Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sparta r5te met fietskar - Forum Wereldfietser

Sparta r5te met fietskar

Hallo


Ik heb twee jaar geleden een sparta r5te gekocht met de 400wah batterij. Hij bevalt mij prima. Super stil (je hoort niets), vloeiende motor in het achterwiel en dan ook nog eens naafversnellingen. Ideaal voor in de stad vind ik en voor langere tochtjes.

Nu willen wij binnenkort op fietsvakantie samen met een baboe curve elektrische bakfiets. We gaan voor de bakfiets een extra accu kopen aangezien het bereik te klein is (30á40km met een lege bak).

Normaal fiets ik zonder enig probleem mee met mijn sparta en is er zelfs vaak nog niet 1 blokje weg na een tochtje van 30km. Hij staat dan ook op stand 1 van de 5. Maar we willen ook een fietskar kopen voor achter de sparta. Maar nu vraag ik mij af welk effect dat daadwerkelijk gaat hebben op mijn bereik. Want ik moet ook nog 50km kunnen fietsen natuurlijk en dat door weer en wind.

Heeft iemand ervaring met de sparta r5te en een fietskar erachter? Of in het algemeen een fietskar achter een elektrische fiets?


We zijn niet van plan om extra te investering een extreem lichte uitrusting of iets dergelijks. Dus alles zal goed beladen zijn. Voor het moment fiets we enkel nog maar rond in België en Nederland en ook niet te ver. Dus als het noodlot toeslaat zijn we nooit ver van huis.
Veruit de meesten hier fietsen zonder ondersteuning dus ik denk niet dat je hier veel informatie kunt halen. Zelf hebben we toen de kinderen klein waren met veel plezier in diverse landen gefietst met bagage (electrische fietsen had je toen ook nog niet). Lichte uitrusting hoeft overigens niet duur te zijn: het is vooral zaak veel zooi thuis te laten.
ik zou de helft van het gewicht van fietskar+bagage op je fiets laden en dan eens gaan rijden. probeer ook een uitwijkmanoeuvre en een flinke rempoging of noodstop.
als dat goed gaat dat nog eens proberen met het volle gewicht van kar+lading. dan weet je al een stuk meer.
ik schat in dat je dubbel verbruik aan stroom hebt t.o.v. zonder kar, dus dan kun je ook je bereik inschatten.
viewtopic.php?t=26940

Ja ebike+wagen gaat prima, waarbij ik nog wel een lans wil breken voor de Weber koppeling (aansluiting dissel van je wagen), dat rijdt in mijn ervaring het beste.

Betreft accu gebruik, dubbel is nogal conservatief, in mijn ervaring ligt dat wel iets gunstiger. Dat gezegd hebbende, tegenwind/heuveltjes hakken er uiteraard harder in dan bij een fiets zonder wagen, dus dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Ik gebruik de wagen trouwens ook wel achter een "gewone" fiets en dat gaat op het vlakke prima. Ik heb liever meer gewicht in de wagen dan de fiets (binnen grenzen) omdat dat beter stuurt (de wagen heeft verassend weinig invloed op het fiets gevoel).
Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een Sparta R5TE in de maat 65. Met mijn 2 meter en 110 kilo heeft de fiets het denk ik even zwaar te verduren als iemand van gemiddeld gewicht plus een fietskar. Mijn dagelijkse woon-werk afstand van 45 kilometer gaat prima met mijn 500wah accu. Bij stevige wind en temperaturen onder de 10 graden heb ik nog een kwart over wanneer ik standje 4 gebruik. Wanneer het warmer is met weinig wind en bij ondersteuning in stand 1 haal ik makkelijk 100 kilometer.

Voordelen van deze fiets;
Erg stil
Goedkoop <2000)
Geen vering
Dikke banden
Hydraulische schijfremmen
Superstijf
Achterwielaandrijving
Kettingkast
Naafversnelling (5 standen) Zeer geschikt voor ons vlakke nederland.
Onderhoudsarm

Begrijp niet dat hij uit het assortiment is gehaald
Ik heb de afgelopen 2 dagen 80km gefietst met deze combinatie. De kar was beladen met +/- 35kg en op de fiets zelf is er enkel een kinderzitje waar onze dochter kort in heeft gezeten. Het was te koud en zat dus liever in de bakfiets.

Uit voorzorg heb ik enkel op stand 1 (van de 5) gefietst. Dit verliep perfect. De eerst dag had ik 45km gefietst en de accu was nog maar half leeg. De tweede dag 35km en de accus was ook weer half leeg. De tweede dag was kouder en meer heuvels.

Enkel bij het optrekken voelde ik het gewicht van de kar. Daarna keek ik uit voorzorg af en toe even om omdat in het gevoel had dat hij er niet meer aanhing.


Deze combinatie gaat perfect.
Ik vind de manier van ondersteuning bij de sparta ideaal. Ongeacht de stand 1 t/m 5, hij zal altijd tot 26km ondersteunen. Dit maakt dat he bewust zuiniger kunt fietsen door hem op een lage stand te zetten.

Op de bakfiets die ook een achterwiel motor heeft werkt dat anders. Daar zijn de standen 1 t/m 8 gelijk aan een bepaalde snelheid. Stand 6 bijvoorbeeld waar we de afgelopen dagen mee hebben gefietst is gelijk aan 21km ongeveer. Dus de motor blijft stevig doorduwen tot je 21km heb bereikt en zal dan geen verdere ondersteuning meer geven. Op die manier verbruikt hij automatisch veel meer. Maar daarom hebben we ook een tweede accu mee. Werkt perfect zo.