Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo Nuvinci, is het wat? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Enviolo Nuvinci, is het wat?

Poppink schreef:
zo 27 nov, 2022 02:23
Wie fietst er nou met 46 trapomwentelingen per minuut.
Als ik zo om me heen kijk dan schat ik een groot deel van de e-bikers. Maakt niet uit met welk type overbrenging.
Hartelijk dank voor je reactie Poppink.
Op zich heb je met het traptempo een goed punt. Bij 25 echte kilometers valt het tempo zeker mee.
Overigens bedraagt bij 25 echte kilometers (op de Bosch Intuvia display 27 kilometer) het traptempo op mijn fiets inmiddels zo 66 omwentelingen in het hoogste verzet.
Bij het in alle folders door Enviolo Trekking geclaimde 1,9 verzet (voor mijn fiets minimaal 9,10 meter per trapomwenteling) zou het aantal trapomwentelingen bij 25 echte kilometers slechts zo'n 46 bedragen.
Wat ik dus stel is dat consumenten misleidend worden voorgelicht.
Wat ik echter verontrustend vind is dat het maximale bereik van een hagelnieuwe fiets met de Enviolo Trekking (handmatig geen automatic) voor de Kalkhof image 5.b zo'n 8 meter per trapomwenteling bedraagt, terwijl na plm. 3000 tot 5000 km dat verzet bij mijn fiets en de andere door mij geteste (leen)fietsen al is teruggelopen naar plm. 6,75 tot 7 meter.
Bij mijn fiets was het bereik vlak voor de eerste reparatie zelfs teruggelopen naar 6,25 meter (80 omwentelingen per 500 meter).
Vanuit dat gegeven heb ik mijn verhaal over het aanzienlijk beperktere bereik (het verdwijnen van de overdrive) gedaan.

Omdat ik veel fiets in heuvelachtig gebied (o.a. duinen tussen Den Helder en Noordwijk) viel mij vooral heuvelafwaarts op, waarbij ik regelmatig tussen de 35 en 40 kilometer zonder ondersteuning fiets, dat het trapritme steeds hoger werd ten opzichte van de eerste maand van de nieuwe fiets. Om die redenen ben ik me gaan verdiepen in datgene wat in de folders beloofd wordt, en de praktijk. En dan zijn de verschillen significant. Dit geldt nog eens temeer omdat na reparatie (vervanging?) door Enviolo Nederland het bereik van de- mag ik aannemen- nieuwe naaf slecht maximaal 7 meter per trapomwenteling bedraagt.
Maar je hebt een goed punt: bij fietsen in de stad, of nooit harder fietsen dan 25 km met ondersteuning, valt het allemaal mee.
Dat je vanaf dag één niet krijgt wat in de folders over dit dure versnellingssyteem wordt beloofd, staat wat mij betreft natuurlijk wel vast.
Ben je ondertussen door de winkel waarbij je de fiets kocht al als ontevreden genoeg bestempeld dat ze de fiets terug willen kopen of je met bijbetaling een Rohloff achterin krijgt?
Hallo Jurr,
Dank voor je reactie.
De eigenaar zelf van de winkel(s) heeft inmiddels inderdaad aan de medewerkers van de winkel/ werkplaats aangegeven akkoord te gaan met het ontbinden van de koopovereenkomst. Dus wat dat betreft is er een prima oplossing door E Bike Store geboden.
Ik vind het alleen heel erg jammer en bijzonder teleurstellend dat mijn problemen met de Enviolo Trekking kennelijk niet door Enviolo Nederland definitief kunnen worden opgelost, temeer omdat de Kalkhoff fiets op zich een hele fijne fiets is.
Juist omdat ik jaarlijks veel kilometers fiets (12000 ) had ik bij de aankoop het op dat moment terechte advies gekregen voor een fiets met snaaraandrijving in combinatie met de Enviolo Trekking.
Ik betreur het dat ik door het afnemend vertrouwen in de duurzaamheid van het op zich mooie schakelsysteem nu bij de aanschaf van een nieuwe fiets weer moet gaan denken over een totaal ander schakelsysteem, bijvoorbeeld de robuuste Shimano Inter-5E met snaaraandrijving of een robuuste wat duurzamer Shimano derailleur LINKGLIDE versnelling met linkglide ketting. Ik denk zelf dat de laatste optie het beste bij mij past. Ik hou bij het fietsen van de vele lange tochten van 80 tot 120 km graag zoveel mogelijk een prettig trapritme aan. D.w.z. een hoog trapritme tegen wind of bergop, en een lager trapritme met harde wind in de rug of heuvelafwaarts.
Ideeën, suggesties, adviezen zijn zeer welkom.

Groet, Edwin
Edwin V schreef:
zo 27 nov, 2022 14:24

De eigenaar zelf van de winkel(s) heeft inmiddels inderdaad aan de medewerkers van de winkel/ werkplaats aangegeven akkoord te gaan met het ontbinden van de koopovereenkomst. Dus wat dat betreft is er een prima oplossing door E Bike Store geboden.
Klinkt als een prima oplossing.
Edwin V schreef:
zo 27 nov, 2022 14:24

[...] denken over een totaal ander schakelsysteem, bijvoorbeeld de robuuste Shimano Inter-5E met snaaraandrijving of een robuuste wat duurzamer Shimano derailleur LINKGLIDE versnelling met linkglide ketting. Ik denk zelf dat de laatste optie het beste bij mij past. Ik hou bij het fietsen van de vele lange tochten van 80 tot 120 km graag zoveel mogelijk een prettig trapritme aan. D.w.z. een hoog trapritme tegen wind of bergop, en een lager trapritme met harde wind in de rug of heuvelafwaarts.
Ideeën, suggesties, adviezen zijn zeer welkom.
Als je zo kritisch op een versnellingssysteem bent dan zou ik als dat financieel tot de mogelijkheden behoort alles aan de kant laten liggen en gewoon voor Rohloff kiezen. Anderen hier hebben vast wel verstand van welke ondersteuning te kiezen, zelf rijd ik zonder namelijk.
Soms lees ik dat het opvallend wordt beredeneerd.
Wat de producent opgeeft zal mij toch een worst zijn.
Ik denk dit is mijn traptempo, dit kan ik aan, bij mij is dat meestal rond de 60 en daar hoort mijn snelheid bij, deze is dan boven de >18 per uur.
Al naar gelang welk verzet ik kan draaien. Is de snelheid wat lager heb ik misschien toch wat wind tegen en ik schakel een tandje hoger.
En dat leek mij nu juist het mooie van dit schakelsyteem het wordt geheel automatisch aangepast voor je?
Bij alle systemen gaat dit altijd met net te grote sprongen. In Nederland fiets ik daarom met een 7 versnelling pignon 13/19 dat is dus 1 tand oplopend. Kleinere sprong kan niet. Bij dit systeem moet dat wel mogelijk zijn.
Het systeem is op normale fietsen geflopt omdat heel veel gebruikers vonden dat het nogal zwaar liep.
Op fietsen met ondersteuning zou je, denk ik, van dit verlies niets merken. De ondersteuning verdoezeld dit nadeel.

Ik heb geen ervaring met dit systeem en geloof, voor mij persoonlijk, alleen in een derailleur.
Dank voor de reacties.
Overigens heb ik op deze fiets niet de Enviolo Automatiq. Dus traploos schakelen doe je in dat geval handmatig.
Van diverse kanten (monteurs en fietsverkopers) heb ik vernomen dat de problemen van het verdwijnen van de hoge verzetten zich ook bij de Enviolo Automatiq versnellingsnaven voordoen. Bij het fietsen loopt dan het gekozen traptempo ongewild op. Het resetten van dit systeem levert dan een tijdelijke verbetering op. Afhankelijk van het gebruik (belasting en aantal kilometers) komt het probleem wel weer steeds terug.
Ook hier geldt natuurlijk weer als je weinig fiets , in de stad met 20 km per uur, merk je het probleem van de ondermaats presterende versnellingsnaaf waarschijnlijk niet op. Dat verklaart waarschijnlijk waarom veel fietsers tevreden zijn en niet klagen.
En WimB ik denk dat ik jouw voorkeur voor een derailleur ga delen.
Edwin V schreef:
zo 27 nov, 2022 16:19

[...] ik denk dat ik jouw voorkeur voor een derailleur ga delen.
Verkijk je niet op de slijtage. Met flink wat kilometers gaat het best hard, zeker als die het hele jaar door weer en wind zijn.

Ook de ondersteuning van een middenmotor helpt misschien nog wat mee in de slijtage...

Bij een naafversnelling kun je voor een volledig gesloten kettingkast of riemaandrijving kiezen, bij derailleurs hebben die toch wat meer last van de elementen. Als je stipt bent met onderhoud en schoonmaken kan het uiteraard wel prima.
Hoi Jurr,
Je hebt helemaal gelijk met de opmerkingen over slijtage/onderhoud en de extra invloed op slijtage met een middenmotor.
Ik had hiervoor een Sparta Ion RLX+ met achterwielaandrijving en een derailleur. Met die Sparta kon ik jaarlijks de tandwielen en ketting vervangen. Aantal verreden kilometers 12000 tot 14000.
Uitgaande van de grotere slijtvastheid van de Shimano LINKGLIDE derailleurs - Shimano claimt 300% slijtvaster- zou ik met de extra slijtage veroorzaakt door de middenmotor toch ook moeten kunnen uitkomen op vervanging van één keer per jaar (12000 km). Zelfs al zou ik drie keer per 2 jaar (plm 8000 km) moeten vervangen, dan kan ik daar mee leven.
Dank voor het meedenken.
Het zéér hardnekkige - naar het leek onoplosbare - probleem met de Enviolo Trekking versnellingsnaaf is onverwachts opgelost!
Nadat ik bijna de fiets had ingeruild tegen een veel duurdere Riese Müller met Rohloff naaf ben ik op aanraden van een goede vriend van mijn zoon naar RideOut Amsterdam gegaan. Ik had daar al meer positieve berichten over vernomen.
Bij RideOut constateerde de - zéér deskundige - monteur dat de versnellingskabels a. verkeerd waren afgesteld en b. zeer gerafeld waren. Dat laatste waarschijnlijk veroorzaakt door de vele - naar nu is gebleken onnodige - wielwisselingen.
Nadat deze monteur de kabels had vervangen en met behulp van een specifiek hulpmiddel de kabels op de enige juiste wijze had afgesteld was het resultaat verbluffend! Mijn Kalkhoff heeft weer dat mooie grote verzet. Het 2 X opsturen naar Enviolo Nederland is dus feitelijk voor niets geweest.
Ik ben weer helemaal tevreden met mijn fiets en - niet onbelangrijk - de mensen van RideOut zeer dankbaar.
Eind goed al goed.
Indien na verloop van tijd - na hopelijk veel kilometers - het verzet weer eens verloopt, weet ik waar ik moet zijn.
Gefeliciteerd @Edwin V.
Dank je wel Poppink.
Edwin V schreef:
di 06 dec, 2022 18:53
Het zéér hardnekkige - naar het leek onoplosbare - probleem met de Enviolo Trekking versnellingsnaaf is onverwachts opgelost!
Nadat ik bijna de fiets had ingeruild tegen een veel duurdere Riese Müller met Rohloff naaf ben ik op aanraden van een goede vriend van mijn zoon naar RideOut Amsterdam gegaan. Ik had daar al meer positieve berichten over vernomen.
Bij RideOut constateerde de - zéér deskundige - monteur dat de versnellingskabels a. verkeerd waren afgesteld en b. zeer gerafeld waren. Dat laatste waarschijnlijk veroorzaakt door de vele - naar nu is gebleken onnodige - wielwisselingen.
Nadat deze monteur de kabels had vervangen en met behulp van een specifiek hulpmiddel de kabels op de enige juiste wijze had afgesteld was het resultaat verbluffend! Mijn Kalkhoff heeft weer dat mooie grote verzet. Het 2 X opsturen naar Enviolo Nederland is dus feitelijk voor niets geweest.
Ik ben weer helemaal tevreden met mijn fiets en - niet onbelangrijk - de mensen van RideOut zeer dankbaar.
Eind goed al goed.
Indien na verloop van tijd - na hopelijk veel kilometers - het verzet weer eens verloopt, weet ik waar ik moet zijn.
Hallo Edwin,

Fijn te horen dat het is opgelost en vind dat je een erg interessant vraagstuk hebt aangehaalt over de enviolo naaf.

Ik vroeg mij af nu we weer wat verder zijn of de laatste onderhoudsbeurt aan de naaf zijn waardes heeft doen behouden. Rond welke trapfrequentie zit je nu rond de 35/40 km/u?

Reden van mijn vraag is dat ik een soortgelijke fiets met dezelfde naaf en 22/46 overbrenging in de bestelling heb staan. Ook ik ben van plan de fiets te gaan gebruiken voor dagelijks woon en werkverkeer (vandaar keuze riem) en verwacht ook op sommige stukken door wind in de rug en heuvelgebied boven de 35km/u te gaan fietsen.

Ben erg benieuwd en hoop dat de fiets nog steeds goed bevalt!
Hoi Timo,

Het grote verzet van de Enviolo Trekking op deze Kalkhoff fiets is nog steeds top. Per 500 meter trap ik 58 tot 60 trapomwentelingen. Dus zo'n 8,50 per trapomwenteling. Helemaal prima dus.
Ik ben nog steeds - na ruim 12500 km - een tevreden mens met deze Kalkhoff fiets.

Ik heb op internet voor nog geen € 30 een kunststof mal aangeschaft. Als het verzet door oprekking van de kabel die de hoge versnelling aantrekt wat gaat oplopen, dan is het kinderlijk eenvoudig - net als een remkabel - om met behulp van deze mal het even bij te stellen.

Afsluitende opmerking.
Normaal heb je bij 25 km snelheid de hoogste stand helemaal niet nodig, maar met 30 tot 35 km snelheid (bijvoorbeeld heuvelafwaarts) is het heerlijk dat het traptempo comfortabel laag (plm. 60 slagen per minuut) blijft.
Ik heb ondertussen voor langere tijd op twee fietsen met een enviolo systeem kunnen fietsen.
Een gewone e-bike en een bakfiets driewieler met middenmotor.

Ik ben geen fan. En waarom dan niet?

Of het zwaarder trapt kan ik niet zeggen aangezien ik enkel ervaring hem met ondersteuning.
Maar het "schakelt" gewoon niet fijn vind ik.
Ik heb het idee dat ik altijd net een andere trapfrequentie heb.

Ik weet overigens niet welke type enviolo ik had. Als er als meerdere types zijn maar...
Er wordt gezegt dat je traploos schakelt en dus altijd direct verder kunt zonder risico op doorschieten van de versnelling. Naar mijn ervaring is dit ook zo.
Echt schakelt het soms echt heel stug. En ik ben er niet achter kunnen komen wanneer ik wel altijd soepel kan schakelen. De ene keer sta ik stil en gaat het redelijk soepel. En de andere keer krijg ik het amper verdraaid. Zowel naar boven als naar beneden. Tijdens het fietsen hetzelfde. Soms soepel soms enorm stug.

Beide systemen waren zo goed als nieuw. Slechts enkele honderden kilometers mee gereden weet ik.

Ik zou het persoonlijk vreemd vinden als ik toevallig twee slechtwerkende naven had.
Dit is mijn ervaring met dit systeem. Ik hoop vooral dat andere een betere ervaring hebben na aankoop.
Maar persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen.
Is er het afgelopen jaar veel gebeurt met het enviolo systeem?

Met de aankoop van mijn toekomstige fiets kan ik kiezen voor de standaard nexus 5 of een upgraden naar enviolo heavy duty.

Persoonlijk heb ik eigen altijd wat gevloekt op het envilo systeem. Het schakelt zo ongelofelijk zwaar soms. En ik heb ook altijd het idee dat mijn omwentelingen nooit hetzelfde is zoals bij de "traditionele" versnellingen.

De envilo in dit geval geeft met wel een wat lichter verzet wat van pas kan komen bij stijle hellingen. Extreem stijle hellingen gaan we nu ook niet express opzoeken. Maar soms kom je ze toch eens tegen.

Ik ben zelf niet echt thuis in de versnellingswereld. Maar geeft de envilo een aanzienlijk voordeel op dat vlak? Of is het maar een beetje lichter dan de nexus 5?