Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

712 berichten
Nou, we zijn er wel uit, na 27 bladzijden: de 'voor wie' uit de titel is niét Shorttrack. :lol:
Flix schreef:
di 30 aug, 2022 10:58
Nou, we zijn er wel uit, na 27 bladzijden: de 'voor wie' uit de titel is niét Shorttrack. :lol:
Dan ben ik toch helemaal verkeerd begrepen. Maar goed. Kan ook aan mijn schrijfkunsten gelegen hebben.
Leon schreef:
ma 29 aug, 2022 14:00
Is die accu ook niet te refurbishen? Pas op dat ze je niet 1000 euro geven voor de fiets en hij over een maand voor een mooi bedrag wordt aangeboden.
Deze Accu is te refurbishen voor pak hem beet 400,-.

Het ding is wel dat als je maar 2k per jaar ermee rijdt dat een ebike financieel altijd wel een duur verhaal wordt. Shorttrack zit nu met 25ct per km (give or take) en gaat met inruil naar een dragelijker 12ct per km.

Zeker als je veel lol hebt met je gewone fiets is de conclusie dat het niet een rendabele/logische toevoeging is aan je arsenaal duidelijk.
Iedereen heeft zo z’n eigen reden doch veelal is het een drogreden.
Ik schat in dat meer dan 80 van de 100 e-bikers helemaal geen e-bike nodig heeft, getuige de arrogantie waarmee velen rijden. Ze zijn prima in staat een echte pedaler te berijden. Luiheid, gemak, snelheid en tijd zijn naar mijn idee voor velen de drijfveren. Wat is er mis met 10 tot 30 versnellingen. Daar kun je al je krachten in de juiste versnelling in kwijt en draagt ook nog eens bij aan een goede gezondheid en conditie.
En vergeet de handel niet, die drammen net zo lang door tot iedereen op de e-bike zit.
Bij ons op het dorp is geen pedaler meer te koop, laat staan dat er kennis is voor reparatie en onderhoud.
Een e-bike heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een veredelde brommer alleen voor een grotere doelgroep bereik- en berijbaar.
Blijven er dus nog 20 van de 100 over die, waarvan ik aanneem, alle reden hebben om een e-bike te rijden.
Ik wens je nog vele jaren fietsplezier zonder trapondersteuning toe!
janenliseth schreef:
do 01 sep, 2022 19:44
Een e-bike heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een veredelde brommer alleen voor een grotere doelgroep bereik- en berijbaar.
Lees het topic nog eens rustig door, zou ik zeggen.
janenliseth schreef:
do 01 sep, 2022 19:44
Iedereen heeft zo z’n eigen reden doch veelal is het een drogreden.
Ik schat in dat meer dan 80 van de 100 e-bikers helemaal geen e-bike nodig heeft, getuige de arrogantie waarmee velen rijden. Ze zijn prima in staat een echte pedaler te berijden. Luiheid, gemak, snelheid en tijd zijn naar mijn idee voor velen de drijfveren. Wat is er mis met 10 tot 30 versnellingen. Daar kun je al je krachten in de juiste versnelling in kwijt en draagt ook nog eens bij aan een goede gezondheid en conditie.
En vergeet de handel niet, die drammen net zo lang door tot iedereen op de e-bike zit.
Bij ons op het dorp is geen pedaler meer te koop, laat staan dat er kennis is voor reparatie en onderhoud.
Een e-bike heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een veredelde brommer alleen voor een grotere doelgroep bereik- en berijbaar.
Blijven er dus nog 20 van de 100 over die, waarvan ik aanneem, alle reden hebben om een e-bike te rijden.
Zo dat is eruit.

De TS begon het draadje met een opzet van de De Fietsersbond.
-knip-
'Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Er is de nodige discussie over het nut van een e-bike. Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn'
Zie verder: https://bit.ly/3B7WFaM
-knip-
J de Groote schreef:
do 01 sep, 2022 20:20

Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
Ik ben een van die mensen die vinden dat fietsen en e-fietsen twee verschillende dingen zijn.

Maar!

1) Precies omdat het twee verschillende dingen zijn, kan een e-fiets handig zijn. Ik heb familieleden die vroeger nooit fietsten en voor 15 kilometer steevast de auto namen. Nu doen ze die afstand frequent met de e-fiets. Dat is toch goed? Een collega van me komt met de e-fiets naar het werk tegenwoordig - 2 x 35 kilometer met drie stevige klimmen. Dat is toch goed?

(Overigens ken ik persoonlijk niemand met een e-fiets die beweert dat e-fietsen hetzelfde is als fietsen. Ze benadrukken allemaal het verschil. Eigenlijk kom ik alleen hier op dit forum mensen tegen die knorrig worden als je dat verschil vermeldt.)

2) Ik ben intussen nogal oud en wordt helaas nog altijd ouder. Ooit zal ik, gedwongen door omstandigheden, een e-fiets aanschaffen. Kom me dan niet vertellen dat die e-fiets voor mij niet handig zou zijn.

3) Nagenoeg elke bakfiets die ik zie, heeft trapondersteuning. Dat lijkt me best wel handig. En beter een bakfiets om de peuters naar de school te brengen, dan een auto.

4) Ik stel me wel vragen bij het toenemende aantal jongeren - vooral jonge meiden - met een e-fiets. Als je jong bent, kun je toch fietsen?
derdekeer schreef:
do 01 sep, 2022 21:00
Als je jong bent, kun je toch fietsen?
Tuurlijk, maar als dat niet hoeft, waarom zou je dan?
derdekeer schreef:
do 01 sep, 2022 21:00
J de Groote schreef:
do 01 sep, 2022 20:20

Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
Ik ben een van die mensen die vinden dat fietsen en e-fietsen twee verschillende dingen zijn.

Maar!

1) Precies omdat het twee verschillende dingen zijn, kan een e-fiets handig zijn. Ik heb familieleden die vroeger nooit fietsten en voor 15 kilometer steevast de auto namen. Nu doen ze die afstand frequent met de e-fiets. Dat is toch goed? Een collega van me komt met de e-fiets naar het werk tegenwoordig - 2 x 35 kilometer met drie stevige klimmen. Dat is toch goed?

(Overigens ken ik persoonlijk niemand met een e-fiets die beweert dat e-fietsen hetzelfde is als fietsen. Ze benadrukken allemaal het verschil. Eigenlijk kom ik alleen hier op dit forum mensen tegen die knorrig worden als je dat verschil vermeldt.)

2) Ik ben intussen nogal oud en wordt helaas nog altijd ouder. Ooit zal ik, gedwongen door omstandigheden, een e-fiets aanschaffen. Kom me dan niet vertellen dat die e-fiets voor mij niet handig zou zijn.

3) Nagenoeg elke bakfiets die ik zie, heeft trapondersteuning. Dat lijkt me best wel handig. En beter een bakfiets om de peuters naar de school te brengen, dan een auto.

4) Ik stel me wel vragen bij het toenemende aantal jongeren - vooral jonge meiden - met een e-fiets. Als je jong bent, kun je toch fietsen?
Ik durf van alles te beweren echter u quote een regel uit het bericht van de TS.
Dat misverstand ontstaat doordat je in je reactie (viewtopic.php?f=59&t=35217&p=427783#p427776)
zelf de quoteknop niet gebruikt. 😉
Waarom is het nou zo moeilijk om je mening te geven zonder een ander de maat te nemen?
Omdat mensen de neiging hebben zich aangesproken te voelen als iemand zijn/haar mening geeft :wink:
Grandonneur schreef:
do 01 sep, 2022 21:21
derdekeer schreef:
do 01 sep, 2022 21:00
Als je jong bent, kun je toch fietsen?
Tuurlijk, maar als dat niet hoeft, waarom zou je dan?
Gemak is de redenering van de jeugd natuurlijk.

De uitleg waarom staat in het stuk van de Fietsersbond dat door topicstarter wordt genoemd:
"Nederland kent een norm gezond bewegen. Volgens die norm moet een jongere per dag een uur lang ongeveer 125 watt op de fiets leveren, een volwassene ... etc.".
Dat gaan de meeste jongeren op een e-bike dus niet gemakkelijk meer halen. Want een uur lang met 125 fietsen is ongeveer 22 km ver fietsen op een normale fiets. Dat deed ik in mijn middelbareschoolleeftijd en ik weet dat ik toen ook al tot de uitzonderingen behoorde in Nederland.
derdekeer schreef:
do 01 sep, 2022 21:00
(Overigens ken ik persoonlijk niemand met een e-fiets die beweert dat e-fietsen hetzelfde is als fietsen. Ze benadrukken allemaal het verschil. Eigenlijk kom ik alleen hier op dit forum mensen tegen die knorrig worden als je dat verschil vermeldt.)
Dit is het forum van De wereldfietser, vereniging voor fietsreizigers. In dat kader is het dus helemaal niet relevant hoe scholieren en forenzen hun fiets inzetten, of het nou een trapfiets of ebike is.
Mee eens.

Maar de scope werd al bepaald door de openingspost van Bert Sitters die een bericht van een fietsersbond dumpte.
Flix schreef:
vr 02 sep, 2022 01:32
derdekeer schreef:
do 01 sep, 2022 21:00
(Overigens ken ik persoonlijk niemand met een e-fiets die beweert dat e-fietsen hetzelfde is als fietsen. Ze benadrukken allemaal het verschil. Eigenlijk kom ik alleen hier op dit forum mensen tegen die knorrig worden als je dat verschil vermeldt.)
Dit is het forum van De wereldfietser, vereniging voor fietsreizigers. In dat kader is het dus helemaal niet relevant hoe scholieren en forenzen hun fiets inzetten, of het nou een trapfiets of ebike is.
Gaan we xo rigide worden? Ik gebruikte mijn forenzenfiets voor ww-verkeer, boodschappen, familiebezoek, stadsbezoek, winkelen, dagtochtjes en ja, ook voor vakanties. Al die gebruikersdoelen zorgen voor eisen waar de fiets aan moet voldoen, omdat ik ervoor koos alles op 1 fiets te doen. Sinds ik een speedpedelec gekocht heb voor het ww-verkeer valt een van die gebruikersdoelen weg, de andere blijven.
Nee hoor, zo rigide hoeven we niet te worden.

Waar het me om ging is dat @derdekeer geen ervaring heeft met vakantiefietsen op een ebike, en alleen in zijn omgeving een aantal mensen ziet die een stukje rijden op een ebike, en zich daarmee een nogal ongenuanceerde mening aanmeet.
Terwijl er toch op dit forum stukken zijn geschreven door o.a. @peter de rijk en mijzelf, die een genuanceerd beeld, gestoeld op eigen ervaringen en fietsreizen, willen geven waarom een ebike voor een vakantiefietsers best een optie zou kunnen zijn.

Op dit moment (het nieuwe schooljaar is begonnen) wordt Amsterdam, waar ik woon, overspoeld door jongeren op elektrische vanMoofs en fatbikes, waar je nauwelijks meer op hoeft mee te trappen. Waarschijnlijk voor vele van die pubers een goed alternatief voor de blauwe-plaatjes scooters, die in A'dam op de weg moeten rijden en daardoor moet je ook een helm op zetten. En ook veel forenzen ontdekken de voordelen, blijkbaar.
Je kunt alles van die ontwikkeling vinden, en er zullen uit deze ervaringen en technieken zeker ook zaken doorsijpelen naar 'ons' segment, maar hoe deze jongeren gebruik maken van een fiets heeft allemaal verdomd weinig te maken met hetgeen waarvoor we in deze vereniging zitten.
Flix schreef:
vr 02 sep, 2022 10:16
Je kunt alles van die ontwikkeling vinden, en er zullen uit deze ervaringen en technieken zeker ook zaken doorsijpelen naar 'ons' segment, maar hoe deze jongeren gebruik maken van een fiets heeft allemaal verdomd weinig te maken met hetgeen waarvoor we in deze vereniging zitten.
De maatschappij heeft haar eigen dynamiek en hoe je het ook wendt of keert, dat heeft invloed op ons allemaal, of je nu in een clubje van wereldfietsers zit, of bergwandelaar bent of lid van een dronevliegersvereniging, boer bent, natuur bent of wat dan ook.

Persoonlijk:
Flix stipt overlast aan, datzelfde ervaar ik van motoren in de bergen en elders, maar het komt er op neer dat we met z'n allen op een kluitje zitten en moeten accepteren dat we steeds moeten inschikken.
Ik kan nooit een glimlach onderdrukken als ik een camperaar hoor zeggen: Dat gevoel van vrijheid!

(zie ook mijn onderschrift)
Poppink schreef:
vr 02 sep, 2022 10:41
Flix stipt overlast aan, datzelfde ervaar ik van motoren in de bergen en elders, maar het komt er op neer dat we met z'n allen op een kluitje zitten en moeten accepteren dat we steeds moeten inschikken.
Het wordt nóg ingewikkelder als je als persoon tot verschillende groepen behoort. Ik heb dat als volgt opgelost: als ik in m’n auto rij heb ik een hekel aan al die lastige fietsers op de weg, zit ik op de fiets dan geef ik af op de luidruchtige motoren die mijn rust verstoren, en rij ik op de motor dan wens ik die andere twee groepen van mijn route. Deze oplossing werkt altijd, je behoort immers nooit op hetzelfde moment tot meer dan één groep tegelijk.