Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 29 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Men moet mischien stoppen met te zeggen dat de e-bike de auto vervangt. De e-bike vervangt voor het overgrote deel van de gebruikers de gewone fiets. Op de tot nu toe eerder nog uitzonderingen na.

Men kiest er inderdaad sneller voor om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto wanneer men een e-bike heeft. Ondanks dat die persoon hoogstwaarschijnlijk een fiets heeft staan die goed genoeg is voor diezelfde tocht af te leggen. Men consumeert dus opnieuw voor een probleem dat er niet is.

Toen de e-bike uit kwam werd hij gezien als een oplossing voor mensen die niet zonder deze ondersteuning konden fietsen. En dat was beter zo gebleven. Tegenwoordig is het de standaard om een e-bike aan te schaffen.

Men reageert hier met goede redenen voor een e-bike te rechtvaardigen. Het zijn dan ook die redenen waar ik (en anderen) juist niet over spreek.


De e-bike is een prachtige en goede tool voor mensen die het nodig hebben. Maar ook ik vindt dat het voor (ongeveer) 80% van de e-bikers volstrekt onnodig is.
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
Men moet mischien stoppen met te zeggen dat de e-bike de auto vervangt.
'Men' moet niks. 'Men' mag doen wat men wilt, als het legale zaken zijn.
De ene 'men' zou zich wel eens minder druk kunnen maken wat de andere 'men' aan het doen is.
Flix schreef:
do 08 sep, 2022 00:39
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
Men moet mischien stoppen met te zeggen dat de e-bike de auto vervangt.
'Men' moet niks. 'Men' mag doen wat men wilt, als het legale zaken zijn.
De ene 'men' zou zich wel eens minder druk kunnen maken wat de andere 'men' aan het doen is.
Prettig om te zien dat je enkel het woord "moet" hebt opgemerkt in mijn bericht.
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
De e-bike is een prachtige en goede tool voor mensen die het nodig hebben. Maar ook ik vindt dat het voor (ongeveer) 80% van de e-bikers volstrekt onnodig is.
Tja, dat vind jij… maar zolang de gebruikers zelf dat niet vinden en het de praktijk is dat zij met een ebike rijden ipv met de auto, die ze anders zouden pakken, is het toch winst.
Jij kan vinden dat ze het ook op een gewone fiets zouden kunnen / moeten, maar dat is niet de praktijk, dus die winst is theorie.
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
Men moet mischien stoppen met te zeggen dat de e-bike de auto vervangt. De e-bike vervangt voor het overgrote deel van de gebruikers de gewone fiets. Op de tot nu toe eerder nog uitzonderingen na.

Men kiest er inderdaad sneller voor om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto wanneer men een e-bike heeft. Ondanks dat die persoon hoogstwaarschijnlijk een fiets heeft staan die goed genoeg is voor diezelfde tocht af te leggen. Men consumeert dus opnieuw voor een probleem dat er niet is.
Du moment iemand een extra keer de e-bike pakt in plaats van de auto vervangt het ding volgens mij de auto.
Flix schreef:
do 08 sep, 2022 00:39
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
Men moet mischien stoppen met te zeggen dat de e-bike de auto vervangt.
'Men' moet niks. 'Men' mag doen wat men wilt, als het legale zaken zijn.
De ene 'men' zou zich wel eens minder druk kunnen maken wat de andere 'men' aan het doen is.
Waar je jezelf al niet druk om kan maken wat de ander schrijft.

Niet iedereen heeft een auto. Niet iedereen heeft een e-fiets.
Het is voor velen prettig om beiden te hebben. Omdat het kan.
Shorttrack, mijn waardering omdat je je druk maakt om de mensen en de wereld om je heen.


Tegelijk met de toename van ebike's neemt ook autobezit toe.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sonenautos

De toename komt vooral op het conto van 50+ en helemaal vooral op het conto van 65+. Groepen waar ook veel mensen een elektrische fiets gebruiken.

Ouderen gaan dus méér consumeren wat dit betreft, en consumptie is per definitie nergens een oplossing voor (consumptie is de grote blinde vlek van energietransitievolgelingen).
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
De e-bike is een prachtige en goede tool voor mensen die het nodig hebben. Maar ook ik vindt dat het voor (ongeveer) 80% van de e-bikers volstrekt onnodig is.
De kopers vinden dat zij het nodig hebben. Waarom zou iemand anders dan voor hun mogen bepalen of dat terecht is?
Toen ik ruim twee geleden bij een fietswinkel ( Eurobike in Aken) informeerde naar onderdelen voor mijn Koga TerraLiner uit 1995 werd mijn fiets gelijk door de verkoper afgeschreven en kreeg ik het advies een E-bike te kopen. Niet een "gewone" nieuwe fiets maar een E-bike.
Volgens mij worden oudere mensen, ik ben 64, gelijk gezien als mogelijke kopers van een E-bike. Een gewone fiets lijkt niet meer interessant voor veel verkopers.
De E-bike wordt vaak gezien als een must voor veel mensen, denk ik.
Daar worden er zoveel van verkocht, volgens mij.
Ander voorbeeld: kinderen van kennissen van mij gaan nu naar de middelbare school, 12 km. fietsen enkele reis. Volgens hen is een gewone degelijke fiets met voldoende versnellingen oké, maar dan blijkt dat zo’n kind bijna de enige is in het groepje met een gewone fiets. Gevolg is dat je de rest van de groep regelmatig moet vragen om het tempo niet te hoog op te laten lopen, en in de praktijk komt zo’n kind elke dag met de tong op de schoenen thuis omdat het toch vrij snel gaat voor een fiets zonder elektrische ondersteuning. Hoe stevig je als ouder dan ook in de schoenen staat m.b.t. je visie, ik kan me het dilemma wel voorstellen.
Grandonneur schreef:
do 08 sep, 2022 10:24
Tegelijk met de toename van ebike's neemt ook autobezit toe.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sonenautos
De toename komt vooral op het conto van 50+ en helemaal vooral op het conto van 65+. Groepen waar ook veel mensen een elektrische fiets gebruiken.
Ouderen gaan dus méér consumeren wat dit betreft,
Als groep klopt dit maar per persoon misschien niet want de cijfers waar je naar wijst zijn niet gecorrigeerd voor het aantal ouderen in Nederland, dat ook fors toeneemt.
Speeder300 schreef:
do 08 sep, 2022 12:00
Ander voorbeeld: kinderen van kennissen van mij gaan nu naar de middelbare school, 12 km. fietsen enkele reis. ... in de praktijk komt zo’n kind elke dag met de tong op de schoenen thuis omdat het toch vrij snel gaat voor een fiets zonder elektrische ondersteuning.
{Reclame}Later won Pimmetje vier gouden plakken bij de Olymische Spelen.{Reclame}
Eerste post
Shorttrack schreef:
do 15 apr, 2021 22:07
Zo'n elektrisch fietsje is voor mij heel handig. Ik denk dat boventstaande reden nog niet in het oorsponkelijke lijstje stond.
Laatste post
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
De e-bike is een prachtige en goede tool voor mensen die het nodig hebben. Maar ook ik vindt dat het voor (ongeveer) 80% van de e-bikers volstrekt onnodig is.
Ter lering ende vermaak . . .
J de Groote schreef:
do 08 sep, 2022 13:22
Ter lering ende vermaak . . .
Do as I say... ;)
BertKremer schreef:
do 08 sep, 2022 11:34
De E-bike wordt vaak gezien als een must voor veel mensen, denk ik.
Daar worden er zoveel van verkocht, volgens mij.
En ze maken er waarschijnlijk veel meer winst op.
Fedor schreef:
do 08 sep, 2022 14:09
BertKremer schreef:
do 08 sep, 2022 11:34
De E-bike wordt vaak gezien als een must voor veel mensen, denk ik.
Daar worden er zoveel van verkocht, volgens mij.
En ze maken er waarschijnlijk veel meer winst op.
En ze komen sneller terug. Een tennisbaan-koga is na 15 jaar nauwelijks gebruiken immers nog steeds een prima fiets. Een E-bike heeft na 5 jaar nauwelijks gebruiken een kapotte accu. (Als het niet eerder is)
Leon schreef:
do 08 sep, 2022 15:06
Een E-bike heeft na 5 jaar nauwelijks gebruiken een kapotte accu. (Als het niet eerder is)
Dat ligt er ook een beetje aan of je aan radiografisch bestuurde modelbouw hebt gedaan, en zodoende een beetje verstand hebt van de omgang met lithium accu’s.
Want, mijn moeder heeft een elektrische Koga waarvan de accu bij de aankoop werd opgegeven voor een bereik van 78 kilometer. Vandaag de dag, de fiets is inmiddels 10 jaar oud en heeft 13.000 km afgelegd, doet ie nog steeds 85 kilometer op een acculading.
Fedor schreef:
do 08 sep, 2022 10:42
Shorttrack schreef:
wo 07 sep, 2022 23:18
De e-bike is een prachtige en goede tool voor mensen die het nodig hebben. Maar ook ik vindt dat het voor (ongeveer) 80% van de e-bikers volstrekt onnodig is.
De kopers vinden dat zij het nodig hebben. Waarom zou iemand anders dan voor hun mogen bepalen of dat terecht is?
Iemand anders hoeft dat niet te bepalen. Echter is het wel zo dat door de pushende verkopers, reclames en maatschappij er eigenlijk wel door hen word bepaald dat iemand een e-bike koopt. Zo werkt dat nu eenmaal. Ik probeer niet te zeggen dat de mensen geen keus meer krijgen. Of dat ze met een kip zonder kop gewoon maar doen wat een ander zegt.

Maar het lijkt mij ook goed dat er eens een andere kijk wordt gegeven op de kwestie.

Wat de mensen dan zelf kiezen moeten ze zelf weten. Zoals ik zelf mag weten om een gesprek aan te gaan (of gewoon een opmerking te geven) met deze mensen om mijn visie te geven.


Veel mensen doen tegenwoordig liever wat ze zelf willen dan bezig te zijn met klimaatbewiste keuzes te maken.

En owee als iemand daar iets op durft te zeggen. Hoe vervuilend of aantstend hun keuzes ook zijn.

Iets oprecht goed doen wordt tegenwoordig niet meer gewardeerd. Daar kijken de mensen raar van op. En als ze al respect geven voor wat je doet en het er mee eens zijn, dan komen de vreemde excuses waarom zij het niet doen.


Voorbeeldje:

Ik eet vegetarisch omdat ik tegen dierenleed ben en het slecht is voor het klimaat.

Reactie daarop die ik heel veel te horen krijg:
Nou, dat vind ik een heel nobele keuze van jou. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik zou het overigens zelf niet kunnen. Want ik vind vlees lekker.


Mensen aanspreken en zeggen dat ze beter stoppen met roken is ook steeds normaler aan het worden.
Waarom zou men iemand dan niet mogen aanspreken op ander keuzes?

Er is een verschil op respectvol aanspreken en blijven stalken natuurlijk.
Speeder300 schreef:
do 08 sep, 2022 19:22
Leon schreef:
do 08 sep, 2022 15:06
Een E-bike heeft na 5 jaar nauwelijks gebruiken een kapotte accu. (Als het niet eerder is)
Dat ligt er ook een beetje aan of je aan radiografisch bestuurde modelbouw hebt gedaan, en zodoende een beetje verstand hebt van de omgang met lithium accu’s.
Want, mijn moeder heeft een elektrische Koga waarvan de accu bij de aankoop werd opgegeven voor een bereik van 78 kilometer. Vandaag de dag, de fiets is inmiddels 10 jaar oud en heeft 13.000 km afgelegd, doet ie nog steeds 85 kilometer op een acculading.
Wat een toffe moeder!
Die van mij is toch wat minder technisch.
Speeder300 schreef:
do 08 sep, 2022 12:00
Ander voorbeeld: kinderen van kennissen van mij gaan nu naar de middelbare school, 12 km. fietsen enkele reis. Volgens hen is een gewone degelijke fiets met voldoende versnellingen oké, maar dan blijkt dat zo’n kind bijna de enige is in het groepje met een gewone fiets. Gevolg is dat je de rest van de groep regelmatig moet vragen om het tempo niet te hoog op te laten lopen, en in de praktijk komt zo’n kind elke dag met de tong op de schoenen thuis omdat het toch vrij snel gaat voor een fiets zonder elektrische ondersteuning. Hoe stevig je als ouder dan ook in de schoenen staat m.b.t. je visie, ik kan me het dilemma wel voorstellen.
In de praktijk wordt zo’n kin d geduwd of voortgetrokken door een van de ebikers….
Helmpje op en een peloton vormen achter de derny? ;)