Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte verkoper elektrische fiets - Forum Wereldfietser

Slechte verkoper elektrische fiets

Een vriendin van mij heeft een jaar geleden een elektrische fiets gekocht. Wij blij want ze heeft nogal wat overgewicht en dit stimuleert haar om meer te bewegen.

Dat dachten we toch....

Ze woont in geraardsbergen (belgie), je weet wel, bekend van "de muur van geraardsbergen".

Ik heb de fiets gisteren voor het eerst gezien. Het is een fiets met een standaard voorwiel motor.

Ze gaf zelf al aan dat ze ook met een elektrische fiets niet graag fietst. De vele stijle heuvels blijven te zwaar of ondoenbaar.
Ik weet niet wat die verkoper in zijn hoofd had en waarom hij eigenlijk uberhaupt fietsen met (zo'n zwakke) voorwielmotors verkoopt in die regio.

De fiets staat al een tijdje te verstoffen. De banden zijn nog niets versleten.


He ziet de teleurstelling wel in haar gezicht. Ik weet niet goed hoe ik haar moet zeggen dat ze simpelweg de verkeerse fiets heeft gekocht voor haar noden.

Het is een stella bike overigens. Weet niet welke type precies.

Mijn sparta r5te met achterwiel motor gaat relatief vlot de berg op. Zelfs met fietskar. Maar haar voorwiel motor kan onmogelijk genoeg kracht leveren.


Een sterke middenmoter was voor haar eigenlijk de enige oplossing geweest gezien haat fisieke toestand.
Tja Stella.... goede marketing maar meer ook niet. Die willen alleen maar (bijna op een agressieve manier) e-bikes verkopen en het maakt ze niet uit waar die voor gebruikt moeten gaan worden.

Verkopen dat ding, ff op de blaren zitten en dan lokaal een geschiktere e-bike gaan kopen (idd met middenmotor)...
Het verhaal zegr mij topverkoper die jou een ongeschikte fiets verkocht.
Maar wat wil je bereiken met deze post?

Er zijn trouwens wegen die om die muur heen lopen. Laat je vriendin eerst eens op die wegen fietsen en probeer het later met een iets betere conditie en minder gewicht nog eens.
Mijn vriendin zei jaren geleden bij de eerste helling op de eerste helling : Dit gaat niet lukken. Omgedraaid en vijf dagen later lukte het wel om een pas op te rijden.
Spullen waar veel marketing voor nodig is zijn wel vaker niet de beste.
Je zult haar misschien toch een keer moeten vertellen dat er ook betere fietsen zijn.
En heeft die vriendin ook gezegd wat haar budget is?

Als je naar een FM gaat en voor 2000€ een electrische fiets wil, dan kom je bij die dingen uit.
Voor vlak gebied en korte ritjes is dat doenbaar, maar voor een degelijke fiets met middenmotor zal je toch ca 3000€ moeten uit trekken vrees is.
Leon schreef:
di 06 apr, 2021 08:44
Spullen waar veel marketing voor nodig is zijn wel vaker niet de beste.
Je zult haar misschien toch een keer moeten vertellen dat er ook betere fietsen zijn.
Mijn vrouw heeft toentertijd ook gekeken naar Stella (en had zelfs al een afspraak gemaakt voor een proefrit) maar na een kort onderzoek van mij is die snel geannuleerd. Op de Stella-website staan geen prijzen en ze maken alleen reclame met hoge inruil en soms een vanaf-prijs (voor hun meest goedkope fiets) maar ff uitpluizen laat zien dat hun prijzen (van de middenmotor-fietsen) vergelijkbaar zijn (of iets hoger liggen) met bijv. Batavus en veel hoger liggen dan bijv. Cube. Dan is de keuze snel gemaakt (voor een echte winkel en een "echt" fietsmerk) want de aftercare van Stella vertrouw ik niet echt.
Blackbelt schreef:
di 06 apr, 2021 08:54
En heeft die vriendin ook gezegd wat haar budget is?

Als je naar een FM gaat en voor 2000€ een electrische fiets wil, dan kom je bij die dingen uit.
Voor vlak gebied en korte ritjes is dat doenbaar, maar voor een degelijke fiets met middenmotor zal je toch ca 3000€ moeten uit trekken vrees is.
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/cit ... ng-hybrid/

Prima fietsen voor toeren, vanaf 2050 euro (derailleur, 9 versnellingen).
En een goede met meer bereik qua accu en versnellingen zit rond de 2500 euro.
Fedor schreef:
di 06 apr, 2021 09:00
Prima fietsen voor toeren
https://www.cube.eu/en/2021/bikes/city- ... lacknteak/

Vanaf 1050 euro (naafversnelling, riemaandrijving, 8 versnellingen).

Zitten al lekker brede Almotions op. Naafdynamo, geen verende voorvork van gepromoveerde fietspomp kwaliteit.

Voor meer bagage zitten de bevestigingen voor een reguliere bagagedrager al in het frame, dan wel even kijken naar de ophanging van het achterspatbord met het geïntegreerde achterlicht.

Jammer alleen van de Nexus-non-Premium, verder een leuke fiets lijkt me.

En Stella, die bestel je in België toch per pint?
Mijn idee, ik stel het even cru; de mevrouw is niet bij een fietsenmaker geweest, maar bij een Stella verkooppunt. Daar verkopen ze geen andere ebikes dan Stella, en andersom verkopen fietsenmakers waar je wél keuze hebt uit meerdere merken geen Stella.

Zoals al gezegd, zij hechten weinig waarde aan een juiste ebike verkopen, willen er gewoon zoveel als mogelijk verkopen buiten de reguliere fietsenhandel om (en de tactiek die ze hanteren werkt prima, ze zijn pas 10 jaar geleden begonnen). Dat is op zich hun goed recht, ze doen er niet geheimzinnig over en de verkoper heeft gewoon gedaan wat zijn taak is. Wie weet heeft hij nog een poging gedaan om haar een meer geschikte ebike voor de heuvels te verkopen maar vond ze die te duur. De mevrouw heeft haar eigen verantwoordelijkheid om zich te informeren.

Terzijde, omdat Stella niet bij Bovag is aangesloten zie je hun cijfers ook niet terug in de verkoopcijfers via Bovag. Daarom dat je de persberichten over aantallen ebike met een dikke kilo zout moet nemen, want wat is de bron. Zelfde geldt voor Amslod. Stella en Amslod zullen samen zo rond de 25% markaandeel hebben.


https://www.businessinsider.nl/stella-f ... ike-lease/
https://nieuwsfiets.nu/2020/01/12/fiets ... ar-amslod/
Jurr schreef:
di 06 apr, 2021 09:19
...verder een leuke fiets lijkt me.
Zeker een leuke - cleane - fiets. Maar niet voor de beoogde doelgroep in de startpost.

Overigens had ik al twee keer een opmerking over "normale" fietsen willen maken maar heb die twee keer gedelete ;)
Fedor schreef:
di 06 apr, 2021 09:52

Zeker een leuke - cleane - fiets. Maar niet voor de beoogde doelgroep in de startpost.
Ach, dat is maar net de vraag. Ik ben niet anti-ebike hoor, heb er dit weekend nog op eentje gereden zelfs.

Maar...

Shorttrack schreef:
ma 05 apr, 2021 23:51
[...]

want ze heeft nogal wat overgewicht en dit stimuleert haar om meer te bewegen.

[...]
Als er door kilometers op een degelijke fiets zonder poespas de weegschaal en/of meetlint een lagere waarde aan geven, stimuleert dat dan niet?

Zo heb ik een vriendin van mij die een racefiets zocht, maar flink aan de verkeerde kant van de BMI index zat, een tijdje geleden eens een Surly LHT met dropbars laten kopen via het forum hier. 50mm banden, 36 spaken, dat bleef keurig heel ondanks het gewicht.

Shorttrack schreef:
ma 05 apr, 2021 23:51

Een sterke middenmoter was voor haar eigenlijk de enige oplossing geweest gezien haat fisieke toestand.
Iemand die de af fabriek gespaakte wielen even goed nakijkt en een paar banden eromheen die niet te fragiel zijn misschien ook wel?
Waarom staat dit topic (foute aankoop, stellabashen) in de rubriek 'reizen'?
Als er door kilometers op een degelijke fiets zonder poespas de weegschaal en/of meetlint een lagere waarde aan geven, stimuleert dat dan niet?


Dat wel natuurlijk. Maar ze is ongelofelijk autominded. En iedereen hier eigenlijk in dit dorp. Ze heeft ook een gewone fiets maar die staat al stil sinds ze die heeft gekregen.


Ze moet gestimuleerd worden om meer te bewegen. De stijle heuvels schrikken haar af. Heb vandaag een tochtje gedaan op haar fiets. Ik moet zeggen dat mij sparta veel beter omhoog klimt. Op haar fiets moet je echt veel bij trappen. Op de echt stijle heuvels doet de motor kwazie niets door de te lage snelheid. Mij sparta is dan veel geschikter met de achterwiel motor.

Ik heb trouwens nooit naar stella fietsen gekeken zelf. Eerst advies gevraagd bij de fietsenmaker en dan zelf op internet mijn sparts r5te gevonden. Deze vervolgens via mijn fietsenmaker aangekocht.

Erg spijtig voor mijn vriendin.
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 11:14
Maar ze is ongelofelijk autominded. En iedereen hier eigenlijk in dit dorp. Ze heeft ook een gewone fiets maar die staat al stil sinds ze die heeft gekregen.
Is het niet een goed idee om die mindset eens te veranderen dan?
Mij lijkt inderdaad dat niet de matige fiets het grootste probleem is maar het gedrag van mevrouw. Ze moet duidelijk flink afvallen, en dan helpen maar twee dingen: minder eten en meer energie gebruiken/bewegen. Als ze zelfs met een - toegegeven matige - Ebike niet omhoog komt, dan zou ik professionele hulp vragen voor haar eetgewoonten, en een fysiotherapeut zoeken om heel voorzichtig met haar te werken aan meer bewegen. Die Ebike kan dan wat helpen op voorlopig maar wat minder steile hellingen, maar zal niets bijdragen als hij bedoeld is in plaats van zelf inspanning leveren.
Fedor schreef:
di 06 apr, 2021 09:00
Blackbelt schreef:
di 06 apr, 2021 08:54
En heeft die vriendin ook gezegd wat haar budget is?

Als je naar een FM gaat en voor 2000€ een electrische fiets wil, dan kom je bij die dingen uit.
Voor vlak gebied en korte ritjes is dat doenbaar, maar voor een degelijke fiets met middenmotor zal je toch ca 3000€ moeten uit trekken vrees is.
https://www.cube.eu/nl/2021/e-bikes/cit ... ng-hybrid/

Prima fietsen voor toeren, vanaf 2050 euro (derailleur, 9 versnellingen).
En een goede met meer bereik qua accu en versnellingen zit rond de 2500 euro.
Klopt, dat is zowat de basis van wat aan te raden is. Maar bij mensen die niet weten of een derailleur nu op het voor of achterwiel staat vind ik een naafversnelling beter, zelfs al is dat een Nexus 7.
Dat zijn ook de mensen die na 3 maanden met een roestbruine ketting rond rijden...
Wim schreef:
di 06 apr, 2021 11:54
Mij lijkt inderdaad dat niet de matige fiets het grootste probleem is maar het gedrag van mevrouw. Ze moet duidelijk flink afvallen, en dan helpen maar twee dingen: minder eten en meer energie gebruiken/bewegen. Als ze zelfs met een - toegegeven matige - Ebike niet omhoog komt, dan zou ik professionele hulp vragen voor haar eetgewoonten, en een fysiotherapeut zoeken om heel voorzichtig met haar te werken aan meer bewegen. Die Ebike kan dan wat helpen op voorlopig maar wat minder steile hellingen, maar zal niets bijdragen als hij bedoeld is in plaats van zelf inspanning leveren.
Als je de muur van Geraardsbergen kent, en je wil die op met een cheapo ebike met voorwielmotor zonder deftig koppel, en waarschijnlijk vergeten terug te schakelen.... dan is het heel normaal dat je daar niet boven geraakt.
Ik ben er van overtuigd dat je daar geen 10km/h rijdt, en dan doet die motor niks.
Die berg is gemiddeld 10% en het steilste stuk is 19,8%...
Het aantal wielertoeristen dat daar moet afstappen is ook behoorlijk groot.

In die streek heb je tal van korte maar zeer nijdige hellingen.
Wim schreef:Mij lijkt inderdaad dat niet de matige fiets het grootste probleem is maar het gedrag van mevrouw.
Ik vind deze conclusie toch wel getrokken op basis van te weinig.
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 11:14
Als er door kilometers op een degelijke fiets zonder poespas de weegschaal en/of meetlint een lagere waarde aan geven, stimuleert dat dan niet?

Dat wel natuurlijk. Maar ze is ongelofelijk autominded. En iedereen hier eigenlijk in dit dorp. Ze heeft ook een gewone fiets maar die staat al stil sinds ze die heeft gekregen.

Ze moet gestimuleerd worden om meer te bewegen. De stijle heuvels schrikken haar af.
Ze hoeft toch niet te fietsen? Voor een zware opgave als serieus afvallen heb je sterke motivatie nodig. Het beeld is nu: een dame die niet graag fietst, in een omgeving waar dat niet gemakkelijk is, op een ongeschikte fiets. Dat is geen situatie die haar aan motivatie zal helpen.

Er zijn zó veel wegen richting een gezonder en bevredigend leefpatroon voor haar.
Ik denk toch dat het komt omdat Belgie geen fietsland is zoals dat bij ons. Bij ons doen heel veel mensen boodschappen op de fiets. Echter hebben ze lint bebouwing dan is alles veel tever weg. Als niemand fietst waarom zou jij dan gaan fietsen.
Wat te denken aan het deel van Belgie met veel heuvels. Lijkt me logisch dat je daar niet gaat fietsen als er een auto beschikbaar is.
Koersen op zondag dat doen ze veel beter als bij ons. Keurig met z'n allen, twee aan twee en in het zelfde tenue begeleid met voor en achterrijders. Dat is voor de wat fanatiekere fietser zijn steel.