Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Flix schreef:
vr 21 aug, 2020 20:55
Een en al waardeoordeel, dit.
...
Inderdaad!

Maar ik ben het er wel mee eens.
Flix schreef:
vr 21 aug, 2020 20:55
Een en al waardeoordeel, dit.
In het algemeen wil ik hierbij aanstippen dat discussies over e-fietsen minder irritatie zouden opwekken, mocht men minder snel overal een waardeoordeel in zien.
Dit gezegd zijnde, uitspraken als
Voor sommigen is een e-fiets een uitkomst, maar volgens mij even vaak een flauw excuus om weinig te moeten trappen
en
(weinig ambitieus)
komen wel erg dicht bij een waardeoordeel.

Maar voor de rest zie ik in de bijdrage van zehnder zaken die me geen waardeoordelen maar zinnige observaties lijken te zijn. Volledig op eigen kracht voortbewegen is toch een intrinsiek onderdeel van de beleving van het fietsen?
Mocht deze inspanning geen intrinsiek onderdeel zijn van de beleving, dan moet iemand mij toch eens uitleggen waarom mensen überhaupt op een e-fiets rijden.

Om het heel concreet te stellen: met een laag vermogen kun je pakweg 12 km/u rijden op een fiets. Op een e-fiets kun je door je lichaam hetzelfde vermogen te laten leveren 20 km/u rijden maar zonder de inspanning die daarmee intrinsiek gepaard zou gaan op een fiets. E-fietsers laten zich ondersteunen door een elektromotor precies omdat ze een inspanning willen vermijden die een intrinsiek deel is van het rijden op een fiets.

Ik heb dus geen probleem met de vaststelling van zehnder dat een e-fiets iets anders is dan een fiets. Verkeerd vind ik het mocht een fietser dat een reden vinden om neer te kijken op een e-fietser (ik zal tenslotte ook ooit een e-fietser zijn :( ).
Maar evenzeer vind ik het verkeerd dat e-fietsers zich in hun kruis getast voelen door deze vaststelling van zehnder.
Rij gewoon op je e-fiets en accepteer dat e-fietsen iets anders is dan fietsen. Dat zou heel wat zure discussies vermijden.
zehnder schreef:
vr 21 aug, 2020 19:34
Echter onderschatten veel mensen hun eigen mogelijkheden en capaciteiten, na enkele weken of maanden trainen zijn de meesten echt wel tot veel meer in staat dan ze zelf (weinig ambitieus) ooit zouden durven dromen.
Mijn vrouw heeft nu 2 jaar een e-bike en sinds kort ook een (niet-ondersteunde) gravelbike. Ze verbaast zich er over hoe ver ze kan komen op "eigen kracht" (ondanks dat ik het al vaak had uitgelegd ;)) en beter nog: het besef wat ze kan doen op eigen kracht stimuleert haar steeds meer: ze begint zelfs al over een (ook niet-ondersteunde) trekkingbike na te denken :)

Al durf ik overigens nog niet te kopen dat de e-bike er uit gaat ;)
Misschien moeten we ons waarde-oordeel en het welles-nietes laten varen als we over de onderstaande groep 2 hebben want je hebt uiteindelijk 2 groepen. De zondagse ebikers die van thuis uit naar een terras fietsen en terug. Net zoals je de zondagse wandelaars hebt met het verkeerde schoeisel. De jongeren die naar school fietsen met een e-bike en de Stromergeneratie die grotere woon-werkafstanden afleggen. Dat is groep 1. Groep 2 zijn de vakantie/wereldfietsers die hier op het forum zitten. Zullen vooral personen zijn die in Europa blijven. Kunnen we houden op groep 2? Heel de discussie van ouderen die niet bekwaam zijn om op een fiets te rijden vind ik hier niet ter zake en een hoop gezever. En al de rest is al gekauwd en herkauwd leesvoer. Zelf gebruik ik een e-bike voor woon-werkverkeer (we hebben enkel 1 open antibrandwonden-douche op het werk) en wil 's morgens wat reuklozer op het werk aankomen. 's Avonds rij ik 26-27 per uur en valt mijn ondersteuning volledig weg met een fiets van 24 kilo. Voor alle afstanden om ook boodschappen te doen gebruik ik een fiets, ondanks dat er een salariswagen op de oprit al anderhalf jaar quasi onaangeroerd staat. Zelf loop ik naar mijn pensioenleeftijd. En over het al dan niet fietsgevoel, laat mij volledig koud. Ik beleef fietsen op mijn manier en ik kijk ook niet op naar de niet-ondersteunde trapfietsers Idolaat is mij vreemd. Voor de rest heb ik dezelfde vragen over fietstassen, banden, fietspompen, kledij, fietsroutes en ervaringen onderweg.
Er zijn fietsen die ongeacht de input altijd een vaste hoeveelheid ondersteuning geven. (veelal) oudere mensen die rechtop zitten en alleen maar in de hoogste versnelling rondjes draaien zorgen alleen maar voor dat de motor blijft draaien. Deze fietsen zijn dan ook om te bouwen met een schakelaar zodat je niet eens meer hoeft te trappen. Met mijn fiets (Bosch) helpt hij een percentage van de input. Ik kom dan ook steevast zwaar zwetend op mijn werk aan (en terug). Je moet nou eenmaal een stevig potje input geven. Zonder motor ben ik bijna 2 keer zo lang onderweg.
Ik heb zelf de opvatting dat je meer van de omgeving zie met een Ebike. Je komt verder omdat je je inspanning over een grotere afstand kan verdelen. Met die opvatting kan een fiets voor IEDEREEN geschikt zijn.
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Voor diegenen die dat handig vinden!
En alle anderen fietsen ondersteuningsvrij!
Zo, discussie klaar! :P
Negrelli schreef:Zo, discussie klaar!
+ heel veel. Briljante conclusie!
van mij ook nog 100 + er bij !
Willem Klein
ronaldp schreef:
za 22 aug, 2020 13:06
Ik heb zelf de opvatting dat je meer van de omgeving zie met een Ebike. Je komt verder omdat je je inspanning over een grotere afstand kan verdelen. Met die opvatting kan een fiets voor IEDEREEN geschikt zijn.
Ik deel die mening niet. Tijdens lange dagtochten is na ruim 100 km de e-bike niet meer in staat ondersteuning te leveren. Dan zit je voor de rest van de dag met een zware e-bike opgescheept. Ook bij wat meer wind lig ik comfortabel op een ligfiets en rij sneller dan op een standaard e-bike. Liggend zie ik veel van de omgeving Op mijn leeftijd, 72 jaar, ben ik nog niet aan een e-bike toe. Dus geen e-bike voor IEDEREEN :D
Sorry, maar ik doe +100km met nog 2/5de streepje over. Kwestie van efficient trappen. En waarom zou ik plots niet meer kunnen trappen met een fiets van 24 kilo en bagage? Andere wereldfietsers op dit forum zitten aan hetzelfde gewicht.
PatrickL schreef:
zo 23 aug, 2020 09:26
Sorry, maar ik doe +100km met nog 2/5de streepje over. Kwestie van efficient trappen. En waarom zou ik plots niet meer kunnen trappen met een fiets van 24 kilo en bagage? Andere wereldfietsers op dit forum zitten aan hetzelfde gewicht.
Als dat met een Bosch systeem is, dan heb je met 2 streepjes echt niet veel over.
Bij mijn laatste rit had ik na 50 km (veel singletrack en veel tegenwind, 50/50 eco/tour) ook nog 2 streepjes over, en toch gaf de actieradius slechts 10 km aan...

Maar ik heb ook al ritten gedaan waar ik na 80 km nog 20 km over had, en dat was 100% op Tour.

Mijn batterij is een 500 Wh batterij.
Ik rij altijd Eco. Vandaar het verschil. Boven de 25 km/u valt ondersteuning weg. Is met Bosch middenmotor en batterij 500.
Vorig jaar vanaf Nijmegen via Venlo naar de camping in Melick had ik de volgende foto's gemaakt. Met een E-bike met een achterwielmotor. De volgende dag zonder opladen de resterende 80 km naar huis gefietst.

Toch vind ik een E -bike wel handig omdat ik, op medisch advies, met minder inspanning moet fietsen.

Bijlagen

PatrickL schreef:
zo 23 aug, 2020 09:26
Sorry, maar ik doe +100km met nog 2/5de streepje over. Kwestie van efficient trappen. En waarom zou ik plots niet meer kunnen trappen met een fiets van 24 kilo en bagage? Andere wereldfietsers op dit forum zitten aan hetzelfde gewicht.
Je hoef je niet te verontschuldigen. Maar waarom zou ik op een e-bike stappen die 6 tot 10 kg zwaarder is? Wat heb ik aan die extra massa na 130 km trappen? En na 180 km.? Fiets niet fijn. Ik hoef "mijn accu" nog niet op te laden.
Geen fietsenhandelaar geeft mij de garantie, dat ik op een e-bike met een 2 jaar oude accu, na meer dan 120 km nog ondersteuning krijg. Bovendien belast ik het milieu aanzienlijk minder op een gewone fiets. Accu's zijn milieu onvriendelijk. Ik hoop, dat ik in gezondheid, nog vele jaren kan ligfietsen zonder elektrische ondersteuning.
Nogmaals, een e-bike is niet voor IEDEREEN handig.
De vraag was: voor wie is een E - bike handig en niet voor wie niet.
Voor mij soms wel en soms niet. 150-200 km, op één acculading, is voor mij na vijf jaar nog steeds geen probleem.
Niemand is verplicht een electrische fiets te gebruiken. Ik vind het een minder aktieve manier van bewegen dan gewoon fietsen en gebruik de E-bike dus ook minimaal.
Liever een kortere rit op een gewone fiets.
Naar mijn mening is de vraagstelling van het topic verkeerd. Het suggereert dat je een reden of verantwoording moet hebben om te kiezen voor een elektrische fiets. Het is net zoiets als vragen 'voor wie is een Ferrari wél handig?' en dan suggereren dat hij daadwerkelijk handig is voor mensen die haast hebben.

Een Ferrari is eerst en vooral een luxeproduct voor wie teveel geld heeft. Een elektrische Fiets is ook een luxeproduct, dat eerst en vooral wordt gebruikt door mensen die 'gewoon' fietsen te inspannend vinden. Verdere discussie over wat daar dan een goed genoeg excuus voor is is erg persoonlijk. De ene vind een lange woonwerkafstand een goede reden, de ander gezondheidskwalen en de werkgever vind economische redenen dan weer goed, omdat de bezorger op zijn elektrische fiets sneller pizza's kan bezorgen of op zijn elektrische bakfiets meer spullen kan meenemen. En dan zijn er zelfs nog mensen die het leuk vinden om op een elektrische fiets te fietsen omdat het gewoon allemaal wat makkelijker gaat.

En dan voor de mensen die enige minachting hebben voor het concept elektrische fiets. Ook een Santos of een Idworx is een luxeproduct. Want met die eersteklas naaf, dat superlichtgewicht frame en al die versnellingen fiets je een stuk makkelijker de berg op dan met een gemiddelde stationsfiets of fixie. Maar met een stationsfiets wil men doorgaans niet op vakantie want dat is te zwaar of het fietst niet prettig. Uiteindelijk vraag ik me dan ook af wat nu helemaal het verschil is tussen een luxe toerfiets met of zonder batterij. Want als je echt een purist bent pak je een fixie of ga je lopend.

Al het andere is in wezen een luxe en dan zeg ik, laat iedereen lekker zelf kiezen welke fiets hij het prettigst vind fietsen.
Piet55 schreef:
wo 26 aug, 2020 01:15
En dan voor de mensen die enige minachting hebben voor het concept elektrische fiets.
Merk op dat er bij herhaling gemeld wordt dat mensen die bezwaren benoemen over het gebruikt van elektrische fietsen daar minachting voor zouden hebben (of 'haters' zouden zijn, etcetera). Terwijl die mensen net zo vaak hebben gemeld niet tegen elektrische fietsen an sich te zijn, maar tegen de vergelijking met de fiets en/of het potentieel van een fiets niet voldoende waarderen, wellicht wel tegen de schaal waarop elektrische fietsen tegenwoordig aanwezig zijn.

Er moet érgens een punt zijn om het over hetzelfde te kunnen hebben. Toch?
Weet je wat?

Op mijn Flyer, 17500km in 5 jaar en accu nog goed voor zo'n 85 a 90km (540watt).....en dan heb ik het over toeren, relatief weinig starten stoppen...

Maar.......als ik niet trap, dan doet ie niks, ik kom niet vooruit, wonderlijk hé?

Als ik nou ga trappen, er zitten pedalen op en een crankstel, die beweegt een ketting en ik kan ook nog schakelen aan het stuur en die beweegt dan een derailleur en dan heb ik een lekker trap ritme en ik ga vooruit!

Is dat niet wat we FIETSEN noemen?

Het vereist wel inspanning, die wordt dan door m'n lichaam gedaan, de benen, hart, longen en als ik geen inspanning lever, dan sta ik weer stil, ondanks het motortje.

Dat is mijn wonderlijke ervaring.

Ik noem het fietsen.

En na ziekte en ook wat rotte knieën......ik vind het heerlijk, lekker fietsen :-)
@ Grandonneur,

Nee, je zal het er nooit over eens worden, om de doodeenvoudige reden dat er geen absolute criteria zijn.

Of iemand een e-bike handig vindt valt grotendeels samen met hoe jij er tegen aan kijkt. Zowel bij voorstanders als bij tegenstanders zie je argumenten die steekhoudend zijn (ook weer persoonlijk) en argumenten die domweg kul zijn.

Zelfs argumenten als medische oorzaak zijn vaak heel persoonlijk, waar de een vindt dat hij bij een minder wordende gezondheid toch wel graag aftand en snelheid wil houden als vroeger, accepteert een ander dat afstanden korter worden en snelheid omlaag gaat. Beide redeneringen zijn goed te onderbouwen. Mijn criteria, hoe goed ook (naar mijn mening), hoeven niet hetzelfde te zijn als jouw criteria.

Bovendien vindt lang niet iedereen fietsen zo leuk als de gemiddelde forumbezoeker van deze site.

Zoals iemand eerder het al verwoorde is het antwoord heel simpel, als iemand het handig vindt, is het voor hem/haar handig.
Grandonneur schreef:
wo 26 aug, 2020 08:59
Piet55 schreef:
wo 26 aug, 2020 01:15
En dan voor de mensen die enige minachting hebben voor het concept elektrische fiets.
Merk op dat er bij herhaling gemeld wordt dat mensen die bezwaren benoemen over het gebruikt van elektrische fietsen daar minachting voor zouden hebben (of 'haters' zouden zijn, etcetera). Terwijl die mensen net zo vaak hebben gemeld niet tegen elektrische fietsen an sich te zijn, maar tegen de vergelijking met de fiets en/of het potentieel van een fiets niet voldoende waarderen, wellicht wel tegen de schaal waarop elektrische fietsen tegenwoordig aanwezig zijn.

En wat is het probleem met die "schaal".
Mensen willen het, en bij aankoop van een nieuwe fiets wordt er in 60-70% van de aankopen gekozen voor een efiets.

Wat willen de "bezwarenden" daar aan doen?
Quota invoeren: elk jaar 10k efietsen, en daarna is het "op"?
Medisch attest met keuring voor je een efiets mag kopen?
Een bewijs dat je minstens 2000km per jaar rijdt met je ebike, anders moet je die terug geven?

In een communistisch regime kan je je zoiets voorstellen, maar laat de mensen toch eens kopen wat ze willen.