Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Bert van Sprang schreef:
di 01 dec, 2020 10:22
Daar Van Dale onderscheidt maakt tussen ...
Ja en nee. Van Dale bepaalt niet de betekenis maar verklaart. Voorbeeld: als maar genoeg Nederlanders elkaar nakakelen en een kooi een bench gaan noemen komt dat straks in de Van Dale, ook al snapt een Engelsman er geen bal van.
Aha, het werkwoord voor elektrisch fietsen is "flyeren" ;)

https://nieuwsfiets.nu/2019/03/26/thoma ... t-ventoux/


En uit een ander artikel (https://www.tweewieler.nl/retailing/nie ... ux-1011719):
"BOVAG-medewerker Toine Crone (Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven) reed op een Flyer e-bike fluitend de Mont Ventoux op. In zijn gewone kleren op een niet bijzonder sportief ogende fiets trok hij enorm de aandacht. “Mensen langs de kant stonden hem met open mond na te staren”, meldt Paul de Waal, hoofd Persdienst, vanuit Frankrijk. “Het was gewoon hilarisch om te zien.”
Toine had een extra accu bij zich, die hij pas op tweederde van de beklimming nodig had."

Dus zo te lezen is training niet echt meer nodig dan (i.t.t. wat in het eerste artikel vermeld wordt) ;)
derdekeer schreef:
di 01 dec, 2020 10:36
Senior2 schreef:
di 01 dec, 2020 09:25


Hou toch eens op met die muggenzifterij en laat iedereen lekker doen wat die zelf wil
Niemand verbiedt toch iets? Ik hoop ooit zo oud te worden dat ik een e-fiets nodig heb, en ik zou niet willen dat me dat dan verboden wordt.

Maar 't is wel een beetje komisch, de neiging van sommige e-fietsers (en ik beweer niet dat jij daarbij hoort) om zichzelf te beschouwen als een soort vervolgde Minderheid (binnenkort: vervolgde Meerderheid).

Vaagweg zie ik wel een parallel met populisme. Je hebt een grote groep mensen die eigenlijk weet hoe het écht zit (de e-fietsers) maar helaas, er is de Elite (de fietsers) die deze groep een beetje onderdrukt, door te wijzen op een feit: e-fietsen en fietsen zijn twee verschillende dingen.

Terwijl het toch gewoon twee verschillende dingen zijn, dat vaststellen heeft niks met onderdrukking en Elites etc. te maken. Neem dat voorbeeld van cycler. Je kunt geen 138 kilometer per dag fietsen, maar met "een e-bike met 2 accu’s zoals een riese muller supercharger 2, kun je dat wel doen." Als je je op die manier wilt voortbewegen, doén zou ik zeggen. Hopelijk beleef je er plezier aan, en als je niet overdrijft met de ondersteuning is het nog gezond ook. Maar kom achteraf niet vertellen dat je gefietst hebt.
Nee, ik zeg niet dat er iets verboden wordt en ik voel me geen minderheid en ik heb geen e-bike, maar dat hele onderscheid is gewoon taalkundig niet onderbouwd. Leg mij het verschil uit, qua inspanning, tussen 138 km fietsen met een e-bike of pakweg 50 km fietsen zonder ondersteuning. Trek een paralel naar gereedschap, je kan boren of zagen of schaven met hand gereedschap of met electrisch gereedschap, maar het blijft boren of zagen of schaven. Het enige wat ik zie in de discussie over de e-bike is een minachting voor de trapondersteuning. Dat is waarom ik het woord muggenzifterij gebruikte.
De laatste keer dat ik de Ventoux op reed (juni 2015), was denk ik een kwart van de fietsen ondersteund.
Het verschil is, afhankelijk van de gebruikte mate van ondersteuning, redelijk goed te zien. Ik heb niemand daar opgewonden van zien raken, en zeker niet hilarisch zien nastaren. Mensen weten het verschil best tussen niet, een beetje en veel ondersteund fietsen.
Senior2 schreef:
di 01 dec, 2020 11:10
Het enige wat ik zie in de discussie over de e-bike is een minachting voor de trapondersteuning. Dat is waarom ik het woord muggenzifterij gebruikte.
Je las in mijn bericht kennelijk iets dat er zover ik weet niet stond en dat ik ook niet bedoelde.

Anderom voelde ik me ook een beetje raar toen ik een paar weken geleden nog bij 17 graden met de korte broek en twee truitjes aan aan het fietsen was en ik meerdere e-bikers voorbijging die met een lange broek, jas, handschoenen aan en - ik verzin dit echt niet - een gebreide muts op aan het e-biken waren.
Leon, mijn reactie was niet gebaseerd op jouw post.
Senior2 schreef:
di 01 dec, 2020 11:10

Het enige wat ik zie in de discussie over de e-bike is een minachting voor de trapondersteuning.
Ik kan aannemen dat het het onbeleefd, ja zelfs minachtend is om op sommige feiten te wijzen. Ik ga niet roepen tegen iemand die ziekelijk zwaarlijvig is "Hee, jij bent ziekelijk zwaarlijvig", ook al is dat een feit.
Maar waarom zou het minachtend zijn om te wijzen op het feit dat fietsen en e-fietsen twee verschillende dingen zijn? Waar komt dat gevoel van minachting toch vandaan? Ga toch gewoon e-fietsen en geniet ervan.

Kijk, ik heb een hekel aan goedkope Euro-disco. Maar ik voel me niet beter dan liefhebbers van Euro-disco, en dus ga ik niet roepen dat mijn muzieksmaak superieur is. Maar er bestaat natuurlijk wel een verschil tussen Euro-disco en een sonate van Schubert, en dat mag gezegd worden. Als liefhebbers van Euro-disco dan beginnen te roepen dat ik hen minacht, want "het is allebei muziek", dan doen ze vooral een uitspraak over zichzelf en niet over mij. Luister gewoon naar Euro-disco en geniet ervan, maar probeer niemand wijs te maken dat er geen verschil bestaat tussen Schubert en Euro-disco.
Senior2 schreef:
di 01 dec, 2020 11:56
Leon, mijn reactie was niet gebaseerd op jouw post.
Fijn dat je dat even laat weten. Dank je.
Elektrische fiets vs trapfiets.
Alles teruglezend lijkt het verdacht veel op geloofsbeleving.
Wonderlijk dat velen zich ergeren aan iets waaraan ze zelf nog niet geproefd hebben.
Inspanning op de trapfiets als 'echt' ervaren.
Maak er geen wedstrijd ver plassen van.

PS
Het is shitweer, ik stap straks weer lekker ingepakt op m'n elektrische fiets.
Geen last van trapfietsers onderweg. :)
Poppink schreef:
di 01 dec, 2020 12:16

Maak er geen wedstrijd ver plassen van.

PS
Het is shitweer, ik stap straks weer lekker ingepakt op m'n elektrische fiets.
Geen last van trapfietsers onderweg. :)
Geniet ervan!
Het grappige is dat de e-fietsers die ik ken - het zijn er niet zoveel - lijken te beseffen dat e-fietsen en fietsen twee verschillende dingen zijn. Een van hen zei ooit, toen ze mijn racefiets zag, dat ze een hekel had aan fietsen en dat ze het niet zou kunnen, dat fietsen.
Dat vond ik een mooie uitspraak, een kluif voor taalkundigen die vast en zeker een paper kunnen schrijven over de subtiele betekenissen die het woord "fietsen" kan hebben.
Ze rijdt trouwens heel regelmatig met de e-fiets en heeft daar geen hekel aan.
derdekeer schreef:
di 01 dec, 2020 10:36
Neem dat voorbeeld van cycler. Je kunt geen 138 kilometer per dag fietsen, maar met "een e-bike met 2 accu’s zoals een riese muller supercharger 2, kun je dat wel doen." Als je je op die manier wilt voortbewegen, doén zou ik zeggen. Hopelijk beleef je er plezier aan, en als je niet overdrijft met de ondersteuning is het nog gezond ook. Maar kom achteraf niet vertellen dat je gefietst hebt.
Ik weet niet niet hoe ik dit moet lezen, maar ik heb een paar berichten later ook duidelijk gezegd dat ik dit ook niet als echt fietsen zie. Ik heb ook zeer veel respect voor mensen die het wel allemaal zonder ondersteuning doen.

Daarnaast heb ik niet de tijd om zomaar wekenlang vrij te krijgen van werk om naar bijvoorbeeld Griekenland of naar de noordkaap te fietsen. Ik heb maar 3 weken zomervakantie en als je dan naar Barcelona of bv Rome wilt fietsen, wordt dan moeilijk. Ook is het voor mij geen wedstrijd maar wil ik ook genieten.

Dus heb ik voor de e-bike gekozen. Ik zie het dan ook niet als echt fietsen, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik geniet er in ieder geval wel van.
Leon schreef:
di 01 dec, 2020 11:53
Anderom voelde ik me ook een beetje raar toen ik een paar weken geleden nog bij 17 graden met de korte broek en twee truitjes aan aan het fietsen was en ik meerdere e-bikers voorbijging die met een lange broek, jas, handschoenen aan en - ik verzin dit echt niet - een gebreide muts op aan het e-biken waren.
Zie ik hier ook. Vergeet de donsjassen niet. Logisch ook: veel afkoeling door de rijwind zonder dat daar opwarming door de inspanning tegenover staat.
Poppink schreef:
di 01 dec, 2020 12:16
Het is shitweer, ik stap straks weer lekker ingepakt op m'n elektrische fiets.
Geen last van trapfietsers onderweg. :)
Ik ben alweer terug met de trapfiets, dus mij zal je idd niet tegenkomen ;)
Maar wat is nou eigenlijk je probleem, @derdekeer?
cycler schreef:
di 01 dec, 2020 13:46


Daarnaast heb ik niet de tijd om zomaar wekenlang vrij te krijgen van werk om naar bijvoorbeeld Griekenland of naar de noordkaap te fietsen. Ik heb maar 3 weken zomervakantie en als je dan naar Barcelona of bv Rome wilt fietsen, wordt dan moeilijk. Ook is het voor mij geen wedstrijd maar wil ik ook genieten.

Ik geniet er in ieder geval wel van.
Cycler, je hebt gelijk. In gelijkaardige omstandigheden zal ik in de toekomst misschien hetzelfde doen. Ik heb ook maar drie weken zomervakantie.
Flix schreef:
di 01 dec, 2020 13:49
Maar wat is nou eigenlijk je probleem, @derdekeer?
???

Ik heb geen probleem, waar haal je dat?
Voor mijn baan is het een rustige dag, dus ik heb relatief veel vrije tijd om naar wereldfietser.nl te surfen. Als je dat een probleem wilt noemen, geen bezwaar, maar het lijkt me vooral een probleem voor anderen, niet van mezelf.
Ik zal dit beschouwen als een signaal dat ik me beter niet meer in dit draadje begeef, OK?
[/quote]
Leg mij het verschil uit, qua inspanning, tussen 138 km fietsen met een e-bike of pakweg 50 km fietsen zonder ondersteuning. Trek een paralel naar gereedschap, je kan boren of zagen of schaven met hand gereedschap of met electrisch gereedschap, maar het blijft boren of zagen of schaven. Het enige wat ik zie in de discussie over de e-bike is een minachting voor de trapondersteuning. Dat is waarom ik het woord muggenzifterij gebruikte.
[/quote]

Ok, om deze parallel te volgen: zagen als activiteit is niet iets waar ik plezier aan beleef. Dan kan ik met de handzaag zagen. Sommigen zullen me dan groot gelijk geven. Anderen zullen alles uit de kast halen om te overtuigen om de elektrische zaag te gebruiken. Maar in het spraakgebruik zeg ik wel dat ik de handzaag of de elektrische zaag heb gebruikt. Blijkbaar zit er dus toch verschil. En zo is dat ook met fietsen en elektrische fietsen. Fiets waar je op wilt fietsen en beleef er plezier aan, maar er is verschil.

En derdekeer, laat je niet afschrikken door enkele diehard ontkenners van verschillen die alles uit de kast halen om hun gelijk te krijgen.
martin schreef:
di 01 dec, 2020 15:28
...enkele diehard ontkenners van verschillen die alles uit de kast halen om hun gelijk te krijgen.
Die Poppink toch ook. :wink:
De manier waarop je met een ebike rijdt maakt ook nog eens een enorm verschil.

Laatst een rondje gereden samen met mijn zoon. Ik op de 27kg ebike, hij op de carbon racefiets.

Als we 24 km/h rijden, dan hoef ik weinig te doen, en hij begint te zweten.
Maar als ik stevig begin te trappen, en de fiets naar 26-27km/h duw, dan kan ik je garanderen dat je op een ebike meer zweet dan op een racefiets.
Blackbelt, ik herken dat.

Maar schei maar uit, want je bent een "diehard ontkenner die alles uit de kast haalt". Er is hier voor je bepaald dat je niet fietst op een ebike, en daar moeten we het mee doen.
Dat er onderling tussen ebikers en ebikes evenveel verschil zit in manier van opereren als onderling tussen gewone fietsers en hun fiets, gaat er hier niet in. De grens moet hard getrokken worden, de piketpaaltjes staan in beton, en daarmee uit.