Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 09:14
'Wel veel 'ik-jes', Wim, vind je niet?' En dus? Ik heb geleerd het in zulke discussies toch vooral bij mezelf te houden.
Prima.
Maar uit jouw bijdrage(n) sijpelt toch wel een veroordeling door.
Even dan inhakend op jouw 'voor wie dit forum is': er staat hierboven in de URL 'forum.wereldfietser.nl'. De meeste actieve deelnemers hier zijn geen wereldfietsers die van hier naar bv Kaap de Goede Hoop of Singapore fietsen, maar Europafietsers, getuige hun verhalen.
Mag dat dan ook niet?

Natuurlijk mag dat wel; Europa is ook een stuk van onze wereld, en een e-bike is ook een fiets.
Kijk naar de trends... meer dan 65% van de nieuwe fietsen die verkocht worden in B zijn ebikes, trend = stijgend.

Nu kan je voor of tegen zijn, niemand verplicht iemand anders om tegen zijn zin een fiets te kopen met of zonder ondersteuning.

Feit is, als die forum vijandiger wordt tegenover ebikes, en ze niet opnemen in de community, dan sterft dit forum gewoon uit, niet morgen, maar binnen een paar jaar.

Het forum van klompendragens gaat ook niet zo goed, ze vergaten om mensen toe te laten die ook op schoenen en laarzen wouden rond lopen.

ik sta altijd versteld van mensen die bepaalde evoluties ineens gaan af zweren.
Kijk maar eens naar wat er gebeurd is in 140 jaar fietsgeschiedenis:
- introductie van luchtbanden
- intrudictie van pedalen, ketting en tandwielen
- staal, alu, titanium, carbon frames
- versnellingen met derailleur of in de naaf
- verende vorken
- aerodynamische fietsen
- carbonwielen
- trommel, velg of schijfrem...
- smalle, brede, tubeless banden in alle soorten en met alle profielen
- ondersteuning.

Wat ga je dan aanvaarden of verwerpen ?

Ik durf aan nemen dat het verschil tussen een moderne trekkingfiets met 10+ versnellingen en de eerste fietsen waarmee de ronde van frankrijk gereden werd groter is dan tussen die fiets en een ebike wat inspanning en comfort betreft.

Dus puristen... terug naar de single gear met stalen frame en volle banden ?
Wat mij betreft maakt het allemaal niet zoveel uit waar je fietst, als je maar fietst. En ik heb niets tegen elektrische fietsen voor mensen die niet anders kunnen, en evenmin, ook al hebben we het daar nu niet over, heb ik iets tegen het gebruik van een Ebike om elke ochtend dertig kilometer naar het werk te reizen, in plaats van met de auto te gaan. Maar ook over stadsfietsen hebben we het hier eigenlijk niet, en evenmin over koersfietsen, al komen die allemaal wel eens langs. Wat mij betreft is de kern hier het wat sportieve fietsreizen. Dat is geen moreel oordeel, maar wel een opvatting over het karakter van de vereniging en het forum. Ik heb evenmin zin in discussies over motorfietsen of auto's, of zoals ik al gezegd heb, over de Waard tenten. Verwater die focus, en De Wereldfietser wordt een onherkenbaar merk. Ik begrijp dat de fietsenbranche graag doet of een Ebike net zoiets is als een fiets, maar er zijn hier velen die zich daarin niet herkennen. En dat heeft echt niets te maken met conservatisme tegenover moderne techniek - mijn reisfiets zit er vol van. Het argument dat je met de tijd mee moet gaan werd jaren geleden al gebruikt om iedereen van de fiets af te krijgen en de auto in.
Blackbelt schreef:
vr 16 apr, 2021 12:51
Wat ga je dan aanvaarden of verwerpen ?
Precies.
Ik heb dat ook met al die draadjes over framematen en geometrieën, materialen, aantal tanden op de tandwielen, bandbreedtes en vooral: profielen! Dan denk ik: pak gewoon een fiets en ga op weg. Trappen met dat ding, de zon tegemoet.
Maar nee, het moet allemaal optimaler dan optimaal, lichter, sneller, minder verliezen, etc. En dan heb ik het nog niet eens over de uitrusting; daar kun je ook al een encyclopedie over samenstellen.

Maar als er dan sprake is van ondersteuning, dan kan en mag er opeens niks meer.
@Wim, ik ben lid van deze vereniging vanaf het prilste begin, ik weet al niet meer hoe lang geleden.
Ik meen me te herinneren dat deze vereniging echt is opgezet door en voor wereldfietsers, en niet voor mensen die een rondje door pakweg Frankrijk karren. Zou jij hier dan wel mogen meedoen?

(Voor mij is het antwoord 'ja' hoor)
Blackbelt schreef:
vr 16 apr, 2021 12:51
Kijk naar de trends... meer dan 65% van de nieuwe fietsen die verkocht worden in B zijn ebikes, trend = stijgend.

Nu kan je voor of tegen zijn, niemand verplicht iemand anders om tegen zijn zin een fiets te kopen met of zonder ondersteuning.

Feit is, als die forum vijandiger wordt tegenover ebikes, en ze niet opnemen in de community, dan sterft dit forum gewoon uit, niet morgen, maar binnen een paar jaar.

Het forum van klompendragens gaat ook niet zo goed, ze vergaten om mensen toe te laten die ook op schoenen en laarzen wouden rond lopen.

ik sta altijd versteld van mensen die bepaalde evoluties ineens gaan af zweren.
Kijk maar eens naar wat er gebeurd is in 140 jaar fietsgeschiedenis:
- introductie van luchtbanden het draadje waar ik laatst naar verwees gaat over een e-biker met massieve banden :roll: :roll: :?: :?:
- intrudictie van pedalen, ketting en tandwielen
- staal, alu, titanium, carbon frames carbon leent zich niet helemaal voor de gemiddelde reisfiets
- versnellingen met derailleur of in de naaf
- verende vorken zijn te zwaar en veelal niet te vinden op de meeste reisfietsen, daarmee niet relevant voor dit forum
- aerodynamische fietsen heeft totaal geen raakvlakken met een reisfiets en het wereldfietser forum
- carbonwielen heeft totaal geen raakvlakken met een reisfiets en het wereldfietser forum
- trommel, velg of schijfrem...
- smalle, brede, tubeless banden in alle soorten en met alle profielen
- ondersteuning.

Wat ga je dan aanvaarden of verwerpen ?

Ik durf aan nemen dat het verschil tussen een moderne trekkingfiets met 10+ versnellingen en de eerste fietsen waarmee de ronde van frankrijk gereden werd groter is dan tussen die fiets en een ebike wat inspanning en comfort betreft.

Dus puristen... terug naar de single gear met stalen frame en volle banden ?
Niet om flauw te doen, maar Wim heeft hier gewoon een punt. Het gaat hier niet om puristen of ontwikkelingen, het gaat hier om welke raakvlakken iets heeft met dit forum en met wereldfietsen, europafietsen, reisfietsen (what's in a name?).
Het gaat ook niet over aanvaarden of verwerpen, maar over relevant en irrelevant.

Zie mijn reactie hierboven in het rood, onderstreept en cursief in de quote.
Hè leuk, couleurtjes...


- staal, alu, titanium, carbon frames carbon leent zich niet helemaal voor de gemiddelde reisfiets
Doe mij maar een carbon voorvork met voldoende nokken hoor

- verende vorken zijn te zwaar en veelal niet te vinden op de meeste reisfietsen, daarmee niet relevant voor dit forum
Of een verende graag, van fatsoenlijke kwaliteit. DVO, Fox, RockShox... Anders graag de eerder genoemde carbon vork.

- aerodynamische fietsen heeft totaal geen raakvlakken met een reisfiets en het wereldfietser forum
Ligtstuurtje vond ik altijd best fijn

- carbonwielen heeft totaal geen raakvlakken met een reisfiets en het wereldfietser forum
idworx levert al tijden carbon velgen als meerprijs, in de racefiets hoek al veel langer en ook de mountainbike wereld doet al aardig mee. Ik vind ze nog wat prijzig, maar sluit het niet uit voor in de toekomst.
Zie Edwins reactie hierboven in het rood, de mijne daar onder.
Blackbelt schreef:
vr 16 apr, 2021 12:51
ik sta altijd versteld van mensen die bepaalde evoluties ineens gaan af zweren.
Kijk maar eens naar wat er gebeurd is in 140 jaar fietsgeschiedenis:
- introductie van luchtbanden
{knip}
- smalle, brede, tubeless banden in alle soorten en met alle profielen
- ondersteuning.
Wat ga je dan aanvaarden of verwerpen ?
Ik vind het wel grappig dat je evolutie in de fietsgeschiedenis niet compleet is. Je mist de motorfiets, gevolgd door brommer en scooter als afgeleiden daarvan.
Zet die er eens in en trek de voor de hand liggende conclusie: afbakenen van een verenigingsdoel is niets nieuws.

Jij bent bang dat de vereniging uitsterft zonder e-bikes. Ik schat in dat de vereniging vanaf een bepaald percentage e-bikers gewoon een e-bikersvereniging wordt omdat de anderen er geen zin meer in hebben. Misschien richten die dan wel een eigen club op. De toekomst zal het leren.
Ja LOL, afsplitsen en 'eigen' clubjes oprichten, daar zijn we wel goed in! 😂
Een metafoor voor deze discussie kan je op het water zien. Enerzijds zijn er kajakkers, roeiers en zeilers, die met behoorlijk wat inspanning van A naar B weten te komen. (Toegegeven, met zeilen heb je wat meer hulp, maar wel van de natuur.) Dan komt er opeens iemand in een motorboot voorbij: zonder fysieke inspanning sneller van A naar B. Het zijn allemaal door mensen bestuurde vervoermiddelen op het water, en al deze mensen genieten van het reizen, maar daarmee stopt wat mij betreft de overeenkomst. Persoonlijk ben ik dan wel misschien nog geïnteresseerd in de reiservaringen van de motorbootbestuurder/passagier, maar niet in de toeters en bellen en techniek van de motorboot.
Slechte metafoor. Want fietsen op een e-bike blijft over het algemeen gewoon fietsen, en in het bijzonder als je 'm als vakantie/reis fiets gebruikt (want je komt niet ver op de 'turbo-stand').
Maar goed, metaforen jullie maar raak met z'n (+/-) vijven hier op het forum; volgens mij boeit het andere leden niet zo veel.
Flix schreef:
vr 16 apr, 2021 13:46
Slechte metafoor. Want fietsen op een e-bike blijft over het algemeen gewoon fietsen, en in het bijzonder als je 'm als vakantie/reis fiets gebruikt (want je komt niet ver op de 'turbo-stand').
Hier geef je IMHO toe dat zelfs jij overweegt een grens te stellen die nog valt binnen de e-bike zelf, nog vóór de speed pedelec.
En als we het dan toch over met de tijd meegaan hebben, dan zie ik een heel andere interessante ontwikkeling: veel lichtere bagage, geladen op snelle lichte fietsen met bredere banden maar wel een racestuur, ofwel bikepacking of iets wat daar veel op lijkt en op een gravelbike of iets wat daar in de buurt komt. De kern van deze trend is denk ik dat het aansluit bij de ontwikkeling van het steeds drukkere wegverkeer en de noodzaak dus steeds kleinere weggetjes op te zoeken, en ik denk ook de wens om dichter bij de natuur te komen. Dit sluit ook aan bij de ultralight tendens bij rugzaklopers.
Leon schreef:
vr 16 apr, 2021 14:01
Hier geef je IMHO toe dat zelfs jij overweegt een grens te stellen die nog valt binnen de e-bike zelf, nog vóór de speed pedelec.
Nee hoor, geen grens; ik dacht meer aan: want tussen
droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

Willem Elsschot
8)
Jurr schreef:
vr 16 apr, 2021 13:26
Hè leuk, couleurtjes...


- staal, alu, titanium, carbon frames carbon leent zich niet helemaal voor de gemiddelde reisfiets
Doe mij maar een carbon voorvork met voldoende nokken hoor

- verende vorken zijn te zwaar en veelal niet te vinden op de meeste reisfietsen, daarmee niet relevant voor dit forum
Of een verende graag, van fatsoenlijke kwaliteit. DVO, Fox, RockShox... Anders graag de eerder genoemde carbon vork.

- aerodynamische fietsen heeft totaal geen raakvlakken met een reisfiets en het wereldfietser forum
Ligtstuurtje vond ik altijd best fijn

- carbonwielen heeft totaal geen raakvlakken met een reisfiets en het wereldfietser forum
idworx levert al tijden carbon velgen als meerprijs, in de racefiets hoek al veel langer en ook de mountainbike wereld doet al aardig mee. Ik vind ze nog wat prijzig, maar sluit het niet uit voor in de toekomst.
Zie Edwins reactie hierboven in het rood, de mijne daar onder.
Jurr, er staat carbon frames en niet voorvorken.

Verende voorvorken vindt je niet of nauwelijks (echt in de minderheid|) op vakantiefietsen zoals de huidige Koga Worldtraveller, Santos Travelmasters en aanverwante modellen, Idworx, Avaghon, etc. vakantiefietsen (zonder andere merken/modellen te willen diskwalificeren als vakantiefiets). En natuurlijk zijn er uitzonderingen, want als jij dat per sé wilt kun je een Santos Travelmaster 2.9 ook met een geveerde voorvork krijgen, etc.

Ligstuurtjes zie je ook niet zoveel meer op vakantiefietsen, naar mijn mening zijn die juist op z'n retour, wat laat zien dat dit wellicht geen ontwikkeling was, maar een trend van een bepaald tijdsbeeld, wat bij deze of gene is blijven hangen.

Idworx levert dan wellicht carbonwielen als meerprijs, maar je ziet carbonwielen niet of nauwelijks terug in de gemiddelde vakantiefiets. Je vindt daarom ook vrijwel niets terug op dit forum over carbonwielen. Kijk je op een racefiets forum of mtb forum, dan zal je er het nodige over vinden.

Maar dit is het wereldfietser forum en je kunt je afvragen in hoeverre bepaalde onderwerpen relevant zijn op dit forum.
Hans Keesom schreef:
ma 17 aug, 2020 23:36
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Er is de nodige discussie over het nut van een e-bike. Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
3. Mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werk (of school) wonen. Met een elektrische fiets hoef je niet eerder van huis omdat je tegenwind hebt. Je rijdt met een constante snelheid zonder dat je ervan gaat zweten.
4. Voor mensen die in heuvelachtig gebied wonen en vanwege de klimmetjes vaak de auto pakken.
5. Fietsers die veel gewicht te torsen hebben. Een ouder met een paar kinderen achterop kan bij het optrekken dat steuntje in de rug wel gebruiken.
Zie verder: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... Yjgwd3B80U
Het is niet voor niets dat de fietsersbond het artikel begint met :

Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen. Nederland kent een norm gezond bewegen. Volgens die norm moet een jongere per dag een uur lang ongeveer 125 watt op de fiets leveren, een volwassene een halfuur 100 watt en een oudere een halfuur 75 watt. Dit is geen zware inspanning, kost geen zweet en is goed voor je gezondheid. Dat halfuurtje ontspannen fietsen is onderhoud. Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen.
Dat is het gevaar van een elektrische fiets. Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig. Vooral jongeren die verder niet sporten, maar de hele dag computerspelletjes doen, of jongeren die te dik zijn, zouden niet voor een elektrische fiets moeten kiezen.

Snellere gewone fiets

En met 100 watt kun je ook op een gewone fiets best snel fietsen, blijkt uit metingen. Een fitte volwassene of een jongere hoeft voor een snelheid van tussen de twintig en vijfentwintig kilometer per uur geen elektrische fiets aan te schaffen. Met een gewone, goede sportieve fiets en een gezonde, matige inspanning haal je die snelheid ook. Dus overweeg je een elektrische fiets aan te schaffen omdat een gewone fiets zo zwaar trapt, kijk ook eens naar een snellere gewone fiets. In ieder geval veel goedkoper en minder kwetsbaar.

===========================

Ik ben het overigens niet helemaal eens met " Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen. Dat is het gevaar van een elektrische fiets. " Het is wel een gevaar maar geen bezwaar. Je kan namelijk de ondersteuning omlaag doen en bij standje uit zelfs meer watts moeten leveren. Op die manier is het zelfs beter. Je kan op elk moment van de dag de gepaste stand kiezen, ook uit.

Even een vraag Hans, wist je dat er een stand 0 op een electrische fiets zit waarbij de trapondersteuning helemaal uit staat? Nee?
Moet je voor de grap de volgende keer eens doen, geloof me je hoeft je dan echt niet druk te maken over 100 watt en of minimale inspanning ;-)
je trapt je namelijk kapot met zo'n fiets ;-)
@Zerrax: dat hangt er echt vanaf welke fiets.
De laatste generatie middenmotors hebben een bijzonder lage interne weerstand als de motor uit staat.
Op vlakke weg is 20km/h voor mij dan echt geen probleem.

Met een voorwielmotor van 8 jaar geleden heb je 100% gelijk.
Flix schreef:
vr 16 apr, 2021 15:06

want tussen
droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren.

Willem Elsschot
8)
Een stuk uit een gedicht over iemand die zin heeft om zijn vrouw te vermoorden ...
Flix, graag uitleg.
Leon schreef:
vr 16 apr, 2021 16:27
Flix, graag uitleg.
Jawohl, Herr Leon! 🙂

Het was een vrije associatie met de 'praktische bezwaren' van het fietsreizen op turbostand bij een e-bike (nl. geen range).
Maar het is allemaal niet belangrijk hoor; je mag mijn posting ook gewoon negeren, en laten voor wat het is.