Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
Ik heb interesse om met mijn ebike eens de Mont Ventoux of een andere berg op te rijden.
De vraag is of ik boven geraak met mijn fiets met enviolo en Bosch Performance 500Wh.
De bedoeling is om het te proberen op de stand Tour, en het dus rustig aan te doen.
Als ik zelf 100W lever, dan levert de motor ook 120W, maar ik ben wel onderweg met een fiets van bijna 30 kg en zelf weeg ik 95 kg.

Mijn berekening zegt dat het moet kunnen.
Motor geeft max 250 W, dus je zou ca 2 h op vol vermogen kunnen rijden. Als je daarmee 10 km/h kan halen, dan zou ik boven moeten geraken want het gaat om 20 km.

Iemand hier die het al geprobeerd heeft?
Waarom zou dat niet lukken? Als je zelf 100W levert kom je ook zonder motortje boven. Het duurt alleen langer en je hebt een heel licht verzet nodig waarmee je met 4 km/u kunt fietsen.
Samenvatting van alle reacties die nog gaan komen: "Ja. Doen."
Gewoon proberen zou ik inderdaad zeggen ;-)
Ik ben niet in de Alpen geweest maar wel in Noorwegen en in Zuid Frankrijk, maar je hebt mijn ervaringen al eens afgedaan met " ongeloofwaardig", dus aan mij heb je niet veel.
Die ervaringen met 190km rijden en nog 30% over houden lijken me hier ook niet relevant.

Kan je 1500 Hm doen met een batterij als je op stand tour rijdt?
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 16:57
Die ervaringen met 190km rijden en nog 30% over houden lijken me hier ook niet relevant.

Kan je 1500 Hm doen met een batterij als je op stand tour rijdt?
Ik heb een paar keer aan de Marmotte meegedaan. Dat was 5.000hm, standje zelf trappen, en 0% overhouden. 😉

Probeer gewoon eens uit hoe ver je komt in de Ardennen. Maak een track met 1.500hm met vergelijkbare stijgingspercentages. Desnoods 8x de Redoute op en af. Als je dat lukt, ben je een echte e-klimgeit. ⛰️🚴‍♂️🐐

Maarre... Waarom zou je eigenlijk de Ventoux op willen rijden? Er zijn zo veel mooiere klimmen in Europa. Galibier, Stelvio, Timmelsjoch...
Het uitzicht vond ik toch wel mooi hoor.
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 16:57
Kan je 1500 Hm doen met een batterij als je op stand tour rijdt?
Dan ga je uit van bepaalde precisie van de bijdrage van de motor in die stand. Ik denk dat je dat kunt vergeten. Het rendement van de motor is bovendien afhankelijk van het (trap)toerental. Het komt inderdaad neer op: ja doen!
Blackbelt schreef:Als ik zelf 100W lever
In 2019 de Grote St Bernhard op.Hoeveel W, geen flauw idee. Interreseert me ook niet. Weet niet eens wat dat is.
Interresante cijfers uit mijn fietscomputer. Een computer, DUS betrouwbaar!

Klim: 40 km, hoogtemeters 2100 meter, gemiddelde snelheid 8,2 km/h, verbruik 216 kiloCalorie.
Afdaling: 34 km, afdaling 1600 meter, gemiddelde snelheid 39,3 km/h, verbruik 873 kiloCalorie.

Conclusie 1: Afdalen kost meer energie. Houdt daar serieus rekening mee op een electrisch aangedreven fiets.

Conclusie 2: Wat een gezeur. Zeik niet en ga fietsen.

PS:
Om met PietV te spreken: Ik was pas 67. :lol:
216 kcal = 250 Wh

Als je daar dus 5 uur over gereden hebt, dan heb je gemiddeld 50 Watt geleverd. Dat lijkt me vrij weinig...

873 kcal is dan weer 1000Wh, en dat heb je in ca 1 uur gedaan. Dan heb je zelf 1000 Watt continu geleverd... dat haalt Wout Van Aert zelfs niet.

Heb je een wattmeter op je cranks, of is dat een schatting van STRAVA?
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 17:54
216 kcal = 250 Wh

Als je daar dus 5 uur over gereden hebt, dan heb je gemiddeld 50 Watt geleverd. Dat lijkt me vrij weinig...

873 kcal is dan weer 1000Wh, en dat heb je in ca 1 uur gedaan. Dan heb je zelf 1000 Watt continu geleverd... dat haalt Wout Van Aert zelfs niet.

Heb je een wattmeter op je cranks, of is dat een schatting van STRAVA?
Lieve Anoniem,
Watt voor meter op mijn crancks?
STRAVA, ,kun je dat eten onderweg. Hoe smaakt dat?
Cijfers, gezwam. Het gaat over fietsen, over genieten, over zweten, over kapot zijn. Over lol hebben dat je niet meer weet hoe je verder komt, en dan aan het einde van de dag.....
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 13:48

Mijn berekening zegt dat het moet kunnen.
Motor geeft max 250 W, dus je zou ca 2 h op vol vermogen kunnen rijden. Als je daarmee 10 km/h kan halen, dan zou ik boven moeten geraken want het gaat om 20 km.
Op vol vermogen ga je heel wat sneller dan 10km/h die berg op.
Peter Molog schreef:
di 27 apr, 2021 18:08
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 17:54
216 kcal = 250 Wh

Als je daar dus 5 uur over gereden hebt, dan heb je gemiddeld 50 Watt geleverd. Dat lijkt me vrij weinig...

873 kcal is dan weer 1000Wh, en dat heb je in ca 1 uur gedaan. Dan heb je zelf 1000 Watt continu geleverd... dat haalt Wout Van Aert zelfs niet.

Heb je een wattmeter op je cranks, of is dat een schatting van STRAVA?
Lieve Anoniem,
Watt voor meter op mijn crancks?
STRAVA, ,kun je dat eten onderweg. Hoe smaakt dat?
Cijfers, gezwam. Het gaat over fietsen, over genieten, over zweten, over kapot zijn. Over lol hebben dat je niet meer weet hoe je verder komt, en dan aan het einde van de dag.....
Geen idee waarom je dit schrijft.
Ik hou me wel graag bezig met cijfers, en ik denk dat er hier nog zijn.
Ik heb al een pak berekeningen gezien hier over framematen, bandenomtrekken etc.
Dus als iemand cijfers post, dan ga ik daar verder mee. Op basis van die kcal waarden is het wel duidelijk dat er iets niet klopt.
Niemand kan 1000W trappen gedurende een uur, en als je dat zou doen, dan ga je bergaf héél veel sneller dan 40 km/h.

Ik post dit in "Reizen per elektrische fiets" en toch is 1 bijdrage op 2 kritiek op de ebike. Moet dat nu echt iedere keer?

@Leon:
Ik heb ondertussen de overbrenging van mijn fiets eens bekeken.
Met 60 rpm in het kleinste verzet ga ik 10,2km/h rijden. (Enviolo gaat van 0.5 tot 1.9, voortandwiel is 55t, achteraan zit er 22t, band is 28x 2.0)

Mij lijkt dit verzet nogal groot.

Probleem is dat in mijn omgeving er nergens echt deftige hellingen zijn die langer zijn dan een halve km, maar we gaan eens een tripje naar de hoge venen maken en de Signal de Botrange oprijden of zo.
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 18:33
Probleem is dat in mijn omgeving er nergens echt deftige hellingen zijn die langer zijn dan een halve km, ...
Dat geldt voor de meesten op dit forum. En de meesten gaan het gewoon uitproberen.

Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 18:33
...maar we gaan eens een tripje naar de hoge venen maken en de Signal de Botrange oprijden of zo.
He he, we zijn er.

De Hoge Venen zijn trouwens niet representatief: niet steil genoeg (gezien jouw wens om te testen of je een serieuze col op kunt gaan). Trois Ponts is een veel betere uitvalsbasis: diverse mooie klimmen in de directe omgeving. Je schrijft dat je graag met cijfers bezig bent. Mooi. Zoek dus van achter je scherm wat klimmen uit, zet ze op je gps/telefoon, vertrek naar de Ardennen, rij die klimmen achter elkaar totdat je 1.500hm hebt bereikt, en pak daarna een pintje. 🍺

/Edit:
Ik zie nu dat je blijft hangen in cijfergeneuzel. Dan haak ik af.
Blackbelt schreef: Ik post dit in "Reizen per elektrische fiets" en toch is 1 bijdrage op 2 kritiek op de ebike. Moet dat nu echt iedere keer?
Ergens ver weg in mijn gedachten is de fietser op aard om te genieten. Om te zweten, eventueel wat minder alstie een aangedreven fiets onder z'n kont heeft. Maar ga fietsen, zoek al of niet electrisch ondersteund de toppen van je kunnen. Maar ga niet zeuren over cijfers. Zeker niet als je cijfers zoals ik ze gaf, niet niet fatsoenlijk kan interpreteren.
Peter Molog schreef:
di 27 apr, 2021 18:53
Blackbelt schreef: Ik post dit in "Reizen per elektrische fiets" en toch is 1 bijdrage op 2 kritiek op de ebike. Moet dat nu echt iedere keer?
Ergens ver weg in mijn gedachten is de fietser op aard om te genieten. Om te zweten, eventueel wat minder alstie een aangedreven fiets onder z'n kont heeft. Maar ga fietsen, zoek al of niet electrisch ondersteund de toppen van je kunnen. Maar ga niet zeuren over cijfers. Zeker niet als je cijfers zoals ik ze gaf, niet niet fatsoenlijk kan interpreteren.
En toch denk ik dat ik net bewezen heb dat die cijfers niet kunnen kloppen. Hoe interpreteer jij ze?
Als jouw fietscomputer geen kracht meet, dan zijn die cijfers waarschijnlijk puur gebaseerd op de snelheid, en houden ze zelfs geen rekening met de helling.
Of ga jij beweren dat je 1000W kan trappen.

Over het genieten op de fiets hoef je je geen zorgen te maken, dat doe ik wel, en ondertussen reken ik of luister ik wetenschappelijke of comische podcasts.
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 19:17
Over het genieten op de fiets hoef je je geen zorgen te maken, dat doe ik wel, en ondertussen reken ik of luister ik wetenschappelijke of komische podcasts.
Niet onder het fietsen neem ik aan ;)

De cijfers van Peter zijn domweg gebaseerd op de snelheid (door een fietscomputertje). Daar kan je idd dus niets uit op maken zodra er sprake is van stijgen of dalen.
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:42
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 19:17
Over het genieten op de fiets hoef je je geen zorgen te maken, dat doe ik wel, en ondertussen reken ik of luister ik wetenschappelijke of komische podcasts.
Niet onder het fietsen neem ik aan ;)

De cijfers van Peter zijn domweg gebaseerd op de snelheid (door een fietscomputertje). Daar kan je idd dus niets uit op maken zodra er sprake is van stijgen of dalen.
Rekenen onderweg... zeker wel! Kan ik van genieten.

Ik reken dan bv uit wat het betekent om aan 10 km per uur een helling van 10% op te rijden.

Benodigde kracht is dan je gewicht (%) x 10%: dus voor mij is dat 130 N.
10 km/h is 2,77m/s.
P=F v= 130 x 2,77 = 361W
Dat trap je niet zo maar..... en dat is dan nog zonder enige wrijving en luchtweerstand.

Gesteld dat de motor maximaal 250 W geeft continu moet je toch continu 110W leveren plus rolweerstand en luchtweerstand.
Daarom is het dus niet vanzelfsprekend om met 1 batterij boven te geraken. (Zelfs al weet ik dat de Mont Ventoux bv niet continu 10% is).

Rij ik trager dan 10 km/h, dan draai ik trager dan 60 rpm en dat lijkt me ook niet goed.
Uit Moderne Training voor Wielrenners overgenomen.
Een persoon van 70 kg met een fiets van 10 kg.
0% 25 km/uur 95 W
1% 20 km/uur 100 W
2% 16 km/uur 105 W
3% 12 km/uur 99 W
4% 10 km/uur 103 W
5% 8 km/uur 98 W
6% 7 km/uur 101 W
7% 6 km/uur 99 W
8% 5 km/uur 93 W
9% 5 km/uur 104 W
10% 4 km/uur 92 W
11% 4 km/uur 101 W
12% 4 k/uur 109 W
13% 4 km/uur 118 W
14% 3 km/uur 95 W
15% 3 km/uur 102 W

Hier ook leuk om mee te spelen.

Uit het bovenstaande boek is het 233 W. Op het vlakke met windstil weer kom je met 233 W rond de 35 /36 km/uur.
Die naaf van jou slurpt ook aardig wat energie op. Reken op 20%.
https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgr ... ltungen-2/
Afbeelding