Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft advies electrische fiets met achterwielmotor? - Forum Wereldfietser

Wie heeft advies electrische fiets met achterwielmotor?

Ik rijd al jaren een Koga E- xtension met achterwielmotor en gebruik deze in stand 3, 4 en 5. Deze motor valt echter uit in heuvelachtig gebied.
Ik heb een middenmotor Bulls en Qwic geprobeerd maar deze zijn op langere afstand te zwaar (ik heb een geringe belastbaarheid vd spieren en ervaar de achterwielmotor als een zetje en de middenmotor moet ik meer aanzetten.
Wie weet een goede e-bike met achterwielmotor die niet uitvalt in heuvelachtig gebied en die een range heeft van ca 80 km met met veel ondersteuning?
Corrigeer me als ik het fout heb maar volgens mij is een middenmotor juist bij uitstek geschikt voor heuvels om dit probleem te voorkomen omdat die achter de versnellingen zit en dus op een veel gunstiger toerental zal werken dan een naafmotor bij lage snelheden. Naafmotor die uitvalt in heuvels is een veel gehoord probleem. Dan vraag ik me af of je niet beter kan kijken naar een middenmotor die meer kan aanzetten, ook al is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, meer vermogen? beter kan accelereren?
Nog nooit problemen gehad met de Neodrives achterwielmotor, en ik heb er toch al heel wat km's mee afgelegd, en heuvels en bergen mee beklommen. Deze dingen zitten op idworx en Santos fietsen.
Ik moet er wel eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik nooit meer gebruik dan stand 1, en die staat standaard op 20%, en later door mij op 8%, van het maximaal te leveren vermogen ingesteld.
Dat een achterwielmotor te warm wordt bij een te laag toerental en zware belasting is bekend.
Misschien is een achterwielmotor met ingebouwde versnellingen een oplossing.
Ligt het ook niet aan de fiets op zich? Je hebt e-bikes van 21 kilo en er van 30 kilo? De middenmotor moet dat toch eveneens vlotjes aankunnen ifv een ondersteuningsstand.
Poppink schreef:
do 04 mar, 2021 01:05
Misschien is een achterwielmotor met ingebouwde versnellingen een oplossing.
Op die pagina zijn de Sparta R5e en de Stromer ST2 LE de fietsen met een ingebouwde versnelling en wel een 5-speed Sturmey-Archer.

De Stromer is een speed-pedelec en ik denk dat Anne daar niet op zoek naar is en wat betreft de Sparta (bron):

De nieuwe motor is een direct drive die een maximaal koppel levert van 40Nm. De directe overbrenging wordt bereikt in de 3e versnelling terwijl het totale overbrengingsbereik 242% bedraagt. Volgens Sparta zijn de overbrengingsverhoudingen binnen de 5 versnellingen gericht op stadsgebruik.
Poppink schreef:
do 04 mar, 2021 01:05
Dat een achterwielmotor te warm wordt bij een te laag toerental en zware belasting is bekend.
Misschien is een achterwielmotor met ingebouwde versnellingen een oplossing.
Die versnellingen zitten, als ik het goed heb, vóór de motor. Die blijft dus net dezelfde naafmotor, met dezelfde voor- en nadelen.
Het lijkt me dat de vraag eigenlijk is: ik zoek een fiets met een motor die krachtig ondersteunt en snel reageert op pedaalomwentelingen? Alleen al bij de Bosch middenmotoren is er een heel gamma, met meer of minder maximaal koppel en met verschillende karakteristieken.
Elke motor valt uit al hij te zwaar belast wordt. In theorie kan een krachtigere motor meer aan, maar ook die zal koeling nodig hebben. Zoals al gezegd heeft een middenmotor sowieso betere papieren om je omhoog te krijgen in de bergen. Als je niet houdt van de kracht die koppelgestuurde motoren vragen, kan je ook een cadans gestuurde middenmotor plaatsen. Koppelgestuurde motoren vermenigvuldigen jouw kracht met een factor. Cadans gestuurde streven ernaar om het toerental constant te houden, zolang je de pedalen laat draaien gaan die dus werken. Het verschil dat je voelde doet mij eerder denken dat je twee verschillende aanstuurwijzen vergelijkt dan twee verschillende motor locaties.

Los daarvan zijn er nog een aantal optimalisaties die je kan overwegen:
  • Minder gewicht: hoe lichter hoe minder hard de motor moet werken. Zeker als je een nieuwe fiets zou kiezen, dus een belangrijke factor, maar ook als je je bagage pakt.
  • Kleinere wielen: blijf je toch bij naafmotoren, dan zorgt een klein wiel ervoor dat de motor een hoger toerental kan aanhouden voor dezelfde snelheid. Een standaard wiel heeft een buitendiameter van 70cm, een echt klein wiel (20inch) heeft een buiten diameter van 45 cm. Omgezet naar afstand per omwenteling is dat 2.19 meter of 1.41m . Zo'n klein wiel maakt dus 1.5x omwentelingen voor dezelfde afstand.
EnriceV schreef:Elke motor valt uit al hij te zwaar belast wordt. In theorie kan een krachtigere motor meer aan, maar ook die zal koeling nodig hebben.
Dat is te eenvoudig gesteld en verklaart niet waarom achterwielmotoren (zonder inwendige overbrengingen) eerder uitvallen.
De in fietsen gebruikte motoren hebben namelijk een optimaal toerental waarbij het rendement hoog is en als onlosmakelijk gevolg daarvan de inwendige warmte-ontwikkeling laag. Dat toerental is afgestemd op een rijsnelheid van ergens rond de 20 km/u bij fietsen met achterwielmotoren en rond de 75 cranckomwentelingen per minuut voor middenmotoren.
Beneden die toerentallen daalt het rendement van die motoen nagenoeg lineair. Dat betekent dat als je met 10 km/u een berg op fietst, wat bij e-bikende vakantiefietsers in het buitenland eerder regel dan uitzondering zal zijn, bij een e-bike met achterwielmotor de helft van de verbruikte electrische energie verloren zal gaan en wel in de vorm van warmte. Bij een snelheid van 10 km/u heb je uiteraard nauwelijks koelwind en de vakantiebestemmingen en het meestal warme weer werken ook niet mee met de koeling.
Bij een e-bike met middenmotor heb je deze vorm van verlies niet. De fietser schakelt terug naar een prettig verzet en zowel fietser als de motor kunnen met een optimaal toerental werken.
Leon schreef:
do 04 mar, 2021 12:25
EnriceV schreef:Elke motor valt uit al hij te zwaar belast wordt. In theorie kan een krachtigere motor meer aan, maar ook die zal koeling nodig hebben.
Dat is te eenvoudig gesteld en verklaart niet waarom achterwielmotoren (zonder inwendige overbrengingen) eerder uitvallen.
De in fietsen gebruikte motoren hebben namelijk een optimaal toerental waarbij het rendement hoog is en als onlosmakelijk gevolg daarvan de inwendige warmte-ontwikkeling laag. Dat toerental is afgestemd op een rijsnelheid van ergens rond de 20 km/u bij fietsen met achterwielmotoren en rond de 75 cranckomwentelingen per minuut voor middenmotoren.
Beneden die toerentallen daalt het rendement van die motoen nagenoeg lineair. Dat betekent dat als je met 10 km/u een berg op fietst, wat bij e-bikende vakantiefietsers in het buitenland eerder regel dan uitzondering zal zijn, bij een e-bike met achterwielmotor de helft van de verbruikte electrische energie verloren zal gaan en wel in de vorm van warmte. Bij een snelheid van 10 km/u heb je uiteraard nauwelijks koelwind en de vakantiebestemmingen en het meestal warme weer werken ook niet mee met de koeling.
Bij een e-bike met middenmotor heb je deze vorm van verlies niet. De fietser schakelt terug naar een prettig verzet en zowel fietser als de motor kunnen met een optimaal toerental werken.
Het punt is bovendien ook dat een naafmotor sowieso al een zeer ongunstige toerental heeft voor een enigzins goed rendement van een elektromotor. Daarvoor heb je een toerental nodig in de orde van 1000rpm, dat haal je met een naafmotor natuurlijk nooit. Zelfde geldt trouwens ook voor een naafdynamo.
(Tenzij er een interne versnelling in de naafmotor zit, dat bestaat geloof ik ook...)
Dat ligt er nogal aan hoe zo'n motor of dynamo is opgebouwd en aan de diameter ervan. Voorbeeld: Windturbines. Die grote joekels draaien niet bepaald snel.
Daarom zit er ook een tandwielkast in om de generator iets sneller te laten draaien...
Logisch natuurlijk. Maar ik meende me te herinneren dat er ook direct aangedreven generatoren voor waren. Of het meestal zo is, of niet, weet ik niet.
https://www.google.nl/search?source=hp& ... CAY&uact=5
bast1aan schreef:
do 04 mar, 2021 13:57
Het punt is bovendien ook dat een naafmotor sowieso al een zeer ongunstige toerental heeft voor een enigzins goed rendement van een elektromotor. Daarvoor heb je een toerental nodig in de orde van 1000rpm, dat haal je met een naafmotor natuurlijk nooit. Zelfde geldt trouwens ook voor een naafdynamo.
(Tenzij er een interne versnelling in de naafmotor zit, dat bestaat geloof ik ook...)
Een zogeheten direct drive motor heeft daar zeker last van. De enige oplossing is een 'reductie' ofte tandwielen die een verschil tussen het toerental van de motor en dat van het achterwiel tot gevolg hebben. Dat bestaat zeker: bijvoorbeeld Bafang SWX02. Die heeft dan weer geen motorrem (regeneratie). Daarvoor heb je die direct drive nodig.
AnneV schreef:
wo 03 mar, 2021 17:39
Ik rijd al jaren een Koga E- xtension met achterwielmotor en gebruik deze in stand 3, 4 en 5. Deze motor valt echter uit in heuvelachtig gebied.
Ik heb een middenmotor Bulls en Qwic geprobeerd maar deze zijn op langere afstand te zwaar (ik heb een geringe belastbaarheid vd spieren en ervaar de achterwielmotor als een zetje en de middenmotor moet ik meer aanzetten.
Wie weet een goede e-bike met achterwielmotor die niet uitvalt in heuvelachtig gebied en die een range heeft van ca 80 km met met veel ondersteuning?
Ik rij ook al 7 jaar met een koga met een ION motor.Nog nooit uitgevallen ook bij hellingen van 10 % . Moet er wel bij vertellen dat de langste 1.5 km was , ik weet niet of deze uitvalt bij langere bergen. Ik ben trouwens ook op zoek naar nieuwe allround fiets geschikt voor grote tochten en bergen liefst met achterwielmotor omdat deze veel aangenamer rijdt en geen lawaai maakt.Tot hiertoe niets gevonden.
Mijn sparta r5te had geen moeite om een fietskar van 45kg plus voortassen van samen 10kg omhoog te trekken. Niet de meest geschikte fiets vior fietsvakantie. (5 speed naafversnelling is niet alles helaas)

Maar van de motor uiterst tevreden. En heel vloeiend.

De fiets wordt niet meer gemaakt. Maar een achterwiel motor kan dat zeker trekken. Hij zal inderdaad sneller leeg zijn als een middenmotor. Maar het gaat prima.
e-gravelbikes gebruiken vaak een achterwielmotor van Mahle (e35). Deze is qua omvang veel kleiner dan bijv. de Neodrive. Geen idee hoe die het doen qua warmtehuishouding. Geen regeneratie bij afremmen geloof ik.
Shorttrack schreef:
wo 27 jul, 2022 12:40
Maar een achterwiel motor kan dat zeker trekken.
Dat lijkt me te generaliserend. We hadden hier laatst een E-bike met achterwielmotor te leen en even proberend op de plaatselijke helling liet het ding, met 8 versnellingen, het toch behoorlijk afweten bij het stukje helling van 7%. M.a.w. dan moest je in het laagste verzet van die fiets toch meer kracht leveren dan waar je zo'n fiets voor koopt. Ik had daarbij zelfs geen bidonnetje bij me.
Van die regeneratie moet je niet te veel verwachten.
Om twee redenen.
1. Als je een uur hebt geklommen, duurt de afzink misschien een kwartier.
2. Regeneratie maakt de MosFets in het electronische deel van de motor te warm.

Een kleine lichte motor klinkt aantrekkelijk.
Maar de accu blijft even zwaar.
Per saldo is de gewichtsbesparing van het geheel peanuts.

Een kleine motor wordt eerder te warm.
Vermogen = E x I
Warmte = I in het kwadraat x R
De grote naafmotor van BionX D serie zou je voorbeeld moeten zijn.

Grin ebikes heeft ooit de prestaties van verschillende naafmotoren bij verschillende rijsnelheden in zeer illustratieve grafieken uitgebeeld.
https://ebikes.ca/tools/simulator.html? ... e=canadian
De nieuwe Mahle X20 motor heeft betere specs dan de bestaande, meer lezen <X35 https://bikerumor.com/worlds-lightest-m ... ve-system/> Nog niet beschikbaar voor gravelbikes.