Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek naar e-bikes - Forum Wereldfietser

Onderzoek naar e-bikes

Hoi allemaal,

Bij de Universiteit Twente heb ik gesolliciteerd op een phd omtrent ervaringen met e-bikes. Zie deze link: https://www.euraxess.it/jobs/534151. Is een samenwerkingsverband met o.a. Accell Group (moederbedrijf van oa Koga en Sparta) en Provincie Utrecht.

Ik ben 1 van de 2 resterende kandidaten die door gaat naar de 2e ronde interviews, ter voorbereiding schrijf ik daarvoor een onderzoeksvoorstel. Het zal gaan in de richting van op elkaar afstemmen van veiligheid, interfaces, community development en acceptatie. Ja, dat is erg breed, specificatie moet nog volgen.

Weten jullie leesmateriaal wat ik ter inspiratie kan gebruiken? B.v. rapporten van ondersoeks-/advies bureaus.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Waar moet het consortium volgens jullie aan gaan werken? Wat moet Accell met e-bikes doen om hun concurrentiepositie te versterken?

Ik ben benieuwd naar de reacties in dit topic omdat ik die mogelijk kan gebruiken als referentie in mijn voorstel.

Dank! Gr. Mario
Je vragen zijn nogal algemeen, maar ik wil zeker meewerken, maar dan best in de vorm van een interview.

Contacteer me maar via een privébericht, dan kunnen we nummers uitwisselen.
Nou ben ik helemaal niet bekend met het wereldje van de wetenschap hoor. Maar ik versta uit hetgeen je moet doen om voor een phd in aanmerking te komen dat een negatieve rapportage over ebikes of accell op voorhand geen optie gaat zijn?

Is een oprechte vraag trouwens, het is niet mijn bedoeling discussie uit te lokken.
Grandonneur schreef:
vr 09 okt, 2020 11:26
Nou ben ik helemaal niet bekend met het wereldje van de wetenschap hoor. Maar ik versta uit hetgeen je moet doen om voor een phd in aanmerking te komen dat een negatieve rapportage over ebikes of accell op voorhand geen optie gaat zijn?

Is een oprechte vraag trouwens, het is niet mijn bedoeling discussie uit te lokken.
Je maakt een hypothese, en je gaat die onderzoeken....
De basis van elk wetenschappelijk onderzoek is dat het resultaat niet op voorhand vast staat, maar dat je met statistisch relevante data iets kan onderbouwen.

Ik begrijp niet wat je in sé tegen Accell hebt. Ze zijn zeker in staat om een degelijke fiets te bouwen, maar niet alles is van Santos kwaliteit natuurlijk, omdat het grootste deel van de markt dat ook niet wil betalen en niet verwacht.
Grandonneur schreef:
vr 09 okt, 2020 11:26
Nou ben ik helemaal niet bekend met het wereldje van de wetenschap hoor. Maar ik versta uit hetgeen je moet doen om voor een phd in aanmerking te komen dat een negatieve rapportage over ebikes of accell op voorhand geen optie gaat zijn?

Is een oprechte vraag trouwens, het is niet mijn bedoeling discussie uit te lokken.
Negatieve zaken zijn zeker belangrijk om te onderzoeken. Begrijpen welke nadelen, weerstand, irritatie, etc er zijn, kan helpen om dat te voorkomen of reduceren. Waar zit je aan te denken?
mrboot schreef:
vr 09 okt, 2020 08:41
Wat moet Accell met e-bikes doen om hun concurrentiepositie te versterken?
Weinig wetenschappelijk objectief. Gaat daar OCW (belastings-)geld naar toe?
Flix schreef:
vr 09 okt, 2020 12:02
mrboot schreef:
vr 09 okt, 2020 08:41
Wat moet Accell met e-bikes doen om hun concurrentiepositie te versterken?
Weinig wetenschappelijk objectief. Gaat daar OCW (belastings-)geld naar toe?
Zo zwart wit ligt het niet, het onderzoek wordt niet alleen door de overheid gefinancieerd maar ook door andere commerciële partners in het consortium

Je zet me wel aan het denken trouwens, ik moet nog even nadenken hoe ik zorg dat mijn onderzoek objectief wordt
Eigenlijk kunnen alle systemen uit de auto-industrie op de e-bike toegepast worden, remlichten en richtingaanwijzers zouden even goed op een fiets kunnen werken.

Één van de meest eenvoudige ingrepen zou het integreren van de bandenspanning in de boordcomputer zijn. Ik bedoel dus dat de fiets waarschuwt bij onvoldoende spanning.

Of een camera die dedecteert dat de bestuurder aan het telefoneren is en automatisch de remmen dicht trekt 😀

Verder off topic maar het viel me wel op:
mrboot schreef:
vr 09 okt, 2020 08:41
Wat moet Accell met e-bikes doen om hun concurrentiepositie te versterken?
Werkt wetenschap tegenwoordig zo in Nederland?

Edit: berichten gekruist
mrboot schreef:
vr 09 okt, 2020 08:41
Het zal gaan in de richting van op elkaar afstemmen van veiligheid, interfaces, community development en acceptatie.
Die zin klopt niet en komt niet overeen met hetgeen ik in de link lees: "The project concerns the design, testing and evaluation of advanced cyclist interfaces and assistance systems for electric bikes (e-bikes)." Maar dat lijkt me verder meer een scope voor het hele project en niet voor één medewerker. Er staat ook geen woord over concurrentiepositie in.

Heel belangrijk lijkt me om echt precies te kunnen vertellen waarover het gaat, maar het is me niet duidelijk.

BTW Mijn eerste vraag is wat een cyclist interface is.

Zelf heb ik een hekel aan smart connected spul. ABS op een fiets zou wat mij betreft nog net kunnen.
bdr schreef:
vr 09 okt, 2020 12:15
Eigenlijk kunnen alle systemen uit de auto-industrie op de e-bike toegepast worden
Nou zo simpel ligt het niet, ivm kosten.... Er is nog heel wat ontwikkeling nodig voordat bv een adaptive cruise control systeem een betaalbare toevoeging voor een fiets wordt
Leon schreef:Die zin klopt niet en komt niet overeen met hetgeen ik in de link lees: "The project concerns the design, testing and evaluation of advanced cyclist interfaces and assistance systems for electric bikes (e-bikes)."
Thx dat je me hierop attendeert. Ik heb nogal eens de neiging om allerlei onnodige zaken te betrekken. Het gaat inderdaad om het ontwerpen en evalueren van cyclist assist systems en interfaces. Dat Accell Group er een beter bedrijf van wil worden, heb ik begrepen uit de interviews. Is geen primair doel voor mij, wel mooi meegenomen natuurlijk.
Er is heel veel mogelijk, maar de vraag die dan altijd gesteld moet worden is:
- wat is de meerkost op een fiets?
- is het een robuust en betrouwbaar systeem?
- is er "user acceptance" en "willingness to pay".

Ondertussen bestaat bv ABS voor fietsen, oa aangeboden door Bosch.
R&M heeft blijkbaar een model waar je het als optie kan krijgen voor 500€...
Geen idee hoe veel ze er al verkocht hebben met die optie. Vooralsnog zijn er weinig merken die de noodzaak zien om het aan te bieden.

Cruise control op een fiets.... echt?
Ik zou eerder kijken naar systemen die het vallen tegen gaan (gryroscoop of zo), maar ik vrees dat je altijd weer bij hetzelfde uit komt, en dat is de willingness to pay, het extra gewicht, de prijs.

Wat ook interessant is om te onderzoeken is: wat zijn mensen bereid om te betalen voor een fiets die nadien regelmatig aan een station wordt geparkeerd, die op straat slaapt... Ik zou het alvast met mijn ebike niet doen. Dat zijn ook problemen die opgelost moeten worden. Beschermde en diefstalzekere opbergplaatsen in de stad, stations, etc.
Dat probleem los je niet op met een chip, omdat het altijd wel uit te zetten is, en sommige dure fietsen worden gewoon gestolen voor de onderdelen.
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 11:42
Ik begrijp niet wat je in sé tegen Accell hebt.
Dat zou ik je niet kunnen verhelderen, omdat ik niets tegen accell heb.

Stel het onderwerp van onderzoek zou zijn de potentie die duurzame naafversnellingen hebben ter bevordering van de stedelijke mobiliteit op menskracht (ik verzin maar wat) en Rohloff zou dat financieren. En je vraag voor onderzoek is op voorhand: wat zou Rohloff moeten doen om hier een leidende rol in te gaan spelen. Dan zegt mijn zoon van 7: hij gaat straks vast niet zeggen dat je beter gebruik kunt maken van sturmey archer naven.
Grandonneur schreef:
vr 09 okt, 2020 14:21
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 11:42
Ik begrijp niet wat je in sé tegen Accell hebt.
Dat zou ik je niet kunnen verhelderen, omdat ik niets tegen accell heb.

Stel het onderwerp van onderzoek zou zijn de potentie die duurzame naafversnellingen hebben ter bevordering van de stedelijke mobiliteit op menskracht (ik verzin maar wat) en Rohloff zou dat financieren. En je vraag voor onderzoek is op voorhand: wat zou Rohloff moeten doen om hier een leidende rol in te gaan spelen. Dan zegt mijn zoon van 7: hij gaat straks vast niet zeggen dat je beter gebruik kunt maken van sturmey archer naven.
Spot on, maar dat is ook geen wetenschappelijk onderzoek, maar wel een marktonderzoek.

Mijn zoon van 8 vraag dat wat die Rohloff naven kosten, en als ik dan antwoord: ongeveer even veel als 3 Stella fietsen.
Dan zou mijn zoon van 8 zeggen: dan moeten ze maar iets goedkoper maken, en dat hoeft geen 100k mee te gaan, want dan ligt die fiets toch in een gracht te roesten.
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 14:31
dan moeten ze maar iets goedkoper maken, en dat hoeft geen 100k mee te gaan, want dan ligt die fiets toch in een gracht te roesten.
Dan krijg je een alibaba-versie van de Rohloffnaaf en hebben we op dit forum nog jaren leesplezier van alle problemen daarmee. :lol:
Belangrijkste punt imho: eenvoudig instelbare regelbare ondersteuning (voor elke niveau). Dit maakt het gebruik van de e-bike veel flexibeler en kan bij onzekere weggebruikers voorkomen dat de fiets snel te hard gaat.
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 14:35
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 14:31
dan moeten ze maar iets goedkoper maken, en dat hoeft geen 100k mee te gaan, want dan ligt die fiets toch in een gracht te roesten.
Dan krijg je een alibaba-versie van de Rohloffnaaf en hebben we op dit forum nog jaren leesplezier van alle problemen daarmee. :lol:
Nee, want je moet de dingen gebruiken waar ze voor ontworpen zijn.

Met een Stella fiets ga je ook niet naar de Himalaya, en een Santos overleeft Amsterdam ook niet....
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 14:41
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 14:35
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 14:31
dan moeten ze maar iets goedkoper maken, en dat hoeft geen 100k mee te gaan, want dan ligt die fiets toch in een gracht te roesten.
Dan krijg je een alibaba-versie van de Rohloffnaaf en hebben we op dit forum nog jaren leesplezier van alle problemen daarmee. :lol:
Nee, want je moet de dingen gebruiken waar ze voor ontworpen zijn.
Dingen gebruiken waarvoor ze ontworpen zijn is wel een sterk opkomend pijnpunt.
Zo las ik op dit forum deze week nog een bericht van iemand met nieuwe een Santos Travelmaster 3+ die nog geen idee had waar hij wilde gaan fietsen of zelfs wat voor broek hij aan ging trekken en bijna tegelijk een bericht van iemand die heftige onverharde hellingen wil gaan fietsen op een dunbuizig flink gebruikt tweedehands wielerframe van ergens uit de vorige eeuw.
De kans dat iedereen inziet dat je van de fictieve alibaba-rohloff de eerste vier verzetten beter niet kunt gebruiken, niet moet klagen over het gekraak in de 10 en 11 of de absurd zwaar lopende 7, 8 en 9 lijkt me klein.
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 14:56
Blackbelt schreef:
vr 09 okt, 2020 14:41
Leon schreef:
vr 09 okt, 2020 14:35
Dan krijg je een alibaba-versie van de Rohloffnaaf en hebben we op dit forum nog jaren leesplezier van alle problemen daarmee. :lol:
Nee, want je moet de dingen gebruiken waar ze voor ontworpen zijn.
Dingen gebruiken waarvoor ze ontworpen zijn is wel een sterk opkomend pijnpunt.
Zo las ik op dit forum deze week nog een bericht van iemand met nieuwe een Santos Travelmaster 3+ die nog geen idee had waar hij wilde gaan fietsen of zelfs wat voor broek hij aan ging trekken en bijna tegelijk een bericht van iemand die heftige onverharde hellingen wil gaan fietsen op een dunbuizig flink gebruikt tweedehands wielerframe van ergens uit de vorige eeuw.
De kans dat iedereen inziet dat je van de fictieve alibaba-rohloff de eerste vier verzetten beter niet kunt gebruiken, niet moet klagen over het gekraak in de 10 en 11 of de absurd zwaar lopende 7, 8 en 9 lijkt me klein.
Je moet je dan ook eerst af vragen of je voor stadsmobiliteit nood hebt aan 14 versnellingen...
En dan of je niet kan kiezen voor een iets goedkoper productieproces en iets goedkopere materialen zonder dat je de alibaba prijzen en kwaliteit moet gaan opzoeken. Maar ook weer geen levensduur van 100k, want dat haalt een stadsfiets toch nooit.
Ik denk dat je dan ergens bij een Nexus8/Sturmey5 gaat uitkomen, en dan is de vraag weer of er nog plaats is op de markt voor jouw product.
Hmm, interessante reacties, hier kan ik wat mee

Oneigenlijk gebruik (iets niet gebruiken waar het voor gemaakt is) is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt inderdaad. Ik vind het een mooie trend dat steeds meer meer ontwerpers al tijdens ontwerpfase nadenken over hoe rekening gehouden moet worden met potentieel oneigenlijk gebruik

Nog een andere interessante richting die ik zie, is waar digitalisering moet stoppen. Niemand zit te wachten op onbetaalbare fietsen met 1001 toeters en bellen. Maar de veiligheidsvoordelen van bv ABS, tja dat werkt bij auto's serieus goed en goh waarom kan dat niet op een fiets....

Ik lees in dit topic vooral mogelijkheden voor technische toevoegingen, ik realiseer me dat er nog een andere vraag is:

Welke problemen ervaren jullie met ebikes?
Mijn fiets is nog vrij nieuw.... niet echt problemen ervaren.

Maar als ik mijn visie geef op de fietsmarkt, dan denk ik dat bij ebikes er een sweetspot zit.

Als er een fabrikant zou beantwoorden aan onderstaande eisen, dan denk ik dat die behoorlijk was succes zou hebben.

- middenmotor met ca 500 Wh batterij (100km bereik op een standje tour zowat)
- riem en naafversnelling met 8 versnellingen (weinig onderhoud)
- schijfremmen (betrouwbaar, krachtig, comfortabel)
- goede lekvrije banden
- mooi geïntegreerde batterij
- ingebouwde navigatie eventueel via telefoon (denk aan Kiox of Nyon)
- degelijk slot meegeleverd
- gewicht kort bij 20 kg

En dan een prijs die zo kort mogelijk bij de 3000€ zit.

Wat ik wel als een probleem ervaar is dat heel dikwijls het zadel en de grepen die meegeleverd worden ondermaats zijn. Fietsen die aangeboden worden zonder zadel en zonder grepen (of bv te kiezen in de winkel) zouden het aanbod wel wat leuker maken.
Je ziet toch dat veel mensen dat vrij snel vervangen, en dan zit je daar met een zadel dat nieuw is, en niemand wil.
Je banden zelf kiezen vind ik ook iets wat een meerwaarde kan zijn.

Ik hou wel van het concept van Velo de ville, daar heb je echt een pak keuzes, maar ze zitten wat hoog in de prijsvork.

En dan digitalisering/electronica...

ABS op een fiets vind ik totale overkill, net zoals sensoren voor bandenspanning. Dat voel je zo wel.
Als de electronica zo ver gaat dat je fiets niet meer werkt als je telefoon plat is, of het netwerk faalt, dan gaat het te ver, maar bv een display dat Komoot navigatie voor mijn neus weegeeft vind ik dan wel weer lekker.

Een automatische schakeling is leuk, maar weer duur, zwaar en complex. Voor een Amsterdamfiets.... nee dank U.

Tja, en een betrouwbare trekking bij diefstal kan leuk zijn, maar als het wijd verspreid wordt, dan weten dieven ook wel snel waar het zit, en hoe je het onklaar maakt, en het zal nooit een slot vervangen.