Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Toch kan ik je vertellen dat ik heel vaak 21 à 24 km/u fiets maar bijna nooit wordt ingehaald door e-bikers. Ze fietsen hier kennelijk nogal gezapig, ook op de vele vlakke trajecten.
Edwin* schreef:
do 06 okt, 2022 21:19
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 20:38
Edwin* schreef:
vr 09 sep, 2022 12:53

Voor deze test fietste verslaggever Joost Dijkgraaf per onderdeel op gelijke snelheid (21-22 km p/u) in een gecontroleerde omgeving, de sintelbaan van de Universiteit Twente, met een e-bike in turbo-stand, in de tour-stand en met een stadsfiets. De e-bike was een Batavus Tria E-Go, de gewone fiets een Sparta Sense.
Ik kan je verklappen dat je met een ebike niet 21-22 gaat rijden en dat je richting 24-26 zal gaan. Iedereen die op de fiets stapt zal toegeven dat dit klopt, je ziet zelden een ebiker die met 20kmpu rijdt.
Dat is echt complete onzin.
Ik zei niet voor niets zelden. Het gros rijdt met turbo het verstand op nul richting de max. Ik neem aan dat je ook hebt gezien dat ze hebben getest op Turbo? Met Turbo is bij veel middenmotoren (Bafang, Bosch, Yamaha) het onrustig fietsen met 20kmpu (tenzij het waait/stijgt), dan gaat hij jengelen.
Overigens mag jij best wetenschappers in twijfel trekken en de test als onzin beschouwen.
Ik hoop dat het een opluchting is als je ziet dat ik de wetenschapper niet in twijfel trek, maar dat de relevantie (en eigenlijk de schreeuwerige tendentieuze kop) sterk in twijfel trek.

En ja, het irriteert me dat je een sneer probeert uit te delen dat ik een wappie ben, ik snap niet waarom de omgangsnormen op dit forum zo extreem hard zijn.
Leon schreef:
do 06 okt, 2022 21:23
Toch kan ik je vertellen dat ik heel vaak 21 à 24 km/u fiets maar bijna nooit wordt ingehaald door e-bikers. Ze fietsen hier kennelijk nogal gezapig, ook op de vele vlakke trajecten.
Los dat dit totaal niet overeen komt met mijn ervaring, als iemand op turbo die snelheid probeert aan te houden zoals in de test zal dat zeker met een Bosch Active Line of Yamaha (Giant) tot heel onrustig rijgedrag leiden. En dat is nou net wel wat ze in de test hebben nagebootst.

Een gewone fiets is in potentie een veel beter middel om je conditie op peil te houden, maar dat betekent niet dat een gewone fiets per definitie altijd veel beter is. Alles hangt af van hoeveel watts de gebruiker er zelf in propt. Sterker nog, als het alternatief de scooter is dan is het hele verhaal radicaal anders.
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 21:30
.. En ja, het irriteert me dat je een sneer probeert uit te delen dat ik een wappie ben, ik snap niet waarom de omgangsnormen op dit forum zo extreem hard zijn.
Niemand beweert dat je een wappie bent, dat zijn je eigen woorden. En wat betreft de omgangsvormen, c'est le ton qui fait la musique:
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 20:38
Ik kan je verklappen dat ...

... Deze constatering maakt het ook meteen een tendentieuxe test met een uitkomst die in de praktijk niet toepasbaar is. ...

... Hmmmm gek is dat, ligt het toch aanzienlijk genuanceerder dan zoals jij het voorstelt.

... het is opvallend dat hier dingen worden aangedragen die aan de hand van de praktijk direct in duigen vallen.
willem.m schreef:
do 06 okt, 2022 21:37
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 21:30
.. En ja, het irriteert me dat je een sneer probeert uit te delen dat ik een wappie ben, ik snap niet waarom de omgangsnormen op dit forum zo extreem hard zijn.
Niemand beweert dat je een wappie bent, dat zijn je eigen woorden.
Okay, het is toeval dat ik in deze tijden wetenschap ontkenner een vervelende typering vindt :roll:
En wat betreft de omgangsvormen, c'est le ton qui fait la musique:
loknor schreef:
do 06 okt, 2022 20:38
Ik kan je verklappen dat ...

... Deze constatering maakt het ook meteen een tendentieuxe test met een uitkomst die in de praktijk niet toepasbaar is. ...

... Hmmmm gek is dat, ligt het toch aanzienlijk genuanceerder dan zoals jij het voorstelt.

... het is opvallend dat hier dingen worden aangedragen die aan de hand van de praktijk direct in duigen vallen.
Dat is behoorlijk scherp, maar het zal je wellicht opvallen dat ik de poster zelf niet aanval maar dat ik de ongenuanceerde reactie in twijfel trek.

En dat is ook mijn reactie naar Edwin, prima dat je ervaring anders is, de sneer (bedoeld of onbedoeld)is niet prima. En dat dit elkaar sneren geven een vervelende gewoonte is op dit forum is? Ja dat is helaas zo. Edwin heeft hier helaas vaak genoeg zelf ook last van gehad.
Okay, fair en goed dat je het toelicht. 👍

Nu weer een discussie over de inhoud 👉
willem.m schreef:
do 06 okt, 2022 21:50
Okay, fair en goed dat je het toelicht. 👍

Nu weer een discussie over de inhoud 👉
Jep, en ik kan aanzienlijk minder scherp (ik luister en je hebt gewoon een sterk punt, ik liet/laat mijn irritatie teveel de loop).

En voor wie is de ebike handig? Voor veel mensen wel, voor veel mensen niet :lol:
De laatste tijd begin ik me met mijn niet-elektrische fiets (een pleonasme overigens, maar dat terzijde) steeds meer een soort temporal anomaly te voelen.

In juni kregen mevrouw non-fixie en ik al spontaan applaus van verbaasde voorbijgangers in Frankrijk, de afgelopen twee weken in Italië werden we meermalen aangesproken op het feit dat we geen elektrische voortstuwing hadden. Waren we wel echt Nederlanders?

Links onze fietsen, rechts die van twee normale Nederlandse toeristen:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 06 okt, 2022 22:05
In juni kregen mevrouw non-fixie en ik al spontaan applaus van verbaasde voorbijgangers in Frankrijk
Had iemand jullie er al op gewezen dat jullie bijzonder fraaie retro modelletjes berijden?

Zou het mogelijk zijn dat in de eerste plaats de aandacht getrokken werd door de ranke fietsen en dat er vervolgens iets werd gezegd over het zelf trappen?
@Loknor, mijn post was niet bedoeld als sneer en ik vind het jammer als dat zo op je overkomt.
Ik heb wel, middels míj́n ervaringen (perceptie) e.e.a. van jouw beweringen willen weerleggen. Daarbij ben ik misschien wat direct in mijn bewoordingen, maar nogmaals, niet bedoeld om iemand daarmee een sneer te geven.

Aan de andere kant, je kwalificeert de test als tendentieus. Ofwel, volgens vandale.nl
“(negatief) met een bepaalde bedoeling de waarheid verdraaiend: een tendentieuze berichtgeving”

Vandaar mijn opmerking over het in twijfel trekken van wetenschappers.

Tijdens de tocht naar Bad Bentheim met onze vrienden heb ik, eerlijk gezegd, wel wat meer begrip gekregen voor het gebruiken van een e-bike. Hierdoor hebben onze oudere vrienden met evenveel plezier de fietstocht kunnen maken en hebben we met ons vieren een mooi uitje gehad.

Neemt niet weg dat ik er voorstander van ben om het gebruik van een e-bike zo lang mogelijk uit te stellen en als het dan echt niet anders kan de ondersteuning van de e-bike niet te gebruiken/misbruiken om met hogere snelheden te kunnen gaan fietsen. Helaas zie ik dat bij sommige (oudere) fietsers wel voorkomen en dat irriteert mij, met name omdat dit soort e-bikers denken dat de wereld/het fietspad van hun is.

Voorbeeld: een ouder echtpaar op hun e-bike naast elkaar fietsend op het tweerichtingen fietspad, de volle breedte in beslag nemend met hun e-bike, bepakt met fietstassen en brede achteruitkijkspiegels, en dan niet aan de kant gaan voor tegenliggers, stoïcijns voor zich uit blijven kijken met een norse blik een kort ogenblik de tegemoetkomende fietser aankijkend zich afvragen waarom die niet aan de kant is gegaan…
Ik steek dagelijks als voetganger een zebrapad over op een rotonde met een fietspad en rijbaan. Het valt mij dat de automobilisten netjes stoppen voor het zebrapad en e-bikers komen aanstormen op hún fietspad, voetgangers niet netjes de ruimte geven om over te steken en doen alsof dit allemaal maar normaal is. Om een 2e voorbeeld te noemen.

Het ís dat er er ook andere gebruikers zijn van e-bikes…

Er zijn overigens wat mij betreft wel meer situaties te bedenken dat je met een fiets beter af bent dan met een e-bike.
Poppink schreef:
do 06 okt, 2022 23:03
non-fixie schreef:
do 06 okt, 2022 22:05
In juni kregen mevrouw non-fixie en ik al spontaan applaus van verbaasde voorbijgangers in Frankrijk
Had iemand jullie er al op gewezen dat jullie bijzonder fraaie retro modelletjes berijden?
Dank je. Dat en het feit dat ze niet veel meer dan 10 kg wegen zijn de voornaamste redenen dat we het nog steeds leuk vinden om hiermee de heuvels in te trekken.
Zou het mogelijk zijn dat in de eerste plaats de aandacht getrokken werd door de ranke fietsen en dat er vervolgens iets werd gezegd over het zelf trappen?
Het zal vast een rol gespeeld hebben, maar ik versta genoeg Frans om te herkennen waar de uitroepen, waar een sympathieke mengeling van bewondering en medelijden in doorklonk, betrekking op hadden. :wink:
Edwin* schreef:
do 06 okt, 2022 23:51
... Helaas zie ik dat bij sommige (oudere) fietsers wel voorkomen en dat irriteert mij, met name omdat dit soort e-bikers denken dat de wereld/het fietspad van hun is.

Voorbeeld: een ouder echtpaar op hun e-bike naast elkaar fietsend op het tweerichtingen fietspad, de volle breedte in beslag nemend met hun e-bike, bepakt met fietstassen en brede achteruitkijkspiegels, en dan niet aan de kant gaan voor tegenliggers, stoïcijns voor zich uit blijven kijken met een norse blik een kort ogenblik de tegemoetkomende fietser aankijkend zich afvragen waarom die niet aan de kant is gegaan…
Ik ben het met je eens dat dit rijgedrag irritant is. Maar dat komt in dit voorbeeld toch niet doordat deze mensen met trapondersteuning rijden? (Een ebike maakt je niet automatisch een verkeershufter - mijn woorden 😉.) Wél is het zo dat dankzij trapondersteuning veel meer oudere mensen blijven fietsen, versterkt door de vergrijzing hun 'volume' navenant groter wordt, en daarmee de kans op het vertonen van irritant rijgedrag stijgt.
@willem.m: Jouw analyse, daar is geen speld tussen te krijgen, je hebt helemaal gelijk. Maar het gedrag van die doelgroep wordt er helaas niet anders van :wink:
Ter info: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221006_92538540 (zat voor mij niet achter een paywall, hoop voor jullie hetzelfde).

Net zoals Leon zag ik tot niet zo lang geleden weinig e-fietsers die snel reden. Maar nu steeds meer jongeren - nou, min-vijftigers, zeg maar - een e-fiets hebben, zie ik veel e-fietsers die flink van jetje geven (mannen én vrouwen). Gooi nog wat speed pedelecs in de mix, en ik vrees dat gevaarlijke toestanden frequenter zullen worden.

Dat aspect snelheid, en het bijhorende gevoel dat minder snelle fietsers maar even uit de weg moeten, en de bijhorende overschatting van de eigen stuurvaardigheid, mag m.i. niet onderschat worden.

Zie voor de volledigheid ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/10 ... tsongeval/. Ik geef dat voorbeeld omdat ik niet denk dat het intrinsiek iets met de e-fiets te maken heeft - je kunt ook met een hulpmotor heel netjes rijden. Maar met de e-fiets kan iedereen moeiteloos snel rijden. Ik heb het even gecheckt: dankzij de motor krijg je de conditie van een goeie profwielrenner cadeau. Dat heeft gevolgen.

Ik had overigens enige moeite met de analyse van de verkeersdeskundigen in dat stuk van de VRT. Als er weer een vrachtwagen een fietser doodrijdt, dan krijg je tegenwoordig - en gelukkig! - nooit meer de reactie dat Vlaanderen klein en dichtbevolkt is, en dat je dus altijd conflicten hebt etc. etc. Als het om fietsers gaat, dan mag je dat blijkbaar wel nog zeggen, een beetje handenwringend, weliswaar.

Voor wie een e-fiets handig is, dat weet ik niet. Dat moeten mensen zelf maar beslissen.
non-fixie schreef:
do 06 okt, 2022 22:05
De laatste tijd begin ik me met mijn niet-elektrische fiets (een pleonasme overigens, maar dat terzijde) steeds meer een soort temporal anomaly te voelen.

In juni kregen mevrouw non-fixie en ik al spontaan applaus van verbaasde voorbijgangers in Frankrijk, de afgelopen twee weken in Italië werden we meermalen aangesproken op het feit dat we geen elektrische voortstuwing hadden. Waren we wel echt Nederlanders?

Links onze fietsen, rechts die van twee normale Nederlandse toeristen:

Afbeelding
Hadden ze die elektrische fietsen niet gehad, dan hadden ze hun auto daar geparkeerd. Want die ene steile heuvel onderweg naar die muur was zonder trapondersteuning vast en zeker een no go geweest. Toch winst dus.
Ik wil maar zeggen: het is niet zozeer het geval dat de niet-elektrische fietser in het (vaak heuvelachtige) buitenland uitsterft, maar eerder dat de auto voor dagtochtjes steeds vaker verruild wordt voor een nieuw type voertuig: de elektrische fiets.
Leon schreef:
do 06 okt, 2022 21:23
Toch kan ik je vertellen dat ik heel vaak 21 à 24 km/u fiets maar bijna nooit wordt ingehaald door e-bikers. Ze fietsen hier kennelijk nogal gezapig, ook op de vele vlakke trajecten.
Behalve bergop want dan gaat de turbo er echt op (en rijd ik een stuk langzamer).
derdekeer schreef:
vr 07 okt, 2022 11:09
Gooi nog wat speed pedelecs in de mix, en ik vrees dat gevaarlijke toestanden frequenter zullen worden.
En 46-jarige man had afgelopen week de twijfelachtige eer (naar verluid) de eerste Vlaamse dode te zijn bij een ongeval tussen twee speedpedelecs.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221006_92538540
Ik lees ook in Belgische media dat statistisch gezien, dus gerelateerd aan het aantal speedpedelecs, het aantal ongevallen met speedpedelecs nog meevalt. Ik lees dat ook wel af aan de uitmonstering waarmee speedpedelerijders vaak fietsen. Dat heeft soms wel wat weg van een motoruitrusting.
Zelf heb ik als fietser veel ervaring met snelheden van 35 km/u, namelijk bergaf. Ik weet dat je dan continu heel goed moet opletten, veel sterker dan wanneer je 25 km/u fietst. Dat is echt een groot verschil. Het vergt dus flink extra concentratie om ook op andere delen van een traject harder te fietsen. Op een rechte weg zonder obstakels valt dat nog wel mee, maar rechte wegen zonder obstakels, overal verborgen zijpaden en slecht wegdek heb je nu eenmaal bijna nergens hier in de buurt.
non-fixie schreef:
do 06 okt, 2022 22:05
In juni kregen mevrouw non-fixie en ik al spontaan applaus van verbaasde voorbijgangers in Frankrijk, de afgelopen twee weken in Italië werden we meermalen aangesproken op het feit dat we geen elektrische voortstuwing hadden.
Andersom kan ook. Al veel gehoord van Pinion-rijders dat iedereen vraagt waar de accu zit, vooral op klimmen e.d..

Ik weet van lui die daarom - ondanks dat ze de techniek wel zien zitten - besluiten om niet met Pinion te rijden.
Leon schreef:
vr 07 okt, 2022 11:48
Zelf heb ik als fietser veel ervaring met snelheden van 35 km/u, namelijk bergaf. Ik weet dat je dan continu heel goed moet opletten, veel sterker dan wanneer je 25 km/u fietst. Dat is echt een groot verschil. Het vergt dus flink extra concentratie om ook op andere delen van een traject harder te fietsen.
Ik zit bij afdalingen soms tegen de 60 aan maar idd boven de 40km is het goed geconcentreerd fietsen op bochtige wegen. In een afdaling kan dat omdat die niet zo lang duren, maar met een speedpedelec op een bochtige weg die concentratie lang vast kunnen houden lijkt me behoorlijk vermoeiend.
Fedor schreef:
vr 07 okt, 2022 11:56
In een afdaling kan dat omdat die niet zo lang duren, maar met een speedpedelec op een bochtige weg die concentratie lang vast kunnen houden lijkt me behoorlijk vermoeiend.
Precies dat inderdaad.

Ik herinner me een voorval in Toscane. We hadden een klim gedaan en op de top wat gegeten. Toen kregen we de afdaling. Die duurde ruim 20 minuten, wat een lange afdaling is. Het was goed oppassen.
Toen we beneden aankwamen dacht ik in één beweging door te fietsen. Niet dus. Na de overmaat snelheid gebruikt te hebben voor het eerste stukje en terug te hebben geschakeld van heel zwaar naar heel licht viel ik na 100 meter klimmen bijna van mijn fiets! Er moest ter plekke alsnog uitgerust worden van de afdaling.
Leon schreef:
vr 07 okt, 2022 11:48

Ik lees ook in Belgische media dat statistisch gezien, dus gerelateerd aan het aantal speedpedelecs, het aantal ongevallen met speedpedelecs nog meevalt.
In absolute getallen misschien wel. Maar je kunt het ook anders bekijken.
Tussen 2017 en 2021 ging het aantal speed pedelecs maal tien in Vlaanderen.
Maar er waren in 2021 ongeveer 25 keer meer ongevallen waarbij een speed pedelec betrokken was.
En het aantal zwaargewonden bij deze ongevallen ging van 2 naar 44 in dezelfde periode, ongeveer maal 20.