Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De e-bakfiets voor op vakantie - Forum Wereldfietser

De e-bakfiets voor op vakantie

:| :shock: :o

Deze markt is heet als een vuurstorm op de zon - hier in Utrecht staan er zo 4 Urban Arrows per huizenblok op de stoep.

De marges zijn niet eens zo heel groot: die battery packs alleen al kosten zo'n EUR 700-800 per stuk.

Maar toch komt ieder zelf respecterend merk met de e-bakfiets. Naast de Urban Arrows hebben we inmiddels de verschillende Babboes, Dolly, Bakfiets.nl, Douze, Bergamont en een sloot Scandinavische modellen zoals de chique Bullitt. In het (erg) hoge segment Riese & Muller en Obst & Gemuse. O&G maakt de mooiste, met het Elian stuursysteem: https://obstundgemuese.ch/elian-cargo-e ... 04802-g949 (maar helaas zonder goede vering..)

Dan hebben we nog een aantal nieuwkomers: de Carqon, een nieuwe van DutchID (nog niets over bekend voor zover ik weet), en de Kettler Cargoline. Zelfs Volkswagen heeft al eens aan de markt geproefd onder het label 'micromobility'.

Ik rijd echter gewoon op een Koga worldtraveller uit begin jaren '90 die nog uitstekend werk verricht en zal me nooit en te nimmer in de buurt van zo'n ding be... Nu wij een tweede kind op komst hebben en wat verder buiten de stad gaan wonen zijn we tot het besluit gekomen om ook maar een e-bakfiets te kopen. Graag eentje die een beetje vering heeft aan de voorkant zodat het comfortabel is voor de kids. En eentje die mee kan op vakantie, dus tegen een stootje kan, lekker stuurt, en waar een sportieve zithouding mogelijk is. Budget tussen de EUR 5-7k.

Ik kom vooralsnog uit op een Carqon of the Kettler, waar de laatste een stuk duurder is maar wel een Elian stuursysteem heeft en een verstelbaar stuur zodat een sportievere houding mogelijk is. De Kettler ziet er ook - in het zwart - een stuk beter uit (dwz, minder als een e-bakfiets) en naar eigen zeggen kan het voorvork en wiel de lading van een bakfiets veel beter aan. De Riese & Muller Load 75 heb ik getest en is een heerlijke fiets, maar in de juiste setup kwam ie op bijna EUR 9k en dat werd ons toch iets te gortig.

Zijn hier al meer ervaringen/ideeen? Laatste topic over e-bakfietsen is al tamelijk gedateerd!
Onze kinderen zijn inmiddels heel wat ouder, maar destijds was ik erg tevreden met een kinderkar (koop een relatief grote zodat ze er net iets langer in kunnen). Toen ze daar uit gegroeid waren hebben we een Thorn childback tandem gekocht (dwz een mtb tandem met lagere achterste zitbuis). Dat beviel prima, en was een heel goede vakantiefiets totdat de jongste een jaar of 8/9 was. Dit lijken me zowel prettiger fietsoplossingen, zeker voor vakantie, als ook veel goedkopere. Vergeet bij dit alles ook niet dat je bij wijze van spreken maar met je ogen hoeft te knipperen en ze zijn er al weer uitgegroeid. Ze vonden onze kinderkar even leuk, maar met vier jaar of zo wilden ze er niet meer in, en even later pasten ze ook niet meer. Hetzelfde gold voor de tandem. Toen onze jongste acht was wilde hij niet meer achterop de tandem (dat was een belediging voor zijn mannelijke waardigheid), en hebben we hem alleen kunnen overreden door te laten zien hoe hoog die Alpenpassen zijn. Maar een jaar later was het echt voorbij. Die fijne tandem hebben we toen verkocht, en onlangs hoorde ik dat hij sindsdien weer doorverkocht is.
Ik heb een Surly Big Dummy overwogen maar zeker met een kleiner kind vinden we het prettig om ze voor ons te hebben ipv achter, met een vrije drager voor de achtertassen.

Zo'n e-bakfiets is bijna een auto, en we hebben geen auto, dus zo zal ie ook deels gebruikt worden in de directe omgeving.
Nel!s schreef:
do 11 feb, 2021 14:22
Ik heb een Surly Big Dummy overwogen maar zeker met een kleiner kind vinden we het prettig om ze voor ons te hebben ipv achter, met een vrije drager voor de achtertassen.

Zo'n e-bakfiets is bijna een auto, en we hebben geen auto, dus zo zal ie ook deels gebruikt worden in de directe omgeving.
Ik heb een Big Dummy, mijn kinderen hebben daar los achterop gezeten vanaf het moment dat ze zich goed vast konden houden, ging prima. Je ziet met de Dummy ook wel de kinder rekjes; https://surlybikes.com/parts/kid_corral
Die was toen niet beschikbaar maar uiteindelijk is mijn dochter er één keer af gevallen (omdat mevrouw zich niet vasthield bij het optrekken vanaf een stoplicht) en ze ze had - zoals altijd - een helm op, dus dat viel alles mee. Nu is ze 4 en fietst bijna alles zelf in de buurt, langere stukken gaat ze achterop de Dummy. Haar fiets gaat dan mee achterop zodat ze de laatste paar km naar oma zelf kan fietsen en vol trots kan zeggen dat ze helemaal naar oma gefietst is.

Voor ze zich vast konden houden zaten ze in een Croozer kid for 2 kar die prima dienst heeft gedaan, grote laadruimte, goede baby hangmat waar ze met een maand of 4 al in kon. Er zijn mooiere karren, maar die kosten ook een stuk meer.
Bij karren is een van de belangrijkste overwegingen dat ze niet te klein/laag moeten zijn, want moderne Nederlandse kinderen zijn lang, en je wilt er wel een tijdje plezier van hebben. Verder vonden wij het van belang goede soepele brede banden te monteren, voor meer comfort, en minder rolweerstand dan de goedkope banden die er op de meeste karren zitten. De Big Apple is er in veel maten, en is perfect voor dit doel.
Larry vs Harry Bullitt is wel de meest vakantiefiets geschikte bakfiets die ik ken. Volgens mij fietsen ze ook behoorlijk soepel. Dan kan die rare kronkel dat dat dan elektrisch moet zijn ook weer overboord ;)
Ik ben het hier wel met Wim eens. Het grote voordeel van een kar is dat het heel natuurlijk fietst, je hebt eenmaal op snelheid eigenlijk geen last van het gewicht. Ook heb je minder last van zijwind (ik heb laatst nog een Urban Arrow een afgrijselijke smak zien maken).

Het grote voordeel van een kar is flexibiliteit: je kan hem eraf halen en dan heb je een gewone fiets (of gewone ebike). Voor het vervoer van spullen kan je voor dat budget desnoods een mooie kar erbij nemen (De Carrie M!). Als je kinderen dan ouder zijn verkoop je de kinderkar. Een bakfiets is en blijft een bakfiets.

En budget technisch kan je voor die 7k een worldrtaveler+Thule wagen+Carrie M kopen en nog centjes overhouden :D
Wij doen hier een km of 8 van voorziening af, alles met een kinderkar. Daarnaast is de thorn kindertandem favoriet, en we hangen de kinderkar er ook wel eens achter. Fietst uitstekend, een kinderkar vangt alleen wel veel wind. Het elektrische fietstijdperk is hier nog lang niet begonnen: zo houden we onszelf fit.
Hier nog een fan van de Thorn childback tandem. Wij hebben er veel.plezier van gehad.