Onderzoek naar e-bikes

bdr schreef:
zo 11 okt, 2020 23:23
ik denk dat hij niet veel ophef gaat maken met de stelling "hoe minder hoe liever".
Ik denk dat ze ebikes willen verkopen.
Leuke discussies hier :D

Laten we wel wezen: een fiets an sich is al technologie. Zelfs het meest eenvoudige model zonder electronica.

Dus als je wilt leven naar een overtuiging van zo weinig mogelijk technologie..... dan kun je maar beter helemaal geen fiets gebruiken. Heck, zelfs geen schoenen, want schoenen kun je ook als technologie zien.....

Maarja, wat blijft er dan over? :lol:

Ik zie Leon niet in een oeroeboeroe jungle lopen. Maar hij heeft toch wel hele goede punten, en daarom behoort ook hij tot de doelgroep van mijn onderzoek. Immers waar het IMO o.a. om gaat is het optimum tussen zo veel mogelijk voordelen met zo weinig mogelijk technologie. Als in: met welke oplossing kunnen we de grootste veiligheidsverbeteringen realiseren met de minst mogelijke technologische toevoegingen. Dus, welke toevoegingen vindt de doelgroep dan nog wel acceptabel? En wat niet meer? En welke voordelen zijn betaalbaar te behalen, en welke zijn mooi maar te duur? Daar ligt een spanningsveld en nu ik hier wat actiever over denk vind ik het steeds interessanter om daar verder in te duiken.
Wat je ook moet weten is dat de groep die hier actief is een pak meer interesse heeft voor de techniek achter het fietsen dan de gemiddelde klant.
Als ik tegen mijn vrouw spreek over een bandentype, en haar het verschil uit leg, dan zegt ze: als ik niet lek rij is het al lang goed.

Zowel ik als mijn vrouw hebben in April-Mei een nieuwe fiets gekocht.
Op de mijne liggen nu betere banden, een ander stel grepen, een fiets GPS en een stuurtas met wat tools.
Bij mijn vrouw is het een mooie fietszak in de kleur van het frame.

En we komen weeral uit bij een enorme diversiteit tussen klanten van fietsen. Je hebt gadget freaks, gadget haters en "I do not care" en waarschijnlijk nog wat categorieën die ik vergeet.
Wat ook belangrijk is is het budget. Sommige mensen zijn daarin flexibel, anderen stellen een duidelijke grens en gaan daar niet over en zijn tevreden met een compromis.
mrboot schreef:
ma 12 okt, 2020 09:57
Als in: met welke oplossing kunnen we de grootste veiligheidsverbeteringen realiseren met de minst mogelijke technologische toevoegingen.
Dan kun je ook te rade gaan bij de ongevallenkant. Welke type ongevallen zijn te voorkomen? Ik denk maar een heel klein percentage van de huidige e-bikers iets heeft aan fiets-ABS. De meesten, zoniet alle, e-bikers die ik in mijn (toeristische) omgeving zie, zijn van het type dat nooit ABS zou kunnen gebruiken omdat ze volgen mij nooit hard remmen, zelfs niet als dat nodig zou zijn.
Welke andere ongevallen zijn er nog meer? Tegen een paaltje fietsen is een van de belangrijkste. Is daar van de fietskant een oplossing voor? Een oplossing waarbij de paaltjes in kaart gebracht moeten worden helpt niet. Het probleem is juist dat ze steeds verplaatst worden. Een camera die rood-wit geblokte plaatjes ziet ook niet, want de paaltjes hebben alle kleuren.
Zachtebandendetectie lijkt me niet gek voor de huidige E-bikers, net als automatisch licht en een remlicht.