Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
willem.m schreef:
za 16 jul, 2022 11:37
Overigens mag iedereen lekker zelf weten waar hij/zij ..........
Dé dooddoener bij uitstek voor Den Nederlander :wink:
Jammer dat jullie het niet on-topic kunnen houden (op één na), en er gekkigheid van maken. Ik besteed (kostbare) tijd aan mijn posting, en heb geprobeerd over te brengen hoe ik afgelopen anderhalve maand heb gefietst (en ook de jaren hiervoor); met zo'n 5000 km achter de kiezen, vele tientallen kilometers aan hoogtemeters (houd het niet zo bij), meestal onder temperaturen van (ruim) boven de 30ºC, met zware tegenwinden, op grote hoogtes waar het zuurstofgehalte merkbaar lager is.
Ik geef ook aan dat het misschien een vreemde metafoor lijkt te zijn, maar toch één die in de praktijk zo voelt als dat ik 'm opschrijf. Geen reden daar minderwaardig over te doen.

Ik vermoed dat sommige van de reageerders hier vooral leunstoel-fietsers zijn.
Blijf maar lekker zitten en becommentariëren, ik geniet enorm en fiets lekker door. 8)
Flix schreef:
do 14 jul, 2022 05:48
........Veel mooier is als je de fiets kan tunen naar jouw wens, en zelf de mate van ondersteuning per stand kan instellen (bv via een app). Zodat je de keuze hebt hoe je je fiets inzet, en met welke prioriteiten.
.......
Ik wil wel inhoudelijk reageren op deze tekst (als je deze bedoelt).
Maar ik begrijp niet wat je hier schrijft.
Het lijkt alsof je op een fixie naar boven rijdt, en niet over versnellingen beschikt.

Met zeven standen voor de motorondersteuning kan je in combinatie met je 3x10speed versnellingssysteem toch eindeloos zoeken naar dat ritme waar je je lekker bij voelt?

Bij mijn motor wordt de mate van ondersteuning vooral bepaald door de kracht die ik op de pedalen uitoefen. Het knopje op het stuur is van secundair belang.
:wink:
Speeder300 schreef:
za 16 jul, 2022 12:09
willem.m schreef:
za 16 jul, 2022 11:37
Overigens mag iedereen lekker zelf weten waar hij/zij ..........
Dé dooddoener bij uitstek voor Den Nederlander :wink:
Heb je liever de stereotiepe Amerikaanse manier waarbij iedereen die ook maar een beetje afwijkt van de spreker belachelijk of fout gevonden wordt, of op zijn minst vreemd dan wel amazing?
Leon schreef:
za 16 jul, 2022 16:40
Heb je liever de stereotiepe Amerikaanse manier waarbij iedereen die ook maar een beetje afwijkt van de spreker belachelijk of fout gevonden wordt, of op zijn minst vreemd dan wel
Nou nee, niet specifiek. Mijn punt was eigenlijk meer dat beide opvattingen eigenlijk hetzelfde zijn, want als ik tijdens een discussie hoor “maar iedereen mag uiteraard zijn eigen mening hebben” (vaak als besluit, nadat een eigen resoluut standpunt is geventileerd) dan weet ik wel hoe laat het is, en wat er “van binnen” bedoeld wordt met die opmerking :wink: .
Flix schreef:
za 16 jul, 2022 14:51
Jammer dat jullie het niet on-topic kunnen houden (op één na), en er gekkigheid van maken. Ik besteed (kostbare) tijd aan mijn posting, en heb geprobeerd over te brengen hoe ik afgelopen anderhalve maand heb gefietst (en ook de jaren hiervoor); met zo'n 5000 km achter de kiezen, vele tientallen kilometers aan hoogtemeters (houd het niet zo bij), meestal onder temperaturen van (ruim) boven de 30ºC, met zware tegenwinden, op grote hoogtes waar het zuurstofgehalte merkbaar lager is

Ik vermoed dat sommige van de reageerders hier vooral leunstoel-fietsers zijn.
Blijf maar lekker zitten en becommentariëren, ik geniet enorm en fiets lekker door. 8)
Vergis je niet, ik heb je uiteenzetting met belangstelling doorgelezen, dus, hoe je inzet van elektrische ondersteuning als het ware “vertaalt” naar een procentuele reductie van gewicht, hellingshoek, of temperatuur. Wel degelijk een plausibele manier om tegen de materie aan te kijken.

En ach, mocht er dan zo nu en dan een reactie komen die slechts zijdeling met het topic te maken heeft, misschien is het eleganter om die mensen niet meteen als leunstoelfietser weg te zetten, het zal wel loslopen.
Flix schreef: Ik besteed (kostbare) tijd aan mijn posting, en heb geprobeerd over te brengen hoe ik afgelopen anderhalve maand heb gefietst (en ook de jaren hiervoor); met zo'n 5000 km achter de kiezen, vele tientallen kilometers aan hoogtemeters (houd het niet zo bij), meestal onder temperaturen van (ruim) boven de 30ºC, met zware tegenwinden, op grote hoogtes waar het zuurstofgehalte merkbaar lager is.
Ik volg je postings redelijk goed. Heb nooit dit soort verhalen over hoge temperaturen of zuurstofgebrek gelezen. Waar kan ikdeze postings vinden?
Ik begin me steeds eenzamer en onbegrepen. Tergelijkertijd voel ik me ook veel fitter.

Per toeval zijn meerdere vrienden van plan een nieuwe fiets te kopen. Want ze willen met de fiets naar het werk gaan. De meeste wonen en werken in dezelfde stad.
Ik hoef helaas al niet meer te zeggen wat voor soort fiets dat gaat worden.

Als ik de opmerking maak dat het máár 2km enkel wordt ik stilzwijgend aangekeken.
Nu heb ik zelf ook een e-bike maar heb nooit echt geweten waarom ik die gekocht heb. Vooral mijn vriendin was van mening dat als je in deze tijd een nieuwe fiets koopt, dat sowieso een e-bike is. Waarom weet ik niet. Dat is gewoon zo in deze tijd misschien? Ofja, 'misschien'? Het is gewoon zo. Al mijn vrienden op 1 na hebben een e-bike.

"Maar jij bent topsporter geweest" zeggen ze dan tegen mij. Topsporter???? Dat klopt maar dat is ondertussen wel al meer dan 15 jaar geleden. Ben nog altijd de fitste van mijn vrienden maar dat doet er niet toe.

2KM!!!!! 2KM!!!!!! Dat kun je zelfs te voet doen iedere dag. Als ik ze eigenlijk al letterlijk sta uit te lachen beseffen ze toch de ernst van de zaak. Maarja, toch kopen ze allemaal een e-bike om naar hun kantoorbaan te fietsen.

Ik krijg dan wel een voorzichtig complimentje wanneer ik met mijn gewone fiets vlotjes mee kan aan 25km/h maar ze vinden mij ook haast knettergek.

Ik heb het over vrienden die vroeg iedere dag door weer en wind 10km enkel naar school moesten fietsen op een gewone fiets. Niemand die toen moe thuis kwam. Dst zijn ze allemaal vergeten denk ik.

De e-bike kan zeker een goede optie zijn hoor. Als ik ergens naartoe fiets dat redelijk ver is en ik wil niet bezweet aankomen dan neem ik de e-bike ook. Heb hem nu toch dus zal hem ook gebruiken. Maar die vrienden van mij hebben daarvoor gewoon een auto.

Ze willen wat fitter worden zeggen ze dan. Dus met de fiets naar het werk.

De mindset is toch echt volledig veranderd. En ik zeg eerlijk dat ik in de jaren op mijn e-bike ook merkte dat ik toch niet snel naar een gewone fiets zou grijpen.

Het doet toch wat met een mens. Maar ben blij dat ik weer een gewone fiets heb. Want voel me echt fitter en ik zie mijn lichaam ook fitter worden.

De e-bike zie ik meer als een vette hap tijdens mijn dieet. En dat moet zeker kunnen. En als dat niet kan doe ik het toch.. maar zo'n pak frieten smaakt toch beter na wat echte inspanning :P
Mensen staan verschillend in het leven. Waarom is dat lastig te accepteren? Als ze op deze manier de auto laten staan, is dat toch winst?
willem.m schreef:
ma 08 aug, 2022 21:33
Mensen staan verschillend in het leven. Waarom is dat lastig te accepteren? Als ze op deze manier de auto laten staan, is dat toch winst?
Ik accepteer het ook. En het is ook positief dat de auto blijft staan.

Maar ik baar mij toch wat zorgen. Heb twee kinderen. Die groeien op in een cultuur waar alcohol, feesten, minder bewegen, social media, smartphone, junkfood.... steeds meer centraal staan.

Ik voed hen zo niet op maar de opvoeding ligt niet enkel bij mij natuurlijk.

Tijdens mijn schooltijd maakte het niemand uit op wat voor fiets hij/zij reed. Die vonden die schoenen van een ander veel belanrijker.

Nu zie ik steeds meer pubers met een e-bike. En ik vrees dat men het later vreemd gaat vinden dat mijn kinderen niet op een e-bike rijden. Of dat mijn eigen kinderen dat zelfs vreemd vinden.

Ik zit zelf al wat die richting in te gaan. Dus voed mijn kinderen ook automatisch een beetje zo op. Erg is dat niet maar ik vind het wel problematisch naar de toekomst.


Dus ik accepteer wel dat andere er zo over denken. Maar voel toch de afstand tussen een gewone fietser en een e-biker. Zeker wanneer mensen meer dan fit genoeg zijn voor een gewone fiets. Het over grote merendeel dus.


Ik denk dat de e-bike hetzelfdde lot zal kennen als de auto. Ondergang door zijn eigen succes. Maar men moet dat op tijd inzien.
Maak je niet druk om zaken waar je niets aan kunt doen.
Dat heeft alleen maar onnodige ergernis.
Hij probeert er wel iets aan te doen door anderen er bewust van te maken.
Of het werkt is een tweede, maar het is wel een poging.
Kijk naar de dingen waar je wél controle en invloed op hebt. Opvoeding bijvoorbeeld, door kinderen kritisch vermogen mee te geven, en de voordelen van een gezond leven (of de nadelen van ongezond leven) te laten zien. Ik kan concrete voorbeelden noemen dat dit echt kan werken, maar deel dat liever niet op een publiek forum.

Tot slot nog een managementbullshitbingoplaatje:
5f0738db8aeff418822292.png
Flix schreef:
za 16 jul, 2022 06:43
ik heb gefietst met temperaturen van rond de 40ºC; als ik nou stand 2 ipv 1 gebruik, breng ik als het ware de temperatuur terug naar zeg 34º, en met stand 3 naar 26º.
Worden ze nu ook al met airconditioning geleverd? :wink:

Hans
Shorttrack schreef:
ma 08 aug, 2022 21:24
De mindset is toch echt volledig veranderd. En ik zeg eerlijk dat ik in de jaren op mijn e-bike ook merkte dat ik toch niet snel naar een gewone fiets zou grijpen.
"Liever lui dan moe"... maar is dat - tot op zekere hoogte - nou zo erg?

Mijn ritjes op de Moezel-hellingen hebben me wel aan het denken gezet. Is het tegenwoordig niet een vorm van masochisme om niet-ondersteund te rijden terwijl er zoveel technische mogelijkheden zijn om gewoon te genieten van de rit en de omgeving zonder dat je tong op je voorwiel hangt (maar je nog steeds wel inspanning moet verrichten als je wilt)..

Waar wil je als vakantiefietser van genieten? De inspanning? De omgeving? Het rijden zelf? het ene kan het andere wel enigszins uitsluiten want je kan ook te moe zijn om van de omgeving te genieten.

Ik zeg nog steeds dat ik zo lang mogelijk zelf wil blijven rijden, maar is dat niet bijna een vorm van zelfkwelling als je de extremen blijft opzoeken en die op eigen kracht wilt bedwingen?
Ik fiets mijn vakanties om te genieten, en daar hoort de inspanning bij. Ik ben ook in bezit van een e-bike (Pedelec, tot 45 kmpu) maar gebruik die alleen voor woon-werk-verkeer of een avondvergadering 15km verderop. Zonder zou ik dan de auto genomen hebben, niet de gewone fiets.
Fedor schreef:
ma 08 aug, 2022 22:53
Ik zeg nog steeds dat ik zo lang mogelijk zelf wil blijven rijden, maar is dat niet bijna een vorm van zelfkwelling als je de extremen blijft opzoeken en die op eigen kracht wilt bedwingen?
Op eigen kracht die extremen overwinnen geeft toch ook een hoop meer voldoening. Het lijkt mij zelfkwelling te weten dat je nooit meer topfit thuis komt van een fietsreis. Daarnaast lever je ook een hoop vrijheid in met je behoefte aan oplaadpunten.
Berger schreef:
di 09 aug, 2022 09:10
Op eigen kracht die extremen overwinnen geeft toch ook een hoop meer voldoening. Het lijkt mij zelfkwelling te weten dat je nooit meer topfit thuis komt van een fietsreis. Daarnaast lever je ook een hoop vrijheid in met je behoefte aan oplaadpunten.
Over dat laatste heb je uiteraard gelijk. Wat betreft voldoening... ook... maar er zijn meer dingen waar je voldoening uit kan halen. Daar is de inspanning er zeker één van, maar zaken als ontspannen vs. inspannen, omgeving, wisselende uitzichten, plaatsjes waar je door komt etc. bieden ook voldoening.

Vraag is - afhankelijk van de zwaarte - of andere aspecten niet ondersneeuwen vanwege de sportieve prestatie. En hoe belangrijk dat is verschilt uiteraard per persoon.
Berger schreef:
di 09 aug, 2022 09:10
Het lijkt mij zelfkwelling te weten dat je nooit meer topfit thuis komt van een fietsreis.
Mwah.
Voor mij is het een zelfkwelling als ik met mijn trapfiets over mijn grenzen heen ga.
Dan bereik ik het tegenovergestelde van topfit.

Een afweging tussen inspanning, reikwijdte en ontspanning.
--Tot de grondstoffen van de batterijen ook opraken. het liefst zou ik de grondstoffen bewaren voor hen die het echt nodig hebben----

Persoonlijk vind ik het een drogreden dat je van spullen gebruik zou ' moeten' maken puur omdat het mogelijk is.
Dat je wel gek lijkt dat je op eigen kracht een berg beklimt omdat electrisch ook mogelijk is.
een mogelijkheid bestaat ook om die berg dan niet meer op te gaan.