Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft advies electrische fiets met achterwielmotor? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wie heeft advies electrische fiets met achterwielmotor?

Flix schreef:
zo 28 aug, 2022 12:12
Lijkt me niet "is nou eenmaal typisch gedrag van een naafmotor", maar een kwestie van soort en programmering van de ondersteuningssensor.
Met "wiegen" kom ik in ieder geval niet ver.
Dat zou ook kunnen. Maar het kan wel een voordeel zijn natuurlijk.
Shorttrack schreef:
zo 28 aug, 2022 18:55
Flix schreef:
zo 28 aug, 2022 12:12
Lijkt me niet "is nou eenmaal typisch gedrag van een naafmotor", maar een kwestie van soort en programmering van de ondersteuningssensor.
Met "wiegen" kom ik in ieder geval niet ver.
Dat zou ook kunnen. Maar het kan wel een voordeel zijn natuurlijk.
Ik denk dat jullie allebei een goed punt hebben. Dit ligt aan de programmering en hardware (sensoren). Dat dit met een standaard MM niet kan is ook correct (misschien beter gezegd, die programmering is er niet, hardwarematig kan het in theorie wel omdat er meerdere freewheels zijn).

Zo zie je bij Van Raam (speciale fietsen voor mensen met beperkingen) ook hele dikke naafmotoren.
Bij deze wil ik ook mijn ervaring delen. Wij hebben flink veel ervaring met elektrische fietsen. Ik ben begonnen met zelfbouw (Bafang) maar ben nu in het bezit van een Idworx. Mijn vrouw heeft een Santos. Beide fietsen hebben - zoals bekend - een Neodrives achternaafmotor. Mijn Idworx heeft vorige zomer flink op zijn duvel gehad door een fietstocht door Kroatie - Servië en Bosnië waarbij er een hittegolf was en ik dus moest fietsen met 40 graden. Geen centje pijn met de elektriek, ook niet bij hellingen van meer dan 20% (Slovenië) en dan 5 km achter elkaar. In voorjaar erna kreeg ik echter wel problemen.
Ik ontdekte kleine scheurtjes in het achterwiel. Dit heb ik gemeld bij de fietsenmaker (specialist in vakantiefietsen - hier op het forum wel bekend). Vervolgens wilde ik het achterwiel, met mijn gewone Santos - die heb ik ook nog - fietsend gaan brengen maar de as die het wiel in het frame vasthoudt bleek muurvast te zitten. Uiteindelijk moest ik de padjes verwijderen en de kabelboom doorknippen om het wiel te kunnen verwijderen.

Fietsenmaker kreeg de as er ook niet uit waarna het wiel werd opgestuurd naar Idworx. Het heeft even geduurd maar ik heb een nieuw wiel met nieuwe velg gekregen. De kabelboom heb ik zelf gerepareerd. Viel mee.

Het probleem zit hem in de aluminium as die in gaat vreten in de motor en die niet was voorzien van montagepasta. Bij de nieuwe montage heb ik dat wel dun gedaan. Dun, omdat er ook nog een ventiel in kan zitten wat vocht loost zoals - geloof ik - bij een Son dynamo.

Enfin, eind goed, al goed en hulde voor de service van de fietsenmaker en Idworx want het is kostenloos verlholpen. De Santos van mijn vrouw heeft dat probleem niet. Daar zit een stalen snelspanner in. Maar goed, dat is ook de duurste fiets.

De Neodrives kan dus flink veel warmte aan en doet het altijd. Zelf gebruik ik nooit meer dan 20% (stand 1) en heb ik de fiets eigenlijk om de actieradius te kunnen vergroten. Dat werkt wel alleen kun je niet zomaar in de vrije natuur kamperen omdat je meestal 's avonds moet opladen. Of je moet accepteren dat je dagen hebt zonder ondersteuning. Dat doe ik eigenlijk best vaak want als ik 125km op een dag wil fietsen (of 75-100km in de bergen) gebruik ik de eerste 25 - 50 geen stroom.
Goed verhaal, meneer.👍🏻

Ik wil je nog tippen (als je het al niet eerder was tegen gekomen), dat het met de Neodrives Z20 app (vooralsnog Android only) mogelijk is de instellingen aan te passen aan je voorkeuren.
Ik vond de stand 1 met 20% ondersteuning al veel te veel. Nu heb ik 5, 10, 25, 50 en 100%, waardoor ik 'm veel beter kan aanpassen aan hoe ik de ondersteuning wil inzetten. Ik rijd standaard met stand 1, dus 5%, waardoor mijn range in 'neutrale omstandigheden' zo'n 200 km is.
Santos levert hun Neodrives ook al standaard af met deze instelling, begrijp ik.

Inmiddels zo'n 25k km met het ding gedaan; idd geen centje pijn. Ook dit jaar weer met weken lang temperaturen van rond de 40ºC. Ook oververhitting van de motor nog nooit meegemaakt, maar ook wel logisch want dat wordt denk ik pas een -mogelijk- probleem als je met stand 5 omhoog gaat.
Wel ben ik benieuwd wat er gebeurt als ie dagen in de harde regen staat/gebruikt wordt; zouden er dan elektrische storingen kunnen optreden?