Leon schreef: ↑wo 05 mei, 2021 12:13
Punt is dat remschijven lichter zijn dan velgen en dus bij een kleiner hoogteverschil al heet worden; ze zijn ook kleiner en kunnen daardoor de warmte minder snel kwijt. De bedoeling is daarom dat schijven veel heter mogen worden dan velgen, maar dat moet dus in de praktijk ook werken. Het verbaast mij ook dat dat in dit geval niet het geval leek te zijn.
Glazing en warping is dan ook een zeldzaamheid, net als de klapband van een te hete velg (ja die ken ik nog van vroeger). Een schijfrem van 203mm krijg je ook niet zomaar warm. Hou er ook rekening mee dat moderne rotors met een alu spider en/of koelvinnen veel beter tegen hitte kunnen.
En ja, Icetech van Shimano werkt, het bekende verhaal (test met karretje van een muurtje) over de gesmolten kern was een hit-piece waarvoor de auteurs diep door het stof zijn gegaan en hebben toegegeven dat de reden dat ze de icetech rotors konden slopen was omdat allen andere remschijven allang al waren gewarped) dus ja ze hebben ze laten smelten, maar dat was allang nadat andere remmen de geest hadden gegeven.
Wat we hier toch wel vaak zien is een soort romantiek voor het oude en een AHA als er iets nieuws tegen de grenzen aanloopt, daarbij negerend hoe ellendig de aloude Weinmann remmetjes gemaakt van zachte boter waren. Dat we toen ook veilig beneden kwamen doet ons blijkbaar vergeten dat we in de regen wel eens met kramp in de handen en weggesleten blokken beneden kwamen.
Anders gezegd, als je een schijfrem weet te koken zal je ook niet zo lekker beneden komen met een velgrem. Het begint met ervaring en techniek. In het geval van Blackbelt mist in ieder geval de ervaring (absoluut geen verwijt, het is zoals het is, je moet ergens beginnen), dus ik adviseer hem om flinke marge te nemen en grote schijven te monteren. Beter mee verlegen dan om verlegen
Betreft voorrem/achterrem:
1. Er zijn situaties waar je niet vol op je voorrem kan remmen (zoals nat wegdek)
2. Door ook de achterrem te gebruiken reguleer je de snelheid zonder je voorrem meteen te zwaar te belasten.
En dit geldt voor zowel trommelremmen, velgremmen als schijfremmen
Het idee dat je alleen maar hard voor een bocht hoeft te remmen is IMHO "kort door de bocht" (ja, deze keer een bewuste woordspeling), soms zit je toch in het verkeer (auto voor je, bus achter je) en dan heb je drie keuzes:
1. Er langs.
2. Stoppen en de bus langs laten
3. Ertussen blijven en de snelheid reguleren. Soms kunnen 1 en 2 namelijk niet.
Wat dat betreft snap ik het advies van Enduro magazine dus wel om ook achter zo groot te gaan als mogelijk, juist omdat je dan veel marge hebt om je snelheid te moduleren.