Wie heeft advies electrische fiets met achterwielmotor?

AnneV schreef:
wo 03 mar, 2021 17:39
Wie weet een goede e-bike met achterwielmotor die niet uitvalt in heuvelachtig gebied en die een range heeft van ca 80 km met met veel ondersteuning?
Als je een sterkere motor wil hebben zal je ook een accu met meer vermogen moeten hebben. Of een reserve bij je steken.
Vergeet daarbij het rendement niet. Heuvelop holt het rendement van mening achterwielmotor al gauw onder de 50%, maar bij een middenmotor schakelt de motor samen met de berijder terug en dan blijft het rendement op een prettig niveau. Dat rendementsverlies moet je óók van de accu afhalen.

Een koppelkromme zoals bij automotoren wordt bij fietsaandrijvingen om een of andere reden toevallig nooit medegedeeld.
Als ik het zo lees is het gewoon niet handig/verstandig om een achterwielmotor te nemen als je deze juist bij het klimmen wilt gebruiken. Veel "oudere" racefietsers zoeken juist een e-bike voor dit soort momenten dat ze "de anderen" (bij het rijden in een groep) niet meer kunnen bijhouden.
Leon schreef:
wo 27 jul, 2022 13:07
Shorttrack schreef:
wo 27 jul, 2022 12:40
Maar een achterwiel motor kan dat zeker trekken.
Dat lijkt me te generaliserend. We hadden hier laatst een E-bike met achterwielmotor te leen en even proberend op de plaatselijke helling liet het ding, met 8 versnellingen, het toch behoorlijk afweten bij het stukje helling van 7%. M.a.w. dan moest je in het laagste verzet van die fiets toch meer kracht leveren dan waar je zo'n fiets voor koopt. Ik had daarbij zelfs geen bidonnetje bij me.
Aangezien de achterwiel motor van de ts niet geschikt was om een heuvel op te fietsen, dacht ik dat hij wel zou begrijpen dat ik daarmee niet elke achterwielmotor bedoel.

Er staat ook een en niet elke achterwielmotor.

Maar ik probeer de achterwielmotor ook wat te verdedigen op dit forum. Want heb het gevoel dat die wat onderschat wordt. Met spreekt altijd direct over een middenmotor. Zelfs als de ts duidelijk aangeeft dat dit simpelweg geen optie voor hem is.

Bovendien wordt er al door meerdere mensen bevestigd dat zij prima met een achterwielmotor de berg op kunnen.
Ik heb zes jaar zonder problemen in de heuvels en bergen gereden met dezelfde fiets als de TS, alleen gebruikte ik eigenlijk nooit de hogere ondersteuning maar schakelde terug naar een kleinere versnelling. Als je met een auto de bergen in gaat zul je ook meer moeten schakelen om oververhitting te voorkomen. Dat moest ik ook bij Koga E-Xperience.
Volgens: https://www.ebikeoutdoor.nl/waarom-e-bi ... pecialist/

"E-racefietsen met achterwielmotoren verkopen we bij E-bike Outdoor niet. Dat is een bewuste keuze. Een elektrische racefiets met achterwielmotor is weliswaar goedkoop, maar er kleeft ook een aantal belangrijke nadelen aan. Zo benadert een elektrische racefiets met achterwielmotor niet het natuurlijke rijgevoel van een racefiets. Bovendien leert de ervaring dat e-racefietsen met achterwielmotoren een groot risico op spaakbreuk en storingen in het systeem hebben. Omdat dit niet past bij onze kwaliteitseisen, vindt u deze fietsen niet in onze collectie."

Overigens zie ik geen enkele gravelbike of racefiets in hun collectie ;)
Toen ik mijn e-bike kocht zei mijn fietsenmaker. " middenmotor is het beste. Die gaan het langst mee. Ofja, heb ook achterwielmotoren verkocht die al verder gefiets hebben dan de middenmotor. Voorwiel is het slechtst. Alhoewel ik er daar ook een heel deel van heb verkocht die al evenlang mee gaan als die andere twee motoren."

Eigenlijk was hij ervan overtuigd dat elke motor kwalitatief gezien meer dan goed genoeg is, mits het juiste model. Niet perse om heuvels op te fietsen, maar wel in levensduur bij "normaal" gebruik.
Ik heb het gevoel dat er niet veel fietsenmakers/verkopers zijn die vaak en veel op een E-bike gefietst hebben en hun mening vaak baseren op de ervaring van de klanten. Ze missen daardoor de eigen ervaring. En nog minder fietsenverkopers hebben zelf ervaring in fietsvakanties. Daarom vind ik de mening van gebruikers op het https://electricbikereview.com/forums/ interessant (en voor fietsvakanties natuurlijk op dit forum). Maar alles is heel erg subjectief en daardoor erg persoonlijk en verschillend. Elk systeem heeft z'n voor- en nadelen. Voor mij was het totale gewicht van de fiets erg belangrijk en de prijs. Ik heb gekozen voor de Merida eSilex+ 600 met een Mahle achterwiel motor. Na bijna 5000 km ben ik nu nog steeds erg tevreden met mijn keuze. We gaan binnenkort naar West-Schotland met vakantie en zal dan wel merken of de fiets, met bepakking, in de heuvels/bergen net zo goed bevalt als zonder bepakking rond mijn huis in Zuid-Limburg.
AnneV schreef:
wo 03 mar, 2021 17:39
...ik heb een geringe belastbaarheid vd spieren en ervaar de achterwielmotor als een zetje en de middenmotor moet ik meer aanzetten....
Meerdere motoren kunnen worden voorzien van handgas.
Je krijgt dan een handeltje op het stuur waarmee je de fiets op gang brengt zonder kracht op de pedalen.
Wettelijk verboden.
Tenzij je een medisch attest kan overleggen.

Je opmerking over de meer krachtige aanzet van een achterwielmotor begrijp ik niet.
Een middenmotor van Shimano springt weg als je er maar naar kijkt.
Je moet hem wel even met een app in de sportieve modus hebben gezet.
spoorzoeker schreef:
do 28 jul, 2022 21:55
AnneV schreef:
wo 03 mar, 2021 17:39
...ik heb een geringe belastbaarheid vd spieren en ervaar de achterwielmotor als een zetje en de middenmotor moet ik meer aanzetten....
Je opmerking over de meer krachtige aanzet van een achterwielmotor begrijp ik niet.
Een middenmotor van Shimano springt weg als je er maar naar kijkt.
Je moet hem wel even met een app in de sportieve stand hebben gezet.
Ik begrijp de opmerking wel. Je moet bij een middenmotor weldegelijk druk op de trappers zetten. Constant anders valt de motor direct uit. Bij een achterwielmotor hoeft dit niet. Zolang de trappers rond gaan duwt de fiets je vooruit.

Ik heb nog niet heel veel middenmotor geprobeerd. Maar wel de "gekendere" en "betere" die op de markt zijn. Vergeleken met mijn huidige achterwielmotor vind ik het ?zenuwachtiger? Rijden. Weet niet goed welk woord ik ervoor moet gebruiken.

Maar het feit dat de motor steeds uitvalt bij geen druk op de trappers vind ik zeer vervelend. Ben ondertussen ook al goed gewend aan mijn achterwielmotor en mijn e-bike avontuur begon op een postfiets met voorwielmotor.
Ik kan met mijn achterwielmotor veel vlotter door de bochten blijven rijden. Zeker met onze bakfiets dat erg handig. Dan verlies je niet teveel snelheid. Omdat rondgaan met de trappers voldoende is kun je de stand van de trappers zelf bepalen. Hierdoor komen je trappers minder snel tegen de grond en blijf je snelheid houden/maken in de bocht.

Het "meest natuurlijke gevoel" heb ik juist eerder bij een achterwielmotor. Want dan heb je het gevoel dat je een flinke wind in de rug hebt. Die van mij is ook enorm stil. Kan hem zelfs niet horen als ik mijn wiel omhoog houd en trap.

Middenmotor maakt doorgaans meer lawaai en is dus altijd aanwezig. Een constante reminder dat je met een motor fietst.

De achterwielmotor van onze bakfiets maakt ook veel lawaai. Soms niet altijd prettig als je echt een rustig tochtje wil maken. Dan hoor ik graag eens enkel de wind langs mijn oren suizen.

Maar iemand met dergelijke klachten zou ik nooit een middenmotor aanraden. Want hoe klein de belasting ook is, het blijft belasting.
Heb al verhalen gelezen van mensen die zich hebben overhalen toch een middenmotor te nemen en er achteraf toch veel last op kregen. Ligt dat aan het type motor? Geen idee. Maar dat probleem zul je bij een achterwielmotor niet hebben. En als je een goed model kiest trek hij je makkelijk de heuvel op.
@Shorttrack. Ik heb twee gezonde benen, en kan me niet verplaatsen in de situatie van TS.

Ik heb fietsen met middenmotor, en fietsen met achterwielmotor in onderhoud
Je verhaal is volkomen nieuw voor mij.
Laten we beginnen om de Chinese motoren (Bafang, Tosheng) en Pendix uit de discussie te elimineren.
Die (zowel middeversie als axhterwielversie) kunnen last hebben van een trage start en een onregelmatige ondersteuning Hoewel je dat kan elimineren door wat parameters in de software aan te passen.

Bij de middenmotoren van Bosch, Brose, Shimano, Fazua is me dat nooit opgevallen.
Yamaha ken ik niet.

TS zou zich eens kunnen laten informeren door Scouters.
Hij was in 2018 de enige vragabaak voor fietsers met bewegingsbeperkingen..
Zijn website bestaat nog wel. Maar is niet actueel onderhouden.
https://www.scouters.nl/ik-wil-beter/vervoer/fietsen/
Voor de TS< het is altijd lastig om blessures/beperkingen van veraf te analyseren. In principe is een middenmotor veel sterker dan een naafmotor en zou die op de hoogste standen aanzienlijk minder pedaaldruk moeten vergen. Maar als jij iets anders ervaart is dat leidend en valt een middenmotor gewoon af.

Voor de verder discussie:

Een naafmotor kan mits en indien er goede firmware op zit heel natuurlijk fietsen (dat geldt zelfs voor een voorwielmotor). Een middenmotor kan ook heel goed zijn (en de meeste nieuwe middenmotoren zijn goed), maar een (goede) naaf motor voelt soepeler/natuurlijker. En hoe stil de laatste generaties middenmotor ook zijn, een naafmotor blijft stiller.

Waar een naafmotor altijd lastig mee om gaat is lage snelheid+hoge belasting. @Leon heeft gelijk; bij een naafmotor heeft schakelen en een hogere cadans kiezen helaas geen invloed, omdat dat het toerental van de motor niet beinvloed. Een middenmotor heeft er wel profijt van en kan hoger in de toeren blijven hangen. Of dat een beperking gaat zijn hangt van de helling (muurtjes zijn lastiger dan een lange loper in het hooggebergte), je bagage (als je ook een kinderkar meesleept kan je het wel vergeten) en je eigen paardekrachten. Hoe het ook zij, het is een reeel probleem, maar niet iedereen heeft er last van.

Naafmotoren zijn in mijn ervaring kwetsbaarder, niet eens door bovenstaande gegeven, als door de kabelboom, corossie en kabelbreuk zijn heel vervelend. Maar bij Neodrive/Alber is dat niet een heel veel voorkomende klacht, dus daar is al veel vooruitgang geboekt.

Hoe ik erin sta; Een middenmotor heeft dusdanig veel voordelen dat ik dat als eerste optie blijf opgeven. Het werkt in de meeste omstandigheden, kan bij de meeste fietsendealers worden opgestuurd en er is de meeste keuze. Maar een Mahle of Alber is een goed product met zijn eigen voordelen. Als je niet tegen de beperking aanloopt is er helemaal niets op tegen.

Overigens is mijn mening vooral zo stabiel omdat er op het gebied van Naafmotoren eigenlijk weinig ontwikkeling is, daar waar fabricanten van middenmotoren toch nog wel wat doorontwikkelen (rij geluid, curve bij een hogere cadans etc.).




*Voor een S-pedelec gelden heel andere overwegingen, dan wil je een achterwielmotor*
Een voordeel van een naafmotor (als we de ene dan toch tegenover de andere zetten), kan ook zijn dat deze configuratie makkelijk is om te bouwen naar een 'gewone' fiets. In mijn geval is het een nieuw achterwiel inzetten, accu wegnemen en het display van het stuur draaien, en behalve wat loze kabels en plastic houders van totaal een paar honderd gram, heb ik een gewone Travel Lite.
Iets wat bij een middenmotor onmogelijk is.


Overigens is dit draadje ook weer zo'n wonderlijk gevalletje wat je wel vaker ziet in de 'internet-forumwereld'.
TS AnneV wordt hier lid, start een draadje, en dat is dan ook gelijk de laatste activiteit op het forum van haar.
Kan zijn dat ze meeleest zonder ingelogd te zijn, maar ook dat is dan vreemd,
want blijkbaar wil je dan geen deelnemer meer zijn van je eigen gesprek.
Flix schreef:
vr 26 aug, 2022 10:16
Overigens is dit draadje ook weer zo'n wonderlijk gevalletje wat je wel vaker ziet in de 'internet-forumwereld'.
TS AnneV wordt hier lid, start een draadje, en dat is dan ook gelijk de laatste activiteit op het forum van haar.
Dat krijg je als er na de openingspost gelijk een hele horde betweters met het onderwerp aan de haal gaat.
Die betweters dat zijn de vaste bezoekers hier, waaronder ik, die door hun haantjesgedrag de nieuwkomers weinig ruimte geven zodat ze bescheiden in hun schulp terug kruipen.
Eerlijk gezegd vind ik dat er in dit draadje behoorlijk netjes en on-topic gereageerd wordt.
Een forum is geen helpdesk. Er wordt gekletst.
loknor schreef:
vr 26 aug, 2022 09:07
. In principe is een middenmotor veel sterker dan een naafmotor en zou die op de hoogste standen aanzienlijk minder pedaaldruk moeten vergen.
Dat is dan enkel voor de eerst meters. Want een naafmotor kan bereden worden zonder pedaaldruk uit te oefenen. Enkel het rondgaan is dan al voldoende.

Dat is ook het grote voordeel aan een naafmotor. Je hoeft niet altijd echt trappen. Gewoon rond gaan of zelfs wat heen en weer wiegen is voldoende. Op mijn ebike met achterwielmotor kan al wiegende vooruit komen. En dat dat gaat maar over een 20 graden denk ik. Zolang de sensor maar getriggerd word gaat de fiets vooruit. Dus met minimale beweging toch goed vooruit gaan. Dat zal bij een middenmotor nooit lukken. Als het niet meer lukt om de trappers volledig rond te gaan dan sta je stil.
Ik ken toevallig zelf iemand die het soms echt te moeilijk heeft. En dus blij is met en naafmotor. Hoe extreem het bij de TS is weet ik niet natuurlijk. Maar moest ik een dergelijk probleem hebben dan zou ik sowieso voor naafmotor gaan.
Shorttrack schreef:
za 27 aug, 2022 20:55
Op mijn ebike met achterwielmotor kan al wiegende vooruit komen. En dat dat gaat maar over een 20 graden denk ik. Zolang de sensor maar getriggerd word gaat de fiets vooruit. Dus met minimale beweging toch goed vooruit gaan. Dat zal bij een middenmotor nooit lukken.
Omdat dat niet de bedoeling is van een e-bike. Ook wettelijk, denk ik. Maar dat zou ik moeten opzoeken.
Leon schreef:
za 27 aug, 2022 21:24
Shorttrack schreef:
za 27 aug, 2022 20:55
Op mijn ebike met achterwielmotor kan al wiegende vooruit komen. En dat dat gaat maar over een 20 graden denk ik. Zolang de sensor maar getriggerd word gaat de fiets vooruit. Dus met minimale beweging toch goed vooruit gaan. Dat zal bij een middenmotor nooit lukken.
Omdat dat niet de bedoeling is van een e-bike. Ook wettelijk, denk ik. Maar dat zou ik moeten opzoeken.
Dat is natuurlijk iets waar je niet echt omheen kunt. Zo werkt de trigering van een naafmotor nu eenmaal. Bij de postfietsen met voorwielmotor en onze bakfiets met achterwielmotor is het ook mogelijk. Dus ik denk dat (bijna) alle fietsen met naafmotoren dat wel zullen hebben.
Lijkt me niet "is nou eenmaal typisch gedrag van een naafmotor", maar een kwestie van soort en programmering van de ondersteuningssensor.
Met "wiegen" kom ik in ieder geval niet ver.