Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Shorttrack schreef:
di 23 aug, 2022 20:47
Naar mijn observatie zijn er vooral veel meer zondagsfietsers op de baan. En ook mensen die met e-bike naar het werk fietsen.

De zondagsfietsers proberen op het veel te smalle fietspad (voor de hoeveelheid fietser althans) toch gezellig te fietsen. Maar dat lukt voor geen meter want je kunt amper naast elkaar fietsen en er is constant tegenkomend verkeer.

De woon-werk fietsers op een e-bike proberen grotendeels te alle tijden 25 te fietsen. Waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.


Dat gezegd begrijp ik de wanhoop en frustratie wel. Want het fietspad is 1 meter breed. En er komen dagelijks een paar duizend fietsers overheen. En allemaal tijdens de spituren uiteraard.


Dat is dan geen massatoerisme maar wel een massa volk. En dat grotendeels door de e-bike. Want op weg naar mijn werk is toch zeker 75% e-bike dat ik tegenkom.

De gewone fietsen worden grotendeels bereden door studenten. Al zie ik er daar ook al (naar mijn mening) veel met een e-bike.
Wat wil je dan?
Al die mensen die in jouw ogen te gezellig op fietspaden fietsen of in jouw ogen te hard fietsen of te elektrisch fietsen verbieden daar te zijn wanneer jij langskomt?

Ik zou ook wel eens willen dat ik niet in de rij hoef te staan voor een kassa of waar dan ook waar veel volk op afkomt, maar we wonen nou eenmaal met heel veel mensen op een klein oppervlak en dan zal iedereen wat moeten inschikken.

Onderbouwing: zie mijn onderschrift.
Poppink schreef:
di 23 aug, 2022 21:59
Shorttrack schreef:
di 23 aug, 2022 20:47
Naar mijn observatie zijn er vooral veel meer zondagsfietsers op de baan. En ook mensen die met e-bike naar het werk fietsen.

De zondagsfietsers proberen op het veel te smalle fietspad (voor de hoeveelheid fietser althans) toch gezellig te fietsen. Maar dat lukt voor geen meter want je kunt amper naast elkaar fietsen en er is constant tegenkomend verkeer.

De woon-werk fietsers op een e-bike proberen grotendeels te alle tijden 25 te fietsen. Waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.


Dat gezegd begrijp ik de wanhoop en frustratie wel. Want het fietspad is 1 meter breed. En er komen dagelijks een paar duizend fietsers overheen. En allemaal tijdens de spituren uiteraard.


Dat is dan geen massatoerisme maar wel een massa volk. En dat grotendeels door de e-bike. Want op weg naar mijn werk is toch zeker 75% e-bike dat ik tegenkom.

De gewone fietsen worden grotendeels bereden door studenten. Al zie ik er daar ook al (naar mijn mening) veel met een e-bike.
Wat wil je dan?
Al die mensen die in jouw ogen te gezellig op fietspaden fietsen of in jouw ogen te hard fietsen of te elektrisch fietsen verbieden daar te zijn wanneer jij langskomt?

Ik zou ook wel eens willen dat ik niet in de rij hoef te staan voor een kassa of waar dan ook waar veel volk op afkomt, maar we wonen nou eenmaal met heel veel mensen op een klein oppervlak en dan zal iedereen wat moeten inschikken.

Onderbouwing: zie mijn onderschrift.

Ik wil eigenlijk gewoon een breder fietspad.

De fietsers zijn het probleem niet. Het is de infrastructuur die nog altijd op auto's gericht is.

Het is wel een feit dat "veel" fietsen (toch zeker hier in belgie) iets relatief nieuw is voor veel mensen. Ik spreek even voornamelijk over België. Want auto is nog altijd de absolute koning hier. Fietsen is voor de meesten een vrijetijdsbesteding. En die mensen zijn zich minde bewust van de regels op een fietspad. Dat ergert mij enigszins.

Maar moest de infrastructuur aangepast zijn op zoveel fietsers dan is er eigenlijk geen probleem. Dan zijn het enkel de rotte appels.
Dan zit je dus eigenlijk in het verkeerde draadje te klagen?
Flix schreef:
di 23 aug, 2022 23:02
Dan zit je dus eigenlijk in het verkeerde draadje te klagen?
Niet echt eigenlijk. Het was een antwoord op zijn vraag.

Ik ben nog altijd van mening dat teveel mensen om een slechte reden een e-bike kopen.

Meer mensen komen op straat en in de natuur en opzich is dat ergens wel een goede zaak voor de algemene gezondheid.
Maar de manier waarop is eigenlijk helemaal niet gezond te noemen.

Er wordt overgecomsumeerd simpelweg omdat kan. Absoluut niet omdat het nodig is. En e-bike is daar een groot onderdeel van.
Het is de algemene mindset die moet veranderen.

Waarom wil iedereen perse verder weg gaan. Men doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat we gewoon maar het vliegtuig, auto en nu de e-bike pakken om verder te kunnen gaan voor ons eigen plezier. Heel goed wetend dat het enorm slecht is voor het klimaat. De e-bike is gewoon minder slecht als de auto nemen. Maar men verkoopt het als "beter" dan de auto.

De e-bike is voor veruit de meeste mensen gewoon iets handigs. (Om maar even terug te koppelen naar de titel van dit topic). De mensen die het echt nodig hebben zijn nog altijd een uitzondering.

Ik vraag aan niemand om zich te verantwoorden waarom ze een e-bike gekocht hebben. Ik zou het enkel fijn vinden als mensen die er nog geen kochten gewoon eens nadenken over hun keuze.
Want als je een e-bike koopt om de auto voor woon-werk verkeer te vervangen voor een ritje van 10km enkel dan ben je echt niet goed bezig. En er zijn heel veel van sit soort voorbeelden.

Maarja, dit schijnt hier een nogal onpopulaire mening te zijn. Een mens moet immers kunnen doen waar hij/zij zin in heeft. Wat maakt het nu uit of het klimaat geschaad wordt. Jammers genoeg ben ik zelfs niet aan het overdrijven.


Maar het is voorlopig nu eenmaal zo dat er veel meer fietsers op de baan zijn. Dus het zou prettig zijn moest daar ook de ruimte voor zijn.
Shorttrack schreef:
di 23 aug, 2022 23:32
Want als je een e-bike koopt om de auto voor woon-werk verkeer te vervangen voor een ritje van 10km enkel dan ben je echt niet goed bezig.
Waarom niet? De gemiddelde ritlengte van auto's ligt volgens mij onder de 10 km.
Er is hier bij het academisch ziekenhuis, wegens ruimtegebrek in de parkeergarage, ooit een onderzoek geweest naar waar de geparkeerde personeelsauto's vandaan kwamen. Bleek iets van 10% nog niet één km van het werk te wonen. Dus over 10 km hoor je mij niet klagen.
@shorttrack: Ik krijg de indruk dat je op basis van persoonlijke observaties en sterk principieel denken hele groepen over één kam scheert over wie je wat vindt. Ik hoop dat je beseft dat er waarschijnlijk veel mensen op een ebike rond fietsen die een lichamelijke beperking hebben (door ouderdom en/of ziekte, zoals reuma https://www.nivel.nl/nl/nieuws/impact-r ... 0Nederland). Natuurlijk: ook voor hen is blijven bewegen belangrijk, maar als ze dat op een gewone fiets doen kan dat hun actieradius flink beperken, en daarmee ook hun mentale welzijn. Want met gebreken wordt je wereld al snel kleiner.

En dan nog! Ik zag laatst in een promofilmpje (om een regio te promoten) Bert Sitters op een ebike fietsen. Daar hoor je niemand over.
Leon schreef:
wo 24 aug, 2022 10:06
Shorttrack schreef:
di 23 aug, 2022 23:32
Want als je een e-bike koopt om de auto voor woon-werk verkeer te vervangen voor een ritje van 10km enkel dan ben je echt niet goed bezig.
Waarom niet? De gemiddelde ritlengte van auto's ligt volgens mij onder de 10 km.
Er is hier bij het academisch ziekenhuis, wegens ruimtegebrek in de parkeergarage, ooit een onderzoek geweest naar waar de geparkeerde personeelsauto's vandaan kwamen. Bleek iets van 10% nog niet één km van het werk te wonen. Dus over 10 km hoor je mij niet klagen.
Omdat zowat iedereen met het uiterste gemak 10km kan fietsen. Dus daarvoor een e-bike kopen is gewoon niet nodig maar een luxe.

Ik ben er mij ook van bewust dat er veel mensen de auto nemen voor wandelafstanden. Op mij werken komen ze ook met de auto terwijl ze in dezelfde straat wonen.
Maar we kunnen onze verwachten op die manier altijd maar laten zakken. Nu is het 10km waar men niet over zal klagen.

Mijn opa moest iedere dag 40km enkel fietsen op een brakke fiets om vervolgens in de bouw te werken heel de dag. Dat was toen heel normaal.
Nu is dat iets uitzonderlijks uitzonderlijk geworden. En al zeker niet op een brakke fiets.

40km hoeft voor mij ook niet de standaars te zijn, maar 10km?
Nou weten we het wel.
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 10:13
@shorttrack: Ik krijg de indruk dat je op basis van persoonlijke observaties en sterk principieel denken hele groepen over één kam scheert over wie je wat vindt. Ik hoop dat je beseft dat er waarschijnlijk veel mensen op een ebike rond fietsen die een lichamelijke beperking hebben (door ouderdom en/of ziekte, zoals reuma https://www.nivel.nl/nl/nieuws/impact-r ... 0Nederland). Natuurlijk: ook voor hen is blijven bewegen belangrijk, maar als ze dat op een gewone fiets doen kan dat hun actieradius flink beperken, en daarmee ook hun mentale welzijn. Want met gebreken wordt je wereld al snel kleiner.

En dan nog! Ik zag laatst in een promofilmpje (om een regio te promoten) Bert Sitters op een ebike fietsen. Daar hoor je niemand over.
Ik scheer niemand over een kam heb ook niet gezegd dat niemand op een e-bike zou mogen rijden. De e-bike is juist dé oplossing voor de situaties die jij benoemd. En ook voor iemand die 20km enkel moet fietsen om vervolgens een fysiek zware baan te gaan doen. Maar niet voor iemand die perfect gezond is en de auto wil vervangen om 2km naar zijn werk te rijden.

Maar zoals poppink al zegt. We weten mijn standpunt nu ondertussen wel. Wordt zelf ook al moe van.

Sorry dat ik er zolang over ben doorgegaan.
Shorttrack schreef:
wo 24 aug, 2022 10:16
Omdat zowat iedereen met het uiterste gemak 10km kan fietsen.
Kennelijk leef jij in een omgeving waar alleen gezonde progressief denkende mensen wonen.
Poppink schreef:
di 23 aug, 2022 21:52

Ik vind het aanmatigend om iemand die de (elektrische) fiets meeneemt met de auto in de hoek te zetten als 'sportieveling'.
Alsof het enig zaligmakende is om vanuit huis te vertrekken en er trots te zijn dat je op een echte trapfiets jezelf afbeult.
Wees vooral blij dat zoveel mensen er op uit trekken om met de (elektrische) fiets de natuur in te gaan.
En ja, het wordt steeds drukker in de natuur, nou en?
"Wie spreekt hier van trots en zaligmakend om vanuit huis te vertrekken en jezelf afbeulen" dat zijn je eigen woorden.
Ik spreek mij niet uit "tegen de E". Ik gaf zelf voorbeeld van mijn buurman met hartklachten die dankzij de E weer verder kwam dan 500 meter van zijn huis. Zonder E kwam hij zijn deur nog wel uit met fiets, maar moest regelmatig een adempauze inlassen als hij zijn dagelijkse boodschappen deed.

De toonzetting die je zelf neerzet is aanmatigend, om in jouw bewoordingen te blijven.

In dit draadje komen allerhande meningen naar voren voor wie de E wel handig is. Dat was ook mijn inzet.
Maar ik heb er ook kanttekeningen bij.

Over het effect van de e-bike op lichaamsbeweging zijn de meningen verdeeld. Heel goed, zeggen de producenten en fietsendealers. Mensen die niet meer fietsten omdat het te zwaar werd, gaan dankzij de trapondersteuning weer bewegen. En wie de dagelijkse snelwegfile inruilt voor een speed pedelec, verbrandt ook meer calorieën dan voorheen. Maar wie van een traditionele fiets overstapt op een e-bike en niet heel veel meer kilometers gaat afleggen, wordt eigenlijk juist minder sportief.

En als je van de E terugkeert naar de gewone fiets? Een koude douche! Pfffff ....... helemaal vergeten hoe hard je eigenlijk moet trappen om 20 kilometer per uur te halen? Kom dan maar eens langs bij me en fiets een keertje mijn wekelijks rondje mee. Ik noem die mijn hartspier rondje. 30 km met heuvels tot 7% stijging. Ongeveer 1,5 uur fietsen. Tempo+ training voor wie de 70+ is gepasseerd. Wel allemaal zonder de E.
Shorttrack schreef:
wo 24 aug, 2022 10:16
Mijn opa moest iedere dag 40km enkel fietsen op een brakke fiets om vervolgens in de bouw te werken heel de dag. Dat was toen heel normaal.
Nu is dat iets uitzonderlijks uitzonderlijk geworden. En al zeker niet op een brakke fiets.
40km hoeft voor mij ook niet de standaars te zijn, maar 10km?




(Jammer, blijkbaar kun je hier geen YT filmpjes insluiten, ondanks de aparte YT knop.
EDIT: toch wel. Ondanks dat ik de optie van full url eerder had geprobeerd, en het toen niet werkte.)
Dit dus:

Code: Selecteer alles

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=code[/youtube]
Youtube deed deze er direct achteraan. Soms hebben ze leuke suggesties :-) :-) :-)
Flix schreef:
wo 24 aug, 2022 12:29
...(Jammer, blijkbaar kun je hier geen YT filmpjes insluiten, ondanks de aparte YT knop.)
Ja, dat is suf. Maar het kan wel:
viewtopic.php?f=20&t=37068#p413314

Opmerkelijk genoeg ontbreekt deze tip in de forumtips: faqpage#f10r7
Ik hoorde vandaag iets opmerlijks en de moeite waard in hier te vernoemen.

Een buur heeft haar knie flink bezeert en mag er nog niet te veel op steunen. Voorzichtig fietsen mocht wel nog.

Ze heeft een e-bike waar ze altijd op fietst. Maar toch zag in haar toch met haar gewone fiets fietsen. De reden daarvoor was dat ze op de e-bike (middenmotor) geen controle had over de pedalen. Die schoten soms ineens sneller door omdat ze met haar zere been per ongeluk meer kracht zette. En dat was erg lastig voor die knie

Had van dit "probleem" nog niet gehoord.
Vraag me af of dit even goed voelbaar zou zijn met een achter/voorwielmotor. Daar ben in persoonlijk meer een voorstander van.

P.s. Deze post is volledig losstaand van mijn vorige posts. Het is absoluut niet de bedoeling om de e-bike af te raden aan mensen met klachten. Dat heb ik ook nooit gedaan. Ik had gezegd dat ik erover ging ophouden en dat doe ik dus ook. Dit is gewoon een opservatie. Dat is alles.


Ik zet dit er even bij omdat ik en prive bericht kreeg hierover. Dus bij deze wil ik dat graag even verduidelijken.
Tsja, zou kunnen als de buur in kwestie hem op turbo zet. Bosch/Bafang (OEM)/Shimano/Yamaha zijn erg netjes, al is zeker voor de sterkste motoren (MTB georienteerd, maar je ziet ze nog wel op de duurste toerfietsen)"Turbo" niet heel fijn als je met lage snelheid rondrijdt. Daar zijn die motoren en die stand ook niet voor.

Maar als ze er last van heeft is het prima als ze hiervoor een gewone fiets pakt. :wink:
Shorttrack schreef:
wo 24 aug, 2022 22:18
Maar toch zag in haar toch met haar gewone fiets fietsen. De reden daarvoor was dat ze op de e-bike (middenmotor) geen controle had over de pedalen. Die schoten soms ineens sneller door omdat ze met haar zere been per ongeluk meer kracht zette. En dat was erg lastig voor die knie.
Tja, en als ze op de 'gewone fiets' in de hoogste versnelling weg probeert te rijden, zal het ook niet goed gaan met haar knie.
Als mensen het het apparaat waar ze mee werken verkeerd gebruiken, moet je het altijd afraden.
Heeft niks met wel of niet op een e-bike fietsen te maken.
Flix schreef:
vr 26 aug, 2022 10:36
Shorttrack schreef:
wo 24 aug, 2022 22:18
Maar toch zag in haar toch met haar gewone fiets fietsen. De reden daarvoor was dat ze op de e-bike (middenmotor) geen controle had over de pedalen. Die schoten soms ineens sneller door omdat ze met haar zere been per ongeluk meer kracht zette. En dat was erg lastig voor die knie.
Tja, en als ze op de 'gewone fiets' in de hoogste versnelling weg probeert te rijden, zal het ook niet goed gaan met haar knie.
Als mensen het het apparaat waar ze mee werken verkeerd gebruiken, moet je het altijd afraden.
Heeft niks met wel of niet op een e-bike fietsen te maken.
Ik denk dat het type/merk motor misschien niet het beste zal zijn. Heb al op fietsen met middenmotor gefietst die zelfs in laagste stand erg brut zijn. Dus helemaal niet vloeiend en wat onvoorspelbaar vergeleken de betere merken.

De motor op mijn postfiets had dat heel erg. En het lag niet aan een defect in de motor. Want ze hadden er een nieuwe op gezet omdat de eerst al snel kapot was. Maar de nieuwe fietste juist hetzelfde. Was niet prettig in ieder geval.

De voorwielmotor op de oudere postfietsen was veel beter. Je wist tenminste hoe die reageerde.
Hierboven zijn vele meningen verkondigd over mensen op een ebike die het best zonder ebike zouden kunnen stellen.
Wie schetst mijn verbazing dat zelfs mensen als Peter Sagan en Tom Pidcock op een ebike rijden.
In wedstrijdverband, wel te verstaan.

Voor Sagan blijkt de ebike niet handig te zijn. Hij crasht meer dan eens.
Ook voor Pidcock is een ebike niet handig. Hij kan winnen met en zonder ondersteuning.

https://www.cyclingweekly.com/racing/pe ... hing-twice
Dit draadje is wel een goed voorbeeld over hoe schommelend mensen over de e-bike denken. Ik hoor daar zelf ook bij hoor. Heb de e-bike zelf ook nog verdedigt in dit topic en wat ik nog altijd doe voor bepaalde situaties. De mensen die mij toen tegenspraken omdat ik voor was spreken mij nu weer tegen omdat ik tegen ben :lol: :roll:

Goed dat dat kan op dit forum :D