Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Mjam mjam, lekkere bak.

Overigens kan ik melden dat motorrijden op een circuit wel degelijk lichamelijk vermoeiend is (maar wel heel anders dan fietsen) ;)
Fedor schreef:
wo 30 sep, 2020 16:34
Mjam mjam, lekkere bak.

Overigens kan ik melden dat motorrijden op een circuit wel degelijk lichamelijk vermoeiend is (maar wel heel anders dan fietsen) ;)
Als je dat intensief doet zeker.
Ik heb ooit een paar beurten karting gedaan, en kwam totaal nat uit dat pak. Zelfs toen spieren gevoeld waarvan ik niet wist dat ik ze had.
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Er is de nodige discussie over het nut van een e-bike. Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
3. Mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werk (of school) wonen. Met een elektrische fiets hoef je niet eerder van huis omdat je tegenwind hebt. Je rijdt met een constante snelheid zonder dat je ervan gaat zweten.
4. Voor mensen die in heuvelachtig gebied wonen en vanwege de klimmetjes vaak de auto pakken.
5. Fietsers die veel gewicht te torsen hebben. Een ouder met een paar kinderen achterop kan bij het optrekken dat steuntje in de rug wel gebruiken.
Zie verder: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... Yjgwd3B80U
Kijk maar eens in de jaren '60 t/m ongeveer 2010. Zoveel jongelui op knetterende brommers. Van nozems op zo'n Kreidler tot hippe dingen. Toegegeven, ik heb enkele jaren een Puch gehad, met op mijn hoofd een helm als Amerikaanse vlag geverfd. Veel tankstations hadden zo'n aparte pomp met een glazen cilinder en hefboom voor bijtanken. Daarna aan mijn broer weggegeven, want het fietsen kriebelde alweer.... In de laatste decennia van die lelijke brommers met zo'n schuin insectenachterlijf. Geen gezicht. Nu is er veel gedoe over luchtvervuiling bij gekomen. En nu gaan ze zeker over op e-bikes. Tijden veranderen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 24 nov, 2020 00:06
Nu is er veel gedoe over luchtvervuiling bij gekomen.
Dat brommers vervuilen als een dolle is geen gedoe van de laatste tijd. Dat was in de jaren 60 al bekend. De nu oudere generatie mensen heeft echer al die tijd de kop in het zand gestoken als het om allerlei vormen van vervuiling gaat. Daarom zitten jongere mensen nu met de gebakken peren en maken gedoe.
Leon schreef: De nu oudere generatie mensen heeft echer al die tijd de kop in het zand gestoken als het om allerlei vormen van vervuiling gaat. Daarom zitten jongere mensen nu met de gebakken peren en maken gedoe.
Enige nuancering is in dit artikel in The Guardien aan te treffen.
Het gaat dan wel om een onderzoek in het VK, maar toch.

Young people are often dubbed “Generation Green” – millennials and teenagers championing climate action and environmental values, often with a well-aimed dig at older generations who have failed to prevent a climate catastrophe.

Yet it is their baby boomer parents and grandparents who are most likely to act in support of green issues, according to a national survey.

About half of people over 55 say they shop locally, buy fewer clothes that last longer and try to avoid single-use plastics. Only about a quarter of those aged 18-34 said they do the same. And only 16% of 18-34s buy seasonal produce, compared with 35% of over-55s.
Hier wordt het huidige gedrag van de ouderen vergeleken met het huidige gedrag van de jongeren. Toen de babyboomers jong waren (ze waren gemiddeld 23 tijdens de energiecrisis) hebben er echter nog niet bepaald veel echt een verandering in gang gebracht. In het begin was er wel reuring, maar later werd het toch weer business as usual: alles moet meer en meer. Want op welke partijen heeft de meerderheid al die tijd gestemd?
Leon schreef:
di 24 nov, 2020 10:22
Hier wordt het huidige gedrag van de ouderen vergeleken met het huidige gedrag van de jongeren. Toen de babyboomers jong waren (ze waren gemiddeld 23 tijdens de energiecrisis) hebben er echter nog niet bepaald veel echt een verandering in gang gebracht. In het begin was er wel reuring, maar later werd het toch weer business as usual: alles moet meer en meer. Want op welke partijen heeft de meerderheid al die tijd gestemd?
PvdA: Geef me werk en inkomen
VVD: Bezit moet financieel renderen
CDA: Exploiteer land en dier in naam van God

Tja, dan weet je dat het niet goed komt.
In mijn mening is een e-bike ook handig voor mensen die niet zomaar een paar maanden vakantie kunnen nemen, en toch een grotere tocht willen doen. Stel je wilt naar Barcelona fietsen, en je hebt maar 3 weken vakanties. Begin punt is Emmen waar ik woon. Dat is volgens google maps 1657 kilometers. In 3 weken betekent dus 21 dagen is dus ongeveer 78 km per dag. Dat is dus zonder rustdagen en zonder de weg terug. Dat kan dus niet eigenlijk.

Laten we 12 fiets dagen nemen en 6 rustdagen en om Barcelona te zien. Dan moet je dus 138 km per dag fietsen. Met een gewone fiets worst dat dus wel moeilijk, vooral in de bergen. Met een e-bike met 2 accu’s zoals een riese muller supercharger 2, kun je dat wel doen. Je hoeft echt niet alleen in de eco mode fietsen, maar je kunt ook gerust een keer sport of turbo mode gebruiken. Je kunt dan gemakkelijk de 138 km per dag halen, zonder elke avond kapot aan gekomen. Je houdt dan 3 dagen over om terug te gaan met bus of trein.

Dit is slecht een voorbeeld, maar met een e-bike worden bestemmingen die normaal gesproken niet mogelijk zijn in 3 weken, wel ineens mogelijk. Met een gewone fiets kn ik echt niet 138 km per dag fietsen. Misschien 1 keer in het platte Nederland, maar zekere niet in zuid Frankrijk met de heuvels en zo. En omdat ik niet zomaar meer dan 3 weken langer vakantie kn nemen, ik wil het wel hoor, is dit een reden om voor mij met een e-bike op vakantie te gaan.
cycler schreef:
ma 30 nov, 2020 19:17
... je kunt ook gerust een keer sport of turbo mode gebruiken. Je kunt dan gemakkelijk de 138 km per dag halen, zonder elke avond kapot aan gekomen.
Prima hoor. De vraag is wel of we dat nog fietsen noemen. Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als er een ander woord zou komen voor het zelf op spierkracht fietsen.
Leon schreef:
ma 30 nov, 2020 19:39

Prima hoor. De vraag is wel of we dat nog fietsen noemen. Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als er een ander woord zou komen voor het zelf op spierkracht fietsen.
Het is niet echt fietsen meer, dat geef ik eerlijk toe. Maar als je maar beperkte tijd hebt, is het toch een fijne oplossing. Je bent toch een beetje aktief en je kunt toch een redelijke grote route fietsen. Maar echt fietsen is het niet nee. (mijn persoonlijke mening, geen feit)
Leon schreef:
ma 30 nov, 2020 19:39
cycler schreef:
ma 30 nov, 2020 19:17
... je kunt ook gerust een keer sport of turbo mode gebruiken. Je kunt dan gemakkelijk de 138 km per dag halen, zonder elke avond kapot aan gekomen.
Prima hoor. De vraag is wel of we dat nog fietsen noemen. Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als er een ander woord zou komen voor het zelf op spierkracht fietsen.
Stop er toch eens mee....

In vergelijking met een fiets uit 1920 rijdt een moderne fiets ook veel lichter.

Wil je de knuppel nog eens in het hoenderhok... no problem.
Echt fietsen doe je op een stalen fiets zonder versnellingen. :twisted:
Als je ergens naar toe bent gefietst, zeg in een weekje, en je had toevallig grotendeels een lekker windje in de rug, heb je ook niet echt gefietst, en voor straf moet je nog een keer dezelfde route fietsen met tegenwind.
Pas dan mag je zeggen dat je naar dat ergens toe bent gefietst. Als je dat niet doet, dan zeg je maar dat je ergens naar toe bent gewaaid.
😁
Leon schreef:
ma 30 nov, 2020 19:39
De vraag is wel of we dat nog fietsen noemen. Zo ja, dan zou ik het fijn vinden als er een ander woord zou komen voor het zelf op spierkracht fietsen.
Pedaleuren? ;)
Leon schreef:
ma 30 nov, 2020 19:39
... als er een ander woord zou komen voor het zelf op spierkracht fietsen.
Bio-biken?
Myomobiliteit?
Zuiver biomechanisch aangedreven fietsen (z-baf)?
Sarcotransport?
Stoempen?
Dus als iemand 35 rijdt op een speed pedelec met minimale ondersteuning is dat geen fietsen, maar als iemand op zijn dooie gemak met 12 km/u met windkracht 5 mee vooruit kachelt op een fiets zonder ondersteuning heet dat wel fietsen.

Hou toch eens op met die muggenzifterij en laat iedereen lekker doen wat die zelf wil
Ook ik associeer fietsen met je op eigen kracht van A naar B bewegen op een voertuig met maximaal 3 wielen en trappers.
Senior2 schreef:
di 01 dec, 2020 09:25
maar als iemand op zijn dooie gemak met 12 km/u met windkracht 5 mee vooruit kachelt op een fiets zonder ondersteuning heet dat wel fietsen.
Omdat die persoon (meestal) ook nog eens terug moet fietsen? :P

Ga ik normaal wel van uit als ik iemand met wind met de wind vol mee in de polder zie fietsen (of als ik het zelf doe)... omdat ik er zelf ook altijd per rit mee geconfronteerd wordt ;)
Bert van Sprang schreef:
di 01 dec, 2020 09:39
Ook ik associeer fietsen met...
Ik associeer telefoneren met het draaien aan een draaischijf, waarbij je zo'n leuk ratelend geluid hoort. Maar het lijkt erop dat mijn associatie door de tijd is ingehaald... 😄
Van Dale:

Fiets: tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen
Elektrische fiets: fiets waarbij een deel van de voor het trappen benodigde energie wordt geleverd door een of meer accu's
Fietsen: zich op een fiets voortbewegen

Daar Van Dale onderscheidt maakt tussen een fiets en een elektrische fiets en fietsen gekoppeld is aan fiets, zou je voortbewegen op een elektrische fiets bv elektrisch fietsen moeten heten, toch?
Senior2 schreef:
di 01 dec, 2020 09:25


Hou toch eens op met die muggenzifterij en laat iedereen lekker doen wat die zelf wil
Niemand verbiedt toch iets? Ik hoop ooit zo oud te worden dat ik een e-fiets nodig heb, en ik zou niet willen dat me dat dan verboden wordt.

Maar 't is wel een beetje komisch, de neiging van sommige e-fietsers (en ik beweer niet dat jij daarbij hoort) om zichzelf te beschouwen als een soort vervolgde Minderheid (binnenkort: vervolgde Meerderheid).

Vaagweg zie ik wel een parallel met populisme. Je hebt een grote groep mensen die eigenlijk weet hoe het écht zit (de e-fietsers) maar helaas, er is de Elite (de fietsers) die deze groep een beetje onderdrukt, door te wijzen op een feit: e-fietsen en fietsen zijn twee verschillende dingen.

Terwijl het toch gewoon twee verschillende dingen zijn, dat vaststellen heeft niks met onderdrukking en Elites etc. te maken. Neem dat voorbeeld van cycler. Je kunt geen 138 kilometer per dag fietsen, maar met "een e-bike met 2 accu’s zoals een riese muller supercharger 2, kun je dat wel doen." Als je je op die manier wilt voortbewegen, doén zou ik zeggen. Hopelijk beleef je er plezier aan, en als je niet overdrijft met de ondersteuning is het nog gezond ook. Maar kom achteraf niet vertellen dat je gefietst hebt.