Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Poppink schreef:
wo 19 okt, 2022 15:02
... Tandenpoetsen kan je het best op een been doen zodat je je evenwicht beter leert bewaren.

Het leven is balanceren.
Tip: Staan op één been met de ogen dicht.

In het begin is het even wennen, maar met wat oefenen lukt het steeds langer.
joukon schreef:
wo 19 okt, 2022 12:41
Hulpmiddelen voor het aantrekken van steunkousen:
Een puntzak van glad materiaal, in verschillende maten.
Een zachte cilindervormige rol met zuignap.
Een elektrische aantrekhulp, die de opening van de kous elektrisch vergroot.
Een frame dat de kous open houdt.
Een panty-aantrekker.
Dit zijn prima hulpmiddelen die de oudere de nodige beweging oplevert :D
Ik neem aan dat deze hulpmiddelen ook goed te gebruiken zijn in de fiets-B&B of tijdens het (wild)kamperen? We moeten immers wel een beetje bij het forumonderwerp blijven, toch?
Steunkousen aantrekken
Weet niet precies hoe dit forum denkt. Maar was dit de basisgedachte van TS?
willem.m schreef:
wo 19 okt, 2022 16:56
Poppink schreef:
wo 19 okt, 2022 15:02
... Tandenpoetsen kan je het best op een been doen zodat je je evenwicht beter leert bewaren.
Tip: Staan op één been met de ogen dicht.

In het begin is het even wennen, maar met wat oefenen lukt het steeds langer.
Dat lukt mij niet eerlijkgezegd.
Leon schreef:
wo 19 okt, 2022 17:16
joukon schreef:
wo 19 okt, 2022 12:41
Hulpmiddelen voor het aantrekken van steunkousen:
Een puntzak van glad materiaal, in verschillende maten.
Een zachte cilindervormige rol met zuignap.
Een elektrische aantrekhulp, die de opening van de kous elektrisch vergroot.
Een frame dat de kous open houdt.
Een panty-aantrekker.
Dit zijn prima hulpmiddelen die de oudere de nodige beweging oplevert :D
Ik neem aan dat deze hulpmiddelen ook goed te gebruiken zijn in de fiets-B&B of tijdens het (wild)kamperen? We moeten immers wel een beetje bij het forumonderwerp blijven, toch?
Ja zeer beslist ja te gebruiken voor onderweg. Het zijn hulpmiddelen waarvan sommigen weinig ruimte innemen. Neem anders even een kijkje in de thuishulp webshop. Als oudere biedt dit hoop dat je nog lang door kunt gaan met fietsen, ook als je steunkousen nodig mocht hebben. Ook als je trapondersteuning nodig hebt biedt dit perspectief.
dunlop schreef:
wo 19 okt, 2022 18:11
Steunkousen aantrekken
Weet niet precies hoe dit forum denkt. (...)
Ik ook niet maar vind het wel mooi. 🤓
Leon schreef:
wo 19 okt, 2022 17:16
Ik neem aan dat deze hulpmiddelen ook goed te gebruiken zijn in de fiets-B&B of tijdens het (wild)kamperen? We moeten immers wel een beetje bij het forumonderwerp blijven, toch?
Misschien een apart topic over
Afbeelding?

;)
Aha, dit is dus ook meteen "iets waarmee fietskampeerders ontspannen bij hun tent kunnen zitten", waar MilanDeStudent naar op zoek is en dan tegelijk gecombineerd met een paar andere zaken. Zoals je ziet meteen met bagagemogelijkheid. :idea: :wink:
Elektrisch ondersteuning past prima als orthopedisch hulpmiddel voor hen die zonder zo'n hulpmiddel, de trapondersteuning, geen grote afstanden zouden overbruggen. Voor hen is die elektrische fiets wél handig.
Fantastisch dat er zo'n breed aanbod is.
Zo (on)gezond is de e-bike!: https://youtu.be/jUjWerYLxI4
Poppink schreef:
ma 24 okt, 2022 23:34
Zo (on)gezond is de e-bike!: https://youtu.be/jUjWerYLxI4
Da's hetzelfde filmpje als wat al eens eerder is gepost in dit topic. Imho zijn er een hoop kanttekeningen bij het onderzoek.
Fedor schreef:
di 25 okt, 2022 11:29
Poppink schreef:
ma 24 okt, 2022 23:34
Zo (on)gezond is de e-bike!: https://youtu.be/jUjWerYLxI4
Da's hetzelfde filmpje als wat al eens eerder is gepost in dit topic. Imho zijn er een hoop kanttekeningen bij het onderzoek.
Imho ook... met alle respect, maar die beste man zag er niet uit als iemand die regelmatig sportieve prestaties levert op een mountainbike. Dan kan ik me goed voorstellen dat als je zulke onwijze snelheden rijdt op een e-mountainbike op zo'n parcours, je hartslag van de spanning alleen al flink omhoog schiet en je flink aan het zweten komt om alles met zo'n snelheid in het gareel te houden.

Wel aardig om te zien hoe (ook de eerder geposte en de door mijzelf geposte) "onderzoeken" resulaten laten zien uit verschillende invalshoeken, met daardoor (?) verschillende conclusies.
Zo blijft het een levendige discussie :wink:
Edwin* schreef:
di 25 okt, 2022 11:39
Fedor schreef:
di 25 okt, 2022 11:29
Poppink schreef:
ma 24 okt, 2022 23:34
Zo (on)gezond is de e-bike!: https://youtu.be/jUjWerYLxI4
Da's hetzelfde filmpje als wat al eens eerder is gepost in dit topic. Imho zijn er een hoop kanttekeningen bij het onderzoek.
Imho ook... met alle respect, maar die beste man zag er niet uit als iemand die regelmatig sportieve prestaties levert op een mountainbike. Dan kan ik me goed voorstellen dat als je zulke onwijze snelheden rijdt op een e-mountainbike op zo'n parcours, je hartslag van de spanning alleen al flink omhoog schiet en je flink aan het zweten komt om alles met zo'n snelheid in het gareel te houden.

Wel aardig om te zien hoe (ook de eerder geposte en de door mijzelf geposte) "onderzoeken" resulaten laten zien uit verschillende invalshoeken, met daardoor (?) verschillende conclusies.
Zo blijft het een levendige discussie :wink:
Precies, jij zegt wat ik dacht. Die man zweet al als hij zijn sokken moet aantrekken, hij kan nog net bij zijn voeten.
Voor die mensen lijkt me een ' gezonder' advies om onder begeleiding af te vallen en te gaan zwemmen ipv mountainbiken op een e-bike.
Hadden we al niet samen bepaald dat het beter is om op een elektrische fiets te stappen dan niet te stappen?
Jullie beoordelen/veroordelen de man en halen en passant daarmee het onderzoek door het slijk.
Doe het dan potverdriedubbeltjes zelf eens zo goed mogelijk na met een hartslagmeter op drie verschillende fietsen. (met jullie afgetrainde lichamen)
Kortom: ik vind jullie kritiek wat makkelijk.
Poppink schreef:
di 25 okt, 2022 17:41
Kortom: ik vind jullie kritiek wat makkelijk.
Ik refereer even naar jezelf:
Poppink schreef:
zo 16 okt, 2022 22:43
Screenshot_20221016-224147.png
Percentage is het percentage ondersteuning.

Dus eigenlijk houden mensen die een elektrische fiets berijden zichzelf voor de gek.
In dit onderzoek houden ze idd zichzelf voor de gek. Hoe kan je verschillende inspanningen vergelijken als de andere variabelen niet hetzelfde zijn? Bij de e-bike (iig bij de 100% ondersteuning) werd harder gereden dan met de normale fiets. Da's geen basis voor een onderzoek.

Da's hetzelfde als inspanning bergop en bergaf fietsend met elkaar vergelijken met de opmerking dat de afgelegde afstand toch hetzelfde is?
In het blad Fiets staat een serie stukjes van de mtb redacteur die op een e mtb gaat trainen en wedstrijd rijden. Misschien niet onverstandig om dat eens te lezen. Wie weet worden bepaalde aanname’s bij sommige reacties dan iets aangepast.
Ik heb het artikel in Fiets niet gelezen. Wel liep ik laatst te wandelen. Schrok van een geluid achter me, bleek een elektrische mountainbike te zijn. Groetten elkaar vriendelijk en hij stoof er met, naar ik opmaakte uit de weinige trappen die hij deed en de snelle acceleratie, met volle ondersteuning vandoor. Zo ook mensen op trails zien rijden. Heb geen inzicht in hun gezondheid, maar ik vraag me af wat er leuk is aan mb'en met maar weinig inspanning.

Afgelopen weekend reed ik over een dijk met tegenwind. Tijdje geen lange tocht gemaakt. Als ik elektrische ondersteuning had gehad had ik die wrsch wel gebruikt. Nu niet, en ik ben ervan overtuigd dat mijn voldoening nu groter was dan dezelfde tocht met ondersteuning.

Maar ieder natuurlijk moet lekker doen waar die zin in heeft en wat de gezondheid toestaat. Maar voor mij, in mijn situatie, op dit moment, met mijn fysieke gesteldheid, is de mate van voldoening zonder elektriciteit groter. En fietsen met elektriciteit is voor mij om dezelfde reden iets anders dan zonder elektromotor.
martin schreef:
di 25 okt, 2022 18:31
Wel liep ik laatst te wandelen. Schrok van een geluid achter me, bleek een elektrische mountainbike te zijn. Groetten elkaar vriendelijk en hij stoof er met, naar ik opmaakte uit de weinige trappen die hij deed en de snelle acceleratie, met volle ondersteuning vandoor. Zo ook mensen op trails zien rijden. Heb geen inzicht in hun gezondheid, maar ik vraag me af wat er leuk is aan mb'en met maar weinig inspanning.
Tsja, dan kun je het misschien meer richting crossmotor/enduromotor vergelijken? Dat mag hier in Nederland praktisch nergens meer, en op deze manier kan iemand met weinig tot geen inspanning toch iets doen wat erop lijkt met een stuk minder herrie en zonder uitlaatgassen.
Dat duurt dan totdat men genoeg heeft van de schade aan paden en naast paden.

Intermezzo speedpedelecs: ik heb de afgelopen weken drie "ontmoetingen" gehad met die dingen en hun piloten, meestal MAMOSPs*. Ze kwamen uit het niets, onhoorbaar, keihard op een plek waar dat niet kan en werden direct boos op mij omdat ik daar ook was en ze kennelijk moesten inhouden. Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Mijn voorspelling: daar krijgen we nog wat mee.

*: middle aged man on speedpedelec
Leon schreef:Ze kwamen uit het niets, onhoorbaar, keihard
Zelfs op plekken waar het wel mag: het blijft nogal onaangenaam.