Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 39 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
De Fiets en Wandelbeurs stond zowat helemaal vol met elektrische fietsen, maar gek genoeg heeft geen van de ruim 150 bezoekers die bij mijn tafeltje langs kwamen gevraagd of een elektrisch fiets voor hem/haar een goed idee zou zijn, terwijl dat toch een vraag was op mijn poster. Enkelen vertelden dat ze een Ebike gebruikten, maar dat was het wel. Vrijwel iedereen wilde zelf trappen. Kortom, ik denk dat er wel degelijk nog steeds een markt is van zulke zelftrappers.
Het kan wel zijn dat de bezoekers verschillende delen van de hallen opzochten. De bezoekers bij de WF tafeltjes leken zo te zien wat sportiever dan de drommen bij de Ebikes.
Culturele verwachtingen en ervaringen zijn inderdaad belangrijk. Zoals al gememoreerd is zijn de doorsnee gewone fietsen steeds zwaarder geworden en rollen ze steeds minder lekker. Veel mensen hebben geen idee hoe lekker licht een goede fiets met goede banden kan rijden. En daarnaast is er het borrelcircuit waar zogenaamde ervaringsdeskundigen hun aarzelende vrienden en familie aanpraten dat een Ebike ideaal is. Ik zie het om me heen, en tegengas is lastig te geven. Maar toch, er waren ook veel potentiële zelftrappers op de beurs.
Fedor schreef:
wo 01 mar, 2023 10:02
Is dat om de accu te sparen of zo? Wel hoogst irritant want je merkt qua zwaarte duidelijk dat je een klever achter je hebt en een e-bike is wat lastiger af te schudden (en heb geen zin om er een opmerking over te maken).
Nou Fedor, je mag best weten dat je van die klever voordeel hebt.
Er zijn onderzoeken naar gedaan en daaruit blijkt dat zelfs degene die voorop rijdt in een treintje daar voordeel van heeft.
Tel je zegeningen.
Een heel klein beetje luchtweerstandsvoordeel terwijl je de Vaalserberg oprijdt? Het zal wel kloppen, maar mwahh.
De psychlogische irritatie roept duidelijk meer weerstand op. Terecht, vind ik. Zo een die vlak achter je zit belet je te remmen als het eens nodig is, en dat is nog in het geval je al weet dat je een spatbordklever hebt.
Van psychologische irritatie ga ik alleen maar harder fietsen.
Poppink schreef:
wo 01 mar, 2023 08:04
Op de vraag van TS:Screenshot_20230301-080124.png
Klaarblijkelijk is de elektrische fiets zelfs een uitkomst voor de meeste mensen.
opmerkelijk, in 15 jaar is het aantal verkochte ebikes per jaar ongeveer gestegen van ongeveer 50.000 naar 500.000 (+450.000). En het aantal onondersteunde fietsen gedaald van ongeveer 135.000 naar 350.000 (-1.000.000). Interessanter dan de vraag: fietsen met of zonder ondersteuning is blijkbaar de vraag: überhaupt een nieuwe fiets kopen of niet.

Hier trouwens het bijbehorende nieuwsbericht met in de PDF onderaan de pagina nog wat cijfers.

https://www.raivereniging.nl/actueel/ni ... n-in-2022/
Veel extra info biedt die website niet. Het is erg hoog-over. Opmerkelijk vind ik wel dat de branche een ebike als een 'groen' alternatief voor de auto presenteert. Een fiets is niet 'groen', en een ebike al helemaal niet. Het is hoogstens minder milieubelastend dan een auto.

Ik hoor in mijn niet al te directe omgeving nog wel eens vitale mensen met enige trots praten over het feit dat ze de auto laten staan en met de fiets komen. Want 10 kilometer is best ver... Dat blijkt dan een ebike te zijn, en als er een wolkje op de buienradar staat gaan ze toch liever met de auto in de file staan dan kans lopen om nat te worden.

Ik ben dan ook wel benieuwd in welke mate ebikes daadwerkelijk bijdragen aan minder autogebruik, of -nog beter- minder aanschaf van auto's. Zijn daar niet anekdotische cijfers van te vinden?
willem.m schreef:
wo 01 mar, 2023 14:38
Veel extra info biedt die website niet. Het is erg hoog-over. Opmerkelijk vind ik wel dat de branche een ebike als een 'groen' alternatief voor de auto presenteert. Een fiets is niet 'groen', en een ebike al helemaal niet. Het is hoogstens minder milieubelastend.
Maar wel echt heel veel minder milieubelastend.
Ik ben lang niet altijd pro-e-bike en anti-auto maar dat is gewoon een feit dat volgt uit de groottes van de accu's, het verbruik aan electriciteit en de het gewicht en materialen van het apparaat.
welke mate ebikes daadwerkelijk bijdragen aan minder autogebruik
Inderdaad, dat is de vraag. Voorlopig lijkt het toch eerder consumeerderen ipv consuminderen.
Ik zie veel luilakken de Ebike nemen maar zeker ook forensen die anders de auto genomen zouden hebben. Dat laatste is een goed ding voor het milieu en een beetje voor hun gezondheid.
Maar nogmaals, ik sprak aan mijn tafeltje op de beurs nauwelijks Ebikers, of ook maar mensen die erover dachten om daarmee op vakantie te gaan (was dat bij de andere tafeltjes ook zo?). En over fietsvakanties gaat het hier toch vooral. Dat de beurs een heel ander accent had is een ander verhaal.
willem.m schreef:
wo 01 mar, 2023 14:38
Veel extra info biedt die website niet. Het is erg hoog-over. Opmerkelijk vind ik wel dat de branche een ebike als een 'groen' alternatief voor de auto presenteert. Een fiets is niet 'groen', en een ebike al helemaal niet. Het is hoogstens minder milieubelastend dan een auto.

Ik hoor in mijn niet al te directe omgeving nog wel eens vitale mensen met enige trots praten over het feit dat ze de auto laten staan en met de fiets komen. Want 10 kilometer is best ver... Dat blijkt dan een ebike te zijn, en als er een wolkje op de buienradar staat gaan ze toch liever met de auto in de file staan dan kans lopen om nat te worden.

Ik ben dan ook wel benieuwd in welke mate ebikes daadwerkelijk bijdragen aan minder autogebruik, of -nog beter- minder aanschaf van auto's. Zijn daar niet anekdotische cijfers van te vinden?
Cijfers heb ik niet, wel twee weliswaar anekdotische, maar toch vrij sterke voorbeelden van vervangend e-fietsgebruik:
Als je 's zomers op en rond de Veluwe, een populair vakantiegebied bij senioren, in de dorpen rondkijkt, wemelt het er van de e-bikes. Rond de haven van Spakenburg is het zo druk dat je je fiets, al dan niet geëlektrificeerd, nauwelijks kwijt kunt. Het lijjkt me evident dat al die toeristen zich vroeger per automobiel vanaf bungalowpark of hotel naar de attracties verplaatsten, tegenwoordig nemen ze de e-bike.
In Oostenrijk en Noord-Italië is de Claudia-Augustaroute razend populair bij e-bikes. Deze voert via redelijk gemakkelijke passen zuidwaarts. In de dorpen langs deze route is het toerisme totaal veranderd. Waren het eerst senioren die met hun auto vanuit het hotel dagtochtjes maakten, nu trekken er per dag vele honderden senioren per gehuurde e-bike door de dalen, vaak in grote groepen. En die rijden natuurlijk niet op die lompe NL gazelles of amslods, maar op e-mtb's. Er zijn volop arrangementen van het ene naar het andere hotel met bagagevervoer. Ga er eens fietsen, je weet niet wat je ziet.
Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 11:43
Een heel klein beetje luchtweerstandsvoordeel terwijl je de Vaalserberg oprijdt?
Misschien wisten ze de weg niet :lol: Het zoemende geluid (lees: standje turbo) achter je is wel erg irritant iig.

Vandaag weer een klever trouwens maar dat was een normale racefietser ;)
Het lijjkt me evident dat al die toeristen zich vroeger per automobiel vanaf bungalowpark of hotel naar de attracties verplaatsten, tegenwoordig nemen ze de e-bike..
Hoezo evident? Misschien kwamen ze te voet, met de fiets of helemaal niet.
In Oostenrijk en Noord-Italië is de Claudia-Augustaroute razend populair bij e-bikes. Deze voert via redelijk gemakkelijke passen zuidwaarts. In de dorpen langs deze route is het toerisme totaal veranderd. Waren het eerst senioren die met hun auto vanuit het hotel dagtochtjes maakten, nu trekken er per dag vele honderden senioren per gehuurde e-bike door de dalen, vaak in grote groepen.
Wellicht maakten vroeger 10-tallen senioren met hun auto dagtochtjes en nu honderden senioren met de E-bike.

Je komt nu inderdaad overal (ook verder van de bewoonde wereld Ebikers tegen, misschien bleven die vroeger wel thuis? Ik heb niet het idee dat er minder auto wordt gereden. Echter meten is weten en speculeren heeft geen zin.
peter de rijk schreef:
wo 01 mar, 2023 16:08
Cijfers heb ik niet, wel twee weliswaar anekdotische, maar toch vrij sterke voorbeelden van vervangend e-fietsgebruik:
Als je 's zomers op en rond de Veluwe, een populair vakantiegebied bij senioren, in de dorpen rondkijkt, wemelt het er van de e-bikes. Rond de haven van Spakenburg is het zo druk dat je je fiets, al dan niet geëlektrificeerd, nauwelijks kwijt kunt. Het lijjkt me evident dat al die toeristen zich vroeger per automobiel vanaf bungalowpark of hotel naar de attracties verplaatsten, tegenwoordig nemen ze de e-bike.
In Oostenrijk en Noord-Italië is de Claudia-Augustaroute razend populair bij e-bikes. Deze voert via redelijk gemakkelijke passen zuidwaarts. In de dorpen langs deze route is het toerisme totaal veranderd. Waren het eerst senioren die met hun auto vanuit het hotel dagtochtjes maakten, nu trekken er per dag vele honderden senioren per gehuurde e-bike door de dalen, vaak in grote groepen. En die rijden natuurlijk niet op die lompe NL gazelles of amslods, maar op e-mtb's. Er zijn volop arrangementen van het ene naar het andere hotel met bagagevervoer. Ga er eens fietsen, je weet niet wat je ziet.
Heel herkenbaar. Er zijn vergeleken met vroeger zeker veel meer mensen die zich nu recreatief voortbewegen op "een fiets-achtige". Goed voor de toeristische voorzieningen (dus da's positief) al is de fietsdrukte soms wel heel erg groot. Dat laatste ook vooral omdat bij het bij veel nieuwe fietsers het soms ver zoeken is naar fietsetiquette (lees: niet aan de kant gaan bij inhalers en tegenliggers en/of midden op de weg/kruising stilstaan) en oplettendheid (lees: doof en/of slechtziend). In Limburg gaat het verkeer vooral over weggetjes dus daar gaat het meestal nog wel maar bijv. de smalle fietspaden in Brabant en op de Veluwe zijn soms een hel voor doorrijders.
peter de rijk schreef:
wo 01 mar, 2023 16:08
willem.m schreef:
wo 01 mar, 2023 14:38
Veel extra info biedt die website niet. Het is erg hoog-over. Opmerkelijk vind ik wel dat de branche een ebike als een 'groen' alternatief voor de auto presenteert. Een fiets is niet 'groen', en een ebike al helemaal niet. Het is hoogstens minder milieubelastend dan een auto.

Ik hoor in mijn niet al te directe omgeving nog wel eens vitale mensen met enige trots praten over het feit dat ze de auto laten staan en met de fiets komen. Want 10 kilometer is best ver... Dat blijkt dan een ebike te zijn, en als er een wolkje op de buienradar staat gaan ze toch liever met de auto in de file staan dan kans lopen om nat te worden.

Ik ben dan ook wel benieuwd in welke mate ebikes daadwerkelijk bijdragen aan minder autogebruik, of -nog beter- minder aanschaf van auto's. Zijn daar niet anekdotische cijfers van te vinden?
Cijfers heb ik niet, wel twee weliswaar anekdotische, maar toch vrij sterke voorbeelden van vervangend e-fietsgebruik:
Als je 's zomers op en rond de Veluwe, een populair vakantiegebied bij senioren, in de dorpen rondkijkt, wemelt het er van de e-bikes. Rond de haven van Spakenburg is het zo druk dat je je fiets, al dan niet geëlektrificeerd, nauwelijks kwijt kunt. Het lijjkt me evident dat al die toeristen zich vroeger per automobiel vanaf bungalowpark of hotel naar de attracties verplaatsten, tegenwoordig nemen ze de e-bike.
In Oostenrijk en Noord-Italië is de Claudia-Augustaroute razend populair bij e-bikes. Deze voert via redelijk gemakkelijke passen zuidwaarts. In de dorpen langs deze route is het toerisme totaal veranderd. Waren het eerst senioren die met hun auto vanuit het hotel dagtochtjes maakten, nu trekken er per dag vele honderden senioren per gehuurde e-bike door de dalen, vaak in grote groepen. En die rijden natuurlijk niet op die lompe NL gazelles of amslods, maar op e-mtb's. Er zijn volop arrangementen van het ene naar het andere hotel met bagagevervoer. Ga er eens fietsen, je weet niet wat je ziet.
Uit de tijd dat elektrische ondersteuning nog niet bestond en niemand zich in het hoofd haalde met een Sparta-met bergen op te zoeken. Trof in zuid Frankrijk na een lange afdaling een Duitse fietstoerist. We keken samen met verbazing naar een groep Duitse wielertoeristen. Rennrad, lycra en één voor één veel te 'enorm'. En even later een bus met een grote fietstrailer. 'Ach du liebe sie lassen sich den Berg hinunterrollen' sprak de Duitse fietstoerist.
Jurr schreef:
wo 01 mar, 2023 08:54
Poppink schreef:
wo 01 mar, 2023 08:04

Klaarblijkelijk is de elektrische fiets zelfs een uitkomst voor de meeste mensen.
Of denken de meeste mensen dat het een uitkomst is? En hoe zit het met andere uitkomsten?

Als er eerst jarenlang fietsen onnodig zwaar zijn gemaakt middels onder andere dubieuze verende voorvorken, verende zadelpennen, zonder gereedschap verstelbare stuurpennen, versnellingsnaven met een hoop weerstand, zwaar lopende naafdynamo's en zwaar lopende banden met vele antileklagen.... dan snap ik wel dat veel mensen denken dat electrische ondersteuning de oplossing zou kunnen zijn om weer een beetje gang in zo'n ding te krijgen.

Zeker wanneer je keer op keer fluitend voorbij wordt gereden door iemand op een oude Gazelle met drieversnellingsnaaf zonder al die poespas ;)

Voor sommige mensen is het zeker een uitkomst zo'n e-bike, maar ik denk dat een groot deel best een andere uitkomst zou kunnen vinden ;)
Goed punt. In de auto-industrie hebben we dezelfde ontwikkeling gezien. Door airco's, ABS-systemen, Euro NCAP-balken in de portieren en andere comfort- en veiligheidsmaatregelen steeg het gewicht van een middenklasser van 1.000 naar 1.500 kilo. En moest het vermogen van 60 naar 150 pk om er nog een beetje leuk mee te kunnen rijden.

Wat weer nieuwe verbruiks- en emissieproblemen gaf.

De fietsindustrie heeft eigenlijk een nieuwe Colin Chapman nodig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Colin_Chapman
Wat een forum toch, wat een club.
Je mag niet ebiken, je mag ebiken geen fietsen noemen, je mag vooral niet ergens naar toe vliegen om te fietsen; eigenlijk ook niet met auto. Een dure fiets aanschaffen mag ook niet; zeker geen Santos. En zo gaat het hier maar door.

En dat noemt zich dan 'wereldfietsers'...
Je mag alles, en je mag er zelfs een mening over delen.
Dooddoener.
Wim schreef:
wo 01 mar, 2023 10:16
De Fiets en Wandelbeurs stond zowat helemaal vol met elektrische fietsen, maar gek genoeg heeft geen van de ruim 150 bezoekers die bij mijn tafeltje langs kwamen gevraagd of een elektrisch fiets voor hem/haar een goed idee zou zijn, terwijl dat toch een vraag was op mijn poster. Enkelen vertelden dat ze een Ebike gebruikten, maar dat was het wel. Vrijwel iedereen wilde zelf trappen. Kortom, ik denk dat er wel degelijk nog steeds een markt is van zulke zelftrappers.
Het kan wel zijn dat de bezoekers verschillende delen van de hallen opzochten. De bezoekers bij de WF tafeltjes leken zo te zien wat sportiever dan de drommen bij de Ebikes.
Culturele verwachtingen en ervaringen zijn inderdaad belangrijk. Zoals al gememoreerd is zijn de doorsnee gewone fietsen steeds zwaarder geworden en rollen ze steeds minder lekker. Veel mensen hebben geen idee hoe lekker licht een goede fiets met goede banden kan rijden. En daarnaast is er het borrelcircuit waar zogenaamde ervaringsdeskundigen hun aarzelende vrienden en familie aanpraten dat een Ebike ideaal is. Ik zie het om me heen, en tegengas is lastig te geven. Maar toch, er waren ook veel potentiële zelftrappers op de beurs.
Onze ervaringen op de beurs waren anders. Er was toch een redelijk groot aantal mensen die wat ouder waren en zijn begonnen met vakantiefietsen met een ebike. Een aantal daarvan via B&B en vrienden op de fiets, maar een aantal wil kamperen, maar kon de bagage niet goed kwijt op een ebike. De suggestie om de voorvork te vervangen hadden ze nog niet eerder gehoord, en vonden ze ook eng…
Flix schreef:
wo 01 mar, 2023 23:45

En dat noemt zich dan 'wereldfietsers'...
Zou een groot deel hier niet liever Europafietser willen zijn? Misschien die domeinnaam eens claimen, dat zou best eens een succes kunnen worden ;)

In de meest fanatieke vorm wil men vast reizen ontmoedigen...

viewtopic.php?f=30&t=38275&start=60#p439559

En daar tussenin de 'Blijfvooralinnederlandfietser' misschien?

;)

Maar ach, wat mij betreft zou het de sfeer hier wel ten goede komen als men vooral focust op de overeenkomsten in plaats van op de verschillen.

Natuurlijk kun je het best met elkaar oneens zijn op bepaalde details, maar uiteindelijk neem ik aan dat in ieder geval de meerderheid hier toch graag met de fiets op reis gaat ;)