Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Moet een fietsvakantie dan "bewonderenswaardig" zijn?

Gaat het om zelf genieten, of de likes op Strava, Instagram of een blog?
[/quote]

Ik zal in het vervolg de complimentjes achterwege laten.

Nee het gaat inderdaad totaal niet over de stats of de foto's. Maar een mens mag toch nog bewondering hebben voor iemand of niet?

Ik bewonder iemand omdat hij bezig is met zijn lange fietsvakantie. En misschien bewonderd diezelfde persoon mij wel voor iets anders.


Een complimentje aanvaarden doet geen pijn hoor.
Blackbelt schreef:
di 20 apr, 2021 09:45
Moet een fietsvakantie dan "bewonderenswaardig" zijn?

Gaat het om zelf genieten, of de likes op Strava, Instagram of een blog?
Shorttrack schreef:
di 20 apr, 2021 09:56
Een complimentje aanvaarden doet geen pijn hoor.
Complimenten doen zeker geen pijn, maar wat mij betreft mag het sporadisch blijven. Ik vind het namelijk helemaal niet leuk om onderweg steeds opgezweept en aangemoedigd te worden. Alleen al daarom zou ik nooit aan een prikkelrijk evenement als de Nijmeegse Vierdaagse mee willen doen ;-).

Een van de mooiste collentochten die ik me kan herinneren is deze in de Franse Alpen. Dat was in de herfst, toen er geen toerist meer te bekennen was en we alleen af en toe gezelschap hadden van blatende schapen. Heerlijk! Strava ken ik niet en aan insta ben ik ook nooit begonnen. Wel genoot ik van de napret tijdens het schrijven van een ouderwets reisverslag. Eerst voor een tijdschrift met deadlines - dus eigenlijk gewoon werk - en een dik jaar later nog eens op mijn website. Ik vind het namelijk wel leuk om ervaringen te delen. Ook als het geen 'stoere' collentocht is, maar bijvoorbeeld een rondje door Nederland.
Ik fiets ook minder kilometers dan pakweg 35 jaar geleden, toen ik met zware bepakking 1000 km in een week af kon leggen. Toch heb ik het gevoel dat ik onderweg nu veel meer zie dan toen. Ik maak nu ook meer tijd vrij voor koffie- en fotostops (destijds pasten terrasjes niet in mijn budget en zaten er ook maar 36 opnamen op een diafilm). Met een e-bike zou ik weer grotere afstanden af kunnen leggen, maar daar zie ik nu de meerwaarde niet van. Ik zie wel het nadeel om dagelijks een of twee accu’s op te moeten laden. Dat zal meestal wel lukken, maar is toch weer een kopzorg extra als je op een camping aankomt waar de receptie al dicht is.
Maakt niet uit Kees. Je zult hem toch krijgen als ik je ooit tegenkom ;)

En een lege accu rijden lijkt misschien een nadeel. Maar gelukkig zitten er ook nog trappers op die dingen. Mijn fiets rijd heerlijk. Met of zonder ondersteuning. Maar je wordt er wel een beetje lui van. Gewoon omdat het kan zet je uiteindelijk toch veel vaker of zelfs gewoon altijd de motor aan.

Ik ben dan ook van het principe. Als je toch voor een e-bike zou gaan. Zorg er dan voor dat hij ook echt goede ondersteuning kan bieden voor als je het echt nodig zou hebben. Je moet hem daarmee niet altijd op volle kracht gebruiken natuurlijk. Ik fiets vaak op de laagste stand.
peter de rijk schreef:
ma 19 apr, 2021 21:44
Maar wat is er dan voor bewonderenswaardigs aan een fietsvakantie?
Het is ook niet zozeer bewondering voor de fietsvakantie. Maar meer voor de persoon.

Het is iets totaal anders, maar ik ben ook door ierland getrokken met mijn 2cv. Daar kreeg ik als persoon soms ook bewondering voor. En die reis gaf mij een gelijkaardig gevoel als toen ik jaren geleden op fietsvakantie ging. Het was niet de voldoening in de zin dat ik op eigen kracht en door de natuur gefietst heb. Maar wel de voldoening dat ik met mijn eigen opgeknapt (opgelapte eigenlijk) 2cv ben rond kunnen trekken. Dat ondanks ik totaal geen achtergrond in autotechnieken.


Ik bewonder de keuze om op fietsvakantie te gaan.
Shorttrack schreef:
di 20 apr, 2021 18:56
Maakt niet uit Kees. Je zult hem toch krijgen als ik je ooit tegenkom ;)

En een lege accu rijden lijkt misschien een nadeel. Maar gelukkig zitten er ook nog trappers op die dingen. Mijn fiets rijd heerlijk. Met of zonder ondersteuning. Maar je wordt er wel een beetje lui van. Gewoon omdat het kan zet je uiteindelijk toch veel vaker of zelfs gewoon altijd de motor aan.

Ik ben dan ook van het principe. Als je toch voor een e-bike zou gaan. Zorg er dan voor dat hij ook echt goede ondersteuning kan bieden voor als je het echt nodig zou hebben. Je moet hem daarmee niet altijd op volle kracht gebruiken natuurlijk. Ik fiets vaak op de laagste stand.
Ik herken het.
Motor staat bij mij bijna altijd aan.
Als ik samen met de vrouw een rustig tochtje doe, dan is het op eco of uit als het wind in de rug is. Meestal rijden we dan 20-22 km/h.
Als ik alleen rij, dan is het op tour, vooral onwille van de leuke acceleratie na een stop of een bocht. Op rechte stukken trap ik gewoon stevig door, op de grens van buiten adem geraken. Op vlakke weg en zonder tegenwind is dat dan meestal boven de 26, en dan doet de motor niks meer.
En ben ik moe, dan gaat het 2 km/h trager met wat ondersteuning.
Meestal kom ik wel goed in het zweet thuis.
@keesswart: van mij krijg je toch een dik compliment voor jouw mooi geschreven verslagen en prachtige foto's.😘


De rest van deze posting weggehaald vanwege de idiote reacties die het blijkbaar oproept.
Helaas moet je zelfs op tv soms uren luisteren naar helikoptergeflapper of gegier en het eentonige rôôôôôôôôôôôôôôô-geluid van de motoren als je het commentaar wilt horen. Jammer dat je niet het geluid kan horen van de wielrenners en hun fietsen. Ik kan me er vanalles bij voorstellen.
Even wat tegengeluid. Ik ben in mijn leven 4x bij een Touretappe geweest: 2x bij toeval (onderweg weg afgesloten totdat de karavaan voorbij kwam), en 2x gingen we bewust kijken (op de Madeleine en bij een tijdrit). Ik vond het juist wel leuk. En dat geluid van auto's, motoren en heli viel mee hoor. [/edit: stukje verwijderd]
Flix schreef: Precies. Ik kijk ook altijd met een mate van afgrijzen naar bv de Tour de France. Dat is toch geen fietsen?!
In 1982 zong Doe Maar al:

Hé!
Er is geen bal op de tv
Alleen 'n film met Doris Day
En wat dacht je van net twee
Ein Wiener operette
Nee!
Er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree
Druk 'em in en ga maar mee
De bloemen buiten zetten
Maar nu we het over de Tour hebben, de helft van de verkochte fietsen in NL in 2020 zijn e-bikes. Is het niet tijd voor een Tour de France voor e-bikes?
Leon schreef:
wo 21 apr, 2021 09:22
Helaas moet je zelfs op tv soms uren luisteren naar helikoptergeflapper of gegier en het eentonige rôôôôôôôôôôôôôôô-geluid van de motoren als je het commentaar wilt horen. Jammer dat je niet het geluid kan horen van de wielrenners en hun fietsen. Ik kan me er vanalles bij voorstellen.
Als ze die motoren nu eens vervangen met e-bikes die 45 kunnen :)
Moeten ze die Ebikes nog wel wat verder opvoeren, maar het is waar dat al die uitlaatgassen ongezond zijn.
Bron; tweewieler.nl
De Franse regering is klaar met het opvoeren van e-bikes en speed pedelecs. Wie het vermogen van een elektrische fiets opschroeft, loopt kans op een boete van 30.000 euro of een jaar gevangenisstraf. Ook fabrikanten van opvoersetjes kunnen beboet worden.

Frankrijk heeft wetgeving gemaakt om het opvoeren van e-bikes te voorkomen. Met ingang van dit jaar is het verboden om het vermogen van de motor te verhogen zodat de gereguleerde snelheden van 25 km per uur (voor gewone elektrische fietsen) of 45 km per uur (voor speed pedelecs) kunnen worden overschreden. Handelaren, fabrikanten maar ook individuen die opvoeren en daarmee de wet overtreden, kunnen een boete krijgen tot 30.000 euro en zelfs een jaar gevangenisstraf.
:wink:
Marjan schreef:
wo 21 apr, 2021 10:22
Bron; tweewieler.nl
De Franse regering is klaar met het opvoeren van e-bikes en speed pedelecs. Wie het vermogen van een elektrische fiets opschroeft, loopt kans op een boete van 30.000 euro of een jaar gevangenisstraf. Ook fabrikanten van opvoersetjes kunnen beboet worden.

Frankrijk heeft wetgeving gemaakt om het opvoeren van e-bikes te voorkomen. Met ingang van dit jaar is het verboden om het vermogen van de motor te verhogen zodat de gereguleerde snelheden van 25 km per uur (voor gewone elektrische fietsen) of 45 km per uur (voor speed pedelecs) kunnen worden overschreden. Handelaren, fabrikanten maar ook individuen die opvoeren en daarmee de wet overtreden, kunnen een boete krijgen tot 30.000 euro en zelfs een jaar gevangenisstraf.
:wink:
Zeer terecht. Zeker de e-bikes die maar 25km per uur kunnen zijn er helemaal op voorzien om snelheden van 45km per uur aan te houden. De remmen zullen er in ieder geval snel doorheen vliegen dan.
Shorttrack schreef:
wo 21 apr, 2021 10:10
Leon schreef:
wo 21 apr, 2021 09:22
Helaas moet je zelfs op tv soms uren luisteren naar helikoptergeflapper of gegier en het eentonige rôôôôôôôôôôôôôôô-geluid van de motoren als je het commentaar wilt horen. Jammer dat je niet het geluid kan horen van de wielrenners en hun fietsen. Ik kan me er vanalles bij voorstellen.
Als ze die motoren nu eens vervangen met e-bikes die 45 kunnen :)
Je hebt ook electrische motoren. Niks nieuws. Alleen het bereik zal nog niet voldoende zijn, zeker met een compleet uitgeruste cameraman achterop. Maar het komt vast, net als dat ik denk dat er drones gaan vliegen in plaats van een helikopter. Niet dat het geluid van drones leuk is.

Willem.m: verschillende mensen reageren verschillend op geluid. Dat is niet altijd een keuze.
willem.m schreef:
wo 21 apr, 2021 09:36
Dat zegt vooral iets over jezelf.
Ik denk dat je te gefocust bent om het persoonlijk te maken, beste willem.m. Nergens voor nodig.

Ik heb het te doen met de deelnemers Van de TdF, de renners dus, die dit circus moeten ondergaan, al die uren dat ze aan het rijden zijn. (Waarbij ik best begrijp dat er voor die luitjes andere prioriteiten gelden.)
Ik heb het niet over hoe ik het zelf ervaar, als toeschouwer.

Dit n.a.v. de beschrijving van Kees over "...toen er geen toerist meer te bekennen was en we alleen af en toe gezelschap hadden van blatende schapen. Heerlijk!"
En op die manier willen wij toch allemaal fietsen?!
:idea:
Jongens, ik heb de originele reactie al weggehaald, waar jullie op reageren.
Het staat weliswaar nog in verschillende quotes, dus de lezer kan er nog van genieten.
Maar ik vind de reacties die op dat stukje tekst, die overweging, komen zo idioot, vergezocht en niet ter zake, dat ik daar verder geen deelgenoot van wil zijn.

Verder heet dit draadje 'Voor wie is een elektrische fiets wél handig?' en staat in 'Reizen per elektrische fiets'; misschien maar weer eens on-topic raken, reaguurders, moderator?!
Flix schreef:
wo 21 apr, 2021 11:15
...
Ik heb het niet over hoe ik het zelf ervaar, als toeschouwer.
...
Okay, sorry dan had ik het verkeerd gelezen. Ik zal mijn reactie aanpassen.
Uit de krant van vandaag:

Ik weet niet of ik echt een strijder ben omdat ik op een gewone fiets rijd. Het is eerder andersom: al die mensen die de hele dag elektrisch langs me zoemen, zie ik in mijn hoofd veranderen in vettige blobjes, want laten we wel wezen: voor de meeste mensen is fietsen hun enige sportmoment van de dag. Het is dus niet zo dat ik een strijder ben, maar veel mensen zijn wel anti-strijders.