Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 34 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Bedankt Leon
Hij was idd ook een stuk sneller op de e-bike. Da's geen vergelijking dus.

Bij 50% ondersteuning voelde dat hij zich duidelijk meer in moest spannen dan bij 100% ondersteuning, maar toch was zijn gemiddelde hartslag maar 5 slagen/minuut hoger dan bij 100% ondersteuning. Het geeft dus vooral aan dat het gevoel van inspanning subjectief is ;)

En de e-MTB is helemaal niet te vergelijken. Je gaat gewoon een stuk harder dus is het harder werken om alleen al de bochten door te komen dus logisch dat je je inspant. Net zoals je je bij downhillen inspant zonder te trappen.
Bedankt sjacka en Leon.
Screenshot_20221016-224147.png
Percentage is het percentage ondersteuning.

Dus eigenlijk houden mensen die een elektrische fiets berijden zichzelf voor de gek.
Poppink schreef:
zo 16 okt, 2022 22:43
Dus eigenlijk houden mensen die een elektrische fiets berijden zichzelf voor de gek.
Dat valt vaak nog wel mee. Op verjaardagen in mijn generatie X omgeving gaat het vrij regelmatig over het kopen van een fiets. Omdat het vrij regelmatig de eerste e-bike zal worden, dus tja, welke dan.

Onder de tevreden gebruikers volkomen overeenstemming dat het weinig met fietsen te maken heeft. Pleidooi dat jij het wel zou ervaren als 'echte' inspanning gelijk aan een 'fiets' houdt blijkbaar onder gelijkgestemden geen stand. Het zijn leuke gesprekken, want veel zelfspot en kwajongensverhalen over intussen duurbetaalde mannen van middelbare leeftijd die op hun zolderkamer druk zijn met het optimaliseren van de ondersteuning.

Terzijde wordt nog wel eens aangestipt wat het effect op hun autogebruik is en in zijn algemeenheid lijkt een meer actief leven te leiden tot meer autogebruik en niet minder. Ik ben dan ook sceptisch waar het tegendeel beweerd wordt.
Grandonneur schreef:
ma 17 okt, 2022 09:44
Onder de tevreden gebruikers volkomen overeenstemming dat het weinig met fietsen te maken heeft. Pleidooi dat jij het wel zou ervaren als 'echte' inspanning gelijk aan een 'fiets' houdt blijkbaar onder gelijkgestemden geen stand. Het zijn leuke gesprekken, want veel zelfspot en kwajongensverhalen over intussen duurbetaalde mannen van middelbare leeftijd die op hun zolderkamer druk zijn met het optimaliseren van de ondersteuning.
Het is maar welke cliché-mannetjes je als vrienden uitkiest.
Ik weet ook van heel andere gesprekken.

Maar met mensen zoals jij, blijkbaar zonder veel ervaring met dit spul (als vakantiefietser, want dat is waar deze club over gaat), en wel een sterke mening, heeft het weinig zin met een genuanceerde reactie te komen.

Overigens, hier op dit forum, heb je ook 'gelijkgestemden', maar die zien het toch wel als fietsen. Zitten ook niet veel op 'zolderkamertjes, maar gewoon op de fiets'. Nodig die eens uit voor jouw verjaardagfeestjes...
Flix schreef:
ma 17 okt, 2022 09:59
Het is maar welke cliché-mannetjes je als vrienden uitkiest.
Ik ken ook hele andere gesprekken.

Maar met mensen zoals jou, blijkbaar zonder veel ervaring met dit spul (als vakantiefietser, want dat is waar deze club over gaat), en wel een sterke mening, heeft het weinig zin met een genuanceerde reactie te komen.

Overigens, hier op dit forum, heb je ook 'gelijkgestemden', maar die zien het toch wel als fietsen. Zitten ook niet veel op 'zolderkamertjes'. Nodig die eens uit voor jouw verjaardagfeestjes...
En bedankt hè :lol:
@Flix: Ik ben het vaak met je eens. In dit topic (zie OP: viewtopic.php?f=59&t=35217&start=660#p374457) gaat het echter niet alleen om vakantiefietsers. TS heeft een van een fietserbond afkomstig berichtje de ether in geslingerd dat een bredere scope heeft. Als Grandonneur vermoedt dat het hebben van een ebike niet of weinig substitutie-effect heeft, past dat denk ik binnen die scope.
Daar heb je gelijk in.
Echter, dan zou formeel gezien dit topic in Kletspraat moeten, want ik lees hierboven toch echt 'forumoverzicht / reizen / reizen per elektrische fiets'.😉

Evengoed zijn het nogal dwingende uitspraken, als in "volkomen overeenstemming dat het weinig met fietsen te maken heeft".
Hangt helemaal af van met welke instelling men standaard fiets (of als het een Doppio of dergelijk apparaat is); als dat de turbo stand is, ja dan ben je aan het 'brommeren'. Maar ik ken ook mensen die meestal het laagste standje gebruiken, en dus zelf de nodig inspanning leveren. Ergo: fietsen.
Grandonneur schreef:
ma 17 okt, 2022 09:44

Onder de tevreden gebruikers volkomen overeenstemming dat het weinig met fietsen te maken heeft.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit vaststelt. Ik heb intussen de leeftijd dat steeds meer vrienden, kennissen en familieleden een e-fiets hebben. Ook bij de collega's worden e-fietsen steeds populairder.

Deze mensen vinden e-fietsen iets anders dan fietsen. Bij de meningen onder meer "ik fietste vroeger nooit", "ik kon het niet meer met de fiets", "ik zou met de fiets nooit naar het werk gereden zijn" etc.
Ik zou die mensen niet willen beschrijven als cliché-mannetjes. Het zijn eerder mensen die een nieuw vervoermiddel ontdekt hebben, iets anders dan de fiets.

Ik krijg eigenlijk alleen hier heftige reacties als ik stel dat e-fietsen iets anders is dan fietsen. De e-fietsers die ik persoonlijk ken, delen die mening. Daarbij moet ik natuurlijk vermelden dat ik nooit surf naar forums van e-fietsers.

Overigens: voor wie is een e-fiets wél handig? Zoals ik al eerder schreef: dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

En wat die substitutie betreft: bij de collega's zie ik die wel degelijk. Bij de mensen die op rijpe leeftijd gaan e-fietsen is het veel minder.
Haha, Grandonneur en Flix waren het op pagina 1 van dit draadje al niet eens en nu nog niet. Ik heb niet alle 32 tussenliggende pagina's gelezen maar: op naar de volgende 34 pagina's proberen-elkaar-te-overtuigen-zonder-dat-dat-gaat-lukken! :D
martin schreef:
ma 17 okt, 2022 21:07
Haha, Grandonneur en Flix waren het op pagina 1 van dit draadje al niet eens en nu nog niet. Ik heb niet alle 32 tussenliggende pagina's gelezen maar: op naar de volgende 34 pagina's proberen-elkaar-te-overtuigen-zonder-dat-dat-gaat-lukken! :D
Dat komt natuurlijk door de aard van de vraagstelling van de TS.

"Voor wie is een espressomachine wél handig?" (pakweg een Bezzera BZ10 of zo).

Ja, dan krijg je dit soort discussies maar dan over de aard van koffie, espresso, de ecologische schade die koffieplantages aanrichten, de juiste brandingsgraad van de bonen (Italiaanse stijl of Noord-Europese stijl?), en ga zo maar verder.

Terwijl het enige juiste antwoord is: voor mensen die graag thuis espresso maken.
Inderdaad, best wel koddig. We hebben vast tijd over; lekker toch?! En gelukkig gaat het maar over (e)bikes, en niet of je het recht hebt een land te vernietigen, iets waar 'mensen' ook van mening over verschillen. :?

Pagina 1 teruglezend zie ik trouwens dat ik enkel wat meningen samenvat, zonder me zelf uit te laten.

Maar ik heb sinds pagina 1 wel weer 13.000km toegevoegd aan de ervaring met reizen per ebike, dus meen er wel wat over te kunnen vertellen, en niet enkel af te gaan op de immer serieuze en genuanceerde gesprekken op een verjaardagsborrel. :wink:
derdekeer schreef:
ma 17 okt, 2022 21:28
...Dat komt natuurlijk door de aard van de vraagstelling van de TS. ...
Voor TS was een ebike zo te zien handig op de Badischer Weinradweg.

Afbeelding
https://www.ronreizen.nl/reisverhaal/ba ... fietsroute
Leuke site dat RonReizen
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 20:38
Ik kan je verklappen dat je met een ebike niet 21-22 gaat rijden en dat je richting 24-26 zal gaan. Iedereen die op de fiets stapt zal toegeven dat dit klopt, je ziet zelden een ebiker die met 20kmpu rijdt.



En dan hebben we het niet eens over de kanttekening dat zelfs de gezonde Hollandsche jongere op de gewone fiets niet altijd op volle snelheid rondcrosst, maar vaak stapvoets drie dik over het fietspad toert. Gezien de hierboven geplaatste getallen zit je dan al snel op waardes waar je ook heel hard de alarmtoeter voor kan indrukken... of gewoon realiseren dat het allemaal wel mee valt met die "veel grotere gevolgen".

Ik wedet het, e-bikes zijn voor sommigen blijvend eeen in-en-in slechte ontwikkeling maar het is opvallend dat hier dingen worden aangedragen die aan de hand van de praktijk direct in duigen vallen.
[/quote]

Dat is nogal tegenstrijdig niet?

Ik kan me voorstellen dat die tergend traag rijdende e-bike jongeren mee fietsen met iemand die geen e-bike heeft. Dat is dan eerder compassie tonen aan de niet e-bikevriend.


Ik ben zeker niet in-en-in tegen de e-bike hoor. Maar hij wordt in mijn ogen veelal voor de verkeerde doeleinden gebruikt. Maar die mening kennen we al van mij.
Shorttrack schreef:
di 18 okt, 2022 19:44
Ik kan me voorstellen dat die tergend traag rijdende e-bike jongeren mee fietsen met iemand die geen e-bike heeft. Dat is dan eerder compassie tonen aan de niet e-bikevriend.

Ik ben zeker niet in-en-in tegen de e-bike hoor. Maar hij wordt in mijn ogen veelal voor de verkeerde doeleinden gebruikt.
Zelden een item gelezen hier waarin zoveel persoonlijke veronderstellingen in de discussie gegooid worden.
Ook zelden gezien dat er zoveel be/ge/veroordeeld wordt.
Flix schreef:
ma 17 aug, 2020 12:40
Pas maar op willem.m., het is vast wel een van 'die tere millennials' die jou te zijner tijd dagelijks je steunkousen komt aantrekken/afdoen, en even later jouw luier verschoont.
Als ervaringsdeskundige in de ouderenzorg weet ik als geen ander dat er veel aan wordt gedaan om ons werk zo licht mogelijk te maken. Dat wil zeggen begin preventief die toekomstige generatie ouderen alvast te attenderen om aan bewegen te doen. Liefst zonder ondersteuning.
Mij werd op de lagere school toen ik 7 jaar oud was door de hoofdonderwijzer al vroeg het belang van gymnastiek onderwezen. En vooral plezier eraan te hebben. Het is geen moeten.

Wie straks nog de luier verschoont krijgt zal een select groepje zijn. Steunkousen aantrekken heb je een hulpmiddel voor. De techniek schrijdt voort, het inzicht ook, ook in de ouderenzorg.
De ouderenzorg is in rap tempo afgebroken onder opeenvolgende Kabinetten. Toen ik in 1991 in de zorg kwam werken was bezuinigen al aan de orde. Tegenwoordig is het mantelzorg die het betaalde werk heeft overgenomen (gechargeerd). Mantelzorgers zijn veelal 'ouderen'.
De jeugd is druk met studie, baan, gezin onderhouden. En bezig zijn schulden 'af te betalen'.

Wij ouderen kunnen prima elkaar ondersteunen. Daar hebben we alle tijd voor.

Naschrift;
Hulpmiddelen voor het aantrekken van steunkousen:

Een puntzak van glad materiaal, in verschillende maten.
Een zachte cilindervormige rol met zuignap.
Een elektrische aantrekhulp, die de opening van de kous elektrisch vergroot.
Een frame dat de kous open houdt.
Een panty-aantrekker.
Dit zijn prima hulpmiddelen die de oudere de nodige beweging oplevert :D

* Er bestaan incontinentie matjes en luiers waardoor je nog maar 1 x per dag verschoond wordt.
Of het vaker mag hangt mogelijk ook af of dit in je zorgpakket zit. Die zorg "moet wel betaalbaar blijven"
Poppink schreef:
di 18 okt, 2022 20:19
Zelden een item gelezen hier waarin zoveel persoonlijke veronderstellingen in de discussie gegooid worden.
Ook zelden gezien dat er zoveel be/ge/veroordeeld wordt.
100% mee eens Ik lees dit item ook met grote be/verwondering. (Slotje erop?, verplaatsen naar Kletspraat ? .8) ).

Toch nog even 1 reactie:
willem.m schreef:
ma 17 okt, 2022 21:45
Voor TS was een ebike zo te zien handig op de Badischer Weinradweg.
Zo te zien heeft TS (Bert) zijn bestaande vakantiefiets voorzien van een Pendix systeem, zoals ik 3 jaar geleden ook - om mijn moverende redenen - met mijn 10 jaar oude Avaghon vakantiefiets heb gedaan. Pendix geeft ondersteuning en ik kan gewoon op mijn eigen tempo (max/rond de 20 km/h) gemakkelijker blijven fietsen. Ook vaak met de hondenkar er achter.
Ik wil daarom een ondersteuningssysteem ook niet vergelijken met een e-bike, waarop inderdaad veel fietsers in 1 keer zonder al te veel inspanning 25 km/h gaan rijden. Zie ook bijvoorbeeld hier: Uitleg Pendixsysteem door Bikefeeling
joukon schreef:
wo 19 okt, 2022 12:41

Naschrift;
Hulpmiddelen voor het aantrekken van steunkousen:

Een puntzak van glad materiaal, in verschillende maten.
Een zachte cilindervormige rol met zuignap.
Een elektrische aantrekhulp, die de opening van de kous elektrisch vergroot.
Een frame dat de kous open houdt.
Een panty-aantrekker.
Huh!
Steek je hand in het beengedeelte en trek de hak naar buiten.
Het beengedeelte is dan binnenstebuiten over het voetgedeelte gestroopt.
Ga op een been staan en til je voet omhoog en steek deze in de voet van de steunkous.
Trek de hak wat aan.
Trek vervolgens het beengedeelte naar boven.
Zet je voet weer op de grond.
Klaar.

Tandenpoetsen kan je het best op een been doen zodat je je evenwicht beter leert bewaren.

Het leven is balanceren.