Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 40 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Polling schreef:
do 02 mar, 2023 07:07

Onze ervaringen op de beurs waren anders. Er was toch een redelijk groot aantal mensen die wat ouder waren en zijn begonnen met vakantiefietsen met een ebike. Een aantal daarvan via B&B en vrienden op de fiets, maar een aantal wil kamperen, maar kon de bagage niet goed kwijt op een ebike. De suggestie om de voorvork te vervangen hadden ze nog niet eerder gehoord, en vonden ze ook eng…
Toch kom je, zeker als je met z'n tweeën bent, best een eind met 2 Ortlieb backrollers of iets soortgelijks achterop. Paklijstje van Wim of Bert als uitgangspunt en je hebt nog ruimte over voor de oplader en een eventuele tweede accu

Mocht er toch aan de verende vork nog bagageruimte gewenst worden dan zou je kunnen kijken naar allerlei opties in de bikepacking hoek die klemmen om de vork of bijvoorbeeld de klemmen van Tubus om toch een lowrider voordrager te monteren. Let wel op met klemmen om een verende vork, bij te hard aandraaien van klemmen kan het veersysteem in de vork daardoor belemmerd worden met mogelijke schade tot gevolg.

Aan het stuur zou je ook nog in de bikepacking hoek kunnen kijken als je de traditionele stuurtas met klep vervangt. Een drybag die je aan het stuur in de breedte monteert middels de straps die ze eraan gemaakt hebben of bijvoorbeeld in een houder zoals deze van Salsa:

https://www.salsacycles.com/gear/exp_se ... radle_35mm

Geeft je best weer een hoop extra pakruimte. En als je met 2 fietsen bent en toch fan van de 'traditionele' stuurtas met klep... misschien op 1 van beide fietsen en de ruimte in de 'traditionele' stuurtas samen delen?

Eventueel combineren met twee keer een 'honey pot'...

viewtopic.php?p=432139#p432141

...en het zou echt wel goed moeten kunnen komen met die kampeerbagage, ook op een e-bike met voorvering. ;)
Grandonneur schreef:
wo 01 mar, 2023 23:50
Je mag alles, en je mag er zelfs een mening over delen.
Helemaal mee eens, dat is een groot goed.

Maar ook hier zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen.

- Je mag alles zeggen, maar het hoeft niet
- Een andere mening hoef je niet op een zure en denigrerende manier weer te geven, zoals soms gebeurt.
- Als je iets al 25 keer gezegd hebt is het waarschijnlijk al overgekomen bij diegenen die er wat mee willen of kunnen en voor diegenen die er niets mee kunnen helpen alle volgende keren ook niet. En jouw mening is na 25 keer op het forum ook echt wel bekend.
Jurr schreef:
do 02 mar, 2023 07:19


Zou een groot deel hier niet liever Europafietser willen zijn? Misschien die domeinnaam eens claimen, dat zou best eens een succes kunnen worden ;)
Europafietser bestaat reeds vele jaren. Domeinnaam is actief en de 'club' mensen actief bevind zich voor een deel ook hier :wink:
joukon schreef:
do 02 mar, 2023 09:06
Jurr schreef:
do 02 mar, 2023 07:19


Zou een groot deel hier niet liever Europafietser willen zijn? Misschien die domeinnaam eens claimen, dat zou best eens een succes kunnen worden ;)
Europafietser bestaat reeds vele jaren. Domeinnaam is actief en de 'club' mensen actief bevind zich voor een deel ook hier :wink:
Dat weet Jurr, vandaar de knipoog 😉
Jazeker, de volgende keer misschien maar twee of drie knipogen gebruiken ;) ;)
Senior2 schreef:
do 02 mar, 2023 08:06
Grandonneur schreef:
wo 01 mar, 2023 23:50
Je mag alles, en je mag er zelfs een mening over delen.
- Als je iets al 25 keer gezegd hebt is het waarschijnlijk al overgekomen bij diegenen die er wat mee willen of kunnen en voor diegenen die er niets mee kunnen helpen alle volgende keren ook niet. En jouw mening is na 25 keer op het forum ook echt wel bekend.
Aangezien om het even welke mening op dit forum, inclusief zeker ook de jouwe, al veel meer dan 25 keer is gezegd betekent jouw idee dus het einde van het forum als mogelijkheid voor het voeren van een gesprek, het geven van meer dan één antwoord op een vraag of het reageren op een idee of voorstel, laat staan het voeren van een discussie.
Als alles goed gaat worden we allemaal ouder. Onvermijdelijk nemen dan de krachten wat af, en kan een Ebike in beeld komen. Ik ben 70 en mijn vrouw wordt 65, maar aan een Ebike denken we nog niet. Wij hebben vooralsnog de andere oplossing gekozen: minder bagage (hoewel niet heel extreem). Met modern materiaal is het helemaal geen probleem om binnen Europa zonder voortassen te fietsen. We hebben een ruime tent (Hilleberg Nammatj 3gt voor koud en nat weer en een MSR Zoic 3 voor in het zuiden), we koken zelf vers eten (Trangia 25) en slapen op lekker dikke Neoair matrassen. Ook hebben we voor gelegenheden wat nettere kleding bij ons. Alles past probleemloos.
Vele oudere bezoekers op de beurs leken zich totaal niet bewust van wat er tegenwoordig aan licht en compact materiaal te koop is, en hadden bijvoorbeeld visioenen van oncomfortabele zelfopblazende matrassen. De techniek is vooruit gegaan en dat is een zegen voor de ouderen onder ons. Ik vind het jammer als leeftijdgenoten door gebrek aan informatie blijven steken in oude gewoonten, en zich daardoor laten afhouden van leuke dingen.
Voortassen voor een totaal bagagegewicht van 25 kg of zo vind ik gevaarlijk op een zware Ebike. Er gebeuren al teveel ongelukken met ouderen die de fiets niet in bedwang kunnen houden. Dus als een Ebike onvermijdelijk gaat worden, hou het bagagegewicht dan juist gering.
@ Leon,

Ik denk dat je wel heel veel moeite moet doen om mijn opmerking zo te interpreteren, maar ga je gang.
Vandaag in de NOS app:

'Enorme toename elektrische voertuigen, maar wat is de klimaatwinst?'
https://nos.nl/l/2466089

Met onder andere deze plaatjes:
Screenshot_20230304-091854.png
Screenshot_20230304-091922.png
willem.m schreef:
za 04 mar, 2023 09:21
Vandaag in de NOS app:

'Enorme toename elektrische voertuigen, maar wat is de klimaatwinst?'
https://nos.nl/l/2466089
Het artikel spreekt ook over minder klimaatwinst (wat een woord) door het stroomverbruik van e-bikes. Nou, het energieverbruik van alle e-bikes in Nederland is met één windturbine op zee af te dekken..
En een espressoapparaat gebruikt jaarlijks bijna driemaal zoveel stroom als een e-bike (volgens de Consumentenbond, 11 euro tegenover 4 euro).
Dat je met een e-bike minder hoeft te eten dan met een fiets bespaart hoogstwaarschijnlijk zelfs meer CO2 dan de hele e-bike kost. Maar zoals Peter de Rijk hierboven zegt is hele energieverbruik van e-bikes tamelijk marginaal.

In het stuk wordt gesteld dat dat Nederlanders hun e-bike vooral gebruiken voor vrijetijdsbesteding, niet voor woon-werkverkeer en wordt gesuggereerd dat dat niet klimaatgunstig is. Er werd niet vermeld dat een recreant op het moment dat hij/zij op de fiets zit in ieder geval niet in de auto kan zitten. M.a.w. een rondje Zuid-Limburg deed men 40 jaar geleden per definitie met de auto of motor, of wat helden me tienversnellingsracefietsen na. Dat is nu wel anders.
Leon schreef:
za 04 mar, 2023 13:16
Er werd niet vermeld dat een recreant op het moment dat hij/zij op de fiets zit in ieder geval niet in de auto kan zitten. M.a.w. een rondje Zuid-Limburg deed men 40 jaar geleden per definitie met de auto of motor, of wat helden me tienversnellingsracefietsen na. Dat is nu wel anders.
Toch is het nog steeds filerijden tussen auto's en motoren op mooie zomerdagen. Ik denk dat er wel méér mensen zijn gaan recreëren (en dan vooral op de e-bike) maar dat de aantallen auto's en motoren niet af zijn genomen. Dat zijn toch meer lui die voor het rijden gaan en niet voor de frisse lucht ;)
Fedor schreef:
za 04 mar, 2023 14:02
Toch is het nog steeds filerijden tussen auto's en motoren op mooie zomerdagen. Ik denk dat er wel méér mensen zijn gaan recreëren (en dan vooral op de e-bike) maar dat de aantallen auto's en motoren niet af zijn genomen. Dat zijn toch meer lui die voor het rijden gaan en niet voor de frisse lucht ;)
Zoals een oom van mij, in de jaren 60. Nadat hij had voorgesteld om naar het strand te gaan, stapten we in zijn auto. Niet om naar het slechts 3 km van ons huis gelegen strand van IJmuiden te gaan, maar naar Zandvoort, zo'n 10 km verder. Daar was namelijk een boulevard en daar had je parkeerplekken met uitzicht op het strand. Mijn oom heeft er enkele minuten naar het strand kunnen staren; zelfs het autoportier ging even open, al was het maar om een sigarettenpeuk naar buiten te kunnen werpen. Vervolgens reden we weer terug naar huis.
Jaren later heeft een van mijn zussen deze oom nog eens bezocht, toen ze toch in de buurt was. Het eerste en enige wat hij haar over mij heeft gevraagd, was of ik al 'gemotoriseerd' was...
Naar mijn idee (ik zoek het even niet op maar ik durf de gok wel aan) is het aantal verhuurde huisjes in Zuid-Limburg (en op andere plaatsen in Nederland zoals Zeeland) gigantisch toegenomen en veroorzaakt dat ook veel autodrukte. Bij elk huisje moeten immers (meestal) tweemaal per week mensen aankomen, boodschappen doen met de auto, uitgaan met de auto en weer vertrekken. Daarnaast moet de huisbaas zelf komen en moeten er bij verbouwingen talloze aannemersbusjes op en neer.
Leon schreef:
za 04 mar, 2023 14:25
Naar mijn idee (ik zoek het even niet op maar ik durf de gok wel aan) is het aantal verhuurde huisjes in Zuid-Limburg (en op andere plaatsen in Nederland zoals Zeeland) gigantisch toegenomen en veroorzaakt dat ook veel autodrukte. Bij elk huisje moeten immers (meestal) tweemaal per week mensen aankomen, boodschappen doen met de auto, uitgaan met de auto en weer vertrekken. Daarnaast moet de huisbaas zelf komen en moeten er bij verbouwingen talloze aannemersbusjes op en neer.
Precies. Als je in het Vijlenerbos bij Epen omlaag naar het dal kijkt, is tegenwoordig werkelijk vrijwel elk min of meer pittoresk vakwerkhuis (en ook ander huis) in de verhuur. Het hele dal is volkomen vertoeristiseerd.
Bezoek je een van de talloze horecagelegenheden in het dal, dan moet je wel constateren dat de meeste bezoekers daar met de e-bike of racefiets aangelegd hebben. En het is wederom anekdotisch, maar dat was een jaar of tien, twintig geleden toch echt anders. Toen heerste de automobiel daar. Tegenwoordig zijn het hoofdzakelijk motoren die de Epenerbaan opsjezen en geen Dafjes.
Altijd al gedacht dat woningnood in Nederland relatief is. Er is eerder sprake van een ongelijke verdeling van woningen.
"Cijfers over recreatiewoningen in Nederland;
Die liegen er niet om: in Nederland staan maar liefst 130.000 vakantiehuizen en 95% daarvan staat op een van de 1500 vakantieparken die ons land rijk is. Er zijn maar weinig andere landen met een grotere 'recreatieparkdichtheid'".

Er zouden 900.000 woningen gebouwd moeten worden komende jaren.

Handig voor wie de steunfiets erbij nodig heeft. Je toert voortvarend van de ene naar de andere.
Milieu en de fiets.
https://youtu.be/2DhJ2ZbDJuk
Het schijnt dat hergebruik van fietsonderdelen nog niet echt van de grond is gekomen.
Trek en Shimano schijnen een begin te hebben gemaakt.
Cannondale heeft 100% recyclebare verpakkingen en carbon frames hebben de grootste negatieve impact op het milieu.
Trek heeft becijferd dat een Trek (trap)fiets na 700 km CO² neutraal is tov een auto.
Poppink schreef:
vr 31 mar, 2023 18:22
Het schijnt dat hergebruik van fietsonderdelen nog niet echt van de grond is gekomen.
De meeste goede fietsen worden volgens mij niet eens goed gebruikt, laat staan hergebruikt. Ze staan te wachten in schuurtjes, garages en kelders.
Leon schreef:
vr 31 mar, 2023 19:52
Poppink schreef:
vr 31 mar, 2023 18:22
Het schijnt dat hergebruik van fietsonderdelen nog niet echt van de grond is gekomen.
De meeste goede fietsen worden volgens mij niet eens goed gebruikt, laat staan hergebruikt. Ze staan te wachten in schuurtjes, garages en kelders.
Het is maar net waar je belangstelling naar uitgaat, denk ik.

Maar, we doen ons best.

B&B in Italië. Twee Nederlandse stellen. Links 90% hergebruikte oude fietsonderdelen, rechts ... eh ...

Afbeelding
Ik leef in een kartonnen doos in het park, en eet uit vuilnisbakken. Nou jij weer...