Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 13:53
Inderdaad. Bert (ik ken 'em niet :oops:)
Bert stamt nog uit de oertijd van deze vereniging. Zie dit leuke filmpje van 20 jaar terug:



pitatwork schreef:
ma 17 aug, 2020 15:48
Mijn vrouw (55) heeft net een nieuwe, ik rijd met Rohloff op Surly, graag weg voor 1000 km, maar zij fietst niet zo heel graag.
Misschien had een e-bike het huwelijk van Bert destijds nog kunnen redden ;-).
Prachtig, dit filmpje. In zijn traagheid buitengewoon gedateerd, maar gelukkig ben ik ongeveer van Bert zijn generatie, dus ik kon het hebben. Knap Kees, hoe je het in je laatste zin toch on topic hebt gekregen. :lol:
pitatwork schreef:
ma 17 aug, 2020 15:48
Wel eens over nagedacht dat het leuk is om als getrouwd koppel, de ene sportiever dan de andere, ook zo wel eens samen op fietsvakantie kunnen ?
Mijn vrouw (55) heeft net een nieuwe, ik rijd met Rohloff op Surly, graag weg voor 1000 km, maar zij fietst niet zo heel graag.
Dus heb ik voorgesteld elektrisch te fietsen, ik regel alles (fietshouding, planning afhankelijk van het weer, de km moeten niet, mogen wel en als we iets leuks zien stoppen we.
Net thuis vandaag en gisteren hebben we ong. 65 km gereden, zonder dat ze het wist en veel gestopt.
Het kan, koppels zo op verlof, de volgende stap is met de auto+fiets naar Bourgogne, chambres d'hotes 1 nacht ,dan met de fiets 1 week vandaaruit en kijken dat we ons amuseren, alles mag, niets moet. Terug aan chambres d'hotes, overnachten en nagenieten van ( kleine) fietsvakantie.
Hopelijk zonder valpartijen, mankementen enz. kunnen we verder plannen maken om steeds dat kleine beetje meer.
+1
Ik stel voor dat we reden #2 van de Fietersbond ('generatie Z wil rust') vervangen door deze wat mij betreft prima reden.
Overigens vind ik de rest van het artikel niet echt onderbouwd:

"Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen. Nederland kent een norm gezond bewegen. Volgens die norm moet een jongere per dag een uur lang ongeveer 125 watt op de fiets leveren, een volwassene een halfuur 100 watt en een oudere een halfuur 75 watt. Dit is geen zware inspanning, kost geen zweet en is goed voor je gezondheid. Dat halfuurtje ontspannen fietsen is onderhoud. Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen.
Dat is het gevaar van een elektrische fiets. Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig."

Is dat alleen bij (het meest gebruikte) standje hoog/turbo of ook bij de laagste stand? Bij de laagste stand moet er toch echt wel wát meegetrapt worden. Cijfers wil ik zien.
alleen dat met z'n tweeën verplicht naast elkaar fietsen... (zelfs als er van de andere kant een ouder met kind aankomt :shock: ) :evil: en vooral :wink:
Zat de fietsersbond op de mopperstoel vandaag?
Dat is het gevaar van een elektrische fiets. Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig.
Mijn moeder fietste met dr gewone fiets hooguit voor de boodschappen. Sinds ze een elektrische fiets heeft, maakt ze tochten van 30-50 kilometer. En zo zijn er meer in mijn familie.
Vooral jongeren die verder niet sporten, maar de hele dag computerspelletjes doen, of jongeren die te dik zijn, zouden niet voor een elektrische fiets moeten kiezen.
Die jongeren reden 5 jaar geleden nog massaal op een bromfiets. Wees blij dat ze nu voor een electrische fiets kiezen.
Fedor schreef:
ma 17 aug, 2020 17:04
Is dat alleen bij (het meest gebruikte) standje hoog/turbo of ook bij de laagste stand? Bij de laagste stand moet er toch echt wel wát meegetrapt worden. Cijfers wil ik zien.
Hier wat cijfers

Kijk vooral naar figuur 8.2 en 9.11 :-)
Anders schreef:
ma 17 aug, 2020 18:45
Die jongeren reden 5 jaar geleden nog massaal op een bromfiets. Wees blij dat ze nu voor een electrische fiets kiezen.
De ene groep jongeren is de andere niet.
In 2008 verhuisde mijn werk naar Ridderkerk, en daar fietste ik (vrijwel) dagelijks naar toe. 's Ochtends heel vroeg, en 's middags rond drie uur weer naar huis. Op mijn rit van Ridderkerk naar Dordt kwam ik altijd grote groepen jongeren tegen die in Rotterdam Zuid op school zaten en rond dat tijdstip weer naar huis fietsten. Afstanden van, naar ik gok, 10-15 km.
Een paar jaar geleden zag ik in die groepen de eerste elektrische fietsen verschijnen, en nu zijn de gewone fietsen de uitzondering. Deze groep jongeren zag ik voorheen niet op een brommer.
Ik begrijp ze natuurlijk heus wel, op die leeftijd had ik ongetwijfeld ook voor een e-bike gekozen, als ik er al het geld voor had gehad. De vraag is of het op termijn verstandig is. De toekomst zal het leren.
Ik mis nog een doelgroep;
- iedereen voor wie fietsen voorheen alleen maar voor de wind kon, kan sinds de elektrische fiets ook tegenwind de fiets nemen.
"Het is toch onhandig als je eerst de hele wereld rond moet fietsen om weer thuis te kunnen komen".
https://speld.nl/2020/06/10/nu-stijn-ee ... e-fietsen/

Schijnt dat niet iedereen zich hierin kan vinden.
Fietsen mag niet ontspannend zijn, vindt man zonder elektrische fiets.
‘Het moet een helletocht zijn’

En een sullige helm is hierbij ook niet meer nodig met onderstaande Park-Diamond helm-pet :wink:
park-diamond-stijlvolle-helm-pet-.jpg
park-diamond-stijlvolle-helm-pet-.jpg (60.76 KiB) 3533 keer bekeken
Niet zweten als je een uur 28 km/uur fietst 125 W. Ook bij 100 W rond de 25 km/uur zal je geen droge rug houden. Nee wat dat betreft is een electrischefiets ideaal en voor die norm precies op tijd uitgevonden. 25 km per uur fietsen en toch een droog lichaam houden lukt alleen op een e-fiets. Ouderen die 75 Watt 22 km/uur kan fietsen zijn nu op een hand te tellen. Voorheen gingen we met 15 km/uur 30 Watt over het fietspad. Watt versus km heb ik uit een tabel de fietser weegt 70kg en de fiets 10 kg. De weg is vlak en er staat geen wind.
aanvulling bij joukon's 'fietsen mag niet ontspannend zijn' : https://speld.nl/2020/07/29/fietsen-mag ... che-fiets/ :D :wink:
De elektrische fiets?

Ik kom naast leeftijdsgenootjes op een e-bike, ik ben zelf 68 jaar, steeds meer mtb-, racefietsers tegen met trapondersteuning. Met een zichtbaar en of discreet verstopt motortje.

/J
hoogframe schreef:
ma 17 aug, 2020 19:41
aanvulling bij joukon's 'fietsen mag niet ontspannend zijn' : https://speld.nl/2020/07/29/fietsen-mag ... che-fiets/ :D :wink:
Gesponsorde content, waarin degene die moe wil worden wordt neergezet als een idioot, en de conclusie is: koop een rijwiel met trapondersteuning bij de adverteerder. 😉
J de Groote schreef: De elektrische fiets?

Ik kom naast leeftijdsgenootjes op een e-bike, ik ben zelf 68 jaar, steeds meer mtb-, racefietsers tegen met trapondersteuning. Met een zichtbaar en of discreet verstopt motortje.

/J
Wellicht even oefenen omdat te leren herkennen. Zo makkelijk is het niet omdat te verstoppen zeker een accu die wat langer een behoorlijk vermogen moet leveren.
Wat een dom artikel.
Moet er nu echt een reden zijn om een electrische fiets te mogen kopen?

Voor mij is het simpel, het bestaat, het is leuk, en ik kan het betalen.
En meestal trap ik er harder op dan op mijn oude gewone fiets, maar ik ga wel een pak verder.

4 maand ebike, en ondanks Corona toch 6 kg kwijt, en dat zonder woon-werk, want ik werk thuis sinds Maart.

Laat mensen toch eens zelf hun keuzes maken.
Ik begin te denken dat de fietsersbond de ebike op doktersvoorschrift wil zetten. Of nog een paar extra regeltjes invoeren wie wanneer waar mag rijden met een fiets....
om Joep te quoten: Flikker toch op mannen.
pitatwork schreef:
ma 17 aug, 2020 15:48
Wel eens over nagedacht dat het leuk is om als getrouwd koppel, de ene sportiever dan de andere, ook zo wel eens samen op fietsvakantie kunnen ?
Mijn vrouw (55) heeft net een nieuwe, ik rijd met Rohloff op Surly, graag weg voor 1000 km, maar zij fietst niet zo heel graag.
Dus heb ik voorgesteld elektrisch te fietsen, ik regel alles (fietshouding, planning afhankelijk van het weer, de km moeten niet, mogen wel en als we iets leuks zien stoppen we.
Net thuis vandaag en gisteren hebben we ong. 65 km gereden, zonder dat ze het wist en veel gestopt.
Het kan, koppels zo op verlof, de volgende stap is met de auto+fiets naar Bourgogne, chambres d'hotes 1 nacht ,dan met de fiets 1 week vandaaruit en kijken dat we ons amuseren, alles mag, niets moet. Terug aan chambres d'hotes, overnachten en nagenieten van ( kleine) fietsvakantie.
Hopelijk zonder valpartijen, mankementen enz. kunnen we verder plannen maken om steeds dat kleine beetje meer.
Gewoon prachtig. Kunnen jullie samen genieten en daar draait het toch om.
WimB schreef:
ma 17 aug, 2020 20:55
J de Groote schreef: De elektrische fiets?

Ik kom naast leeftijdsgenootjes op een e-bike, ik ben zelf 68 jaar, steeds meer mtb-, racefietsers tegen met trapondersteuning. Met een zichtbaar en of discreet verstopt motortje.

/J
Wellicht even oefenen omdat te leren herkennen. Zo makkelijk is het niet omdat te verstoppen zeker een accu die wat langer een behoorlijk vermogen moet leveren.
De Vivax-Assist 'motordoping' was moeilijk te herkennen, ter ziele, heeft de crisis niet overleefd. De Fazua en MAHLE ebikemotion systemen verraden zichzelf, zijn niet helemaal fluisterstil-;)
bert sitters schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18
Voor wie is een fiets met elektrische trapondersteuning wél handig?
Er is de nodige discussie over het nut van een e-bike. Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
De Fietsersbond heeft een paar punten op een rijtje gezet, waarbij een elektrische fiets op maat kan zijn:
1. De elektrische fiets is een uitkomst voor mensen die vanwege hun gezondheid niet meer op een gewone fiets snel kunnen fietsen.
2. Voor jongeren met een hectisch leven kan het rustgevend zijn om het op een elektrische fiets kalm aan te doen.
3. Mensen die 10 tot 20 kilometer van hun werk (of school) wonen. Met een elektrische fiets hoef je niet eerder van huis omdat je tegenwind hebt. Je rijdt met een constante snelheid zonder dat je ervan gaat zweten.
4. Voor mensen die in heuvelachtig gebied wonen en vanwege de klimmetjes vaak de auto pakken.
5. Fietsers die veel gewicht te torsen hebben. Een ouder met een paar kinderen achterop kan bij het optrekken dat steuntje in de rug wel gebruiken.
Zie verder: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... Yjgwd3B80U
Het is niet voor niets dat de fietsersbond het artikel begint met :

Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen. Nederland kent een norm gezond bewegen. Volgens die norm moet een jongere per dag een uur lang ongeveer 125 watt op de fiets leveren, een volwassene een halfuur 100 watt en een oudere een halfuur 75 watt. Dit is geen zware inspanning, kost geen zweet en is goed voor je gezondheid. Dat halfuurtje ontspannen fietsen is onderhoud. Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen.
Dat is het gevaar van een elektrische fiets. Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig. Vooral jongeren die verder niet sporten, maar de hele dag computerspelletjes doen, of jongeren die te dik zijn, zouden niet voor een elektrische fiets moeten kiezen.

Snellere gewone fiets

En met 100 watt kun je ook op een gewone fiets best snel fietsen, blijkt uit metingen. Een fitte volwassene of een jongere hoeft voor een snelheid van tussen de twintig en vijfentwintig kilometer per uur geen elektrische fiets aan te schaffen. Met een gewone, goede sportieve fiets en een gezonde, matige inspanning haal je die snelheid ook. Dus overweeg je een elektrische fiets aan te schaffen omdat een gewone fiets zo zwaar trapt, kijk ook eens naar een snellere gewone fiets. In ieder geval veel goedkoper en minder kwetsbaar.

===========================

Ik ben het overigens niet helemaal eens met " Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen. Dat is het gevaar van een elektrische fiets. " Het is wel een gevaar maar geen bezwaar. Je kan namelijk de ondersteuning omlaag doen en bij standje uit zelfs meer watts moeten leveren. Op die manier is het zelfs beter. Je kan op elk moment van de dag de gepaste stand kiezen, ook uit.
Fedor schreef:
ma 17 aug, 2020 17:04
Overigens vind ik de rest van het artikel niet echt onderbouwd:

"Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen. Nederland kent een norm gezond bewegen. Volgens die norm moet een jongere per dag een uur lang ongeveer 125 watt op de fiets leveren, een volwassene een halfuur 100 watt en een oudere een halfuur 75 watt. Dit is geen zware inspanning, kost geen zweet en is goed voor je gezondheid. Dat halfuurtje ontspannen fietsen is onderhoud. Het bezwaar van de elektrische fiets is dat je je best moet doen om de minimale inspanning van 100 watt inspanning te halen.
Dat is het gevaar van een elektrische fiets. Je denkt dat je gezond bezig bent, maar ondertussen doe je veel te weinig."

Is dat alleen bij (het meest gebruikte) standje hoog/turbo of ook bij de laagste stand? Bij de laagste stand moet er toch echt wel wát meegetrapt worden. Cijfers wil ik zien.
Er zit inderdaad een knop op en die kan prima omlaag om het wat meer een training te maken. Dan is het een voordeel als ie wat zwaarder is door motor en accu.
Je kan de belasting in ieder geval goed doseren en de ondersteuning laten afhangen van of je ergens op tijd moet zijn/gaat komen. En op de terugweg natuurlijk gewoon ondersteuning uit.......
Hans Keesom schreef:
ma 17 aug, 2020 23:45


Er zit inderdaad een knop op en die kan prima omlaag om het wat meer een training te maken. Dan is het een voordeel als ie wat zwaarder is door motor en accu.
Je kan de belasting in ieder geval goed doseren en de ondersteuning laten afhangen van of je ergens op tijd moet zijn/gaat komen. En op de terugweg natuurlijk gewoon ondersteuning uit.......
Er zit een knop op, waarbij aangemerkt moet worden dat wie eenmaal de smaak te pakken heeft gekregen van gemak, niet snel ertoe overgaat die knop uit te zetten, of een tandje zwaarder willen fietsen. 'Men is liever lui dan moe'. Of positief gesteld; 'gemak dient de mens'. Dat jij de uitzondering op de regel bent maakt nog niet dat ik op fietspad 'anders' zie.

Zelfde zie je in huishouden dat wie eenmaal het gemak van de wasmachine ervaren heeft, niet snel geneigd zal zijn om terug te gaan naar grootmoeders tijd met wasbord en stuk groene zeep de was doen.
Het kan wel :wink:

Het gazon met Engels Rai zal menigeen niet meer met de zeis ter hand nemen.
Ook de heggenschaar is verruild voor elektrisch.

Het aantal stopcontacten in een nieuwbouw woning van de jaren 50 en nu laat zien dat het aantal elektrische apparaten flink is toegenomen. Onze energie honger ook. Maar dat is een andere discussie :)