Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

379 berichten
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 21:38
Blackbelt schreef:
di 18 aug, 2020 21:19

Nu komen we wat korter bij elkaar.
Maar je vergeet dat je op verschillende manieren kan fietsen of efietsen.
Blackbelt, dank je voor de reactie.
Maar ik vergeet dat niet, hoor. Ik heb er geen probleem mee te erkennen dat een e-fiets mogelijkheden en een zekere flexibiliteit creëert die je niet hebt met een fiets. Daarom is het ook geen fiets, maar ooit zal ik daarvan zelf profiteren.
Ik denk dat jij een eigen definitie van fiets hebt gevonden.

Geef Remco Evenepoel een Stromer voor zijn volgende koers met volle batterij, en ik denk dat hij trager wordt....en geen kans heeft om een rit te winnen.
Flix schreef:
di 18 aug, 2020 20:40
Derdekeer, met je 'elektrische brommer'. Pathetisch!
Ik heb al even niet de indruk dat je ook maar het minst de behoefte voelt om er samen uit te komen. Klopt dat?

Al eerder gezegd. Tot 1985 waren trappers verplicht op brommers. Dus: een motor, en verplicht aanwezige trappers. Dan was het een brommer. Dus met trappers. en een motor. Alleen niet elektrisch. Nu wel. Bosch gaat naar 85Nm. In 1983 had een Goldwing 88Nm. Da's geen brommer. nou ja, een grote. geen trappers trouwens. Het zal wel een motor zijn geweest. met z'n 88Nm. Wacht google heeft er een plaatje van. Zou er best één willen hebben, naast m'n fiets.

gl1100.jpg
Voor mij is het sop de kool niet waard. Mijn partner kan niet langer de afstanden fietsen die wij van vroeger gewend waren ( https://vanuitdestoofstraat.blogspot.com/ ). Daarom rijden we nu ergens heen met onze camper, zorgen dat de accu van haar e-bike is opgeladen, blijven daar een paar dagen en fietsend verkennen we de omgeving. Mijn Avaghon rijdt daarnaast. Ik zie niet in waarom wat ik doe ik in de optiek van enkelen wel fietsen zou zijn en haar voortbewegen niet. En het interesseert me ook niet. Bij dit soort discussies krijg ik steeds meer het gevoel dat ik hier niet langer thuishoor.
Nog 1 reactie van mij...

100(?) jaar geleden vond men een fiets met versnellingen valsspelen, en er werd toen ook vast geargumenteerd dat dat geen echte fietsen waren. Daarmee kwam je met meer gemak en minder zweten de berg op. Ze waren voor officiele wedstrijden verboden...

Ik denk dat het over 10-20 jaar een achterhaalde discussie is. Dan rijdt het overgrote deel van de fietsers op een e-bike. Er zullen vast niche groepen zijn die dat niet doen (vergelijk met de fixie-rijders van nu).

En verder ben ik het ermee eens dat ht helemaal niet van belang is of je rijdt op een fiets met of zonder motor. Het heeft wat gevolgen voor de (on)mogelijkheden tijdens een fietsreis, maar verder gaat het reizen om waar je rijdt, wat je meemaakt en ziet en welke ervaring dat voor jou is. Voor mij kan dat op een fixie, een bikepack-fiets, een ligfiets, een racefiets, een vakantiefiets of een e-bike. Zelfs de wet legt de grens tussen een fiets en een elektrische brommer niet bij de aanwezigheid van een motor, maar bij de max ondersteuningssnelheid.
Grandonneur schreef:
di 18 aug, 2020 22:01
Flix schreef:
di 18 aug, 2020 20:40
Derdekeer, met je 'elektrische brommer'. Pathetisch!
Ik heb al even niet de indruk dat je ook maar het minst de behoefte voelt om er samen uit te komen. Klopt dat?

Al eerder gezegd. Tot 1985 waren trappers verplicht op brommers. Dus: een motor, en verplicht aanwezige trappers. Dan was het een brommer. Dus met trappers. en een motor. Alleen niet elektrisch. Nu wel. Bosch gaat naar 85Nm. In 1983 had een Goldwing 88Nm. Da's geen brommer. nou ja, een grote. geen trappers trouwens. Het zal wel een motor zijn geweest. met z'n 88Nm. Wacht google heeft er een plaatje van. Zou er best één willen hebben, naast m'n fiets.


gl1100.jpg
Het grote verschil is dat er na die motor nog een versnellingsbak hangt, en dat de Goldwing dat koppel levert bij toerentallen van 3-5000 t/ min, of nog een pak hoger. Een fiets middenmotor doet dat bij 80-100 t/ min.
Trouwens, ik heb nooit een Goldwing gezien met trappers... Of bedoel je de kickstarter?
Polling schreef:
wo 19 aug, 2020 06:20

Ik denk dat het over 10-20 jaar een achterhaalde discussie is. Dan rijdt het overgrote deel van de fietsers op een e-bike. Er zullen vast niche groepen zijn die dat niet doen (vergelijk met de fixie-rijders van nu).
Is er in dit draadje sprake van een discussie? Ik lees in alle draadjes over e-fietsen dezelfde mensen die dezelfde meningen geven. Echt, mensen, alles is gezegd. Jullie worden het niet eens. Het is me bekend, ik hoef het niet te lezen. Maar het blijft wel boeiend om te zien hoe elke discussie over e-fietsen op dezelfde wijze verloopt. :D.
man man, wat een zinloos, oeverloos geleuter allemaal !
Wordt tijd dat een moderator met ballen ingrijpt en dit draadje afkapt.
Dit gaat allang nergens meer over, ja, de meeste willen hun gelijk halen desnoods over de rug van een ander.
Waardeloze mentaliteit wat mij betreft, ik zou zeggen, ga lekker fietsen, wind door je haren en geniet, al dan niet op een fiets met of zonder ondersteuning.
mvg
Willem Klein
man man, wat een zinloos, oeverloos geleuter allemaal !
Wordt tijd dat een moderator met ballen ingrijpt en dit draadje afkapt.
Dit gaat allang nergens meer over, ja, de meeste willen hun gelijk halen desnoods over de rug van een ander.
Waardeloze mentaliteit wat mij betreft, ik zou zeggen, ga lekker fietsen, wind door je haren en geniet, al dan niet op een fiets met of zonder ondersteuning.
mvg
Willem Klein
willem klein schreef:
wo 19 aug, 2020 10:17
man man, wat een zinloos, oeverloos geleuter allemaal !
Wordt tijd dat een moderator met ballen ingrijpt en dit draadje afkapt.
Dit gaat allang nergens meer over, ja, de meeste willen hun gelijk halen desnoods over de rug van een ander.
Waardeloze mentaliteit wat mij betreft, ik zou zeggen, ga lekker fietsen, wind door je haren en geniet, al dan niet op een fiets met of zonder ondersteuning.
mvg
Willem Klein
ik lees denk ik een andere thread dan jij. Vind eigenlijk dat er best veel mensen moeite doen om met afgewogen argumenten te komen. Het is ook allemaal ontopic. Het niet eens zijn over dingen maakt het geen zinloos oeverloos geleuter/moderator met ballen/gelijk halen over de rug van een ander/waardeloze mentaliteit, laat zo'n bijdrage vooral achterwege wat mij betreft. Blijkbaar is het een onderwerp wat mensen raakt, wat relevant is en wat is daar mis mee?
willem klein schreef:
wo 19 aug, 2020 10:17
Wordt tijd dat een moderator met ballen ingrijpt en dit draadje afkapt.
Dat hoop ik niet. Er valt geen onvertogen woord, en dat je het met de strekking van een topic of de diverse bijdragen erin niet eens bent mag toch hoop ik geen reden zijn om de schaar erin te zetten.
willem klein schreef:
wo 19 aug, 2020 10:17
Ga lekker fietsen, wind door je haren en geniet, al dan niet op een fiets met of zonder ondersteuning.
mvg
Willem Klein
Hoho: "al dan niet op een fiets of met ondersteuning" bedoel je zeker :twisted:
Berger schreef:
wo 19 aug, 2020 11:20
willem klein schreef:
wo 19 aug, 2020 10:17
Ga lekker fietsen, wind door je haren en geniet, al dan niet op een fiets met of zonder ondersteuning.
mvg
Willem Klein
Hoho: "al dan niet op een fiets of met ondersteuning" bedoel je zeker :twisted:
Of een "rijwiel met trapondersteuning". Dan rij je op een fiets of op een rijwiel met trapondersteuning. Makkelijk toch?
Blackbelt schreef:
wo 19 aug, 2020 08:00
Het grote verschil is dat er na die motor nog een versnellingsbak hangt, en dat de Goldwing dat koppel levert bij toerentallen van 3-5000 t/ min, of nog een pak hoger. Een fiets middenmotor doet dat bij 80-100 t/ min.
Een ebike heeft toch ook een versnellingsbak na de motor?
Ik probeer er wat het koppel betreft al een tijdje uit te komen, maar vind dat moeilijk. Ja, op een veel hoger rpm wordt het vermogen veel hoger. Een ebike heeft geen hoog vermogen. Maar: geleverde Nm's zijn wel een factor op de één of andere manier, wat aandrijving betreft. nihil watts betekent dus niet, vind ik, dat de ondersteuning van een fiets dusdanig matig is om hem voor het gemak buiten beschouwing te laten (wettelijk). Ik was echt heel erg verbaasd toen ik een tijdje terug las dat een middenmotor dergelijke waardes uitspuugt.

Tuurlijk, de goldwing is om het vergelijk met een :wink: te duiden. Toch, 85Nm vs 88Nm is een feit (welke ik probeer te snappen).
Grandonneur schreef:
wo 19 aug, 2020 11:59
Blackbelt schreef:
wo 19 aug, 2020 08:00
Het grote verschil is dat er na die motor nog een versnellingsbak hangt, en dat de Goldwing dat koppel levert bij toerentallen van 3-5000 t/ min, of nog een pak hoger. Een fiets middenmotor doet dat bij 80-100 t/ min.
Een ebike heeft toch ook een versnellingsbak na de motor?
Ik probeer er wat het koppel betreft al een tijdje uit te komen, maar vind dat moeilijk. Ja, op een veel hoger rpm wordt het vermogen veel hoger. Een ebike heeft geen hoog vermogen. Maar: geleverde Nm's zijn wel een factor op de één of andere manier, wat aandrijving betreft. nihil watts betekent dus niet, vind ik, dat de ondersteuning van een fiets dusdanig matig is om hem voor het gemak buiten beschouwing te laten (wettelijk). Ik was echt heel erg verbaasd toen ik een tijdje terug las dat een middenmotor dergelijke waardes uitspuugt.

Tuurlijk, de goldwing is om het vergelijk met een :wink: te duiden. Toch, 85Nm vs 88Nm is een feit (welke ik probeer te snappen).
Hier worden appels met peren vergeleken. Het koppel of draaimoment van de Goldwing is gemetenm aan de krukas van de motor. Dus het motorkoppel. Het draaimoment van de elektrisch ondersteunde fiets is niet gemeten aan de as van de elektromotor, maar na de reductiekast, op de (trap)as van het kettingwiel. Elke reductie verhoogt het koppel. De elektromotor zal een geschat koppel hebben van ten hoogste 7 Nm.
PietV schreef:
wo 19 aug, 2020 15:19
Hier worden appels met peren vergeleken. Het koppel of draaimoment van de Goldwing is gemetenm aan de krukas van de motor. Dus het motorkoppel. Het draaimoment van de elektrisch ondersteunde fiets is niet gemeten aan de as van de elektromotor, maar na de reductiekast, op de (trap)as van het kettingwiel.
Ja natuurlijk worden er appels met peren vergeleken. Dat is ook allebei fruit.

Als ik het goed begrijp, corrigeer me als het fout is: het maximaal opgegeven koppel is dus in beide gevallen het koppel dat de motor (e of verbranding) op de ketting kan overbrengen richting achterwiel. (In het geval van een middenmotor). Klopt? De fietser doet bijvoorbeeld 80rpm, maar dat is toch in principe onafhankelijk van wat de motor zou kunnen toevoegen aan de trapkracht? Dus, is het feit dat een ebike niet altijd 85Nm extra ter beschikking heeft (voorbeeld) enkel een softwarematige beperking?
Grandonneur schreef:
PietV schreef:
wo 19 aug, 2020 15:19
Hier worden appels met peren vergeleken. Het koppel of draaimoment van de Goldwing is gemetenm aan de krukas van de motor. Dus het motorkoppel. Het draaimoment van de elektrisch ondersteunde fiets is niet gemeten aan de as van de elektromotor, maar na de reductiekast, op de (trap)as van het kettingwiel.
Als ik het goed begrijp, corrigeer me als het fout is: het maximaal opgegeven koppel is dus in beide gevallen het koppel dat de motor (e of verbranding) op de ketting kan overbrengen richting achterwiel. (In het geval van een middenmotor). Klopt? De fietser doet bijvoorbeeld 80rpm, maar dat is toch in principe onafhankelijk van wat de motor zou kunnen toevoegen aan de trapkracht? Dus, is het feit dat een ebike niet altijd 85Nm extra ter beschikking heeft (voorbeeld) enkel een softwarematige beperking?
Uiteindelijk gaat het om (motor)vermogen. Dat is koppel x toerental. Dat vermogen van een e-bike zal nooit meer bedragen dan 250 Watt, omdat de (trap)as erg langzaam draait. De fietser mag met trappen het koppel op de trapas vergroten. Bij een snelheid van circa 26 km/h valt het ondersteunend vermogen weg. Als het goed is. Dan staat de fietser er alleen voor. Bovendien wordt het koppel van de trapas naar het achterwiel verkleind door het kleine kettingwiel.

De Honda Goldwing GL 1000 is een ander verhaal. Die heeft naar de cardan-as na reductie in de 1e versnelling een koppel van circa 450 Nm en een maximum motorvermogen van 57.000 Watt. Dat koppel naar de cardanas zal in de 5e versnelling teruggebracht worden naar circa 83 Nm, maar dat maximum vermogen van circa 57.000 Watt blijft.
Maar dat koppel op het achterwiel wordt vergroot door de eindreductie, met een verhouding van circa 1 : 3,5. Dan wordt het koppel op het achterwiel in de 1e versnelling circa 1575 Nm en in de 5 versnelling circa 290 Nm. En dat achterwiel draait veel sneller dan van een e bike. Dus meer dan 50.000 Watt aan het achterwiel met het gas er op.

https://www.goldwingforum.nl/documentatie/1000.html
Slaapverwekkend... :roll:
Ik rij met een e-bike...So what
En mijn echtgenote ook... So what
En we rijden samen ritjes of meerdaagse tochten, soms zelfs met een fietskar!
Dank u e-bike
Hier ook een ebike rijder, surly big dummy met motortje er onder geknoopt. Voorheen zonder, sinds de geboorte van de kleine met. Motortje staat meer uit dan aan maar met de klimmen hier en dan met de kleine in de aanhanger plus alle boodschappen vind ik het een uitkomst. Ook wanneer ik eens een mindere dag heb wat samenhangt met de gezondheid vind ik het heel fijn nog gewoon te kunnen fietsen. Anders had ik de auto moeten pakken met deze dagen.

Overigens rij ik dagelijks 50km zonder of weinig ondersteuning.

Ben 34 en schaam me er echt niet voor trouwens. Laat alle haters maar haten, heb lol met het geen wat je hebt!
Het prachtige van fietsen is dat je op je eigen spierkracht ergens komt, de technische details zijn minder relevant. Of je nu een honderd jaar oude fiets hebt, zonder veel technologie, of een moderne fiets met allerlei snufjes zoals versnellingen, het basisidee blijft dat je op je eigen spierkracht ergens komt.

Voor sommigen is een e-fiets een uitkomst, maar volgens mij even vaak een flauw excuus om weinig te moeten trappen. De benodigde vermogens zijn hier eerder al genoemd, en zijn voor het gros van de bevolking prima haalbaar. Ik kan het maar toejuichen als iemand, om wat voor reden dan ook, niet meer op een gewone fiets kan rondrijden maar dat wel kan op de e-fiets.

Eveneens kan ik speed-pedelecs toejuichen als vervanging van een auto. Echter onderschatten veel mensen hun eigen mogelijkheden en capaciteiten, na enkele weken of maanden trainen zijn de meesten echt wel tot veel meer in staat dan ze zelf (weinig ambitieus) ooit zouden durven dromen.

Zoals hier al enkele keren benoemd in het topic hebben dit soort van elektrisch aangedreven rijwielen nog weinig overlap met fietsen, laat staan fietsvakanties. In die beleving speelt het feit dat je volledige aangedreven (en aangewezen!) op je eigen spierkracht (en vaak ook doorzettingsvermogen) toch een heel grote rol. Wat de gebruikers ook mogen beweren. Iemand die met de motor op vakantie gaat heeft vast ook een prachtige vakantie en kan ook genieten van het landschap, dat maakt het nog geen fietsvakantie :).

Volgens mij weinig verkeerd om het als dusdanig te benoemen. Ik vind het erg bevreemdend dat er zoveel waardeoordeel in zit, ik heb als fietser ook weinig waardeoordeel over iemand die op vakantie gaat met de motor.
Een en al waardeoordeel, dit.
Goede eerste bijdrage hoor. Top.