Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
Grandonneur schreef:
ma 03 mei, 2021 08:49
Maak maar eens eens rekensommetje. Ikzelf reken met 7km/u en 90 rpm als lichtste verzet voor klimmen met een zware fiets. Hoever zit jij daar vanaf?
Maar heel weinig fietsen hebben die mogelijkheid. Zelfs een Rohloff met 50-22 (Medium bij Santos) haalt dat niet. Dan zou je naar de lichtste overbrenging (46-22) moeten gaan, die haalt het bijna.
Fedor schreef:
ma 03 mei, 2021 07:28
Shorttrack schreef:
zo 02 mei, 2021 23:22
Wie weet lukt het laatste stuk nog zonder motor.
Dat gaat een normaal mens niet lukken gezien het beperkte versnellingsbereik van een normale e-bike en het gewicht van de fiets.
Dit gaat dan even niet over de bike van Blackbelt, maar wat bedoel je met 'normaal', Fedor?
Ik denk dat bijna alle fietsers hier geen 'normale' fiets gebruiken voor hun trips.
Zo geldt dat ook voor een e-bike: je kunt zeker wel fietsen met ondersteuning kopen waar je op zich ook zonder die ondersteuning de steilste helingen op kunt komen, kwa versnellingsbereik. Op een fiets die door de die ondersteuning zo'n 7 kg zwaarder is. Best wat gewicht erbij, maar zeker niet onoverkomelijk.
Wil ik maar even gezegd hebben. 8)

Punt is wel dat als je de ondersteuning denkt nodig te hebben, maar niet voldoende accucapaciteit, je eerst op de laagste stand begint, of zonder, en pas later ondersteuning bijschakelt. Want andersom is als gezegd eigenlijk geen optie.
Misschien is het ook beter de snelheid aan te passen. 15 km per uur op een helling van 10% is toch wel hoog, vind ik.
BertKremer schreef:
ma 03 mei, 2021 10:52
Misschien is het ook beter de snelheid aan te passen. 15 km per uur op een helling van 10% is toch wel hoog, vind ik.
Natuurlijk, maar als je kleinste verzet je dan onder de 50 rpm brengt, dan zit je daar te trekken en sleuren, en dat kunnen mijn knieen niet echt aan.
Door een kleiner verzet te kiezen wordt de druk op de pedalen juist kleiner en worden de knieën ook minder belast. Ook het batterij verbruik wordt dan minder. In een auto schakel je ook terug als je een heuvel op gaat. Met een fiets is dat ook zo
Flix schreef:
ma 03 mei, 2021 10:43
Zo geldt dat ook voor een e-bike: je kunt zeker wel fietsen met ondersteuning kopen waar je op zich ook zonder die ondersteuning de steilste helingen op kunt komen, kwa versnellingsbereik. Op een fiets die door de die ondersteuning zo'n 7 kg zwaarder is. Best wat gewicht erbij, maar zeker niet onoverkomelijk.
Dat kan, maar die komen een stuk minder voor dan vergelijkebare fietsen zonder e-aandrijving. Met een e-bike hebben de meeste gebruikers aan 8-10 versnellingen genoeg. De versies met Rohloff, Pinion of 3 kettingbladen voor zijn zeldzaam (maar wel verkrijgbaar idd).
Klimmen en 90 rpm dan vraag ik me af bij welke hellingsgraad kan je dit draaien.
Inderdaad 15 km/uur 10% op is ook uitzonderlijk.
50 rpm is echt geen sleuren ten trekken hoor je zal ze de kost moeten geven die dit draaien.
Youtube is op dit soort filmpjes de meeste die 70 rpm kunnen draaien zijn getrainde mannen.
De TS heeft inmiddels er inmiddels één afstand met een hoogtemeters opzitten, respect. Na een helling of tien komt ervaring in hoogtemeters maken en op souplesse trappen een beetje op gang, met of zonder ondersteuning maakt eigenlijk weinig uit. Er is geen ontkomen aan alle beginners fouten te maken. Zelf ontdekken, adviezen ter harte nemen zou ik zeggen.
Wel diep respect voor deze kerel.

https://www.youtube.com/watch?v=HUWCeAzkc2Q
Er was in de jaren tachtig een Belg (geen prof) die met een bizar groot verzet omhoog reed, hij had er een hele theorie over. Volgens mij was dit ook op Youtube, ik kan het alleen niet vinden.

Anyways, de meeste (auto) cols zijn niet steiler dan een procent of tien, dus wat dat betreft is het feit dat je 17% overleefd wel gerust stellend (al ben ik ook wel benieuwd hoe snel je door je accu slurpt). Ik maak me meer "zorgen" over jouw conditie (daar zal je aan moeten werken) en je techniek (afdalen van zo'n ding is echt wel een dingetje, steek in ieder geval 203mm schijven!).

Voor de rest:

- Meeste bekende cols zijn lelijk :D
- Ga een weekje rondrijden rond de Vennbahn oid.
- Voor een langere vakantietrip door Europa is je fiets prima geschikt, al zou ik persoonlijk altijd proberen echt flinke bergen te vermijden (ik kan goed klimmen, maar ik vind het met een vakantiefiets vaak wat gestresst door het verkeer), in ieder geval tot je wat meer weet wat je aankan.

Ook zonder de Alpen kan je namelijk fantastische trips maken (Trier, Kopenhagen, Bordeaux)
loknor schreef:
di 04 mei, 2021 12:20

- Meeste bekende cols zijn lelijk :D
Dat vind ik nog niet zo'n gekke opmerking in dit draadje.
Sommige cols hebben inderdaad geen charme (Vars, Alpe d'Huez etc.).
Andere zijn wel mooi, maar druk (de oldtimers en karavanen van motoren op de Bonette ...)
Nog andere hebben geen charme én zijn druk (Iseran tot Val d'Isère ...).

Ik zie niet in waarom je die met een e-fiets zou doen.
Met een fiets kun je altijd claimen dat je wilde beloond worden voor de inspanning - Iseran op fietsen is inderdaad wel wat - maar die inspanning is, hoe zal ik het zeggen, nogal relatief wanneer de elektromotor een groot deel van de nodige Watts levert. Het is toch vooral de kwaliteit van de motor en van de batterij die beloond wordt in dat geval.

Ik veronderstel dat een e-fietser het vooral doet voor de landschappen en de rust, en dan bestaan er vaak betere weggetjes dan de bekende cols. Maar laat je vooral niet tegenhouden om Ventoux te proberen, alleen al de kermis-sfeer die er heerst in de zomer is de moeite waard. Pas wel op voor overstekende schapen wanneer je afdaalt.
derdekeer schreef:
di 04 mei, 2021 12:47
Ik zie niet in waarom je die met een e-fiets zou doen.
Op zich snap ik dat wel. Blackbelt zal zich echt geen illusie maken over de prestatie tov de rest van de wereld, maar je gaat toch een stukje wielergeschiedenis op. Dat iemand de Mont Ventoux op wil en zijn pet (helm) af wil doen bij Simpson snap ik helemaal, ook al interesseert het mij persoonlijk geen bal.

Ik denk dat veel van ons er niet zo tegenaan kijken al omdat we al het een en ander hebben gezien. Zo weet ik dat ik ondanks dat ik goed kan klimmen in een wedstrijd ik het niet leuk vind als er ook auto-verkeer is (en dan druk ik me zwak uit). Een dikke touring bus een kwartier achter me terwijl ik omhoog zwalkte en die me toen passeerde naast een afgrond staat me nog goed bij, ik krijg er bijna weer klamme handen van....

Dat terwijl ik zulke fijne herinneringen heb aan tochten langs de Moezel en Noord Duitsland (zolang je de kust vermijdt!). Zo ga ik dit jaar met de familie richting Bad Bentheim kasteeltje kijken... dat wordt hartstikke leuk.

*Ik ben dusdanig autoschuw dat ik alles zonder fietspad probeer te vermijden.*
Voor mij zijn alle cols mooi.De extra inspanning wordt beloond als je boven de bomengrens en dan nog verder gaat/moet.

Eindpunt je zelf laten opdrogen. Wellicht is iets van koffie te koop en dan weer naar beneden.
Met hogere temperaturen is het echt genieten ondanks dat je haast altijd dezelfde weg terug moet.
Gelukkig kijkt het heel anders.

Ben wel benieuwd hoe lekker voelt een electrischfiets bij boven de 70km/uur aan. Krijg je het geremd. Komt toch aardig wat kilos bij die vertraagd moeten worden.
Misschien even vermelden dat ik een asfalt ridder ben. Dat heeft te maken dat ik ontzettend kan genieten van naar beneden gaan.
Degelijke ebikes hebben doorgaans minimaal 180/160mm hydraulische schijfremmen en vaak nog veel dikker dan dat, dat moet geen enkel probleem zijn op een mooie asfaltafdaling.
WimB schreef:
di 04 mei, 2021 13:43
.. electrischfiets ... . Krijg je het geremd. Komt toch aardig wat kilos bij die vertraagd moeten worden.
Tandems met cantilevers waren al geen probleem net als vakantiefietsen met de traditionele 25 kilo bagage, dus waar hebben we het met die 5 à 10 kilo e-spul over?
WimB schreef:
di 04 mei, 2021 13:43


Ben wel benieuwd hoe lekker voelt een electrischfiets bij boven de 70km/uur aan. Krijg je het geremd. Komt toch aardig wat kilos bij die vertraagd moeten worden.
Misschien even vermelden dat ik een asfalt ridder ben. Dat heeft te maken dat ik ontzettend kan genieten van naar beneden gaan.
Over het afdalen maak ik me niet direct zorgen.
Mijn fiets heeft hydraulische schijfremmen 160 mm. Die ga ik niet aanpassen. Stopkracht is meer dan voldoende.
In het afdalen zou ik toch om de paar km even stoppen voor een foto (en om de remmen te laten koelen).

60km/h heb ik al gehaald, en die remmen voelen dan zeer vertrouwd en betrouwbaar aan, maar natuurlijk waren ze dan nog niet heet.... Fiets voelt ook heel stabiel bij die snelheden.

Maar... geen idee of het er dit jaar van gaat komen. Ik wil het eigenlijk in standje TOUR doen, en dan moet ik gewoon nog wat meer conditie en spierkracht opbouwen. Dat is alvast wat ik dit weekend geleerd heb.
Als ik naar boven rij, dan wil niet in elke boch staan te hijgen om terug op adem te komen. Met een 2-3 tal stops naar boven om een koekje te eten en rustig te drinken moet dat lukken.
Anders wordt het aandeel van de motor in de prestatie te hoog.
Hoe minder je remt, hoe minder je hoeft te remmen :idea:
Neem iets meer mee dan een paar koekjes en bewaar het hijgen voor de laatste 100 meter.
WimB schreef:
di 04 mei, 2021 13:43
Ben wel benieuwd hoe lekker voelt een electrischfiets bij boven de 70km/uur aan. Krijg je het geremd. Komt toch aardig wat kilos bij die vertraagd moeten worden.
Onzin. Dat scheelt 5 kilo, dat gehijg over gewicht is hilarisch, maar het gaat zeker bij afdalen nergens over op het systeemgewicht. Anders zou mijn collega fietser met kikkende knieën naar beneden moeten gaan (weegt 18 kilo meer dan ik).

Groter issue wat ik zie is dat je vaak een meer rechtop positie ziet bij een ebike en dat helpt niet met remmen (dan wil je toch echt achter je stuur kruipen).
Shrek schreef:
di 04 mei, 2021 14:00
Degelijke ebikes hebben doorgaans minimaal 180/160mm hydraulische schijfremmen en vaak nog veel dikker dan dat, dat moet geen enkel probleem zijn op een mooie asfaltafdaling.
Doorgaans zitten er standaard 160mm Shimano schijven op, 180mm is uitzonderlijk (op een standaard ebike). Dikte is doorgaans standaard. En ik zou voor afdalen toch echt 2x203mm willen voor warmteafvoer, juist achter omdat je daar toch een beetje mee wil moduleren. Het zal met 160mm vast goed gaan, maar waarom zou je dat risico nemen?
Blackbelt schreef:
di 04 mei, 2021 14:45
Over het afdalen maak ik me niet direct zorgen.
Mijn fiets heeft hydraulische schijfremmen 160 mm. Die ga ik niet aanpassen. Stopkracht is meer dan voldoende.
In het afdalen zou ik toch om de paar km even stoppen voor een foto (en om de remmen te laten koelen).
Koop nou gewoon een adaptertje en monteer 203mm schijven en gesinterd metalen blokken... kost heel weinig en geeft je veel meer marge.

Het gaat niet om de stopkracht, het gaat om warmte. Je wil die marge gewoon hebben.
loknor schreef:
di 04 mei, 2021 15:38
...
Groter issue wat ik zie is dat je vaak een meer rechtop positie ziet bij een ebike en dat helpt niet met remmen (dan wil je toch echt achter je stuur kruipen).
...
Volgens mij helpt rechtop zitten juist wel met remmen. Je laat dan immers de luchtweerstand een deel van het remwerk doen. Of mis ik hier iets?