Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 13:48
Ik heb interesse om met mijn ebike eens de Mont Ventoux of een andere berg op te rijden.

Iemand hier die het al geprobeerd heeft?
Ik heb het mensen al zien doen op Alpe d'Huez, maar die is korter.
Een korte berekening leert me dat het voor 125 kilogram ongeveer 555 Wh energie kost om die massa 1600 m omhoog te brengen.
Maar jij levert ongeveer de helft van de energie, dus met een volle batterij moet het kunnen. Je houdt dan nog wat over in de batterij voor rolweerstand, luchtweerstand etc. Dat is nodig want deze berekening kijkt alleen naar de energie nodig om de zwaartekracht te overwinnen, niet naar de rest.

Maar ik zie nu door de reactie van Leon dat je naaf veel weerstand biedt. Dat verandert de zaak een beetje, je zult toch wel wat minder dan de helft van de energie zelf leveren. Ik blijf denken dat het zal lukken, maar je zult niet veel jus in de batterij overhouden.
De ene dag in trance omhoog, de andere dag gaat het voor geen meter. Voor beide geven cijfers weinig houvast. By the way is de start aan de voet van de kale berg of fiets je erheen?
WimB schreef:
di 27 apr, 2021 20:06
Uit Moderne Training voor Wielrenners overgenomen.
Een persoon van 70 kg met een fiets van 10 kg.
0% 25 km/uur 95 W
1% 20 km/uur 100 W
2% 16 km/uur 105 W
3% 12 km/uur 99 W
4% 10 km/uur 103 W
5% 8 km/uur 98 W
6% 7 km/uur 101 W
7% 6 km/uur 99 W
8% 5 km/uur 93 W
9% 5 km/uur 104 W
10% 4 km/uur 92 W
11% 4 km/uur 101 W
12% 4 k/uur 109 W
13% 4 km/uur 118 W
14% 3 km/uur 95 W
15% 3 km/uur 102 W

Hier ook leuk om mee te spelen.

Uit het bovenstaande boek is het 233 W. Op het vlakke met windstil weer kom je met 233 W rond de 35 /36 km/uur.
Ik weeg 95 kg en ben 1,95m groot.
Paar kg verliezen zal misschien het verschil worden tussen aankopen te voet of op de laatste procenten.
Blackbelt schreef:
di 27 apr, 2021 19:58
Ik reken dan bv uit wat het betekent om aan 10 km per uur een helling van 10% op te rijden.

Benodigde kracht is dan je gewicht (%) x 10%: dus voor mij is dat 130 N.
10 km/h is 2,77m/s.
P=F v= 130 x 2,77 = 361W
Dat trap je niet zo maar..... en dat is dan nog zonder enige wrijving en luchtweerstand.

Gesteld dat de motor maximaal 250 W geeft continu moet je toch continu 110W leveren plus rolweerstand en luchtweerstand.
Daarom is het dus niet vanzelfsprekend om met 1 batterij boven te geraken. (Zelfs al weet ik dat de Mont Ventoux bv niet continu 10% is).
Volgens de letter van de natuurkundige wetten zal het vast wel kloppen maar mijn gevoel is er anders bij. Gisteren en vandaag flink gefietst in het Zuid-Limburgse land en daar menig e-biker op een normale e-bike omhoog zien knallen terwijl de benen ongeveer 30 toeren/minuut maakten (althans in mijn perceptie... het was iig héél traag ;))

Daartegenover kon ik het niet laten om op dag 1 lekker "ongetraind" de Epenerbaan (vanuit Vaals) op te fietsen. Het stuk bovenin is 12% maar daar kwam ik nog redelijk (ahum) vooruit... en ik zie mezelf echt geen 400W trappen. Dat laatste is dan ook afhankelijk van de trapfrequentie. In een hoog traptempo heb je minder kracht nodig.
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:42
De cijfers van Peter zijn domweg gebaseerd op de snelheid (door een fietscomputertje). Daar kan je idd dus niets uit op maken zodra er sprake is van stijgen of dalen.
De prijs is voor Fedor.
Maar het laat wel mooi zien wat je kan zeuren over cijfers. De cijfers die ik gaf, komen inderdaad uit mijn Cateye fietscomputer. En slaan dus nergens op.
Wat ik maar wil zeggen, niet zeiken, maar zweten.
Peter Molog schreef:
di 27 apr, 2021 21:42
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 19:42
De cijfers van Peter zijn domweg gebaseerd op de snelheid (door een fietscomputertje). Daar kan je idd dus niets uit op maken zodra er sprake is van stijgen of dalen.
De prijs is voor Fedor.
Maar het laat wel mooi zien wat je kan zeuren over cijfers. De cijfers die ik gaf, komen inderdaad uit mijn Cateye fietscomputer. En slaan dus nergens op.
Wat ik maar wil zeggen, niet zeiken, maar zweten.
Heb je nu al iets bijgedragen waar iemand iets aan heeft in dit topic?
Blackbelt schreef: Heb je nu al iets bijgedragen waar iemand iets aan heeft in dit topic?
Ja hoor! Ik heb laten zien dat je prachtige onzin kunt schrijven op basis van echte cijfers, die waar zijn, want uit de computer.
Om het anders te zeggen. Fietsen is wat anders dan cijferfetisisme.
TS: Wat is eigenlijk je motivatie om de Ventoux of een andere berg op te willen? Ik vraag dit omdat ik in jouw berichten geen liefde voor fietsen in de bergen bespeur. Het lijkt je alleen maar om de cijfers te gaan. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Fedor schreef:
di 27 apr, 2021 21:35

Volgens de letter van de natuurkundige wetten zal het vast wel kloppen maar mijn gevoel is er anders bij. Gisteren en vandaag flink gefietst in het Zuid-Limburgse land en daar menig e-biker op een normale e-bike omhoog zien knallen terwijl de benen ongeveer 30 toeren/minuut maakten (althans in mijn perceptie... het was iig héél traag ;))

Daartegenover kon ik het niet laten om op dag 1 lekker "ongetraind" de Epenerbaan op de fietsen. Het stuk bovenin is 12% maar daar kwam ik nog redelijk (ahum) vooruit... en ik zie mezelf echt geen 400W trappen. Dat laatste is dan ook afhankelijk van de trapfrequentie. In een hoog traptempo heb je minder kracht nodig.
Paar seconden lukt 400 W misschien wel, maar inderdaad langer, dan voel ik mijn te weinig getrainde benen snel dicht slaan.

30 toeren is wel echt heel traag, maar je ziet wel mensen die hun versnelling bijna nooit gebruiken. Je ziet ze vooral heel,traag vertrekken aan een stopplaats.

Nu ja, als je zelf zwoegt aan 10 km/h, dan is een voorbijrijdende fietser aan 20 snel.
Zelf vind ik toch dat je goed moet duwen om vlot hellingen op te gaan, maar eerlijk, ik ga heel zelden hoger dan standje 2 (Tour) wat ca 120% levert. Op Sport is het 200%, en op Turbo 300% bij mijn motor.
Dat heb ik enkel eens op een mountainbike track gebruikt met korte maar heel steile hellingen, of een dijk recht omhoog, maar dan moet je ook voldoende grip hebben.
willem.m schreef:
di 27 apr, 2021 22:25
TS: Wat is eigenlijk je motivatie om de Ventoux of een andere berg op te willen? Ik vraag dit omdat ik in jouw berichten geen liefde voor fietsen in de bergen bespeur. Het lijkt je alleen maar om de cijfers te gaan. Maar misschien zie ik het verkeerd.
De cijfers is hobby, Op de fiets gaat het om genieten van buiten te zijn, landschappen en de inspanning die deugd doet.
Ik vrees alleen dat op dat laatste woord weer foute reacties komen.
Ik rij ebike omdat ik het leuk vind. Je hebt simpelweg de keuze om rustig ontspannen vooruit te komen, maar ook om eens geod te zweten als je boven de 25 duwt, en dat doe ik ook. Ik trap regelmatig op mijn adem en komt iedere keer weer bezweet thuis.
Lange fietsvakanties passen nu niet in mijn schema. Ik heb een drukke job waar ik geen 3 weken weg kan, en als ik vakantie neem, dan is dat samen met de vrouw, en die kan geen dagen fietsen onwille van een knieprotese.
Dus ik kijk uit naar korte trips met een speciaal hoogtepunt.
Maar ooit rij ik naar Rome of Santiago.
Mijn idee: gewoon proberen. Het is op en af. Ofwel houdt je accu het en raak je op de top ofwel is die vroeger leeg. Dan kan je nog kiezen: op eigen kracht dat laatste eind ofwel omkeren en terug naar beneden bollen.

Terzijde: enkele jaren gelden was ik aan de Mont Ventoux tijdens een gecombineerde auto- en fietsvakantie. Het doel was ook om, terwijl ik toch in de buurt was, die berg op te rijden. Alleen: het weer was slecht en het onweerde geregeld. De toeristische dienst bevestigde mijn gevoel: niet doen, want te gevaarlijk in die omstandigheden. Misschien lukt het nog wel eens, maar er zijn ook andere plaatsen. Ik bedoel: je zegt dat je geen tijd hebt voor een lange vakantie. Hou er dan ook rekening mee dat de omstandigheden tegen kunnen zitten. Dan ga je ofwel een flink risico nemen ofwel onverrichter zake terug moeten keren.

En nog een vraagje: ergens in het verleden had ik een fiets (nou ja: velomobiel) met een NuVinci N360 naaf. Daarbij voelde ik heel duidelijk dat de weerstand flink toenam bij de uiterste verzetten. Ik weet wel de de Enviolo niet dezelfde naaf is, maar het principe en de techniek zijn dezelfde. Hou je bij de berekening die je maakt rekening met die hoge weerstand in het kleinste verzet?
- Er zijn 3 verschillende parcours om de Ventoux te beklimmen... Vanuit Sault is de minst moeilijke omdat de start al op 800htm ligt. De twee andere beklimmingen zijn vergelijkbaar, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit vanuit Bedoin.
- Mocht je die klim op de planning hebben zou ik je toch voorstellen om zo lang mogelijk op de laagst mogelijke ondersteuning te fietsen en dat zou zeker moeten kunnen tot St Estève, een haarspeldbocht na 5.7km. Tot daar heb je nauwelijks 200 htm geklommen en dat moet zeker kunnen. Maak zeker niet de fout om in die eerste km's te snel van start te willen gaan... Diegenen die daar proberen tijd goed te maken kom je dikwijls tegen...naast hun fiets :?
- Van St Estève tot Châlet Reynard is het 10 km aan gemiddeld 10%. Een vette kluif waar je al snel in de laagste versnelling belandt. Daar zal je de ondersteuning wsl een trapje moeten bijschakelen, maar probeer toch, indien mogelijk en als het lukt de batterij te sparen...
- Châlet Reynard heeft een grote parking en.... een café/restaurant waar je in het slechtste geval de batterij ook een half uurtje aan het infuus kan hangen... Niet ideaal in de wetenschap dat er nog een 6tal kilometer volgen tot de top, maar het is een mogelijkheid...
- Vergeet vooral geen eten en drinken
Peter Molog schreef:
di 27 apr, 2021 22:00
Blackbelt schreef: Heb je nu al iets bijgedragen waar iemand iets aan heeft in dit topic?
Ja hoor! Ik heb laten zien dat je prachtige onzin kunt schrijven op basis van echte cijfers, die waar zijn, want uit de computer.
Om het anders te zeggen. Fietsen is wat anders dan cijferfetisisme.
De cijfers in dit draadje klopten best goed hoor, totdat jij kwam.
CapoJan schreef:
wo 28 apr, 2021 09:12
Mijn idee: gewoon proberen. Het is op en af. Ofwel houdt je accu het en raak je op de top ofwel is die vroeger leeg. Dan kan je nog kiezen: op eigen kracht dat laatste eind ofwel omkeren en terug naar beneden bollen.

Terzijde: enkele jaren gelden was ik aan de Mont Ventoux tijdens een gecombineerde auto- en fietsvakantie. Het doel was ook om, terwijl ik toch in de buurt was, die berg op te rijden. Alleen: het weer was slecht en het onweerde geregeld. De toeristische dienst bevestigde mijn gevoel: niet doen, want te gevaarlijk in die omstandigheden. Misschien lukt het nog wel eens, maar er zijn ook andere plaatsen. Ik bedoel: je zegt dat je geen tijd hebt voor een lange vakantie. Hou er dan ook rekening mee dat de omstandigheden tegen kunnen zitten. Dan ga je ofwel een flink risico nemen ofwel onverrichter zake terug moeten keren.

En nog een vraagje: ergens in het verleden had ik een fiets (nou ja: velomobiel) met een NuVinci N360 naaf. Daarbij voelde ik heel duidelijk dat de weerstand flink toenam bij de uiterste verzetten. Ik weet wel de de Enviolo niet dezelfde naaf is, maar het principe en de techniek zijn dezelfde. Hou je bij de berekening die je maakt rekening met die hoge weerstand in het kleinste verzet?
Dat laatste is idd een punt.
De grafiek met de interne weerstanden is behoorlijk oud, en inderdaad voor de 360 versie. Ik heb nog nergens een grafiek van de 380 gezien, maar verwacht dat het verschil niet super groot zal zijn.

Alle berekeningen en overwegingen leiden er toe dat het waarschijnlijk mogelijk is, maar een close call wordt. Ik wil ook niet gewoon op turbo naar boven stomen.

Het weer is de onzekere factor, ik ga daar ook geen gekke risico’s nemen.

Ondertussen een organisatie gevonden die het wat omkadert (Sporta België). Maar dan hang ik vast aan een datum, en als het dan slecht weer is... sta je daar.
Leon schreef: De cijfers in dit draadje klopten best goed hoor, totdat jij kwam.
😃😃😃😃
Als de aandrijving via een ketting verloopt, zou je kunnen overwegen om de overbrengingsverhouding (tijdelijk) aan te passen: een iets groter tandwiel achteraan kan een heel verschil maken. Dan zit je niet noodzakelijk in dat allerkleinste verzet en zou je wat minder weerstand en dus minder verlies hebben.
Met een riem is daar waarschijnlijk minder evident.

Zoals anderen ook al zegden: lader meenemen (liefst een snelle, 4A of zo). Voor het geval dat.
[/quote]
Ondertussen een organisatie gevonden die het wat omkadert (Sporta België). Maar dan hang ik vast aan een datum, en als het dan slecht weer is... sta je daar.
[/quote]

Pagina begint zo te zien met voorbereiding, training aka hoogtemeters maken. Verder zie ik er alleen maar fietsen die in de verste verte niet lijken op een Norta 3040 E-Bike.
J de Groote schreef:
wo 28 apr, 2021 13:12
Ondertussen een organisatie gevonden die het wat omkadert (Sporta België). Maar dan hang ik vast aan een datum, en als het dan slecht weer is... sta je daar.
[/quote]

Pagina begint zo te zien met voorbereiding, training aka hoogtemeters maken. Verder zie ik er alleen maar fietsen die in de verste verte niet lijken op een Norta 3040 E-Bike.
[/quote]

Je moet wel eens kijken naar eVentourist, en ik heb de vraag gesteld aan de organisatie. Kan dus ook met een touring fiets, maar ze garanderen niet dat het met mijn batterij zou lukken. Hun calculator geeft dat overigens wel aan.
We hebben het over dezelfde pagina;-)
J de Groote schreef:
wo 28 apr, 2021 13:42
We hebben het over dezelfde pagina;-)
Deze dus: https://www.monventoux.be/e-ventourist