Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Er is de nodige discussie over het nut van een e-bike. Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
3. Mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werk (of school) wonen. Met een elektrische fiets hoef je niet eerder van huis omdat je tegenwind hebt. Je rijdt met een constante snelheid zonder dat je ervan gaat zweten.
4. Voor mensen die in heuvelachtig gebied wonen en vanwege de klimmetjes vaak de auto pakken.
5. Fietsers die veel gewicht te torsen hebben. Een ouder met een paar kinderen achterop kan bij het optrekken dat steuntje in de rug wel gebruiken.
Zie verder: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... Yjgwd3B80U
1; Logisch. Prima reden
2: WTF :shock: Wat is dat voor argument. Op een e-bike ga je juist harder, ook al wil je het rustig aandoen.
3, 4 en 5. Goede argumenten.

Bij 5 dan wel uitgaan dat het hoge gewicht niet bij de rijder zelf zit. Dan kan deze beter een normale fiets pakken om af te vallen.
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
...
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
...
Fedor schreef:
ma 17 aug, 2020 12:21
...
2: WTF :shock: Wat is dat voor argument. Op een e-bike ga je juist harder, ook al wil je het rustig aandoen.
...
+1

Die tere [/edit]m/i/l/l/e/n/n/i/a/l/s/ generatie Z mogen natuurlijk geen extra stress als gevolg van lichamelijke inspanning ervaren. Dat leidt alleen maar af van tiktok-filmpjes kijken.
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
Oei. Dat is het argument waar ogenschijnlijk niemand het mee oneens kan zijn. Het klinkt te mooi en is het ook. Er zijn (mij) veel situaties denkbaar waarin het helemáál geen goed idee is dat iemand die problemen heeft met een gewone fiets berijden dat wel op een ebike gaat doen.
Pas maar op willem.m., het is vast wel een van 'die tere millennials' die jou te zijner tijd dagelijks je steunkousen komt aantrekken/afdoen, en even later jouw luier verschoont.

Je moet punt 2- anders zien: mogelijk worden die jongeren uit de scooters en leenauto's getrokken, ten faveure van een -elektrische- fiets. Dat zou de genoemde winst kunnen zijn.
willem.m schreef:
ma 17 aug, 2020 12:31
Die tere millennials
Dat vind ik dan wel weer wat denigrerend. millenials zijn van 1980-1995 (ongeveer), nu tussen 25-40 jaar oud en daar zitten best geslaagde exemplaren tussen.

Dat 2) een waardeloos argument is kan ik het dan wel weer mee eens zijn.
Stand tot nu toe: punt 1 en 2 mag niet van Grandonneur; voor Fedor en willem.m. is punt 2 problematisch.
willem.m schreef:
ma 17 aug, 2020 12:31
Die tere millennials mogen natuurlijk geen extra stress als gevolg van lichamelijke inspanning ervaren. Dat leidt alleen maar af van tiktok-filmpjes kijken.
Ok boomer :wink:

Maar zonder gekheid, tiktok filmpjes kijken is niet voor de millennials maar voor de generaties die daarop volgen. Millennials zijn al veel te druk met avocado toast eten
Flix schreef:
ma 17 aug, 2020 12:43
Stand tot nu toe: punt 1 en 2 mag niet van Grandonneur; voor Fedor en willem.m. is punt 2 problematisch.
dat staat er idd (als je de nuance weglaat), en wat is je eigen mening?
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
Ik had het woord "snel" over het hoofd gezien (zie ik nu). Dat maakt het een ander (en veel minder krachtig) argument dan wat ik eerst dacht.

Als "fietsen" het probleem is, dan is een e-bike een uitkomst. Als "snel fietsen" een probleem is, dan zijn er ook andere fiets-mogelijkheden dan een e-bike.
Tere milennial meldt :twisted:

Zo te zien leven alle boomers hier nog in hun eigen wereldje in 1946 :twisted:

Bedoelen ze met punt 2 niet dat het 'actief/buiten zijn' zorgt voor 'rust'? en dat je niet specifiek naar snelheid moet kijken. Ik heb daar iig geen elektrische fiets voor nodig, ik kom ook tot rust als ik op mijn racefiets helemaal kapot zit te gaan :oops:
Mensen zijn van nature lui van aard. Dus alle argumenten worden vanzelf omgezet naar hun eigen voordelen.

Het is een ontwikkeling die niet meer te stoppen is, jeugd met e-bike naar school. Hoeveel "normale fietsen" worden er over 10 jaar nog verkocht?
En er volgt weer een zinloze discussie.
Er wordt een onderwerp gedropt met het woordje e-bike of electrische fiets in de titel en ja hoor, de knuppel gaat weer het hoenderhok in.
ThomasG schreef:
ma 17 aug, 2020 12:48
willem.m schreef:
ma 17 aug, 2020 12:31
Die tere millennials mogen natuurlijk geen extra stress als gevolg van lichamelijke inspanning ervaren. Dat leidt alleen maar af van tiktok-filmpjes kijken.
Ok boomer :wink:

Maar zonder gekheid, tiktok filmpjes kijken is niet voor de millennials maar voor de generaties die daarop volgen. Millennials zijn al veel te druk met avocado toast eten
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 12:41
willem.m schreef:
ma 17 aug, 2020 12:31
Die tere millennials
Dat vind ik dan wel weer wat denigrerend. millenials zijn van 1980-1995 (ongeveer), nu tussen 25-40 jaar oud en daar zitten best geslaagde exemplaren tussen.
...
Oeps, jullie hebben gelijk! Ik heb me vergist (ik ben wat verstrooid - dat krijg je als je de 50 nadert 😎). Ik bedoelde de Generatie Z. (Wel verwarrend zeg, dat Millennials (ruim) voor het millennium zijn geboren...) https://www.youngworks.nl/van-patatgene ... generatie/

Flix schreef:
ma 17 aug, 2020 12:40
Pas maar op willem.m., het is vast wel een van 'die tere millennials' die jou te zijner tijd dagelijks je steunkousen komt aantrekken/afdoen, en even later jouw luier verschoont.
...
Je hebt gelijk dat deze generatie mij straks komt helpen. Maar het is in mijn belang dat zij gezond zijn, en niet voor hun 25e al diabetes of andere welvaartsziektes ontwikkelen als gevolg van een ongezonde leefstijl. Want dan moet ik hen gaan verzorgen. 🙃 Dus liever niet op een rijwiel met trapondersteuning!
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
Overigens frappant dat dit argument blijkbaar niet geldt voor niet-jongeren met een hectisch leven? En ja die bestaan ook.
Heerlijk, zo'n lekker normatief artikel. Het mag allemaal best nog wat scherper en dwingender trouwens, met minimaal vereiste percentages voor de heuvelachtigheid en duidelijke "hectisch leven"-criteria. Dan kunnen we ook naar een e-bikevergunningenstelsel toe, want zonder regulering blijf je natuurlijk een hoop luiwammesen houden die volkomen onterecht tóch op een e-bike stappen.
DaVinci schreef:
ma 17 aug, 2020 13:13
En er volgt weer een zinloze discussie.
Er wordt een onderwerp gedropt met het woordje e-bike of electrische fiets in de titel en ja hoor, de knuppel gaat weer het hoenderhok in.
Inderdaad. Bert (ik ken 'em niet :oops:) heeft op 30 juni, 25 juli en nu weer een onderwerp gestart waarvan je eigenlijk wel
weet welke kant dat onderwerp op zal gaan. Zou hij daar een bedoeling mee hebben :?
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 13:53
Inderdaad. Bert (ik ken 'em niet :oops:) heeft op 30 juni, 25 juli en nu weer een onderwerp gestart waarvan je eigenlijk wel
weet welke kant dat onderwerp op zal gaan. Zou hij daar een bedoeling mee hebben :?
Misschien moet hij zichzelf nog overtuigen dat hij er nu "wel aan toe is" :lol: :lol: :lol: ;)
Fedor schreef:
ma 17 aug, 2020 14:32
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 13:53
Inderdaad. Bert (ik ken 'em niet :oops:) heeft op 30 juni, 25 juli en nu weer een onderwerp gestart waarvan je eigenlijk wel
weet welke kant dat onderwerp op zal gaan. Zou hij daar een bedoeling mee hebben :?
Misschien moet hij zichzelf nog overtuigen dat hij er nu "wel aan toe is" :lol: :lol: :lol: ;)
Bert heeft sinds kort zelf een E-bike en wil zich waarschijnlijk schoon praten ;-) Aantal maanden geleden via FB een aantal vragen over bereik in de bergen gesteld aan hem, maar na de ontwijkende antwoorden hierover ben ik maar gestopt met reageren.
Wel eens over nagedacht dat het leuk is om als getrouwd koppel, de ene sportiever dan de andere, ook zo wel eens samen op fietsvakantie kunnen ?
Mijn vrouw (55) heeft net een nieuwe, ik rijd met Rohloff op Surly, graag weg voor 1000 km, maar zij fietst niet zo heel graag.
Dus heb ik voorgesteld elektrisch te fietsen, ik regel alles (fietshouding, planning afhankelijk van het weer, de km moeten niet, mogen wel en als we iets leuks zien stoppen we.
Net thuis vandaag en gisteren hebben we ong. 65 km gereden, zonder dat ze het wist en veel gestopt.
Het kan, koppels zo op verlof, de volgende stap is met de auto+fiets naar Bourgogne, chambres d'hotes 1 nacht ,dan met de fiets 1 week vandaaruit en kijken dat we ons amuseren, alles mag, niets moet. Terug aan chambres d'hotes, overnachten en nagenieten van ( kleine) fietsvakantie.
Hopelijk zonder valpartijen, mankementen enz. kunnen we verder plannen maken om steeds dat kleine beetje meer.