Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo Nuvinci, is het wat? - Forum Wereldfietser

Enviolo Nuvinci, is het wat?

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie hier weten over de Enviolo Nuvinci versnellingsnaaf.

Potentie, betrouwbaarheid, ervaringen, kinderziektes? Ik kan me 1 ding al inbeelden: onderhoud en storing dienst in het buitenland zal de komende jaren lastig zijn, simpelweg vanwege onbekendheid.

Ik werd getriggerd door dit artikel: https://www.12gobiking.nl/blog/alles-ov ... snellingen

Op dit forum kwam ik alleen een klein aantal topics nodig waarin het ding genoemd werd. Verder vond ik er nog niet veel over. Is dit wat voor de vakantiefietser, of gaat het wat worden?
Zoals het artikel op de site al zegt:
De naaf is meer dan anderhalve kilo lichter en wat blijkt: de iets zwaardere weerstand is perfect voor elektrische fietsen! De zwaardere weerstand maakt dan minder uit, door de trapondersteuning die je van de middenmotor krijgt.
Zogezegd een naaf met een slechte efficiency, zie NuVinci und andere - Wirkungsgrad-Messungen an Nabenschaltungen - Teil 2.

Voor een elektrische fiets, misschien maar voor een normale fiets zou ik het zeker niet doen. Voor een elektrische fiets betekend het minder bereik.
Het hangt er waarschijnlijk op of je met zo'n fiets nog wel het gevoel hebt dat je zelf fietst. Uiteindelijk, als de accu en electromotor maar sterk genoeg zijn, is dat getrap niet meer nodig. Maar dan zit je op een electrische scooter. Die zijn er nu ook al. Daarop kun je in stilte zitten te wachten, terwijl het al dan niet aardige landschap aan je voorbij trekt, tot je bent waar je wezen wil, wat met 25 km/h nog best lang duurt als je niks hoeft te doen.
mrboot schreef:
wo 03 mar, 2021 19:09
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie hier weten over de Enviolo Nuvinci versnellingsnaaf.

Potentie, betrouwbaarheid, ervaringen, kinderziektes? Ik kan me 1 ding al inbeelden: onderhoud en storing dienst in het buitenland zal de komende jaren lastig zijn, simpelweg vanwege onbekendheid.

Ik werd getriggerd door dit artikel: https://www.12gobiking.nl/blog/alles-ov ... snellingen

Op dit forum kwam ik alleen een klein aantal topics nodig waarin het ding genoemd werd. Verder vond ik er nog niet veel over. Is dit wat voor de vakantiefietser, of gaat het wat worden?
Je vraag komt m.i. beter tot zijn recht in de rubriek 'Reizen per elektrische fiets'.
De eerste reacties bevestigen die gedachte.
Er zal denk ik dat (haast) niemand zijn die de Nuvinci op een gewone vakantiefiets zet.

Wellicht kun je de Moderator verzoeken je Topic te verplaatsen?

rubriek 'Reizen per elektrische fiets', zie:
viewforum.php?f=59#start
Vriend van me rijd elektrisch met zo'n naaf en is er heel blij mee.
Jaren geleden een NuVinci N360 in een Alleweder ingebouwd. Zelfs met de elektrische ondersteuning voelde je heel duidelijk het verschil in rendement naargelang het verzet. Met een elektrische fiets heb je natuurlijk minder last van het lagere rendement, maar het betekent wel dat je autonomie minder wordt (of je verbruik hoger, kies maar). Daar bovenop hield de NuVinci er ook niet van om onder belasting van verhouding te veranderen. Het enige voordeel - wat mij betreft - is dat je binnen het bereik altijd jouw ideale trapfrequentie kan vinden.
O, ja: vroor muurvast in de winter. Dan werd het een single speed bike.
mikefiets schreef:
wo 03 mar, 2021 20:02
mrboot schreef:
wo 03 mar, 2021 19:09
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie hier weten over de Enviolo Nuvinci versnellingsnaaf.

Potentie, betrouwbaarheid, ervaringen, kinderziektes? Ik kan me 1 ding al inbeelden: onderhoud en storing dienst in het buitenland zal de komende jaren lastig zijn, simpelweg vanwege onbekendheid.

Ik werd getriggerd door dit artikel: https://www.12gobiking.nl/blog/alles-ov ... snellingen

Op dit forum kwam ik alleen een klein aantal topics nodig waarin het ding genoemd werd. Verder vond ik er nog niet veel over. Is dit wat voor de vakantiefietser, of gaat het wat worden?
Je vraag komt m.i. beter tot zijn recht in de rubriek 'Reizen per elektrische fiets'.
De eerste reacties bevestigen die gedachte.
Er zal denk ik dat (haast) niemand zijn die de Nuvinci op een gewone vakantiefiets zet.

Wellicht kun je de Moderator verzoeken je Topic te verplaatsen?

rubriek 'Reizen per elektrische fiets', zie:
viewforum.php?f=59#start
In de basis is het product een schakel-/versnellings systeem waar niets elektrisch aan is. Wat dat betreft hoort het niet bij elektrische fietsen. Maar er is een verder ontwikkeld product wat wel elektrisch te besturen is. Daarbovenop lijkt in de prakijk deze "schakelbak" het beste te werken op elektrische fietsen. Omdat daarop de verhoogde weerstand niet gemerkt wordt omdat die wordt gecompenseerd door de hogere weerstand.

Maar nu ik de reacties lees, begin ik te denken of dit product een succes is. Vraag me nog steeds af of het terecht is dat 12GO Biking er zo positief over is.

Ik ga vragen om het te verplaatsen naar het elektrische fietsen subforum.
daulagari schreef:
wo 03 mar, 2021 19:15
Zoals het artikel op de site al zegt:
De naaf is meer dan anderhalve kilo lichter en wat blijkt: de iets zwaardere weerstand is perfect voor elektrische fietsen! De zwaardere weerstand maakt dan minder uit, door de trapondersteuning die je van de middenmotor krijgt.
Zogezegd een naaf met een slechte efficiency, zie NuVinci und andere - Wirkungsgrad-Messungen an Nabenschaltungen - Teil 2.

Voor een elektrische fiets, misschien maar voor een normale fiets zou ik het zeker niet doen. Voor een elektrische fiets betekend het minder bereik.
Dat artikel is van 2014, ik ben op zoek naar meer recente bevindingen
Mijn gedachten m.b.t. die naaf: in mijn jeugd en iets daarna was ik nogal bezig met het verschijnsel dat je in een bepaalde versnelling fietste, dan bijvoorbeeld de wind iets schuin mee kreeg, je een versnelling hoger schakelde, maar wat dan weer nét te zwaar trapte. Toen de Nuvinci naaf op de markt kwam dacht ik dat dat de oplossing zou zijn, maar tijdens het lezen en oriënteren bleek dat het werkingsprincipe van die naaf destijds mogelijk was door de speciale olie die voor de juiste wrijving zorgde, en dat daar nogal wat problemen mee bleken te zijn, dat de zaak nogal eens lekte, en dat het rendement laag was.
Voor zover ik heb begrepen is die naaf toen overgenomen door een ander bedrijf ( Enviolo) die het principe heeft verbeterd, maar dat het lage rendement is gebleven. Dat laatste is de oorzaak dat men stelt (voor zover ik kan beoordelen) dat de naaf voornamelijk geschikt is voor een elektrische fiets, je merkt dan in principe niet dat je per acculading nogal wat verliest in de naaf, terwijl automatisch “schakelen” dan ook mogelijk is; een kennis van mij heeft zo’n fiets, je stelt een trapcadans in die je wilt, en de naaf zorgt vervolgens dat je die vasthoudt, ongeacht de rij-omstandigheden.

By the way, de oplossing voor mijn “probleem” uit de eerste regels van deze reactie bleek de 18 versnelling Pinion bak te zijn.
mrboot schreef:
daulagari schreef: Zogezegd een naaf met een slechte efficiency, zie NuVinci und andere - Wirkungsgrad-Messungen an Nabenschaltungen - Teil 2.
Dat artikel is van 2014, ik ben op zoek naar meer recente bevindingen
Ik ben benieuwd, heb je enige informatie dat sinds 2014 de naaf zo gewijzigd is dat deze metingen niet meer kloppen?
Ik heb een Nuvinci 380 op een Riese & Müller Supercharger, en heb daar in een paar jaar zo'n 15.000 km mee gereden. O.a. de North Sea route en de Alpen over naar Italië. Het is de handmatige versie, niet de automaat. In combinatie met een Gates riem een goede combinatie. Geen enkele storing, en ook in de bergen een ideale oplossing. Als Covid het toelaat fiets ik in de zomer naar de Noordkaap.
Voor een niet-elektrische fiets is het geen goede keuze ivm de weerstand. Voor een e-bike maakt het niet uit of je nu 180 of 200 km actieradius hebt, want zo'n afstand fiets je toch niet.
Kortom: niets dan positieve ervaringen!
Cheers,
Gee
IMG_3591.jpg
Hier 2 ebikes met de Nuvinci 380 tr.
Is gewoon zalig op een ebike. Ik merk niet veel van het lagere rendement, en toch rij ik op vlak terrein en zonder tegenwind regelmatig 28 km/h. Dan doet de motor niks en ben ik wel met een 28 kg zware fiets onderweg.

Schakelt heel makkelijk, en zelfs een wiel uitnemen is super makkelijk.
Ik zou het zo weer kiezen op een ebike.

En wat rendement betreft... tja, in het middenbereik zelfs iets beter dan de Alfine. Trouwens, die test gaat over de 360. Nu vind je enkel nog de 380.

En verder, helemaal eens met Gee hierboven.

@Gee: hoe llopt dat met laden en bereik op zo’n trip?
Leon schreef:
wo 03 mar, 2021 19:36
Het hangt er waarschijnlijk op of je met zo'n fiets nog wel het gevoel hebt dat je zelf fietst. Uiteindelijk, als de accu en electromotor maar sterk genoeg zijn, is dat getrap niet meer nodig. Maar dan zit je op een electrische scooter. Die zijn er nu ook al. Daarop kun je in stilte zitten te wachten, terwijl het al dan niet aardige landschap aan je voorbij trekt, tot je bent waar je wezen wil, wat met 25 km/h nog best lang duurt als je niks hoeft te doen.
We kennen je allergie voor ebikes ondertussen al.
Wat je beweert is gewoon onzin. Een ebike is geen scooter, je moet trappen en kracht geven.

Uit wat je schrijft begrijp ik eigenlijk dat je nog nooit langer dan een minuut of 5 op een goede ebike gereden hebt. Zwijg er dan gewoon over.
Blackbelt schreef:
zo 07 mar, 2021 22:34
Wat je beweert is gewoon onzin. Een ebike is geen scooter, je moet trappen en kracht geven.
Ik zie hiero met grote regelmaat bezorg-ebikes voorbij komen waarbij de bestuurder niet meetrapt.
Grandonneur schreef:
zo 07 mar, 2021 22:43

Ik zie hiero met grote regelmaat bezorg-ebikes voorbij komen waarbij de bestuurder niet meetrapt.
Ik ook. Geen kenteken en toch een bromfiets of snorfiets die dingen. Wel voor de sier nog een paar trappers, maar dat is vast een kwestie van een trapsensor omzeilen ofzo.

En die e-bezorgers rijden het liefst tegen het verkeer in, waarna je er de meest vreselijke ziektes bij krijgt als je daar wat van zegt. Allemaal gratis bij u bezorgd.

Laat die bezorgjeugd maar weer gewoon trappen zonder e-ondersteuning, dan kan men de agressie tenminste in de fietsbeweging kwijt...
Grandonneur schreef:
zo 07 mar, 2021 22:43
Blackbelt schreef:
zo 07 mar, 2021 22:34
Wat je beweert is gewoon onzin. Een ebike is geen scooter, je moet trappen en kracht geven.
Ik zie hiero met grote regelmaat bezorg-ebikes voorbij komen waarbij de bestuurder niet meetrapt.
Die zijn illegaal, niet standaard, en ik vraag me af hoe ver ze dan geraken met een batterij.

Laat ons die uitzondering niet aangrijpen om de hele groep in het verdomhoekje te zetten.
Blackbelt schreef:
ma 08 mar, 2021 07:43

Die zijn illegaal, niet standaard, en ik vraag me af hoe ver ze dan geraken met een batterij.
Zolang men aan een restaurant verbonden is waar de accu's kunnen laden is die actieradius niet erg relevant. Dan kan de accu na elke bezorging weer gewisseld worden voor eentje die aldaar ligt te laden.

Voor de 'zelfstandigen' met een eigen/gehuurde e-bike die meerdere restaurants bedienen is dat weer anders en moet zo'n accu gewoon de hele dienst meegaan.

Blackbelt schreef:
ma 08 mar, 2021 07:43

Laat ons die uitzondering niet aangrijpen om de hele groep in het verdomhoekje te zetten.
Nou, het hoekje van bezorgers op e-bikes mag best een verdomhoekje worden. Al is men op een e-scooter of 2-takt of 4-takt scooter niet veel beter in rijkwaliteiten uiteraard.
Blackbelt schreef:
zo 07 mar, 2021 22:31

@Gee: hoe llopt dat met laden en bereik op zo’n trip?
Nooit een probleem geweest. Met de twee geïntegreerde accu's kan ik zelfs in redelijk zware omstandigheden (het Noorse deel van de NSCR is pittig) met gemak 100 km per dag rijden. Opladen op de camping.
Hiervóór heb ik 20 jaar een Koga Wordltraveller gehad en kampeerde ik regelmatig wild, als dat kon. Nu is dat lastiger, dat vind ik het enige nadeel. Maar met een snelle lader kan ik ook onderweg - onder het genot van een kop koffie - voldoende laden om mijn tentje ergens vrij op te zetten. In Nederland mag/kan dat niet, dus ik ga vanaf 1 april - als de campings weer open gaan - de Zuiderzeeroute en het rondje Nederland fietsen.

Schermafbeelding 2021-03-08 om 07.48.47.png
Waar is het stopcontact??


En voor diegenen die nog steeds denken dat je voor een lange e-bike tocht met volledige kampeerbepakking, bv in Noorwegen of Schotland, slechts twee vingers nodig hebt (nl. die in je neus): ik val tijdens zo'n tocht gemiddeld 5 kg af :D
Blackbelt schreef:
zo 07 mar, 2021 22:34
Leon schreef:
wo 03 mar, 2021 19:36
Het hangt er waarschijnlijk op of je met zo'n fiets nog wel het gevoel hebt dat je zelf fietst. Uiteindelijk, als de accu en electromotor maar sterk genoeg zijn, is dat getrap niet meer nodig. Maar dan zit je op een electrische scooter. Die zijn er nu ook al. Daarop kun je in stilte zitten te wachten, terwijl het al dan niet aardige landschap aan je voorbij trekt, tot je bent waar je wezen wil, wat met 25 km/h nog best lang duurt als je niks hoeft te doen.
We kennen je allergie voor ebikes ondertussen al.
Wat je beweert is gewoon onzin. Een ebike is geen scooter, je moet trappen en kracht geven.

Uit wat je schrijft begrijp ik eigenlijk dat je nog nooit langer dan een minuut of 5 op een goede ebike gereden hebt. Zwijg er dan gewoon over.
Ik denk dat door deze reactie mijn mening over sommige e-bikers wel definitief is geworden. Maar dat is slechts een mening.
Choose your e-battles, Leon.
Laat die bezorgjeugd maar weer gewoon trappen zonder e-ondersteuning,
Volgens mij reden ze toen op een tweetakt-scooter, dan toch liever de Ebike.