die een aantal langere en verre tochten in Europa maakt op haar e-bike, en daar kundig verslag van doet.
Flix schreef:
do 07 okt, 2021 16:02
(maar weggehaalde) reactie
Ja, waarom zijn hier reacties weggehaald?, op zijn minst had enige uitleg door een moderator (er van uitgaande dat die verantwoordelijk is voor het weghalen) op zijn plaats zijn geweest. Of in het draadje of via Pb.
keesm54 schreef:
do 07 okt, 2021 20:22
Flix schreef:
do 07 okt, 2021 16:02
(maar weggehaalde) reactie
Ja, waarom zijn hier reacties weggehaald?, op zijn minst had enige uitleg door een moderator (er van uitgaande dat die verantwoordelijk is voor het weghalen) op zijn plaats zijn geweest. Of in het draadje of via Pb.
Ik denk omdat sommige reacties -niet noodzakelijkerwijze die van jullie twee- tenenkrommend irritant waren, de mod ook maar een vrijwilliger is die dit in zijn eigen vrije tijd doet*, en de interventie dan soms wat disproportioneel is en voor uitleg even geen tijd is. Kan gebeuren.

*) Ik las in het verenigingsblad dat men op zoek is naar moderators voor dit forum. Dus wil je invloed hebben op de uitoefening van het moderatiebeleid, geef je dan vooral op, zou ik zeggen.

Zo, mag het weer on-topic?
jwkeij schreef:
wo 06 okt, 2021 10:11
Wat ik wél zeker weet: ga nooit uit van de actieradius die de fabricant opgeeft. Die klopt nooit. Wordt gemeten in de laagste eco-stand, op een rollerbank, in een hokje op kamertemperatuur, voordeligste bandenspanning... Kortom: voor de meest gunstigste cijfers.
Ik heb precies een andere ervaring. Ik rij (aanzienlijk) verder op een (nieuwe) ebike dan wat de fabrikant claimt.

Bosch heeft een calculator die heel behoorlijk klopt.

https://www.bosch-ebike.com/be/service/ ... calculator

25kmpu, 116km vlak, met lichte wind, goed asfalt, een licht sportieve houding, tourbanden, eco, 400wh accu, incidenteel stoppen, is heel conservatief. Met mijn Yamaha kwam ik verder, waarvan de helft van de km een lege fietskar en de laatste 10km op high. En let wel, dat is dus met de kleinste accu

De reden dat veel mensen het niet halen is omdat ze het stuur in chopperstand zetten... dat heeft de meeste impact op actieradius.
loknor schreef:
vr 08 okt, 2021 09:45
De reden dat veel mensen het niet halen is omdat ze het stuur in chopperstand zetten... dat heeft de meeste impact op actieradius.
En omdat ze dikke kleren aantrekken, hun jas in de wind open laten hangen, de meest stroeve antilekbanden momteren, die banden niet oppompen, enorme overgooitassen op de fiets laten zitten, de flappen ervan open laten hangen in de wind en de hoge ondersteuningsstand gebruiken. Kortom: er alles aan doen om het de accu moeilijk te maken.
Heb mijn elektrische trekkingfiets ondertussen 6 maanden en ben echt wel heel tevreden over de afstand die je kan afleggen. Op eco , voornamelijk vlak, kom ik regelmatig aan 150 km en meer. Heb wel ondervonden dat je trapfrequentie een grote rol speelt. Zelfs op een gemengd parcour ( ronde van Vlaanderen) met hellingen, gebruik eco tot turbo, kon ik zeker 115 km doen. Hangt ook wel af van het gewicht en kwaliteit van de fiets. Trip van Antwerpen naar Bocholt (ongeveer 90 km) kon ik nog 65 km rijden. Mijn schoonbroer nog 30 km. Ik rij met een Koga e-worldtraveller s met rohloff batterij 500w, mijn schoonbroer met een Norta 3040 met enviollo batterij 625w, motor is hetzelfde. Ik reed voornamelijk op eco, mijn schoonbroer eco en tour. Bij een wissel van fiets ondervonden we beiden dat je bij de Norta de fiets op tour moet zetten om een vergelijkbare inspanning te moeten doen als met de Koga op eco.Norta weegt ook 6 kg meer.