Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo Nuvinci, is het wat? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Enviolo Nuvinci, is het wat?

Hmm, nou ik heb in dit topic toch de indruk gekregen dat deze Nuvinci versnellingsnaaf nog niet razend populair is, dat er wel potentie in zit, en dat de rolweerstand wat hoger is. Ik ben nog niet overtuigd.

Ik vond een onderzoek waarin de Nuvinci versnelling automatisch geregeld werd op basis van de hartslag van de fietser. Een digitaal systeem monitorde de hartslag en schakelde zelf omhoog of omlaag afhankelijk van bepaalde grenswaardes. Hogere hartslag -> minder hard trappen -> hartslag omlaag -> weer iets zwaarder trappen. Etc. Dat vond ik dan wel weer interessant. Uit het onderzoek bleek niet hoe groot de voordelen zijn, daar ben ik wel benieuwd naar.
De Nuvinci is een groot succes in de e-bike community, maar daarbuiten niet.

Ik ben er zelf niet weg van (niet op mijn gewone fiets als op mijn e-bike) maar ik ben langzamerhand een minderheid aan het worden :lol:

Enige echte advies wat ik heb is dat je moet proefrijden en kijken of je het wat vind.
Ik rij er zelf nu een klein jaar mee, en ben er supertevreden over.
Ik kan niet zeggen dat ik de weerstand echt hoog vind, maar iedereen verwijst naar die grafieken die ondertussen meer dan 6 jaar oud zijn, en gebaseerd op de toenmalige N360.
Die naaf vind je nog amper, vrijwel in alle ebikes zie je de N380, en die heeft niemand ooit getest.
Ik heb de vraag aan Nuvinci gesteld, en die beweren (had niks anders verwacht) dat de "nieuwe" naaf beter is, maar cijfers kunnen ze niet geven.

Als je zoekt naar klachten, dan vind je niet veel...

Als je de grafiek met het rendement bekijkt, dan zie je vooral dat het laag is bij de laagste en hoogste verhoudingen. In het midden valt het nogal mee en is het niet slechter dan een Nexus 8 of Alfine 11 naaf.

Dus als je tandwielen goed gekozen zijn zodat je bij 25km/h rond de 2/3 van de range zit, dan valt het rendement wel mee.
Ik merk op mijn fiets dat ik de grootste verhouding op vlakke weg gewoon niet rond krijg, dat is enkel bruikbaar als het goed bergaf gaat, en dan nog heb ik niet de indruk op een koffiemolen te zitten.
Ik rijd op mijn werk (postbode) sinds kort met zo'n enviolo naaf op de nieuwe elekrische fietsen met middenmotor.

Ik moet meteen zeggen dat ik toch vragen heb bij de betrouwbaarheid. Ik heb namelijk sterk de indruk dat de naaf even grip verliest en mijn pedaal een kleine 2cm doorschiet wanneer de motor aanslaat in eerste versnelling.

Verder rijd het nog wat onwennig (positief en negatief)

Posities is dat je altijd druk kun houden op de trappers en dus nooit stilvalt tijdens het schakelijk.

Nadeel is dat je altijd in een andere versnelling zit te trappen. Bij tandwielen ga je van versnelling 2 naar 3 en daar zit niets tussen. Je weet dus wat te verwachten wanneer je veranders van tandwiel. Maar bij de enviolo is alles traploos. Dus je fiets waarschijnlijk altijd in een net ander ritme wat voor vele misscchien niet altijd even fijn is.

Ik fiets er nu al een aantal weken op maar vind het nog altijd lastig om de juiste "versnelling te vinden". Ik betrap mezelf erop dat ik continu aan het handvat zit draaien.
Is er geen automatisch schakelsysteem geïntegreerd dat opschakelt bij een bepaalde cadans?
Er is zowel een manuele als automatische versie.
Met de automatische versie heb ik geen ervaring.
bdr schreef:
ma 19 apr, 2021 13:11
Is er geen automatisch schakelsysteem geïntegreerd dat opschakelt bij een bepaalde cadans?
Voor zover ik heb begrepen stel je bij de automatische versie juist een gewenste cadans in waarbij de naaf/computer dan zelf op- of afschakelt om die cadans vast te houden.
Speeder300 schreef:
ma 19 apr, 2021 15:58
bdr schreef:
ma 19 apr, 2021 13:11
Is er geen automatisch schakelsysteem geïntegreerd dat opschakelt bij een bepaalde cadans?
Voor zover ik heb begrepen stel je bij de automatische versie juist een gewenste cadans in waarbij de naaf/computer dan zelf op- of afschakelt om die cadans vast te houden.
Klopt, maar tot een tijdje terug waren die kastjes op de naaf die dat regelde zo onbetrouwbaar dat menig fietsenbouwer ze niet meer gebruikt, geen idee of dat nu beter is..

De naaf zelf is heel robuust maar zwaar en redelijk wat rendement verlies, ook grappig op een speed pedelec trap je je helemaal suf om de 45 km/u te halen, verzet is er te licht voor
Mijn vraag was naar Shorttrack gericht omdat deze qua versnellingen letterlijk zijn draai niet vindt op zijn dienstfiets ;-)

Als het een automatisch systeem is waarbij je de hele tijd de cadans-instelling zit te wijzigen kan dat wel tegenwerken.

(Ik ken er verder niets van, probeer maar te helpen)
bdr schreef:
ma 19 apr, 2021 16:19
Mijn vraag was naar Shorttrack gericht omdat deze qua versnellingen letterlijk zijn draai niet vindt op zijn dienstfiets ;-)

Als het een automatisch systeem is waarbij je de hele tijd de cadans-instelling zit te wijzigen kan dat wel tegenwerken.

(Ik ken er verder niets van, probeer maar te helpen)
Daar heb ik eigenlijk geen idee van. Ken er verder ook niets van ;) het viel mij enkel wel op. Echt storend is het momenteel nog niet. Maar ik kan me voorstellen dat het wel harder slijt moest dit niet de bedoeling zijn. Het is overigens ook enkel wanneer ik vertrek. Tijdens het fietsen merk ik er niets van.
Mr. Z schreef:
ma 19 apr, 2021 16:03
Speeder300 schreef:
ma 19 apr, 2021 15:58
bdr schreef:
ma 19 apr, 2021 13:11
Is er geen automatisch schakelsysteem geïntegreerd dat opschakelt bij een bepaalde cadans?
Voor zover ik heb begrepen stel je bij de automatische versie juist een gewenste cadans in waarbij de naaf/computer dan zelf op- of afschakelt om die cadans vast te houden.
Klopt, maar tot een tijdje terug waren die kastjes op de naaf die dat regelde zo onbetrouwbaar dat menig fietsenbouwer ze niet meer gebruikt, geen idee of dat nu beter is..

De naaf zelf is heel robuust maar zwaar en redelijk wat rendement verlies, ook grappig op een speed pedelec trap je je helemaal suf om de 45 km/u te halen, verzet is er te licht voor
De normale Enviolo heeft een range van 380%. Als je je suf trapt, dan is het een kwestie van een tandwiel wisselen...
Riese en Muller bouwt echt heel veel Enviolo’s in, net zoals Flyer en Kalkhof.
Als het onbetrouwbaar zou zijn, dan zouden die merken wel afhaken.
Twee weken geleden bij De Fietser in Ede heb ik de Enviolo Automatiq geprobeerd en het beviel me zeer slecht. Idee is dat de fiets automatisch schakelt op basis van een vooraf ingestelde trapsnelheid.

3 redenen:
- ik merkte dat ik niet kon anticiperen op wanneer de fiets schakelde, waardoor ik "overvallen" werd door een veranderende trapsnelheid
- De trapsnelheid beviel me vaak niet
- Het aanpassen van de instellingen via de knoppen op het stuur en het scherm vond ik een aanfluiting, ik had geen idee hoe het werkte. Ik moest moeite doen om te begrijpen hoe het werkte.

De vertegenwoordiger aldaar legde mij uit dat mensen die b.v. lichamelijke beperkingen hebben het automatisch schakelen wel erg interessant vinden. Ook zie ik wel potentie voor nog een ander soort mensen, namelijk degenen die zeer weinig interesse hebben in zelf schakelen en het wel makkelijk vinden als dat voor hen gebeurt.

Ben bel benieuwd hoe automatisch schakelen op fietsen zich gaat ontwikkelen.
mrboot schreef:
di 01 jun, 2021 09:59
Twee weken geleden bij De Fietser in Ede heb ik de Enviolo Automatiq geprobeerd en het beviel me zeer slecht. Idee is dat de fiets automatisch schakelt op basis van een vooraf ingestelde trapsnelheid.

3 redenen:
- ik merkte dat ik niet kon anticiperen op wanneer de fiets schakelde, waardoor ik "overvallen" werd door een veranderende trapsnelheid
- De trapsnelheid beviel me vaak niet
- Het aanpassen van de instellingen via de knoppen op het stuur en het scherm vond ik een aanfluiting, ik had geen idee hoe het werkte. Ik moest moeite doen om te begrijpen hoe het werkte.

De vertegenwoordiger aldaar legde mij uit dat mensen die b.v. lichamelijke beperkingen hebben het automatisch schakelen wel erg interessant vinden. Ook zie ik wel potentie voor nog een ander soort mensen, namelijk degenen die zeer weinig interesse hebben in zelf schakelen en het wel makkelijk vinden als dat voor hen gebeurt.

Ben bel benieuwd hoe automatisch schakelen op fietsen zich gaat ontwikkelen.
Ik snap je gevoel.
Als ik mijn eerste auto met automaat had, ongeveer hetzelfde gevoel omdat je een stukje controle af geeft (nu wil ik in een auto niks anders).
Maar op een fiets is het je eigen spierkracht, en afhankelijk van je voorkeur wil je wel eens wat sneller trappen, of juist trager. Ik denk dat ik bergop rij met een hogere trapfrequentie dan op een vlak stuk met rugwind. Als je dan iedere keer knopjes moet gaan duwen en de instelling aanpassen... nope.

De trend.... geen idee, ik denk dat het een niche blijft omdat het duur is, en niet iedereen de meerwaarde ziet.
Ik heb nooit iets anders gehad dan een auto met automaat. In de bergen grijp je dan toch echt handmatig in, bijvoorbeeld om beter op de motor te kunnen remmen.
Wim schreef:
di 01 jun, 2021 11:34
Ik heb nooit iets anders gehad dan een auto met automaat. In de bergen grijp je dan toch echt handmatig in, bijvoorbeeld om beter op de motor te kunnen remmen.
Beetje OT, maar zelfs dat is niet nodig op een slimme automaat.
Als ik met mijn auto een beetje bergaf rij met de voet op de rem, dan schakelt die automatisch terug, en als je dan na een paar seconden de voet van de rem haalt, dan gaat die niet direct opschakelen. Ik hoef echt niet aan die pook te zitten.

Ik denk dat je op een fiets met automatische schakeling ook even de tijd moet nemen om correct in te stellen naar je wensen en om te kijken wat je dan nog kan bedienen.
Dikwijls kan het dan wel goed werken naar je wensen en ben je nadien super tevreden.

In elk geval, de naaf zelf is dezelfde als de handbediende, en zelf ben ik dan ... waarom een pak technologie toevoegen als het manueel echt goed gaat. Die technologie kan ook falen, en dan is het plezier snel weg.

Dat doet met denken aan Lieven Scheire met zijn "wet van behoud van gedoe".
https://twitter.com/lievenscheire/statu ... 3145901056
De gebruikers ervaring die ik ermee heb is dat de naven wel stuk gaan. Vooral bij belasting door gewicht wordt de naaf te warm en stopt deze na verloop van tijd met schakelen. De kogels in het systeem kunnen vervormen door de hitte.
Wij hebben 26000km met een aanhanger gereden van +/-100kg en hebben ongeveer 4 naven versleten.
Afbeelding

We hebben eerst handmatig geschakeld en zijn later overgestapt op de H Sync wat de fiets dan een vol automaat maakt.
Afbeelding

Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 19:22
Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Blijven die met Wegenwacht gebruik in tegenstelling tot de Enviolo's wel heel?

En nog steeds in dezelfde fiets, of is die ook veranderd? :)
Jurr schreef:
za 05 jun, 2021 20:07
Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 19:22
Tegenwoordig mogen wij niet meer met de Nuvinci naven fietsen en zijn wij voorzien van een Rohloff naaf.
Blijven die met Wegenwacht gebruik in tegenstelling tot de Enviolo's wel heel?

En nog steeds in dezelfde fiets, of is die ook veranderd? :)
Mag dit offtopic?

De Rohloff naaf zit bij ons in een Urban Arrow cargo Craft bakfiets.
Onze Riese & Muller was echt op na 26000km, de achterbrug was krom getrokken waardoor de remschijf er ook scheef instond. Ik mis de aanhanger wel oprecht, want de lichamelijk belasting is velen malen lager dan werken met de bakfiets.
Afbeelding
Ik heb van de week bij een nieuwe fietsenmaker de naaf laten spoelen bij 3100km. Ik had het vermoeden dat onze eerdere fietsenmaker verzuimde in het onderhoud.
De olie die uit de Rohloff kwam was pikzwart en ik moet zeggen dat hij na een verversing een stuk minder hakkerig schakelt.
Afbeelding
Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 20:53

Onze Riese & Muller was echt op na 26000km, de achterbrug was krom getrokken waardoor de remschijf er ook scheef instond.
Zwaar leven gehad die fiets ;) Ben benieuwd of de nieuwe het langer volhoudt. Maar die krijgt met zoveel gewicht en elektromotor erbij ook het best aardig voor z'n kiezen ;)

Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 20:53

Ik heb van de week bij een nieuwe fietsenmaker de naaf laten spoelen bij 3100km. Ik had het vermoeden dat onze eerdere fietsenmaker verzuimde in het onderhoud.
De olie die uit de Rohloff kwam was pikzwart en ik moet zeggen dat hij na een verversing een stuk minder hakkerig schakelt.
Zwart wordt die olie al snel hoor, dus dat hoeft er niet op te duiden dat er op onderhoud bezuinigd is. :) Kwam wel een hoop olie uit, of is de inhoud van die spuit de oude olie van meerdere naven?
Wouter Duijndam schreef:
za 05 jun, 2021 20:53

Onze Riese & Muller was echt op na 26000km, de achterbrug was krom getrokken waardoor de remschijf er ook scheef instond.
:shock:

En dan dacht ik dat wij met onze Roland M/Kidscar XL en 4 tassen onze fietsen straften...

Mooi verhaal hoor, jullie zijn wel echt het ultieme test scenario 8)