Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte verkoper elektrische fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slechte verkoper elektrische fiets

WimB schreef:
di 06 apr, 2021 14:32
Koersen op zondag dat doen ze veel beter als bij ons. Keurig met z'n allen, twee aan twee en in het zelfde tenue begeleid met voor en achterrijders.
Omdat dat in België is toegestaan. Groepen van 15-150 rijders twee aan twee moeten/mogen begeleid door auto's gebruik maken van de rijbaan in plaats van het verplichte fietspad. In Nederland mag dat niet (en ben je overgeleverd aan de anarchie van het fietspad, of dat nu een goed ding is of niet :wink: )
Het is uiteraard logisch dat ze haar mindset moet veranderen. Maar we moeten haar ook aanmoedigen wanneer ze ervoor kiest om meer te bewegen.

Ze vertrouwd erop dat de verkoper genoeg kennis heeft en ervaring om haar de juiste fiets aan te raden. Het is dan natuurlijk een grote telleurstelling als blijkt dat ze zelfs met een "goede" fiets niet fatsoenlijk kan fietsen.

Ze is haar mindset al aan het veranderen omdat ze ervoor kiest om in een fiets te investeren.
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 16:50
Het is uiteraard logisch dat ze haar mindset moet veranderen. Maar we moeten haar ook aanmoedigen wanneer ze ervoor kiest om meer te bewegen.

Ze vertrouwd erop dat de verkoper genoeg kennis heeft en ervaring om haar de juiste fiets aan te raden. Het is dan natuurlijk een grote telleurstelling als blijkt dat ze zelfs met een "goede" fiets niet fatsoenlijk kan fietsen.

Ze is haar mindset al aan het veranderen omdat ze ervoor kiest om in een fiets te investeren.
De 'beweegcrisis' is sinds corona meer dan ooit in de aandacht. Het is een epidemie groter dan corona!

Bewegen die bijdraagt aan een betere gezondheid gaat uit van 2,5 uur matig intensief bewegen per week.
Hiervoor een elektrische fiets aanschaffen klinkt onlogisch.

Op dit moment beweegt slechts de helft van de Nederlandse bevolking (in België zal dat niet veel anders zijn?) voldoende.
Wat nodig is zijn geen fietsverkopers, maar professionals die elke bevolkingsgroep kan helpen bij sport of bewegen.
Helaas is bewegen en sporten niet favoriet bij de politici en werkgeversorganisatie/werknemersorganisaties.
Sport en bewegen zou ingezet moeten worden in combinatie met gezondheid adviezen en preventie, dat zou tot gezondheidswinst leiden. Waarschijnlijk ook tot heel veel minder ic-bedden bezet t.g.v. corona.
Bewegen die bijdraagt aan een betere gezondheid gaat uit van 2,5 uur matig intensief bewegen per week.
Hiervoor een elektrische fiets aanschaffen klinkt onlogisch.


Dat klinkt misschien onlogisch in het vlakke nederland. Maar hier in geraardsbergen is dat helemaal niet onlogisch. Ze zou inderdaad meer energie verbranden met een gewone fiets. Maar het is hier zo heuvelachtig dat haar conditie en fisieke toestand gewoon niet toelaat om op een gewone fiets rond te fietsen. Als alle wegen vlak waren was dit geen enkel probleem. En nu moet ze niet iedere dag de muur van geraardsbergen op, maar alle wegen naar het centrum gaan omhoog. Hellingen van gemiddeld 9% zijn hier niet zeldzaam. Ik ben er hier tijdens ons 3 daags verblijf 4× op moeten fietsen met onze bakfiets. Heb alles op beenkracht moeten doen aangezien de motor geen ondersteuning geeft met zo'n lage snelheid. Is het niet super stijl en kort dan is het wel minder stijl maar heel lang. Uiteindelijk is het een kwestie vam gewoonte. Als je hier iedere dag zou fietsen dan zal het na een tijdje allemaal wel normaal worden.

Maar voor mijn vriendin is de elektrische fiets de enige oplossing momenteel om hier op een normale manier rond te kunnen fietsen.

Ik denk dat het kwa beweging nog slechter is hier in belgie als in Nederland. In Belgie is de auto de koning hier. Dus de Belg op de fiets krijgen is sowieso al heel lastig. Dus ik moedig het alleen maar aan als iemand een elektische fiets koopt. Want hoe je het ook bekijkt, een elektrische fiets nodigt echt wel uit om meer te fietsen.
Shorttrack schreef:
di 06 apr, 2021 16:50
Het is uiteraard logisch dat ze haar mindset moet veranderen. Maar we moeten haar ook aanmoedigen wanneer ze ervoor kiest om meer te bewegen.

Ze vertrouwd erop dat de verkoper genoeg kennis heeft en ervaring om haar de juiste fiets aan te raden. Het is dan natuurlijk een grote telleurstelling als blijkt dat ze zelfs met een "goede" fiets niet fatsoenlijk kan fietsen.

Ze is haar mindset al aan het veranderen omdat ze ervoor kiest om in een fiets te investeren.

Zoals ik al eerder niet onder stoelen of banken heb gestoken ben ik absoluut geen voorstander van e-bikes in verreweg de meeste gevallen, maar in dit geval zou ik zeggen:
Het doel heiligt alle middelen.

Erg verstandig, moedig, etc. om het roer om te gooien. Beter laat dan nooit. Hopelijk gaat haar conditie snel vooruit en neemt haar gewicht dusdanig af, dat de volgende uitdaging een fiets is om aan te schaffen en de hellingen mee te kunnen beklimmen met als uitdaging dat met steeds minder moeite en steeds meer snelheid te kunnen doen.

Misschien kan deze dame nog een beetje extra inspiratie en motivatie geven: https://www.youtube.com/watch?v=IRdamE3y8ro

Succes en zet 'm op! (voor je vriendin).
En moest ze nu eens beginnen langs de dender te fietsen, nadien tot Liedekerke en nog later naar Aalst ?
Ik doe dat regelmatig van Dilbeek tot Geraardsbergen en terug is 70 km, mooi plat, geen auto's, geen gevaar.
Geen zorgen.
Mijn vrouw ging ook niet mee, nu af en toe.
Beetje bij beetje, er zijn mogelijkheden genoeg.
Routeyou en Garminn
Shorttrack schreef:
wo 07 apr, 2021 11:28
Bewegen die bijdraagt aan een betere gezondheid gaat uit van 2,5 uur matig intensief bewegen per week.
Hiervoor een elektrische fiets aanschaffen klinkt onlogisch.


Dat klinkt misschien onlogisch in het vlakke nederland. Maar hier in geraardsbergen is dat helemaal niet onlogisch. Ze zou inderdaad meer energie verbranden met een gewone fiets. Maar het is hier zo heuvelachtig dat haar conditie en fisieke toestand gewoon niet toelaat om op een gewone fiets rond te fietsen. Als alle wegen vlak waren was dit geen enkel probleem. En nu moet ze niet iedere dag de muur van geraardsbergen op, maar alle wegen naar het centrum gaan omhoog. Hellingen van gemiddeld 9% zijn hier niet zeldzaam. Ik ben er hier tijdens ons 3 daags verblijf 4× op moeten fietsen met onze bakfiets. Heb alles op beenkracht moeten doen aangezien de motor geen ondersteuning geeft met zo'n lage snelheid. Is het niet super stijl en kort dan is het wel minder stijl maar heel lang. Uiteindelijk is het een kwestie vam gewoonte. Als je hier iedere dag zou fietsen dan zal het na een tijdje allemaal wel normaal worden.

Maar voor mijn vriendin is de elektrische fiets de enige oplossing momenteel om hier op een normale manier rond te kunnen fietsen.

Ik denk dat het kwa beweging nog slechter is hier in belgie als in Nederland. In Belgie is de auto de koning hier. Dus de Belg op de fiets krijgen is sowieso al heel lastig. Dus ik moedig het alleen maar aan als iemand een elektische fiets koopt. Want hoe je het ook bekijkt, een elektrische fiets nodigt echt wel uit om meer te fietsen.
Mijn vrouw had ook een fiets met voorwielmotor (10j oud), en nu is het een Bosch middenmotor.
Dat met een Nexus8 of een derailleur met relatief klein verzet, en je geraakt wel boven hoor.
Blackbelt schreef:
wo 07 apr, 2021 21:05
Shorttrack schreef:
wo 07 apr, 2021 11:28
...[heel verhaal]...
...
Uit de forumregels:

g. Quoten
...Quote alleen het gedeelte van het bericht waar je op reageert...
In hoeverre is het de verkoper kwalijk te nemen als iemand al met een aardig lijstje met wensen de winkel in komt, waaronder bijv. een lage prijs. Het is iemands eigen verantwoordelijkheid om nog ergens anders te kijken en te oriënteren.

Niemand van ons was er bij. Dat mevrouw de fiets vervolgens laat verstoffen is toch echt haar eigen verantwoordelijkheid. Ik ga toch ook niet wandelen, omdat ik de Mount Everest niet op kom.

Het is toch gek dat wij nu met het probleem bezig zijn en (misschien) mevrouw niet. Hier om advies vragen voor een fiets om de muur op te komen met veel gewicht is volgens mij de weg.
...en advies geven doe ik graag, bijvoorbeeld over afvallen (uit eigen ervaring):

Fiets met een aërobe verbranding, zodat je vet verbruikt en geen verzuring/spierpijn ontwikkelt. Als je gaat hijgen en een hoge hartslag krijgt weet je sowieso te hard gaat. Een sportarts of een sporttest kunnen flink helpen om in de gaten te krijgen of je nog niet te hard gaat.
De ANWB kampioen lag op tafel met een stuk over tevredenheid over Ebikes. Die tevredenheid was niet zo groot, maar slechts 4 van de 10 kopers had een proefritje gemaakt. Dat lijkt aardig te kloppen met mijn observatie dat zoveel Ebikes totaal de verkeerde maat zijn, en slecht zijn afgesteld. Die (kleine) vriendin van ons die een Stella Ebike had gekocht had ook zo'n veel te grote fiets aangesmeerd gekregen (bij de fabriek, naar ik begreep).
Op de laatste twee 'echte' fietsen die ik heb gekocht heb ik anders ook geen proefrit gemaakt, en een van beide zelfs gewoon van de website. Ik fiets er naar volle tevredenheid op. Ik koop ook al jarenlang schoenen en kleding online. Even los van de vraag of dit moreel verwerpelijk is (steun de middenstand!), kán het dus wel. Sterker, thuis heb ik alle rust om dingen af te wegen, en in een winkel ervaar ik meer druk.
Wim schreef:
do 08 apr, 2021 14:56
slechts 4 van de 10 kopers had een proefritje gemaakt.
Ik hamer daar ook op in de grote Ebike draad op Tweakers: Ga testrijden.

Maar ter verdediging van de kopers, testrijden is al een paar jaar superlastig door de oververhitte markt. Met levertijden die nu tot over een jaar gaan is het eigenlijk niet meer een kwestie geduld hebben... en laat staan dat de fietsenboer een keuze aan modellen heeft om rondjes op te rijden :cry:

Wat ongetwijfeld ook mee speelt is dat een heleboel e-bike berijder überhaupt geen fietsers zijn en dan valt het achteraf toch tegen (auto is aanlokkelijk voor die doelgroep).

En maten... het is bij gewone fietsen al treurig met de range (S/M/L/XL als je geluk hebt), bij ebikes is het bij sommige merken één maar en klaar. Koppel dat aan kopers die zelf nooit fietsen, geen idee hebben hoe het moet voelen en verkopers zonder scrupules en je krijgt dus dit soort onzinnige taferelen. :evil:
willem.m schreef:
do 08 apr, 2021 17:30
Op de laatste twee 'echte' fietsen die ik heb gekocht heb ik anders ook geen proefrit gemaakt, en een van beide zelfs gewoon van de website. Ik fiets er naar volle tevredenheid op.
Verschil is dat jij wel herkent wat voor maat je moet hebben en hoe de fiets moet zijn uitgerust. Als je dat niet weet wordt het toch wel een dingetje, vooral omdat je eigenlijk het geo-plaatje wil zien... een leek kan dat nooit interpreteren.