Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 37 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Eens, Flix zou ook kunnen respecteren dat Willem het niet zo graag ziet door het niet nog eens te herhalen!
Flix schreef:
zo 04 dec, 2022 13:53
Kom op Willem, [**] is een normaal woord in onze taal. Klik en klik.
Je maakt een grapje. Zal ik eens wat 'normale' woorden voor je achter elkaar zetten? Toch maar niet hè? :wink:
Ik sta paf van deze reacties. En ja, net als veel mensen heb ik ook met de ziekte ----- te maken.

Ik smurf het niet meer. Prettige smurf.
Flix schreef:
zo 04 dec, 2022 15:03
Ik sta paf van deze reacties.
Ach je kent het forum nu toch wel een beetje? ;)
Leon schreef:
zo 04 dec, 2022 11:55
Je hebt gelijk, ergens in een stad in de noordwesthoek van het land lijkt er eindelijk iets te gaan gebeuren. Maar Ik kom daar zelden of nooit, net zoals de meeste Nederlanders.
Een beetje flauw om niet toe te geven dat er zowel nationaal als Europees juiist de laatste jaren ontzettend veel wetgeving is uitgerold op het gebied van e-bikes, dit in tegenstelling tot andere vervoermiddelen. En dat is nog lang niet voorbij, er zal nog meer gaan gebeuren.
Zijn persoonlijk bedoelde woorden als "gemiep over de overheid", "sla je de plank dus mis" en "ik snap dat [**] op de overheid een menselijke hobby is" echt nodig?
Ja. Ik vind het uithollen van vertrouwen in de overheid en de samenleving heel eng en als je dan ziet dat het gewoon onterecht is dan kan ik mezelf prima in de spiegel kijken qua reacties.

Je zit er hier echt naast en dus is het onterecht genopper op de overheid. En ja, mopperen op de overheid is helaas een wijdverspreid verschijnsel (zo oud als de mensheid).
willem.m schreef:
zo 04 dec, 2022 12:36
loknor schreef:
zo 04 dec, 2022 11:47
... Kijk ik snap dat xxx op de overheid ...
Wil je dat woord alsjeblieft aanpassen?
Ja hoor geen probleem,
loknor schreef:
zo 04 dec, 2022 19:12
Ja. Ik vind het uithollen van vertrouwen in de overheid en de samenleving heel eng ...
Vind je niet dat je er zelf wel wat veel bijhaalt? Ik ben niet iemand die zodra de overheid een aantal dingen fout doet dan ook meteen denkt dat alles een complot is of zo. Dat had je ondertussen van mij wel door kunnen hebben.
Hoewel ergens wel aanlokkelijk zal ik je vocabulaire niet overnemen. Daar zou ik mezelf en anderen niet mee helpen denk ik.
Ja, ik vind de volgende zinsnede behoorlijk wild (over vocabulair gesproken):
Onze overheid denkt nu eenmaal dat zolang ergens nog niet veel doden mee zijn gevallen het wel veilig zal zijn. Die doden vallen uiteraard nooit in de ambtstermijn van onderhavige politicus en iets verbieden is electorale zelfmoord
Je verwijt hier politici bloed aan de handen te hebben. Dan vind ik mijn post zo grof nog niet.

Er gebeurt juist heel veel op het gebied van verkeersveiligheid op de fietspaden en e-bike regelgeving is daar een duidelijke component van.

- 2016 brommers op de weg
- 2017 s-pedelecs op de weg
- RDW goedkeuring voor fabrieksfietsen.
- Helmplicht s-pedelecs
- Helmplicht scooters Amsterdam (wel degelijk politieke beslissing)
- Discussie over helmplicht voor e-bikes die nu ook het ministerie haalt
- Discussie over opgevoerde e-bikes in Amsterdam (ongeveer 1 jaar na dat die fatbikes werden geimporteerd, dat is gewoon een heel snelle tegenreactie)

Als je zegt dat het nog niet genoeg is dan wil ik daar deels best in mee gaan, maar wat je hier stelde is teveel onderbuik en teveel losgetrokkenvan de werkelijkheid.
Dat brommers op de weg heeft hier in de buurt niks opgeleverd want het overgrote deel van de fietspaden (op wat achterafpaadjes na) hebben ze hier bromfietspad van gemaakt en voor de rest trekken brommers sowieso hun eigen plan. Als automobilist zit ik dan ook nooit "vast" achter een brommer, dat is wel een voordeel.

Wat betreft e-tweewielers: die hadden ze dus meteen gelijk op moeten laten gaan met brommers en (helmloze) scooters, dus 25- en 40- kmh-voertuigen. Dan hadden ze het daarna in één keer kunnen hebben over helmplicht voor de 25kmh-tweewielers.
Een discussie over opvoeren zou dan niet nodig zijn. Dat mag bij benzinevoertuigen immers ook niet.

Waar ik wat bang voor ben is dat een helmplicht voor e-bikers er toe zal leiden dat men nog steeds geen haast maakt met de vele infrasctructurele problemen waar e-bikers letterlijk tegenaan botsen en dat men dat daardoor 5 jaar later pas weer oppakt en verbaasd reageert dat men dat niet verwacht had.
loknor schreef:
za 03 dec, 2022 23:31
joukon schreef:
wo 19 okt, 2022 12:41
Als ervaringsdeskundige in de ouderenzorg weet ik als geen ander dat er veel aan wordt gedaan om ons werk zo licht mogelijk te maken. Dat wil zeggen begin preventief die toekomstige generatie ouderen alvast te attenderen om aan bewegen te doen.
Ondanks het overgewicht probleem worden mensen tegenwoordig niet alleen ouder, ze blijven ook op hoge leeftijd actiever. Betreft preventief aan beweging doen, dat is een stuk genuanceerder. Gericht krachttrainen (wat iets heel anders is dan dag in dag uit met je lichaam te werken)is inderdaad een bewezen middel om nog langer actief te kunnen blijven.

Vroeger werd er in het dagelijks werk misschien wel meer van mensen geëist, maar ze werden dan ook niet zo netjes oud.
Juist overgewicht zou de toename van gebruik van de elektrische fiets mogelijk maken. Je beweegt. Het kost weinig inspanning. Niks mis mee overigens zeg ik met nadruk!
Maar wat zie ik? Zodra de blaadjes van de bomen gaan vallen, het frisser wordt, dan is er een zee van ruimte op de anders zo druk bezochte Veluwe routes. Als je buiten het Randstedelijk gebied komt wordt het rustig op fietspaden.
Velen zijn kennelijk 'gelegenheid fietser'. Niks mis mee overigens.

Heb je cijfers van onderzoek dat ouderen meer bewegen?
De sportschool is tegenwoordig allang niet meer het domein voor krachttraining! Maar ouderen tref ik daar weinig aan.
Yoga lessen in velerlei vorm is daar een goed voorbeeld van. Je kan daar ook naar de sauna. Ontspanning bedrijven.
Even 'onthaasten' onder het genot van een kruidenthee of het eten van een appel of sinaasappel.
Dat laatste doen velen dan kennelijk toch liever in een restaurant onder het genot van een buffet. Je moet vaak reserveren als je een tafeltje wilt.
Dit i.t.t. de sportschool. Daar is altijd wel plek!
"We" gaan liever op de bank zitten kijken naar voetbal dan zelf in beweging komen.

Voorlopig nog geen programma's en spotjes op tv dat we weer meer moeten gaan zitten.
joukon schreef:
ma 05 dec, 2022 11:28
Heb je cijfers van onderzoek dat ouderen meer bewegen?
https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ouderen-sporten

Opvallend, fitness is dus verre, verreweg demeest beoefende sport is bij ouderen. Dat is niet verassend omdat er een pak aan berichtgeving is geweest die hier op hamert (o.a. mainstream kranten). Ook huisartsen, fyso's e.d. komen nu snel met dit advies.

https://www.rivm.nl/monitor-langer-thui ... 2C%202021).

Een andere eyeopener is dat ouderen veel vaker (92%!!!)zelfstandig wonen, daar waar dat in de jaren negentig nog rond de 80 lag, ondanks dat mensen toen eerder overleden.

Het is misschien verbazend voor velen, maar we worden niet alleen ouder, we blijven langer gezond en daardoor langer actief. Wel zie je hierdoor een scherpere tweedeling.

https://www.mulierinstituut.nl/publicat ... r-ouderen/

Er zijn dus veel mensen bijgekomen die gezond leven, maar daardoor vallen de ongezonden dus extra op (je kan ook zonder schuld ongezond zijn, dit is expliciet geen moreel oordeel), daarnaast is het ook een geval van grote getalen (we vergrijzen). Maar zoals gezegd, er wordt veel meer info gegeven aan ouderen over (aangepast )(kracht)sporten. Zelfs mijn moeder van 86 is opeens gaan waterjoggen (al is die sowieso wel sterk, fietst ook elke dag naar de markt) omdat het vanuit het gezondsheidscentrum wordt aangeboden.

Wat dat betreft zijn statistieken voor mij als historicus meestal weer de bevestiging dat vroeger verrweweg het meeste echt niet beter was :wink:
Laat ik er bij vermelden dat ik zowel op e-bike, vakantiefiets, mountainbike en racefiets een helm draag. Een bezoek je aan het IC (schoonvader, niet fets gerelateerd) deed me tot die persoonlijke beslissing komen (ik droeg toch al elke dag een helm vanwege wedstrijden en training).
Leon schreef:
zo 04 dec, 2022 20:24
Wat betreft e-tweewielers: die hadden ze dus meteen gelijk op moeten laten gaan met brommers en (helmloze) scooters, dus 25- en 40- kmh-voertuigen. Dan hadden ze het daarna in één keer kunnen hebben over helmplicht voor de 25kmh-tweewielers.
Er zit (zat) natuurlijk een enorm verschil in scooters en ebikes. Even los van de aandrijving en de massa, Scooters gaan in de meerderheid (veel) harder dan de 25kmpu, gewoon vanaf de dealer. Dat is bij standaard fabrieks ebikes zeer zeker niet zo. Nu de nieuwe Fatbike en VM's er zijn is dat probleem opeens wel prangend.

Wat in deze ook wel interessant is, is dat de roep om helmplicht meestal komt van mensen die dat betreffende vervoermiddel zelf niet gebruiken (zie ook onderzoek fietserbond). Dat is niet zo vreemd omdat het ook wel (aantoonbaar) een afschrikmiddel is wat goed werkt een vervoermiddel impopulair te maken. Zie de helmplicht voor scooters die nu ook landelijk komt (politiek staat dus niet stil), wat absoluut gaat leiden tot een enorme terugloop in gebruik. De beweegreden is dus niet zomaar veiligheid, maar ook ontmoediging.

Maar los van hoe we hier tegenaan kijken, er wordt wel degelijk ingegrepen door de politiek in de situatie op het fietspad. Scooters zijn landelijk volgend jaar aan de beurt en de kans dat ebikes zeer snel nog een regulering over zich heen gaan krijgen (al dan niet lokaal) is erg groot.

Nogmaals, we kunnen absoluut onze vraagtekens zetten bij snelheid en richting van dit soort beslissingen. Maar het verwijt dat politici niets doen omdat doden niet gedurende hun bewindstermijn vallen is onterecht. En dat geldt niet alleen voor verkeer, ik ken meerdere politici (lokaal en landelijk) en het zijn allemaal bevlogen mensen (ongeacht de politieke kleur). Pluche zitters zijn er natuurlijk ook, maar dat is niet zomaar de norm.
.
loknor schreef:
ma 05 dec, 2022 19:32
joukon schreef:
ma 05 dec, 2022 11:28
Heb je cijfers van onderzoek dat ouderen meer bewegen?
https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ouderen-sporten

Opvallend, fitness is dus verre, verreweg demeest beoefende sport is bij ouderen. Dat is niet verassend omdat er een pak aan berichtgeving is geweest die hier op hamert (o.a. mainstream kranten). Ook huisartsen, fyso's e.d. komen nu snel met dit advies.

https://www.rivm.nl/monitor-langer-thui ... 2C%202021).

Een andere eyeopener is dat ouderen veel vaker (92%!!!)zelfstandig wonen, daar waar dat in de jaren negentig nog rond de 80 lag, ondanks dat mensen toen eerder overleden.

Het is misschien verbazend voor velen, maar we worden niet alleen ouder, we blijven langer gezond en daardoor langer actief. Wel zie je hierdoor een scherpere tweedeling.

https://www.mulierinstituut.nl/publicat ... r-ouderen/

Er zijn dus veel mensen bijgekomen die gezond leven, maar daardoor vallen de ongezonden dus extra op (je kan ook zonder schuld ongezond zijn, dit is expliciet geen moreel oordeel), daarnaast is het ook een geval van grote getalen (we vergrijzen). Maar zoals gezegd, er wordt veel meer info gegeven aan ouderen over (aangepast )(kracht)sporten. Zelfs mijn moeder van 86 is opeens gaan waterjoggen (al is die sowieso wel sterk, fietst ook elke dag naar de markt) omdat het vanuit het gezondsheidscentrum wordt aangeboden.

Wat dat betreft zijn statistieken voor mij als historicus meestal weer de bevestiging dat vroeger verrweweg het meeste echt niet beter was :wink:
Zijn er mensen bij gekomen die gezond leven of is de gezondheidszorg verbeterd, en daarmee de kosten explosief gestegen om zo lang als mogelijk in leven te blijven. Of dit allemaal tot verbetering van kwaliteit van leven leidt? De pillenindustrie floreert goed. De hulpmiddelen industrie en innovatie technologie is sterk verbeterd.
Voorbeeld? Toen ik begon in beginjaren 90 in de ouderenzorg psychiatrie, was een tillift een zeldzaamheid. Het was niet ongewoon dat een collega ziek naar huis ging vanwege rugproblemen. De arbodienst bracht hierin verandering. Tot die tijd was er nauwelijks sprake van preventie werklast en werkdrukvermindering.
Nog steeds is de werkvloer de klos als het gaat om werkdruk en werklast, naast de financiële onderwaardering. De administratieve rompslomp is enorm toegenomen. Veel taken zijn wegbezuinigd of worden nu gedaan door vrijwilligers.

Dat meer ouderen zelfstandig wonen kan ook mede veroorzaakt worden doordat er meer thuiszorg en mantelzorg bijgekomen is, tegelijk werd een puntensysteem ingevoerd waarop ouderen een beroep konden doen op voorzieningen zoals bejaardenhuis, verzorg- of verpleeghuis. Die zijn in rap tempo afgebouwd cq. wegbezuinigd. Kosten rijzen de pan uit. Vergrijzing neemt toe.
Het fenomeen gemeentelijk tafelgesprek deed zijn intrede als je zorg nodig hebt aan huis.
Voor wie het zelf kan betalen veranderde er overigens weinig in dat opzicht.

Over de jaren heen zijn 65+ steeds meer gaan sporten. In 2017 deed 38% dat minimaal een keer per week aan sport. In 2021 is die sportdeelname onder ouderen gestegen met 13%.
In 2017 werd fitness op individueel niveau (22%) het vaakst beoefend door 65+ die wekelijks sporten. De sporten die volgden waren zwemmen (11%), fietsen (8%), tennis (8%) en wandelen (7%).
Top 10 meest beoefende sporten in volgorde van percentages; fitness/conditietraining, zwemmen, fietsen, tennis, (sportief) wandelen, gymnastiek, golf, hardlopen, yoga en Jeu de boules.

Dat ouderen meer zijn gaan sporten klopt. Desondanks sportte in 2017 nog geen twee vijfde van de ouderen wekelijks (38%). Het doen aan sport kan de gezondheid bevorderen en draagt bij aan het voldoen van de beweegrichtlijnen.
Groot zijn de verschillen bij ouderen in wie wel en niet wekelijks sport. Tussen ouderen met chronische aandoening en beperking (verschil van 23%), ouderen met een lager- en een hoger opleidingsniveau (21%) en ouderen van 65-79 jaar en ouderen van 80 jaar en ouder (18%).
Tot slot was het verschil tussen ouderen die wel en niet aan de beweegrichtlijnen voldoen zeer groot (37%).

Bron: https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ouderen-sporten

Resumerend. de trapondersteuning draagt zeker bij aan bewegen.
Als sportbeoefening zou ik ook wel een elektrische trapondersteuning willen gebruiken met spinning :D
Het is natuurlijk allemaal én, én, én. Er zijn demografisch meer ouderen en ook mantelzorgers. Die ouderen levennlanger door de medische mogelijkheden én betere gezondheidsvoorwaarden. Ouderen zijn langer thuis door thuiszorg en mantelzorg in combi met de veranderende inzichten en financiën.
Maar demografisch loopt het uit de hand. Tot midden jaren 60 was er een bevolkingsgolf die daarna snel afzwakte. Dat betekent dat als die 'bult' oud is er daarvoor veel minder mensen zijn om voor hen te zorgen.
Alle voor- en nadelen zijn inmiddels wel gewogen.

Als er mensen zijn die om welke reden dan ook de auto laten staan is het voor mij allemaal prima.
Reizen met openbaar vervoer is ook een uitstekende keuze.
Ik ben blij met iedere fietser op de weg, op eigen kracht of ondersteund.
joukon schreef:
wo 07 dec, 2022 14:03
Als sportbeoefening zou ik ook wel een elektrische trapondersteuning willen gebruiken met spinning :D
Volgens De Speld bestaat zoiets al :lol:

https://speld.nl/2019/04/29/elektrische ... n-opkomst/
Poppink schreef:
wo 07 dec, 2022 14:47
Ik ben blij met iedere fietser op de weg, op eigen kracht of ondersteund.
Dit. Daarnaast zorgen ze ook dat de toeristische voorzieningen enigszins op peil blijven.

Nu in de winter groet ik elke fietser (zo veel zijn het er niet). Ook de e-bikers want die hebben het onderweg waarschijnlijk vaak kouder dan ik ;)
Fedor schreef:
wo 07 dec, 2022 16:55
joukon schreef:
wo 07 dec, 2022 14:03
Als sportbeoefening zou ik ook wel een elektrische trapondersteuning willen gebruiken met spinning :D
Volgens De Speld bestaat zoiets al :lol:

https://speld.nl/2019/04/29/elektrische ... n-opkomst/
De Speld is satire.

Ik heb navraag gedaan bij mijn sportschool. Die ondersteuning gaat er niet komen :)
Fedor schreef:
wo 07 dec, 2022 16:55
joukon schreef:
wo 07 dec, 2022 14:03
Als sportbeoefening zou ik ook wel een elektrische trapondersteuning willen gebruiken met spinning :D
Volgens De Speld bestaat zoiets al :lol:

https://speld.nl/2019/04/29/elektrische ... n-opkomst/
Laat je verrassen, Google -> revalidatie mobiliteitstrainer