Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
loknor schreef:
di 04 mei, 2021 15:38
WimB schreef:
di 04 mei, 2021 13:43
Ben wel benieuwd hoe lekker voelt een electrischfiets bij boven de 70km/uur aan. Krijg je het geremd. Komt toch aardig wat kilos bij die vertraagd moeten worden.
Onzin. Dat scheelt 5 kilo, dat gehijg over gewicht is hilarisch, maar het gaat zeker bij afdalen nergens over op het systeemgewicht. Anders zou mijn collega fietser met kikkende knieën naar beneden moeten gaan (weegt 18 kilo meer dan ik).

Groter issue wat ik zie is dat je vaak een meer rechtop positie ziet bij een ebike en dat helpt niet met remmen (dan wil je toch echt achter je stuur kruipen).
Shrek schreef:
di 04 mei, 2021 14:00
Degelijke ebikes hebben doorgaans minimaal 180/160mm hydraulische schijfremmen en vaak nog veel dikker dan dat, dat moet geen enkel probleem zijn op een mooie asfaltafdaling.
Doorgaans zitten er standaard 160mm Shimano schijven op, 180mm is uitzonderlijk (op een standaard ebike). Dikte is doorgaans standaard. En ik zou voor afdalen toch echt 2x203mm willen voor warmteafvoer, juist achter omdat je daar toch een beetje mee wil moduleren. Het zal met 160mm vast goed gaan, maar waarom zou je dat risico nemen?
Blackbelt schreef:
di 04 mei, 2021 14:45
Over het afdalen maak ik me niet direct zorgen.
Mijn fiets heeft hydraulische schijfremmen 160 mm. Die ga ik niet aanpassen. Stopkracht is meer dan voldoende.
In het afdalen zou ik toch om de paar km even stoppen voor een foto (en om de remmen te laten koelen).
Koop nou gewoon een adaptertje en monteer 203mm schijven en gesinterd metalen blokken... kost heel weinig en geeft je veel meer marge.

Het gaat niet om de stopkracht, het gaat om warmte. Je wil die marge gewoon hebben.
Moet dan elke vakantiefietser die met zijn baggage de berg op rijdt en terug af daalt minstens 203mm schijven hebben op zijn fiets... Die Santos met bepakking zal even zwaar zijn als ik met ebike en een paar flesjes water.
En hoe veel mensen zijn er al met velgremmen veilig beneden geraakt?


Ik zeg het toch, als ik afdaal zal dat in etappes zijn, en ik vertrek pas terug als de schijven handwarm zijn. Daar ga ik geen ombouw voor doen.
Of laat het me zo stellen, in de afdaling ga ik geen snelheidsrecords breken.
In elk geval, ook als je het berekent is het niet zo kritisch.
Neem nu dat ik aan 30 km/h af daal, dan betekent dat ca 45 minuten, en de energie die weg moet is E= mgh= 130 *10 *1500= 551 Wh.
Op 45minuten is dat dan 733 W vermogen die moet gedissipeerd worden. Bij 30 km/h gaat er ca 200W op aan rol en luchtweerstand, dus er blijft ca 500W over, of 250W per schijf.
Dat lijkt me niet direct een heel kritisch vermogen, want er waait nog een wind van 30km/h over.
Leon schreef:
di 04 mei, 2021 14:05
Tandems met cantilevers waren al geen probleem net als vakantiefietsen met de traditionele 25 kilo bagage, dus waar hebben we het met die 5 à 10 kilo e-spul over?
Over het algemeen zullen mensen 'vroeger' zich meer bewust zijn geweest van de beperkingen van de fiets (en zichzelf). Als je weet dat een slap frame met veel gewicht en matige remmen op enig moment over z'n grenzen gaat, zal je liefst uit de buurt blijven van dat punt.

Terwijl het hier gaat om rijder met fiets samen 125kg, 0 ervaring en een absolute overtuiging dat alles technisch op orde is voor het doel.

Ik heb 1x een kokende rem meegemaakt. in Limburg. 180mm. Geen pretje. Dan heb je plots nog maar héél weinig tijd beschikbaar om de snelheid eruit te krijgen.
Grandonneur schreef:
di 04 mei, 2021 17:20
Leon schreef:
di 04 mei, 2021 14:05
Tandems met cantilevers waren al geen probleem net als vakantiefietsen met de traditionele 25 kilo bagage, dus waar hebben we het met die 5 à 10 kilo e-spul over?
Over het algemeen zullen mensen 'vroeger' zich meer bewust zijn geweest van de beperkingen van de fiets (en zichzelf). Als je weet dat een slap frame met veel gewicht en matige remmen op enig moment over z'n grenzen gaat, zal je liefst uit de buurt blijven van dat punt.

Terwijl het hier gaat om rijder met fiets samen 125kg, 0 ervaring en een absolute overtuiging dat alles technisch op orde is voor het doel.

Ik heb 1x een kokende rem meegemaakt. in Limburg. 180mm. Geen pretje. Dan heb je plots nog maar héél weinig tijd beschikbaar om de snelheid eruit te krijgen.
Ik ben geen held in het afdalen, dus ik ga gewoon die brakke tandem volgen en rustig dalen. No worries.
En ja, ik ben als 16 jarige eens een berg op en af gereden met 500hm op 15 km. Dat was met een 3speed sturmey archer en velgremmen. Die waren niet gesmolten omdat we het rustig deden.
Juist met rustig dalen moet je oppassrn dat je je remmen niet kookt :wink:
Shrek schreef:
di 04 mei, 2021 17:42
Juist met rustig dalen moet je oppassrn dat je je remmen niet kookt :wink:
Sorry, maar dat klopt niet omdat je gewoon meer tijd hebt om de remmen te laten koelen. Bij lagere snelheid wordt ook veel minder vermogen opgewerkt.

500Wh absorberen in 1h is 500W in je remmen steken.
Doe je dat in 2 uur, dan is het maar 250 W.

Het enige wat je moet vermijden is om je remmen vrijwel continu dicht te knijpen omdat de blokken zelf dan te heet worden.

De beste manier om je remmen te ontzien is telkens van bv 30 naar 20 te remmen en dan weer laten oplopen tot je terug bij 30 bent.
Blackbelt schreef:500hm op 15 km.
Kan hier even worden uitgelegd wat hier staat. Voor mij is afdalen de beloning van de inspanning voor de klim. Je mag best een cijferfetischist zijn, maar voor een simpele fietser is dit echte balkenbrij.

Excuus! Er zijn mensen die vinden dat je niet mag zeuren over cijfers.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb hoor, probeer het ook maar te snappen: rustig afdalen doe je juist doordat je je remmen gebruikt. Het zal vast wel goed gaan hoor, dat weet je beter dan ik (nooit sterk in rekenen geweest).
Peter Molog schreef:
di 04 mei, 2021 17:46
Blackbelt schreef:500hm op 15 km.
Kan hier even worden uitgelegd wat hier staat. Voor mij is afdalen de beloning van de inspanning voor de klim. Je mag best een cijferfetischist zijn, maar voor een simpele fietser is dit echte balkenbrij.
Lengte 15 km, en hoogteverschil 500m.
Grandonneur schreef:
di 04 mei, 2021 17:47
Corrigeer me als ik het verkeerd heb hoor, probeer het ook maar te snappen: rustig afdalen doe je juist doordat je je remmen gebruikt. Het zal vast wel goed gaan hoor, dat weet je beter dan ik (nooit sterk in rekenen geweest).
Vermogen is kracht maal snelheid

Als de helling 10% naar beneden gaat, en je gewicht is 130kg, dan heb je een kracht van 10% van die 130kg nodig om je snelheid stabiel te houden.
Dus als je daalt op een constante helling van 10%, dan moet je ergens die 13kg kracht vandaan halen.
Op aerodynamica na is die kracht hetzelfde bij een snelheid van 20 of 60 km/h.
Maar het vermogen dat je in je remmen steekt is wel 3 keer groter omdat je zo snel gaat.

Ik doe dan altijd een 'logische' test. Kijk eens hoe de renners uit een peloton afdalen (enkele jaren geleden met dunnen velgjes uit alu). Die gaan gewoon zo hard ze kunnen, en veel sneller dan wat ik me in het hoofd zou halen.

Maar kort genomen, voorlopig maak ik me nog meer zorgen over boven geraken dan over het afdalen. Niks zegt dat ik in 1 keer tot beneden moet rijden.... Pauzeke pakken, koekje eten, water drinken en rustig verder.
Blackbelt schreef:
di 04 mei, 2021 17:46
De beste manier om je remmen te ontzien is telkens van bv 30 naar 20 te remmen en dan weer laten oplopen tot je terug bij 30 bent.
Enig vermoeden hoeveel tijd er zit tussen die 20km/u en die 30km/u gedurende je afdaling om je olie te laten afkoelen?

Ik wel.

Maar het is denk ik ook uit te rekenen.
Blackbelt schreef:
di 04 mei, 2021 17:48
Lengte 15 km, en hoogteverschil 500m.
Da's vals plat :wink:
Shrek schreef:Da's vals plat
Dacht ik ook :shock:

Blackbelt schreef:en je gewicht is 130kg
Blackbelt schreef: Ik doe dan altijd een 'logische' test. Kijk eens hoe de renners uit een peloton afdalen
:oops: :oops:
Grandonneur schreef:
di 04 mei, 2021 17:20
Leon schreef:
di 04 mei, 2021 14:05
Tandems met cantilevers waren al geen probleem net als vakantiefietsen met de traditionele 25 kilo bagage, dus waar hebben we het met die 5 à 10 kilo e-spul over?
Over het algemeen zullen mensen 'vroeger' zich meer bewust zijn geweest van de beperkingen van de fiets (en zichzelf). Als je weet dat een slap frame met veel gewicht en matige remmen op enig moment over z'n grenzen gaat, zal je liefst uit de buurt blijven van dat punt.

Terwijl het hier gaat om rijder met fiets samen 125kg, 0 ervaring en een absolute overtuiging dat alles technisch op orde is voor het doel.

Ik heb 1x een kokende rem meegemaakt. in Limburg. 180mm. Geen pretje. Dan heb je plots nog maar héél weinig tijd beschikbaar om de snelheid eruit te krijgen.
Dan waren dat brakke remmen want toen ik met tegen de 30 kilo bagage en een totaalgewicht van zeker 130 kilo de aan de steile kant de Stevio, met 48 haarspeldbochten, afdaalde hadden mijn remmen daar geen probleem mee.
Grandonneur schreef:
di 04 mei, 2021 17:20
Ik heb 1x een kokende rem meegemaakt. in Limburg. 180mm. Geen pretje. Dan heb je plots nog maar héél weinig tijd beschikbaar om de snelheid eruit te krijgen.
Welke afdaling? Meeste zijn te kort om de boel aan het koken te krijgen, alleen bij Camerig zou het imho kunnen (die voelt écht lang aan) maar daar zitten nog wat klimstukjes tussen waar niet geremd hoeft te worden.

Hier zelf 2 keer 160mm, volgens de dealer zou groter niet passen met mijn voorvork.
Fedor schreef:
di 04 mei, 2021 19:27
Hier zelf 2 keer 160mm, volgens de dealer zou groter niet passen met mijn voorvork.
Allereerst, ik ken je frame niet en ik weet zeker niet alles over schijfremmen (forum op mountainbike.nl is een betere bron) maar..

Dat vind ik vreemd... achter heb je inderdaad nog wel eens een limiet omdat de remklauw in je achterbrug moet passen en dat wordt soms te krap met een adapter, maar 180mm is een vaker gehoorde maximum maat dan 160mm

Maar vooraan kan je voor zover ik aannam wel doorgroeien, immers er zit niets in de weg.

Overigens is achter wat groter ook wel prettig, dus het kan de moeite waard zijn om ook daar groter te zitten:

https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/

Uiteraard is enduro iets anders dan asfalt, maar het kunnen moduleren van snelheid met je achterrem is wel prettig, zeker als je in het verkeer zit en niet je fiets kan laten lopen.

Maar als je dealer verstand van zaken heeft is zijn expertise uiteraard meer waard dan de mijne, zoals gezegd, ik ben geen expert.
willem.m schreef:
di 04 mei, 2021 16:08
loknor schreef:
di 04 mei, 2021 15:38
...
Groter issue wat ik zie is dat je vaak een meer rechtop positie ziet bij een ebike en dat helpt niet met remmen (dan wil je toch echt achter je stuur kruipen).
...
Volgens mij helpt rechtop zitten juist wel met remmen. Je laat dan immers de luchtweerstand een deel van het remwerk doen. Of mis ik hier iets?
Nou loknor: enlighten us, please.
Als je rechtop zit dan zit je niet ideaal om de remkracht tegen te houden en vlieg je eerder over je stuur. Mede daarom zitten downhillers soms raar achter het zadel

https://www.renehersecycles.com/how-to- ... a-bicycle/

Rechtop zitten is wel iets wat je doet om vaart te verminderen op de lucht (tot aan knieen naar buiten), maar als je hard je remmen inknijpt wil je achter je stuur kruipen schrap zetten (bij gebrek aan een betere omschrijving).

Met een standaard ebike met hoge voorkant heb je sowieso al een minder voordelig kantelpunt, maar omdat je vaak relatief weinig reach hebt (immers rechtophouding) is het sowieso wel lastiger om echt ver naar achteren te gaan met je gewicht.
Bedoel je: het zwaartepunt naar achteren verplaatsen? Dan snap ik wat je bedoelt. Dat doe ik op de mtb bij steile hellingen. Een dropper post is dan prettig. (Bij "achter het stuur kruipen" denk ik aan iets anders.)
willem.m schreef:
di 04 mei, 2021 22:48
Bedoel je: het zwaartepunt naar achteren verplaatsen? Dan snap ik wat je bedoelt. Dat doe ik op de mtb bij steile hellingen. Een dropper post is dan prettig. (Bij "achter het stuur kruipen" denk ik aan iets anders.)
Ja, je hebt absoluut gelijk, achter het stuur kruipen heeft natuurlijk een andere veel gebruikte betekenis, stond ik niet bij stil totdat jij het zei :lol:

Maar waarom ik het "achter het stuur kruipen" noemde is omdat het meer is dan gewicht naar achteren gooien, als je vol je remmen dichttrekt zet je schrap tegen je stuur. Vanwege de kracht is dat erachter.

Vandaar :D

Maar nogmaals, je hebt gelijk; "achter het stuur kruipen" heeft een heel andere betekenis
Dank voor je uitleg loknor!