Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Edwin* schreef:
vr 16 apr, 2021 15:08

Jurr, er staat carbon frames en niet voorvorken.
Ooh een plastieken frame wil ik ook wel hoor. :) Als 'ie voldoet aan mijn voorkeuren zou ik het zeker niet uitsluiten.

Edwin* schreef:
vr 16 apr, 2021 15:08

Verende voorvorken vindt je niet of nauwelijks (echt in de minderheid|) op vakantiefietsen zoals de huidige Koga Worldtraveller, Santos Travelmasters en aanverwante modellen, Idworx, Avaghon, etc. vakantiefietsen (zonder andere merken/modellen te willen diskwalificeren als vakantiefiets). En natuurlijk zijn er uitzonderingen, want als jij dat per sé wilt kun je een Santos Travelmaster 2.9 ook met een geveerde voorvork krijgen, etc.
Gelukkig kun je met veel meer de wereld over dan wat hier gangbaar is. Een Santos 2.6 past ook prima een verende voorvork in trouwens. Net als bij een Surly Karate Monkey bijvoorbeeld in de recentere modeljaren. Tot 140mm zelfs :)

Genoeg mensen schrijven een verende vork af omdat ze op een goedkope fiets met twee gepromoveerde fietspompen hebben gereden en dat alleen maar aanvoelde als ballast. Gelukkig is een kwalitatief goede verende voorvork een heel ander verhaal.

Edwin* schreef:
vr 16 apr, 2021 15:08

Ligstuurtjes zie je ook niet zoveel meer op vakantiefietsen, naar mijn mening zijn die juist op z'n retour, wat laat zien dat dit wellicht geen ontwikkeling was, maar een trend van een bepaald tijdsbeeld, wat bij deze of gene is blijven hangen.
Ach, in de ultra racer hoek zie je het nog wel. Ik snap het ook wel, altijd best lol mee gehad. Sinds ik meer en meer van het asfalt weg blijf is het voor mij niet zo praktisch meer, maar anders....

Edwin* schreef:
vr 16 apr, 2021 15:08

Idworx levert dan wellicht carbonwielen als meerprijs, maar je ziet carbonwielen niet of nauwelijks terug in de gemiddelde vakantiefiets. Je vindt daarom ook vrijwel niets terug op dit forum over carbonwielen. Kijk je op een racefiets forum of mtb forum, dan zal je er het nodige over vinden.
Ach, wat is gemiddeld? Ik rij misschien ook niet met een gemiddelde fiets. En jouw nieuwe gravelracer zal hier ook wel niet gemiddeld zijn. Toch kunnen met allebei die fietsen prima op reis. Ook als we daar een setje carbon velgen in (laten?) spaken. Zeker met een voldoende dikke band zou me ik me daar geen zorgen om maken.

Edwin* schreef:
vr 16 apr, 2021 15:08

Maar dit is het wereldfietser forum en je kunt je afvragen in hoeverre bepaalde onderwerpen relevant zijn op dit forum.
Nieuwe ontwikkelingen kunnen best interessant zijn, voor mij tenminste. Anderen gaan het liefst met iets op vakantie wat minimaal 20 jaar oud is. Zolang we er allemaal maar lol mee hebben toch?
Jurr schreef:
vr 16 apr, 2021 19:01
Zolang we er allemaal maar lol mee hebben toch?
Dat dus! 👍🏻
Maar er zijn vele soorten lol en die horen hier niet allemaal thuis.
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 19:53
Maar er zijn vele soorten lol en die horen hier niet allemaal thuis.
Gelukkig is de e-bike (waar dit topic oorspronkelijk over ging) een van die lollen die hier wel thuis horen.
Volgens velen hier dus niet, en daar laat ik het bij.
Oei, straks dreigt dit draadje nog stil te vallen!

Laat me nog wat buskruit op het vuur gooien ...
Maar eerst dit, inspelend op de titel van dit draadje: ik ken best wel wat mensen voor wie de e-fiets handig is.
Wellicht zal ik 'm zelf ooit handig vinden.

Dit gezegd zijnde ...
Blackbelt schreef:
vr 16 apr, 2021 12:51

Kijk maar eens naar wat er gebeurd is in 140 jaar fietsgeschiedenis:
- introductie van luchtbanden
- introductie van pedalen, ketting en tandwielen
- staal, alu, titanium, carbon frames
- versnellingen met derailleur of in de naaf
- verende vorken
- aerodynamische fietsen
- carbonwielen
- trommel, velg of schijfrem...
- smalle, brede, tubeless banden in alle soorten en met alle profielen
- ondersteuning.
Echt?
Wordt hier het uitrusten van een fiets met een motor gelijkgesteld met derailleurs, banden, pedalen, betere remmen en carbonwielen?
Dan kun je een motor even goed gelijkstellen aan platte spaken, lekker zachte tape op het stuur, oplaadbare achterlichten en CO2-patronen om een band onderweg op te pompen. Allemaal fietsevolutie, toch?

Ondersteuning hoort niet thuis in dat rijtje.
Wat mij blijft verbazen, is dat alle e-fietsers die ik persoonlijk ken, dat beseffen.
Deze gelukkige bezitters van een e-fiets hebben hun tweewielige voertuig niet gekocht omdat er derailleurs, verende vorken etc. op zitten.
Ze hebben hun e-fiets gekocht omdat er een motor op zit. Ze willen niet fietsen, ze willen e-fietsen.
Ik heb mijn fiets inderdaad gekocht omdat er een motor op zit die mij confortabel maar plekken kan brengen waar ik niet bezweet ik aankomen. Daarnaast had ik nog enkele eisen zoals schijfremmen, brede banden, naafversnelling en achterwiel motor.

Daarnaast geef ik ook toe dat mijn motor 90% van de tijd aan staat. Had mijzelf voorgenomen om dat minder te doen. Maar het is te gemakkelijk en verleidelijk om die motor aan te zetten. Overigens fietst mijn fiets uitstekend zonder ondersteuning.
Zo ver is het gekomen. Je moet als ebiker hier al excuses verzinnen om een fiets te kiezen die je leuk vindt en om je motor aan te zetten.

Als die vijandige sfeer blijft hangen is dit forum geen lang leven beschoren.
Blackbelt schreef:
za 17 apr, 2021 09:45
...
Als die vijandige sfeer blijft hangen is dit forum geen lang leven beschoren.
Om op deze analogie viewtopic.php?f=59&t=35217#p391726 terug te komen, kan men zich afvragen of het forum er een is voor roeiers, watersporters of waterrecreanten. Een steeds grotere verzameling dus, waarbij het zoeken blijft naar verbondenheid. Mensen kunnen daarover van mening verschillen. Accept, change or leave it.
Wat ik nu niet begrijp, is dat iedereen die vindt dat het hier op het forum niet thuishoort, dat in dit topic wil bespreken. Waarom? Dit staat in het forumonderdeel “reizen met de elektrische fiets”. Dat is door een van de beheerders aangemaakt, neem ik aan. Daarmee wordt door die beheerders in ieder geval geïmpliceerd dat het op het forum thuishoort.

Als je het daar niet mee eens bent, begin dan een topic daarover, en dan den ik dat dat in het ledendeel thuishoort. Daar wordt beleid besproken en bepaald (nou ja, in de ledenvergaderingen en het bestuur natuurlijk).
Het zou al heel fijn zijn als je de rubriek “Reizen per elektrische fiets” kunt blokkeren als je niet geïnteresseerd bent.

Natuurlijk kun je de rubriek ook gewoon negeren, maar als ik (naar mijn mening) onzin lees of flauwekul-excuses, dan kan ik me de ene keer wel bedwingen om iets te zeggen en de andere keer niet. Ik zou liever hebben dat het geen onderdeel uitmaakt van wat ik te zien krijg.

Daaarnaast zou ik graag willen zien dat topics als deze niet worden geplaatst in de rubriek “Mijn fiets: Techniek en Onderdelen” maar daar waar het thuis hoort, namelijk: “Reizen per electrische fiets”.

En dan graag in een subforum waar je je op kunt abonneren als je wilt en het subforum alleen dan zichtbaar is, zodat iedereen zich ongegeneerd kan uiten en de loftrompet kan uitsteken over het gebruik van zijn of haar electrische fiets.
Blackbelt schreef:
za 17 apr, 2021 09:45
Als die vijandige sfeer blijft hangen is dit forum geen lang leven beschoren.

Een vijandige sfeer. Is dat het feit of is het wensdenken?
Edwin* schreef:
za 17 apr, 2021 10:34
Het zou al heel fijn zijn als je de rubriek “Reizen per elektrische fiets” kunt blokkeren als je niet geïnteresseerd bent.

[…]
En dan graag in een subforum waar je je op kunt abonneren als je wilt en het subforum alleen dan zichtbaar is, zodat iedereen zich ongegeneerd kan uiten en de loftrompet kan uitsteken over het gebruik van zijn of haar electrische fiets.
Dat zou wel een idee zijn: een lijst om aan te vinken welke actieve subfora je wel kan zien, zodat de lijst actieve onderwerpen niet laat zien wat er in b.v. “Reizen met kinderen” of “Reizen per elektrische fiets” gebeurt.

Misschien dat moderatoren eens kunnen nadenken over over een nieuwe indeling van het forum. Nu zit er veel overlap in de subfora, terwijl b.v. een onderwerp over fietsen met gps eigenlijk nergens past.
Ik denk dat het belangrijker is om binnen dit topic te blijven. "Voor wie is de e-bike wel !HANDIG!". Er staat niet overbodig.

Het heeft dus geen zin om de mensen met een e-bike als nietsnuttig te veroordelen met hun "slappe excuses".

De E-bike is voor iedereen "handig".
Ik ben het met Edwin en ericplan eens. De mogelijkheid bestaat al heel lang om forumleden als 'vijand' toe te voegen, waardoor je hun berichten niet meer ziet. Waarom kan je dan niet een (sub)rubriek als 'vijand' toevoegen? Of andersom: (sub)rubrieken whitelisten in plaats van blacklisten - ook goed. Ieder zijn bubbel, en geen irritatie.
willem.m schreef:
za 17 apr, 2021 12:38
De mogelijkheid bestaat al heel lang om forumleden als 'vijand' toe te voegen, waardoor je hun berichten niet meer ziet.
Dat werkt niet goed. Je krijgt dan iets te zien als "Hier staat een bericht wat je niet wilt zien" en - erger - je ziet wel de reacties op die berichten, inclusief citaten.
Dat eerste is - 'hier staat iets wat je niet wilt zien' - is ook gewoon nodig omdat anders de gesprekken heel vreemd kunnen worden als je een paar mensen onzichtbaar heb gemaakt.
Is het niet wat overdreven om iemand als vijand te zien? Ik vroeg laatst om advies voor een verende zadelpen. Dat heeft toch niets te maken met mijn e-bike.
Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 12:48
Is het niet wat overdreven om iemand als vijand te zien? [...]
Zo wordt het bij dit forum genoemd, inderdaad niet zo'n gelukkige woordkeuze.
ericplan schreef:
za 17 apr, 2021 12:57
Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 12:48
Is het niet wat overdreven om iemand als vijand te zien? [...]
Zo wordt het bij dit forum genoemd, inderdaad niet zo'n gelukkige woordkeuze.
Ja sorry, dat begrijp inderdaad wel. Maar ik bedoelde eigenlijk dat het misschien niet logisch is om een persoom uit te sluiten van je berichten. Misschien plaatst iemand met een e-bike nooit iets over zijn elektronische gedeelte maar enkel over de remmen en wielen dergelijken.
Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 13:16
ericplan schreef:
za 17 apr, 2021 12:57
Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 12:48
Is het niet wat overdreven om iemand als vijand te zien? [...]
Zo wordt het bij dit forum genoemd, inderdaad niet zo'n gelukkige woordkeuze.
Ja sorry, dat begrijp inderdaad wel. Maar ik bedoelde eigenlijk dat het misschien niet logisch is om een persoom uit te sluiten van je berichten. Misschien plaatst iemand met een e-bike nooit iets over zijn elektronische gedeelte maar enkel over de remmen en wielen dergelijken.
Suggereerde niet voor niets dat de subfora misschien wat onderhoud nodig hebben. Dit subforum heet:"Reizen per elektrische fiets". Lastig om te bepalen wat er wel (en niet) in hoort. De ondertitel geeft ook niet echt uitsluitsel.