Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
willem.m schreef:
do 15 apr, 2021 22:18
Ik schrik hiervan. Een jonge, gezonde persoon zonder lichamelijke beperking die in de kracht van zijn leven voor het gemak van een rijwiel met trapondersteuning kiest. Ik veronderstel ook voor fietsvakanties. Als dat het nieuwe normaal wordt, dus ondersteund met allerlei elektrische toeters en bellen, dan haak ik af.
Je hoeft niet mee te doen hoor. Mag ik dan veronderstellen dat u nooit een auto of ander vervoersmiddel gebruikt zoals trein of vliegtuig waar je geen enkele moeite hoeft te doen om je voort te bewegen?

En ja, ik gebruik hem ook voor fietsvakanties. Ik vind het overbodig om 2 fietsen te hebben in mijn geval. En op een elektrische fiets blijf je even goed fit hoor.

De wereld verandert nu eenmaal. Ik denk dat de eerste fiets ooit gemaakt ook vevloekt werd door veel mensen. Wat was er mis met een paard? Een Paard??? Wat is er mis met je eigen benen om mee te stappen?


Ik fiets rusig en ontspannen verder op mijn elektrische fiets. En soms zet ik hem niet eens aan. Want die optie heb je ook nog op een elektrische fiets.
Dat je er veel conditie van krijgt is bolle onzin. Voor de rest is dit een forum en een club van fietsers en niet van motorfietsers. Wees dus niet verbaasd. En natuurlijk mag je rustig verder doen waar je zin in hebt.
Wim schreef:
do 15 apr, 2021 22:34
Dat je er veel conditie van krijgt is bolle onzin. Voor de rest is dit een forum en een club van fietsers en niet van motorfietsers. Wees dus niet verbaasd. En natuurlijk mag je rustig verder doen waar je zin in hebt.
Ik ben niet zozeer verbaast. En dit forum heeft een speciale sectie voor elektrische fietsen. En men wordt hier goed geholpen zie ik als er een vraag wordt gesteld ober elektrische fietsen. Dus lang niet iedereen hier fiets op beenkracht.

Maar we moeten inderdaad allemaal doen waar we zin in hebben.
Shorttrack schreef:
do 15 apr, 2021 22:42
Maar we moeten inderdaad allemaal doen waar we zin in hebben.
Alsjeblieft niet zeg. Wat een bende zou het dan worden.
Het zal vast lastig zijn maar wat mij betreft blijft het Ebike gedeelte van het forum beperkt tot het overstapen op een Ebike als het niet meer anders kan. Dat hoop ik ooit zelf nog mee te maken want het alternatief is nog minder leuk. Maar verder? Nee alsjeblieft niet, net zomin als discussies over De Waard tenten of sleurhutten. Dat is allemaal branchevervaging. Echt fietsen op vakantie is een sterk merk en een heldere boodschap dus laten we dat zo houden.
Voor de rest herinneren de E bike verhalen me vooral aan de lof voor de brommer in de jaren vijftig: op vakantie met de Solex.
Grandonneur schreef:
do 15 apr, 2021 22:50
Shorttrack schreef:
do 15 apr, 2021 22:42
Maar we moeten inderdaad allemaal doen waar we zin in hebben.
Alsjeblieft niet zeg. Wat een bende zou het dan worden.
Daar heb je zeker gelijk in.
Wim schreef:
do 15 apr, 2021 21:54
Als iemand op een Ebike moet rijden omdat het anders niet meer gaat vind ik dat prima. Maar laten we niet vergeten dat dit een forum en een vereniging is van mensen die graag fietsen. Ik fiets in de stad, ik maak snelle ritten om mijn conditie op peil te houden en ik maak lange reizen met kampeerbagage omdat dat zo leuk is. En het houdt me fit: ik ben 68. Ik kan iets minder woest fietsen dan veertig jaar geleden, maar veel scheelt het ook weer niet. Laten we niet vergeten dat de IC vol ligt met dikke mensen zonder conditie.
Wel veel 'ik-jes', Wim, vind je niet?
Om de gemoederen nog wat te verhitten.

Een recent Duits onderzoek met de titel:
'Unsicher und gefährlich – darum sind E-Bikes oft ein Problem'

<https://www.autobild.de/artikel/fahrrad ... 79515.html>

Ga er wel even bij zitten en een tip. Adem in, adem uit . . . . voor een reactie op te stellen;-)
'Wel veel 'ik-jes', Wim, vind je niet?' En dus? Ik heb geleerd het in zulke discussies toch vooral bij mezelf te houden.
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 09:14
'Wel veel 'ik-jes', Wim, vind je niet?' En dus? Ik heb geleerd het in zulke discussies toch vooral bij mezelf te houden.
Precies. Deze ‘ikjes’ betekenen dat Wim andere keuzes maakt en vindt dat dit forum bedoeld is voor fietsreizigers, maar niemand veroordeelt voor een andere keuze. Alleen is de vraag dan wel of dat op dit forum thuis hoort, en of OP moet schrikken van kritische reacties...
J de Groote schreef:
vr 16 apr, 2021 00:09
Om de gemoederen nog wat te verhitten.

Een recent Duits onderzoek met de titel:
'Unsicher und gefährlich – darum sind E-Bikes oft ein Problem'

<https://www.autobild.de/artikel/fahrrad ... 79515.html>


Dat verbaasd mij helemaal niet eigenlijk. Ik begrijp ook niet goed waarom er zo weinig mensen een helm dragen op een e-bike. Zag laatst nog 2 mensen samen fietsen. De ene op zijn wielrenfiets in volle uitrusting en helm. De ander casual gekleed op een e-bike zonder helm. Waar draagt die e-bike bestuurder geen helm? Of waarom draagt die wielrennen juist wel een helm?


Ik denk dat het algemene probleem vooral ligt bij hoe mensen zich gedragen in het verkeer. Het slachtoffer had in heel veel gevallen kunnen voorkomen dat hij/zij aangereden zou worden. De "schuld" ligt in de meeste gevallen nog altijd bij de aanrijder natuurlijk.
Maar als ik zie dat er een vrachtwagen rechtsaf wil slaan bij een stop licht dan let ik zeker extra op. Ik ga mijn voorang dan niet afdwingen.

Wat ik wil zeggen is dat de e-bike niet de daadwerkelijke oorzaak is van die ongevallen. Er zit nog altijd iemand op die hem moet besturen.
Polling schreef:
vr 16 apr, 2021 09:33
[...] maar niemand veroordeelt voor een andere keuze.
?
J de Groote schreef:
vr 16 apr, 2021 00:09
Een recent Duits onderzoek met de titel:
'Unsicher und gefährlich – darum sind E-Bikes oft ein Problem'
<https://www.autobild.de/artikel/fahrrad ... 79515.html>
De getallen zijn in dit artikel voor mij slechts een grof indicatieve begeleiding van de tekst die voor mij prima uitlegt dat er een reeks aan oorzaken aan de veranderende ongevalstatistieken ten grondslag ligt.
Het grote probleem in het verbeteren van de situatie is volgens mij dat onze samenleving op een vervelende manier gejuridiseerd* is, wat hier betekent dat voor elk onderdeel van een (dit) probleem er mensen komen die, formeel correct, zeggen dat dát onderdeel niet een, en zeker niet de, bewezen oorzaak is van de situatie en er dus op die plaats niet besloten kan worden tot maatregelen. Je ziet het overal dat complexe situaties niet goed opgepakt kunnen worden, neem willekeurig om het even wel langlopend nieuwsitem.

*: ik weet even niet of dit het meest passende woord is. Ik sta open voor tips.

Ik heb overigens geen mening over e-bikers in het algemeen. Daarvoor zijn ze te verschillend.
eindgebruiker schreef:
vr 16 apr, 2021 10:06
Polling schreef:
vr 16 apr, 2021 09:33
[...] maar niemand veroordeelt voor een andere keuze.
?
In dit stuk in ieder geval niet. En daar reageerde ik op.
Ik gebruik ondanks mijn 74 jaar en flink wat problemen nog steeds geen ebike, da’s mooi voor later. Ik heb het prima naar mijn zin op mijn TM3 en HP Gekko zonder motor. En ja, alles gaat rustiger en langzamer tegenwoordig, maar daar kies ik zelf voor. Dat is niet beter dan welke andere keuze, maar mijn keuze.

Laat iedereen aub zelf uitmaken hoe hij wil fietsen.

En wat ik oprecht niet begrijp is dat iemand die al 80 keer of meer duidelijk op dit forum zijn weerzin heeft uitgesproken over e-bike gebruik door diegene die dat volgens hem niet nodig heeft kennelijk nog steeds de innerlijke drang heeft om dat te blijven roepen. Stop dan met lezen van die draadjes zou ik als advies mee willen geven.

Een mening hebben is goed, net als een oordeel. Veroordelen is een stuk minder.
willem.m schreef:
do 15 apr, 2021 22:18
Ik schrik hiervan. Een jonge, gezonde persoon zonder lichamelijke beperking die in de kracht van zijn leven voor het gemak van een rijwiel met trapondersteuning kiest. Ik veronderstel ook voor fietsvakanties. Als dat het nieuwe normaal wordt, dus ondersteund met allerlei elektrische toeters en bellen, dan haak ik af.

/edit:
Nu ik het vorige bericht nog een keer goed lees, denk ik dat het een grap is, en dat de schrijver een beetje zit te stoken. Goed geprobeerd! 🤭
Wat bedoel je nu eigenlijk met 'dan haak ik af'?

Als er een koppel jonge 30ers beslist om met de ebike naar Rome te rijden van hotel naar hotel, ga jij dan thuis blijven?
Of ga je ze tegen houden en verbieden dat ze dat doen?

Laat mensen toch fietsen zoals ze willen.
Ik kan je wel garanderen dat hun conditie toch beter zal zijn na de reis dan voor de reis...
Ik denk dat de manier waarop een e-bike gebruikt wordt een grote rol speelt. Sommige vinden een e-bike voor versleten oude mensen. Terwijl ik nog genoeg "versleten oude mensen" zie rondfietsen op een gewone fiets.

Als ik weet dat een jong fit koppel e-bikes koopt om af en toe in het weekend een tochtje van 10km te maken en voor alle andere zaken de auto neemt (zoals naar de bakker gaan 100m verder) dan denk ik daar heel anders over. Maar dan meer in de zin of dat wel de meest verstandige keuze is. Niet alleen op fysiek vlak (ondanks het vooral gaat over beweging en minder over de inspanning). Er komt ook een millieu en klimaat aspect bij kijken.


Zoals ik al zei gebruik ik mijn e-bike voor echt bijna alles tenzij het echt niet anders kan. Ben ik daarmee goed bezig voor het milleu? Echt goed niet natuurlijk vanwege de e-bike, maar ik doe het toch al een stuk beter dan mensen die enkel korte plezier tochtjes maken met hun e-bike.

Ik veroordeel het e-bike gebruik niet. Maar mensen moeten soms wel beter nadenken over hun keuzes hierin. En dat geld ook voor de gewone fierser vind ik. Want je kunt wel trots zijn dat jij nog "altijd" op een gewone fiets fietst maar, als je die fiets wel eerst op de auto zet om een kleine 30km verderop een mooi fietstochtje te maken dan ben je in mijn ogen echt niet beter bezig als ik.


Nogmaals, ook ik veroordeel niet. Maar ik frustreer mij soms wel aan de schijnheiligen.
@blackbelt: Naar analogie met een eerdere opmerking van Leon: Ik haak af omdat ik het vermogen mis me te verplaatsen in gezonde mensen die korte stukjes en fietsvakanties doen op een rijwiel met trapondersteuning. Daarvoor staan we te verschillend in het leven.

Ik blijf dus niet thuis omdat dat door jou aangehaalde koppel gezonde dertigers op een ebike naar Rome fietst. Prima dat zij dit doen en ik wens hen veel plezier. Maar ik beschouw hen onderweg niet als medefietser, evenmin als motorrijders.
Om het allemaal wat te relativeren een streetview van een autoverhuurbedrijf op St. Eustatius, een van 'onze' bovenwindse eilanden.
https://www.google.com/maps/@17.4928781 ... 774!8i5387
Daarbij zij het opgemerkt dat ik met google routeplanner gezocht heb naar de verste plek op dat eiland waar je met de gehuurde auto zou kunnen komen. Dat was 5,1 kilometer rijden.
In de praktijk huur je zo'n auto natuurlijk om van het F.D. Roosevelt Airport naar de hoofdstad van het eiland te rijden. Dat is 1600 meter ver.
Met koffers voor 2 weken is een fiets niet zo handig, maar ik zou een taxi nemen...