Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm op e-bike verplicht? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

helm op e-bike verplicht?

236 berichten
Laat de overheid dan die cursussen maar wat sponsoren en er campagne voor voeren.

Of je verplicht de verkopers van fietsen om een introductie van 1h met een verplicht filmpje mee te leveren over veiligheid op een ebike.

Vandaag mag iedereen ook met mijn B-autorijbewijs op een 125 CC motor rijden zonder extra test.
En vermits ik mijn rijbewijs in de vorige eeuw heb gehaald mag ik morgen op een Kawasaki met veel Xen en Ren weg rijden.
Niet dat ik het zou doen, maar daar zit meer gevaar.

Blijkt dat de ongevallen met ebikes vooral ongevallen zijn waar maar één partij bij betrokken is, dus dat is vallen of tegen een paaltje rijden....
Misschien moeten de e-bikes nog wat innovatiever worden? Nu stopt de ondersteuning verplicht bij 25 km/u. Maar voor veel gebruikers zou ondersteuning tot 18 km/u mooi genoeg zijn. Maak die grens instelbaar, in plaats van de kracht waarmee je ondersteund wordt (of beide).
Merk op dat dealers erg eenvoudig die maximumgrens kunnen verwijderen, waardoor sommigen gewoon op een opgevoerde scooter zitten.
PietV schreef:
wo 01 jul, 2020 11:00
Met een helmplicht voor automobilisten maakt autorijden onveiliger. Een onzinnige eis binnen de kooiconstructie van een auto.
Ja dat denken die rallyrijders ook altijd.
eindgebruiker schreef:
wo 01 jul, 2020 11:59
PietV schreef:
wo 01 jul, 2020 11:00
Met een helmplicht voor automobilisten maakt autorijden onveiliger. Een onzinnige eis binnen de kooiconstructie van een auto.
Ja dat denken die rallyrijders ook altijd.
Ik vraag me af bij hoeveel (eenzijdige) auto-ongelukken er sprake is van hoofdletsel, en dan niet alleen door de airbag. Ondanks dat het al jaren verplicht is wordt het dragen van de gordel van wat ik zie nog vaak vergeten. Nog even afgezien van het zich niet houden aan de maximum snelheid in vooral de bebouwde kom (op de snelweg interesseert het me niet). Als je met 30 km/u met je kop tegen het stuur of dashboard aan knalt heb je volgens mij een nog wel groter probleem dan als je op de fiets ten val komt.
Je kunt het allemaal wel veiliger proberen te maken, zolang degenen die zich het veiligst voelen (en mogelijk ook zijn) zich niet aan de regels blijven houden blijf je als fietser of wandelaar de zwakkere.
Een helm helpt daar maar ten dele bij.
Als je met 30 op je stuur van je auto klapt ben je niet blij, als je met 30 op een stoeprand rolt en je hebt pech vertel je het gewoon niet meer na...
_Peter_ schreef: Je kunt het allemaal wel veiliger proberen te maken, zolang degenen die zich het veiligst voelen (en mogelijk ook zijn) zich niet aan de regels blijven houden blijf je als fietser of wandelaar de zwakkere.
Er werd eerder al gesteld dat niet alleen e-bikers te snel rijden of aso gedrag vertonen, dat klopt helemaal, maar de snelheden liggen wel makkelijk veel hoger en da's wel een factor in de oorzaak en schade van ongevallen.
Wat mij vooral opvalt de laatste jaren met met name oudere ebike fietsers is dat ze het lastig vinden omdat ze van een gemiddelde van 18 kmh naar een gemiddelde gaan van 24 kmh. Je remweg is een eind langer, vooral als er nog trommelremmen op je ebike zitten (zie daar heel wat van), je moet eerder reageren, en als je als koppel naast elkaar fietst kan dat lelijke situaties opleveren.

Hier in de buurt hebben we redelijk wat fiets onvriendelijke verkeerssituaties (noord holland noord), en het gaat hier wel eens lelijk fout. Mijn schoonvader is wat jaartjes geleden ook op zijn ebike tegen iets aan gekomen (eenzijdig ongeluk) en had een lichte hersenschudding.

Ik weet niet of een helmplicht werkt, maar max 27 kmh op een fiets is gewoon behoorlijk hard voor iemand die onbeschermd op een fiets zit, en met die snelheden 't asfalt of een boom raken is gewoon echt onprettig.

En dat asociale zie ik hier niet echt, wel gewoon onvoorbereid zijn op een verkeerssituatie en fietsen met dezelfde insteek als 16-18 kmh terwijl je eigenlijk 25-30 gaat.
ericplan schreef:
wo 01 jul, 2020 11:58
Merk op dat dealers erg eenvoudig die maximumgrens kunnen verwijderen, waardoor sommigen gewoon op een opgevoerde scooter zitten.
Als je zoekt op het afregelen van de ondersteuning (wat ik dus wil voor de fiets van mijn vrouw (en zij ook ;)))
krijg je 300 websites en advertenties over het opfokken of de begrenzing verwijderen van e-bikes, maar geen mogelijkheden over het terugschroeven van het vermogen (zodat je ook langer met een acculading doet). Blijkbaar is daar geen markt voor.
eindgebruiker schreef:
wo 01 jul, 2020 11:59
PietV schreef:
wo 01 jul, 2020 11:00
Met een helmplicht voor automobilisten maakt autorijden onveiliger. Een onzinnige eis binnen de kooiconstructie van een auto.
Ja dat denken die rallyrijders ook altijd.
Rallyrijders nemen geen deel aan het verkeer. Rally rijden is een wedstrijdsport met vaak veel ongevallen. Die rijders mogen slecht rijden met ontheffing op een afgesloten parcours. Zij rijden vaak zonder airbags, strak gegespt in een vierpunts racegordels. Zelfs een helm is soms onvoldoende om ernstig- of dodelijk letsel te voorkomen. Kijk eens op YouTube onder "rally crashes".
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...
Inderdaad, ongezonde vorm van jaloezie!
nicolevelo schreef:
di 30 jun, 2020 20:05
Bij een ongeval zijn vaak meerdere weggebruikers betrokken. Waarom zou dan enkel de ebiker een helm moeten dragen en niet de fietser die ook slachtoffer van het ongeval kan zijn?
Dat klopt niet:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/11/onderzoek-fietsongevallen/ schreef: Maar in de praktijk is er bij meer dan 80% van de fietsongevallen geen auto, motorfiets of vrachtwagen betrokken. Als fietsers te maken krijgen met een ongeluk, dan is dat in de meeste gevallen een ongeval zonder tegenpartij, zoals een valpartij, of een aanrijding tegen een obstakel.
bdr schreef:
wo 01 jul, 2020 16:12
nicolevelo schreef:
di 30 jun, 2020 20:05
Bij een ongeval zijn vaak meerdere weggebruikers betrokken. Waarom zou dan enkel de ebiker een helm moeten dragen en niet de fietser die ook slachtoffer van het ongeval kan zijn?
Dat klopt niet:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/11/onderzoek-fietsongevallen/ schreef: Maar in de praktijk is er bij meer dan 80% van de fietsongevallen geen auto, motorfiets of vrachtwagen betrokken. Als fietsers te maken krijgen met een ongeluk, dan is dat in de meeste gevallen een ongeval zonder tegenpartij, zoals een valpartij, of een aanrijding tegen een obstakel.
Klopt, daarom juist de fietspaden verbeteren: breder, obstakels weg, geen losliggende tegels, geen hobbels door wortels, zorgen voor overzichtelijkheid, geen plotselinge, haakse bochten.
En een proeve van bekwaamheid voor diegenen die er gebruik van wensen te maken ;)
Grandonneur schreef:
wo 01 jul, 2020 16:48
En een proeve van bekwaamheid voor diegenen die er gebruik van wensen te maken ;)
Misschien ook een IQ test, kaartleestest, hoortest en bewijs van goed gedrag en zeden toevoegen, en een verklaring van mama en papa dat je het redt zonder zijwieltjes. :twisted:

Of aparte fietspaden maken voor jongeren met ebikes, jongeren op gewone fietsen, mountainbikes, roadbikes, gravelbikes, randonneurs, bakfietsen, 60plussers op gewone fietsen, 60 plussers op ebikes, speedpedelecs en omafietsen. Ieder zijn strookje :lol:

En ineens ook rekeningrijden voor fietsers invoeren! Een basisprijs per km, en extra voor een ebike, en voor elke zak die je er aan hangt.

Kan makkelijk door op de autostrades wat extra lijnen te verven, en al het auto- en vrachtverkeer over de huidige fietspaden te sturen.
Als we dan al die fietswegen vol leggen met rubber tegels, dan rijdt iedereen wat trager (meer weerstand), en als je valt val je zacht.

Probleem opgelost!
Rokon schreef:
wo 01 jul, 2020 14:08
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...
Inderdaad, ongezonde vorm van jaloezie!
Weet je een oplossing of ben je onderdeel van het probleem?
Shadow schreef:
wo 01 jul, 2020 17:21
Rokon schreef:
wo 01 jul, 2020 14:08
Blackbelt schreef:
di 30 jun, 2020 14:14
Er zijn toch mensen die alles aangrijpen om ebikes te bashen...
Inderdaad, ongezonde vorm van jaloezie!
Weet je een oplossing of ben je onderdeel van het probleem?
Is er dan een probleem?
bert sitters schreef:
wo 01 jul, 2020 16:39
daarom juist de fietspaden verbeteren: breder, obstakels weg, geen losliggende tegels, geen hobbels door wortels, zorgen voor overzichtelijkheid, geen plotselinge, haakse bochten.
Worden ze wel heel erg saai van :(
bert sitters schreef:
di 30 jun, 2020 13:33
Helm op e-bike verplicht. Dit schrijven het Centraal Plan Bureau en het Planbureau voor de leefomgeving in een advies dat vandaag wordt aangeboden aan de regering.

https://www.destentor.nl/binnenland/ver ... gn=stdc_st
Moet me toch is uitleggen waarom een helm dan alleen op de e bike verplicht is. Een normale fiets kan zeker sneller rijden en is dus net zo gevaarlijk. Een e bike wordt niet meer aangedreven boven de 25 km.
Ik weet wel zeker dat een uitleg hierover nergens op slaat en zeker niet gebaseerd op cijfers.
Bert van Sprang schreef:
di 30 jun, 2020 13:44
Dat zou heel goed zijn, of snelheid begrenzen op 20 km/h.
Zijn al begrensd.
het gaat om de omgeving die het fietsen levendig maakt.
Even heel simpel ik zie een helmplicht niet zitten. Neem mijn ouders 76 en 82. Mijn moeder is de jongste maar hartritme stoornissen. Sinds kort een ebike omdat ze mijn vader heuvel op niet kan bijhouden omdat de medicijnen het hartvermogen terugschroeven. Moeders ziet er altijd piekfijn uit met kapperbezoek elke 2 weken. Je denkt toch niet dat ze met een helm op gaat rijden! En met haar alle dames uit de flat. Ze rijden rustig. Ze haalt de 20km echt niet. Dat haalt mn vader niet. En ja ze is sportief met 2-3x sportschool. Kortom fiets dan weg en minder conditie. Kijk bij 0km per uur geen doden gewonden etc maar er is ook zo iets nog als een risico berekening. Op 17 miljoen mensen komen er elk jaar zoveel om het leven door domme fouten in en om het huis. Ik begin me inmiddels toch af te vragen hoe ik ooit volwassen ben geworden met al die gevaarlijke dingen die ik deed zoals keihard naar school fietsen door een drukke stad, kunstrijdend op de schaats. Mag denk ik nu ook niet meer zonder airbags en padding :shock: Trouwens nog wat aan ouderen gevraagd en een aantal was wel eens met de ebike gevallen maar allemaal beurse heupen! Niks met hoofd. De meeste gaven aan dat dit bij opstappen gebeurde als de fiets nog in een te hoge stand stond. Mijn omgebouwde ebike begint pas bij 9km of zo te ondersteunen maar bij gewone begint dat schijnbaar gelijk en als je dan in turbo staat. Vlak ook niet uit dat je zo,n helm overal naartoe moet slepen. Veel moeders worden dan helemaal gek bij het boodschappen doen. Nog meer leuke dingen om te slopen door vandalen en dieven. Ik denk dat de mens ook zelf een beetje autonoom over zn leven moet blijven