Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
loknor schreef:
wo 13 jul, 2022 09:20
Het morele stempeltje die sommigenr proberen te plakken op e-bikes is niet heel productief (zie ook de trollerige topic titel), anderszijds is voor vakantie fietsen een ebike meestal niet nodig en vooral niet echt handig.
Ik ben nu tweemaal met een e-bike op vakantie geweest, maar qua handigheid is het me alleszins meegevallen. Opladen op campings en in hotels is nooit een probleem (in veel gebieden hebben verreweg de meeste fietsers namelijk een e-bike) en de trein in gaat prima. Dus zolang je geen vliegfietsvakantie wilt ondernemen...
peter de rijk schreef:
wo 13 jul, 2022 14:32
en de trein in gaat prima.
Als je een elektrische fiets niet in de trein krijgt, is de kans klein dat je op een gewoen fiets op fietsvakantie kunt met alle bagage.

En een e-bike weegt inderdaad meer. Maar nu ook geen 100kg natuurlijk.
peter de rijk schreef:
wo 13 jul, 2022 14:32
Ik ben nu tweemaal met een e-bike op vakantie geweest, maar qua handigheid is het me alleszins meegevallen. Opladen op campings en in hotels is nooit een probleem (in veel gebieden hebben verreweg de meeste fietsers namelijk een e-bike) en de trein in gaat prima. Dus zolang je geen vliegfietsvakantie wilt ondernemen...
Ik heb het ook vaak gedaan, in combinatie met een fiets kar met de kids, Maar je sleept een lader mee, een stekker, je moet een camping hebben met een laadpaal, etc. etc.

Het is absoluut geen ramp, maar nu we geen kar meer mee hoeven te nemen is een "gewone" vakantiefiets (verbouwde MTB) gewoon handiger.
loknor schreef:
wo 13 jul, 2022 20:52

Ik heb het ook vaak gedaan, in combinatie met een fiets kar met de kids, Maar je sleept een lader mee, een stekker, je moet een camping hebben met een laadpaal, etc. etc.

Het is absoluut geen ramp, maar nu we geen kar meer mee hoeven te nemen is een "gewone" vakantiefiets (verbouwde MTB) gewoon handiger.
Wat is handiger natuurlijk. De een vind het handiger om geen kar mee te nemen en de ander heeft liever wel een kar mee zodat hij meer kan mee nemen.

Wij nemen voorlopig nog altijd een kar mee op reis. Voorheen met e-bike maar nu in augustus voor het eerst met mijn nieuwe ( (verbouwde MTB :wink: ) gewone fiets.
Mijn idee is dat er nog aardig wat verbeterd kan worden aan de gemiddelde ebike.
De meeste ebikes hebben standen met fancy namen als Eco en Turbo of wat dan ook. Daar moet je het mee doen. Maar het is helemaal niet aan de fabrikant om dit soort instellingen te maken, want het hangt allemaal af van hoe jij je fiets wilt inzetten, passende bij jouw manier van fietsen en jouw situatie.

Veel mooier is als je de fiets kan tunen naar jouw wens, en zelf de mate van ondersteuning per stand kan instellen (bv via een app). Zodat je de keuze hebt hoe je je fiets inzet, en met welke prioriteiten.
Wil je veel zelf doen, dan bv standje één met maar een aantal procenten ondersteuning. Of je gebruikt deze instelling om je accu te sparen omdat je verwacht 150 km te gaan rijden, en je op het laatst, als je het zwaarder hebt, nog stroom heb om de ondersteuning te behouden of zelfs een tandje hoger te zetten.
Of je gebruikt een lage stand, maar op de steile Ardennen helling omhoog, zet je een standje, of twee standjes ondersteuning bij, omdat het ook al 35ºC is en niet niet wilt ontploffen. Maar ook weer niet zoveel dat je accu gelijk met 10% lading is afgenomen, want je moet nog een aantal heuvels.
Zo zijn er veel voorbeelden te geven, waarom die fine-tuning heel fijn is, en je continue een balans kan vinden tussen jouw mogelijkheden en de situatie waarin je je bevind.

Ik heb hier inmiddels ruime ervaring mee met twee eerdere reizen van een maand, en zeker ook op dit moment, op de TransAm, westboud op de grens van Colorado en Wyoming. Ook omdat de extremen hier enorm zijn (afstanden, winden, temperaturen en elevaties), is dit een hele fijne manier van gebruik van de ebike, zonder de nadelen als bv een onzinnige hoeveelheid ondersteuning, en ook de stress van een voortijdig lege accu (en 'm onderweg ergens moet proberen op te laden).

En niemand hoeft zich ongerust te maken dat je dan te weinig calorieën verbrandt.
Doel je op bv. Pendix? Die heeft naar ik begrijp een app waarmee je de standen kunt programmeren.
Er zijn sinds een paar jaar ook andere motor merken die gebruikt worden in lichtgewicht E- bike's.
Ze worden met name gebruikt in electrische race- en gravel fietsen. Specialized heeft een paar hybride fietsen. Ik heb sinds oktober een eletrische Merida gravel. Het gewicht is veel lager dan de gewone ebike en met de app op de telefoon kun je de energieafgifte regelen. Ondanks de kleinere accu toch een grotere acceradius.
Flix schreef:
do 14 jul, 2022 05:48
Mijn idee is dat er nog aardig wat verbeterd kan worden aan de gemiddelde ebike.
Ik vind de e-bike markt erg volwassen geworden, dat de gemiddelde e-bike dan niet direct past bij een fanaat is ook weer niet zo gek.

Wat ik zelf nu heel gaaf vindt is dat een merk als Velo de Ville nu compleet customizable fietsen (qua opties zeker vergelijkbaar met Santos) met een Bosch middenmotor aanbiedt voor een concurerend bedrag tov een Koga, laat staan Santos.
De meeste ebikes hebben standen met fancy namen als Eco en Turbo of wat dan ook.
Eigenlijk vind ik die vier standen meer dan genoeg, ook wel omdt ik die customizable systemen allemaal minder vindt dan Bosch of Yamaha. Bij systemen als Bafang kan je met een Canbus aansluiting zelf dingen aanpassen, maar hoewel ik het best aardig vindt rijden is het niet zi verfijnd als de eerder genoemde systemen.

Dus het is al op de markt, maar vaak zijn die apps dan ook meteen kostenbesparing (vervanging van display) en meer voor de goedkopere markt.
Bij de paar e-bikes die ik de afgelopen paar jaar al heb bereden - kleine ritjes - heb ik wel gemerkt dat het niet alleen gaat om percentage ondersteuning, maar ook om hoe de aandrijfkracht opbouwt als je weinig of veel kracht zet, hoe de aandrijving weer verdwijnt als je kracht loslaat en hoe de ondersteuning wegvalt als je de afgestelde maximumsnelheid van 25 km/u nadert. Waarschijnlijk maakt de versnelling ook nog uit. Dat allemaal maakt veel uit in prettig fietsen of niet. Een van de fietsen waarop ik reed was op zich niks mis mee, maar hij nodigde wel erg uit om continu in een zwaar verzet tegen de ondersteuningsgrens aan te hangen. Een andere had dat effect veel minder.
Leon schreef:
do 14 jul, 2022 22:18
Bij de paar e-bikes die ik de afgelopen paar jaar al heb bereden - kleine ritjes - heb ik wel gemerkt dat het niet alleen gaat om percentage ondersteuning, maar ook om hoe de aandrijfkracht opbouwt als je weinig of veel kracht zet, hoe de aandrijving weer verdwijnt als je kracht loslaat en hoe de ondersteuning wegvalt als je de afgestelde maximumsnelheid van 25 km/u nadert.
Jep. Eigenlijk voelt elke motor anders. Op dit moment vind ik dat Bosch wel het beste wat op de markt is qua curve (motor is ook relatief stil). Ze hebben dat ook wel mooi verdeeld over de verschillende uitvoeringen, waarbij de sterkere motoren wat soepeler reageren op een hoog beenritme.
.
Yamaha vind ik ook prima, maar het is wat minder verfijnd en minder soepel. Wat dat betreft zou ik de laatse gen Yamaha wel eens een keer aan de tand willen voelen. Bafang M420 lijkt dan weer wat meer op de klassieke Yamaha.

Ik ben nog steeds geen fan van naafmotoren voor een 25kmpu fiets, maar dat hebben we jaren geleden al besproken en er is ook al jaren geen nieuwe Neodrive uitgekomen.
Een Brose is ook prima, stil en krachtig. De service toen de mijne kapot ging is alleen niet bestaand. Mijn fietsenmaker ‘mocht’ de motor niet zelf repareren, onderdelen werden niet geleverd, er moest maar een nieuwe motor worden aangeschaft.
Maar de prestaties van de motor zijn dus prima. (De 45kmpu versie, maar volgens mij is dat dezelfde motor met andere software)
Ik vraag me af hoe een borstelloze achterwielmotor stuk kan gaan.
Polling schreef:
vr 15 jul, 2022 08:14
Een Brose is ook prima, ......., er moest maar een nieuwe motor worden aangeschaft....
Je kon dus een nieuwe motor in een "oude" fiets monteren?
Bij een Bosch is dat ondenkbaar.
De bevestigingspunten en de stekkertjes worden elk modeljaar veranderd.

Het cabinet (het frame rondom de motor) van een Brose is gesloten. Dat geeft stevigheid aan de fiets.
Er zijn dummies te koop die in elk cabinet passen. Je hebt dan weliswaar geen motor. Maar je kan wel fietsen.
De motor is zodanig gemonteerd, dat iedereen met een steeksleutel de motor kan vervangen. Een minuut werk. Ik heb begrepen dat elke leverancier een reservemotor op de plank moet hebben liggen die gedurende de reparatie in de fiets van de klant kan worden geplaatst.
Allemaal zaken die bij een Bosch slecht zijn geregeld.
Allemaal voordelen van Brose dus.
Bij mij was de interne riem gebroken.
loknor schreef:
do 14 jul, 2022 21:06
Eigenlijk vind ik die vier standen meer dan genoeg...
Daar wil ik wel wat over zeggen. Het is duidelijk dat jij veel ervaring hebt met verschillende systemen. Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met de Santos TL met Neodrives systeem. Maar daar heb ik dan ook veel reis ervaring mee. En dat is toch wat telt hier; we hebben het o.h.a. niet over fietsen waarmee je een rondje om de kerk maakt. Of een rondje Veluwe.

Een reisfietser kan ook af met 7 versnellingen, maar we willen er toch allemaal meer op. Logisch, want dan kun je de mate van versnelling beter aanpassen aan de situatie en jouw ritme. Dat geldt ook voor de ondersteuning.

Ik zie het zo: als je de ondersteuning in kleine stapjes kunt instellen, dan verander je als het ware de omstandigheden. Ik rijd standaard in stand 1, en dat is 5% van de maximaal te leveren ondersteuning. Ik denk dat ik hiermee het gewicht (8 kg) van het systeem compenseer, plus nog een klein duwtje extra. Als ik nu een heling neem van 10% stijgingspercentage, en ik zet 'm op stand 2 (10% v.h. max), dan wordt als het ware het stijgingspercentage terug gebracht tot 8%. Vind ik dat nog te zwaar, dan gaat stand 3 (25%), en zit ik op een virtuele heling van 4% of zo. Hetzelfde geldt voor andere omstandigheden; ik heb gefietst met temperaturen van rond de 40ºC; als ik nou stand 2 ipv 1 gebruik, breng ik als het ware de temperatuur terug naar zeg 34º, en met stand 3 naar 26º. Deze gedachtengang kun je doortrekken naar tegenwind, en het gebrek aan zuurstof op hoogtes van 2000, 3000 meter. En uiteraard weer combinaties van deze variabelen. De precieze waardes zijn natuurlijk arbitrair.

Het klinkt misschien allemaal wat bedacht, maar toch werkt het in de praktijk -in iig mijn geval- precies zo. En daarom zou ik graag wat meer (zelf instelbare) standen willen hebben; kan ik nog beter de ondersteuning aanpassen aan de situatie.

Turbostand, of in mijn geval stand 5 (100%) telt sowieso niet mee, want dat is idd een bromfietsstand. Reuze handig als je na een dag fietsen, en onder dak bent, nog naar een dorpje moet, of het centrum van een stadje, om boodschappen te doen of te gaan eten. Dan wordt je heerlijk vooruit geduwd, ook over een steile helling, zonder het gezwoeg wat er normaal voor nodig is. Of je bent stuk, en kunt niet meer, met de eindhaven in zicht; hup Turbo erop.
Flix schreef:
za 16 jul, 2022 06:43
Hetzelfde geldt voor andere omstandigheden; ik heb gefietst met temperaturen van rond de 40ºC; als ik nou stand 2 ipv 1 gebruik, breng ik als het ware de temperatuur terug naar zeg 34º, en met stand 3 naar 26º.
Haha, leuke beeldspraak. Zo kan ik dus, terwijl ik in korte broek en dun shirtje zwetend de Gulpenerberg op fiets, aan de dikke jassen van de e-bikers zien in welke stand hun fiets staat. :D :wink:
Leon schreef:
za 16 jul, 2022 09:20
Flix schreef:
za 16 jul, 2022 06:43
Hetzelfde geldt voor andere omstandigheden; ik heb gefietst met temperaturen van rond de 40ºC; als ik nou stand 2 ipv 1 gebruik, breng ik als het ware de temperatuur terug naar zeg 34º, en met stand 3 naar 26º.
Haha, leuke beeldspraak. Zo kan ik dus, terwijl ik in korte broek en dun shirtje zwetend de Gulpenerberg op fiets, aan de dikke jassen van de e-bikers zien in welke stand hun fiets staat. :D :wink:
Zeker weten. Nu ik weer een gewone fiets heb kom ik in mijn t-shirt zwetend aan op mijn werk. Met de e-bike moest ik sowieso een jasje aan doen.
Flix schreef

knip

Het klinkt misschien allemaal wat bedacht, maar toch werkt het in de praktijk -in iig mijn geval- precies zo. En daarom zou ik graag wat meer (zelf instelbare) standen willen hebben; kan ik nog beter de ondersteuning aanpassen aan de situatie.
knip



Ik fiets met een Mahle Ebikemotion X35-achternaafmotor. Instellen ondersteuning kan via een app. Wat ook kan is een combinatie met een hartslagmeter, kun je zelf bepalen bij welke hartslag de motor begint met het geven van ondersteuning.
Voor elk wat wils zeg maar;-)
Shorttrack schreef:
za 16 jul, 2022 09:38
Zeker weten. Nu ik weer een gewone fiets heb kom ik in mijn t-shirt zwetend aan op mijn werk. Met de e-bike moest ik sowieso een jasje aan doen.
Dat valt in Zuid-Limburg ook zeker op. Terwijl ik al in T-shirt fiets zijn e-bikers vaak nog met donsjassen of Gaastra's aan het fietsen.

Overigens zie ik dan ook nog veel wielrenners met lange mouwen en pijpen dus ik wijk sowieso wel af ;)
Fedor schreef:
za 16 jul, 2022 11:11
Dat valt in Zuid-Limburg ook zeker op. Terwijl ik al in T-shirt fiets zijn e-bikers vaak nog met donsjassen of Gaastra's aan het fietsen. ...
Ja duh... Daarom zie je ook mensen hardlopen in korte broek en t-shirt terwijl je op hetzelfde moment mensen ziet wandelen in lange broek en jas.

... Overigens zie ik dan ook nog veel wielrenners met lange mouwen en pijpen dus ik wijk sowieso wel af ;)
Fietsen met arm- en beenstukken kan ook helpen om de kans op huidkanker op die plekken te verkleinen.

Overigens mag iedereen lekker zelf weten waar hij/zij op fietst en hoe hij/zij zich op die fiets kleedt.