Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Grandonneur schreef:
za 17 apr, 2021 11:29
Blackbelt schreef:
za 17 apr, 2021 09:45
Als die vijandige sfeer blijft hangen is dit forum geen lang leven beschoren.

Een vijandige sfeer. Is dat het feit of is het wensdenken?
Lees de derde reactie op de eerste pagina van dit topic.
De toekomst blijft moeilijk te voorspellen maar mij lijkt dat een forum met veel gepraat over Ebikes juist de jeugd afschrikt. Als we toekomst willen hebben en verjongen doen we er denk ik goed aan ons niet te richten op vijftigers die zich al te oud vinden om zelf flink te trappen maar op jongeren die bike packend op gravelracers de toekomst inluiden.
Precies Wim. Laten we gezonde mensen, en zeker ook de jongere generatie, stimuleren om op eigen kracht te fietsen, en zéker voor recreatieve doeleinden. Dat is op de lange duur het beste voor hun eigen gezondheid, voor de samenleving als geheel (kosten gezondheidszorg), en ook voor het milieu (t.o.v. een rijwiel met accu).

De uitdaging is wel hoe je hen kan verleiden om op eigen kracht te gaan/blijven fietsen. Promotie door het plaatsen van 'stoere' verhalen, uiteraard op sociale media maar ook op dit forum, over je kinderen meenemen op fietsvakantie (vgl. ook de enthousiaste artikelen in het recente tijdschrift), bikepacking (waar is Yopie eigenlijk?) en andere off-the-beaten-track en off-the-grid avonturen (pardon my English) helpt daarbij hopelijk.
Niet alleen stimuleren, maar ook het goede voorbeeld geven.
Wat een zeldzaam geneuzel!
Er gaan op dit forum maar een paar draadjes over e-biken; de rest gaat over allerlei andere zaken die primair, of zijdelings, met (reis)fietsen te maken hebben. Dus overdrijf het nou allemaal niet.
En dan is het ook nog eens zo dat voornamelijk jullie, ‘de anties’, die verfoeide draadjes actief houden...🙄
Dank je voor je diepe observatie dat wij slechts neuzelen.
kan weg want dubbel
willem.m schreef:
zo 18 apr, 2021 12:00
Precies Wim. Laten we gezonde mensen, en zeker ook de jongere generatie, stimuleren om op eigen kracht te fietsen, en zéker voor recreatieve doeleinden. Dat is op de lange duur het beste voor hun eigen gezondheid, voor de samenleving als geheel (kosten gezondheidszorg), en ook voor het milieu (t.o.v. een rijwiel met accu).

De uitdaging is wel hoe je hen kan verleiden om op eigen kracht te gaan/blijven fietsen. Promotie door het plaatsen van 'stoere' verhalen, uiteraard op sociale media maar ook op dit forum, over je kinderen meenemen op fietsvakantie (vgl. ook de enthousiaste artikelen in het recente tijdschrift), bikepacking (waar is Yopie eigenlijk?) en andere off-the-beaten-track en off-the-grid avonturen (pardon my English) helpt daarbij hopelijk.
Maar het milleu en klimaat aspect is voor sommige (hoe vreemd het ook klinkt) juist de reden om een e-bike te kopen. Want bij ons vervangt hij de auto. In mijn ogen ben je slechter bezig als je een gewone fiets hebt met daarnaast een auto die nog altijd veel taken op zich neemt.

En de e-bike is echt zoveel "ongezonder" om mee te fietsen als een gewone fiets. Je wordt zeker sterker en houd er een beter conditie aan over.
Maar 30km op een e-bike of 30km op een gewone fiets levert nog altijd even veel beweging op. Alleen wat minder inspanning.
Ik voel echt wel dat ik 50km gefietst heb op mijn e-bike hoor. Ik ben alleen niet zo moe natuurlijk :wink:

Het recreatieve en het praktische moet los van elkaar gezien worden hier.
Een Ebike in plaats van de auto om 30 km naar je werk te komen is natuurlijk prima. De ergernis gaat over iets anders.
Wim schreef:
zo 18 apr, 2021 17:43
Een Ebike in plaats van de auto om 30 km naar je werk te komen is natuurlijk prima. De ergernis gaat over iets anders.
Ik schreef inderdaad bewust "recreatieve doeleinden" en niet over een rijwiel met trapondersteuning als alternatief voor een auto.

/Edit: @Shortrack:
1. Ik heb veel respect voor je keuze van een ebike als alternatief voor een auto.
2. Mijn reactie ging over de uitdaging om de jongere generatie te verleiden tot fietsen zonder trapondersteuning.
3. Mijn tip is om selectief te quoten zodat voor ons duidelijk is waar je precies op reageert. Zie ook regel 2g: rules.
OMG....Ik word daar zooooo moe van.....
Aj, mijn popcorn is op.
willem.m schreef:
zo 18 apr, 2021 18:07

1. Ik heb veel respect voor je keuze van een e-bike als alternatief voor een auto.
2. Mijn reactie ging over de uitdaging om de jongere generatie te verleiden tot fietsen zonder trapondersteuning.
1. Sorry voor mijn misvatting. Het door jou laatst reacties op mijn post in mijn ogen niet zo te zijn. Maar ben blij dat je dat wel doet :D

2. Daar ben ik het zeker mee eens. Zoals ik eerder al zei vind ik het voor mijzelf overbodig om een tweede normale fiets erbij te kopen. Dit vanwege plaatsgebrek en de kostprijs ervan. Bovendien werk ik als postbode waardoor ik ruimschoots aan mijn beweging kom iedere dag :wink: .
Het is trouwens echt schandalig hoeveel mensen op mijn werk met de auto komen. Er wonen een paar mensen letterlijk op wandelafstand van ons kantoor. Ik schat een kleine 700 meter. En toch komen die iedere dag weer of geen weer met de auto. En wanneer ik hen dan vraag waarom ze niet met de fiets komen, dan krijg ik het antwoord dat het te ver is. En aan hun gezicht te zien menen ze het ook nog eens. En aangezien ik met een elektrische fiets kom vinden ze uiteraard dat ik er geen commentaar op mag geven :| .


Maar goed. Ik vind puur uit klimaat en milieu overwegingen dat men inderdaad niet zomaar voor de e-bike moet kiezen. Maar dat geldt overigens ook voor vele andere keuzes.


En nog even iets anders. Ik denk dat het beter is dat dit topic misschien in zijn geheel verwijderd wordt. Want als men per ongelijk via google op dit topic terecht komt dan zou men nog verschieten denk ik. Ik denk dat sommige al beginnen kijken of ze wel oud, kreupel en versleten genoeg zijn om voor een e-bike te mogen kiezen. Terwijl ik in mijn directe omgeving toch een gezonde omschakeling zie van mensen die bewust kiezen voor een e-bike om de auto echt meer te laten staan.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/40 ... rs-in-2019

Helaas is de tendens nog niet terug te lezen in aantal gereden kilometers per auto.
Tot 2020 groeide die nog jaarlijks, niet de e-bike maar corona zal invloed hebben op het in dat jaar gereden kilometers.

Met de opkomst van de e-bike lijkt deze manier van fietsen het nieuwe normaal te zijn, bij aanschaf nieuwe fiets komt zonder uitzondering van collega's / kennisen, ' heb je nu een e-bike?' Ook op het fietspad is 8 op de 10 electrisch.
Het ' lollige' vind ik dat juist de gebruiker van de e-bike zich voortbeweegt tussen excuseren en verantwoorden waarom hij/zij met ondersteuning fietst.

Het vervelende vind ik dat wereldfieters zonder ondersteuning weggezet worden als zure mensen omdat ze de e-bike met argusogen bekijken. Ik heb respect voor de 60/70/80 plusser die op eigen kracht Europa en verder intrekt, en wordt het diegene te zwaar, dan kijken deze mensen vaak eerder naar een oplossing in gewicht, ofwel materiaal, ofwel lichaamsgewicht, om makkelijker te fietsen.

Er wordt vaak gebruik gemaakt van drogredenen om te kiezen voor de fiets met brandstof.
willem.m schreef:
zo 18 apr, 2021 18:07
Ik schreef inderdaad bewust "recreatieve doeleinden" en niet over een rijwiel met trapondersteuning als alternatief voor een auto.
En recreatief fietsen is toch waar het op dit forum voornamelijk over gaat. Fietsen omdat het kan, niet omdat het moet. :D
Shorttrack schreef:
zo 18 apr, 2021 19:51
En nog even iets anders. Ik denk dat het beter is dat dit topic misschien in zijn geheel verwijderd wordt. Want als men per ongelijk via google op dit topic terecht komt dan zou men nog verschieten denk ik.
Vergeleken met wat ik wel eens op Facebook zie is de ergste discussie op dit forum nog een keurige 19e eeuwse Britse gentlemen's club.
[quote=Fedor post_id=392005
[/quote]
En recreatief fietsen is toch waar het op dit forum voornamelijk over gaat. Fietsen omdat het kan, niet omdat het moet. :D
[/quote]

Helemaal gelijk in. En ik fiets met mij e-bike omdat het "moet" en soms omdat ik het mag en leuk vind. Ik ga niet speciaal nog een (dure) gewone fiets aanschaffen enkel om toegelaten te worden in deze groep. En als iemand naar goeie fietstassen vraagt of een prachtige route onthult, dan maakt het toch geen reet uit op welke fiets hij fietst.

De recreative 10km e-biker zal snel merken dat dit forum veel the "hardcore" is voor zijn doeleinden. Maar ik als e-biker ben al heel blij met de info die ik heb kunnen vergaren hier. En ik zal deze ook verder delen met andere e-bike of niet.
Shorttrack schreef:
zo 18 apr, 2021 15:14
Maar het milleu en klimaat aspect is voor sommige (hoe vreemd het ook klinkt) juist de reden om een e-bike te kopen. Want bij ons vervangt hij de auto. In mijn ogen ben je slechter bezig als je een gewone fiets hebt met daarnaast een auto die nog altijd veel taken op zich neemt.
De e-bike heeft ook zijn plek in combinatie met de auto. Ga 's zomers eens in Spakenburg of bij een uitspanning in Drenthe kijken, of boven op de Cauberg. Vroeger stond het op zulke plekken propvol met auto's, meer bepaald het type Daf pardon Volvo van de "mobiele oudere". Tegenwoordig komen ze allemaal vanuit de recreatieparken en van de campings op de e-bike daarnaartoe om wat te eten en te drinken. Als dat geen winst is...
Overigens heeft de grote omwenteling van fiets naar e-bike natuurlijk allang plaatsgevonden en is het volkomen zinloos als een soort Don Quichot op je Santos tegen de elektrieke revolutie te strijden. Als je tegenwoordig op een fiets met bepakking bij een café of camping stopt, word je aangekeken als een volstrekte rariteit wanneer je geen motor op je fiets blijkt te hebben. Tegelijk wek je dan trouwens vooral als je richting seniorenleeftijd gaat wel weer een soort ongelovige bewondering.
peter de rijk schreef:
zo 18 apr, 2021 22:17
...Als je tegenwoordig op een fiets met bepakking bij een café of camping stopt, word je aangekeken als een volstrekte rariteit wanneer je geen motor op je fiets blijkt te hebben...
Is dat jouw persoonlijke ervaring of blijkt dat uit de statistieken? En over welk gebied heb je het? Ik heb deze ervaring niet, maar ik heb geen ogen in mijn rug.
Marjan schreef:
zo 18 apr, 2021 20:24

“Het ' lollige' vind ik dat juist de gebruiker van de e-bike zich voortbeweegt tussen excuseren en verantwoorden waarom hij/zij met ondersteuning fietst.”
Dat is helemaal niet lollig, ik denk eerder dat dat betekent dat men zich veroordeelt voelt door al het commentaar. En dat vind ik niet terecht. Iedereen mag een oordeel hebben, maar er is een verschil tussen een oordeel hebben en iemand veroordelen
“Het vervelende vind ik dat wereldfieters zonder ondersteuning weggezet worden als zure mensen omdat ze de e-bike met argusogen bekijken.”
Nee, je wordt niet als zuur weggezet als je een e-bike met argusogen bekijkt of als je genuanceerd je mening over een e-bike geeft. Je wordt mogelijk wel als zuur weggezet als je op een betweterige manier je eigen gelijk wilt halen zonder ook maar een poging te doen om de ander te begrijpen.

Voor de goede orde, mijn opmerkingen zijn in het algemeen en zijn niet gericht op jouw commentaar.