Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm op e-bike verplicht? - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

helm op e-bike verplicht?

236 berichten
Het suffe imago van sommige e-bikes lijkt definitief tot het verleden te behoren. Zie hier een model e-gravel bike :lol:
'Schoon' aan de haak 14,5 kg incluis accu verwerkt in het frame.
screenshot.777.jpg
https://www.cyclist.co.uk/sponsored/856 ... avel-bikes

Wel benieuwd hoe dat nu verder afloopt met al of niet helm verplicht voor e-bikes. Zie ts aan begin van dit draadje.
Ik vind hem anders turbo suf. :lol:
Stuur-zadelhoogte ook bijpassend voor een e-bike. Grappig. Misschien is ie ook met verlengde stuurpijn leverbaar. Dan zie ik nog meer mogelijkheden.

Volgens mij is het vooral een fiets om niet te accepteren dat het gewoon niet meer gaat en dat je ook iets anders kan gaan doen.
NB: Ik heb het over racefietsen. Vakantiefietsen kan natuurlijk prima op een e-bike. Racefietsen gaat wat minder over genieten en zijn, maar over inspannen en sport.
@geelfietsje, We drijven wel erg ver van het oorspronkelijke topic af.
Maar dit soort denigrerende opmerkingen mogen niet onbeantwoord blijven.

Moet ik stoppen met boeken lezen omdat ik een bril nodig heb?
Niet zo'n lange tenen! Ook ik rijd heel wat elektrische kilometers!

Wat is dat toch rond dit onderwerp?
Met helm trouwens!!!

Wat mij betreft is een racefiets om te sporten. Een mountainbike met motor vind ik beter te plaatsen. Dan kan je nog lekker downhillen.
geelfietsje schreef:
za 15 aug, 2020 09:41
...Vakantiefietsen kan natuurlijk prima op een e-bike. Racefietsen gaat wat minder over genieten en zijn, maar over inspannen en sport.
Vind jij. Ik vind het tof om me in te spannen op een vakantiefiets. Lekker ver en veel klimmen: heerlijk! Ieder zijn ding.
Zeker.
Je draait trouwens de redenering om. Je kan prima sporten op een vakantie fiets. Het hoeft niet.
Zo je wil hoef je niet te sporten op een racefiets, maar ja. Ieder zijn ding en mening. Ik vind een gemotoriseerde racefiets suf.
geelfietsje schreef:
za 15 aug, 2020 10:59
...
Zo je wil hoef je niet te sporten op een racefiets, maar ja. Ieder zijn ding en mening. Ik vind een gemotoriseerde racefiets suf.
Wat vind je van deze wielrenner?

https://www.dvhn.nl/groningen/Stadjer-r ... 24582.html

Ik twijfel of het een echt verhaal is, of een satire in een soort De Speld-rubriek van deze krant. Overigens zijn er ook vakantiefietsers die enorme bedragen uittrekken voor een fiets. En er dan na één vakantie achter komen dat een fietsvakantie 'zeg maar niet echt hun ding is'.

Dit heeft natuurlijk niets met het topic te maken 🤔, maar ik wilde het toch delen 😉
Hij zit ook op Strava. Haalt op 50 km een gemiddelde van 26km/h... met deze racefiets dus.

Ach ieder zijn hobby :)
Maar gewoon een racefiets geen e- bike. Slechts het schakelen gaat electrisch.
geelfietsje schreef:
za 15 aug, 2020 10:59
Zeker.
Je draait trouwens de redenering om. Je kan prima sporten op een vakantie fiets. Het hoeft niet.
Zo je wil hoef je niet te sporten op een racefiets, maar ja. Ieder zijn ding en mening. Ik vind een gemotoriseerde racefiets suf.
Meningen zijn waardevol. Maar veel vaker is geen mening nog veel waardevoller.

Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Ervaar hoe je je leven lichter, leuker en een stuk gezelliger maakt door geen mening te hebben :wink:
Fedor schreef:
za 15 aug, 2020 12:33
Hij zit ook op Strava. Haalt op 50 km een gemiddelde van 26km/h... met deze racefiets dus.

Ach ieder zijn hobby :)
En zo blijkt maar weer dat de beschermende werking van een helm niet werkt met terugwerkende kracht ;-)

Er zijn heel veel mensen die vele duizenden euro's meer hebben uitgegeven aan een auto, huis, fiets, partner of computer waarbij ik vraagtekens kan plaatsen bij de meerwaarde. Maar ik hoop dat hij uitroeptekens kan plaatsen.
Hij is er gelukkig mee en dat gun ik hem. Het is en blijft een mooie fiets om naar te kijken.
joukon schreef:
za 15 aug, 2020 13:07
geelfietsje schreef:
za 15 aug, 2020 10:59
Zeker.
Je draait trouwens de redenering om. Je kan prima sporten op een vakantie fiets. Het hoeft niet.
Zo je wil hoef je niet te sporten op een racefiets, maar ja. Ieder zijn ding en mening. Ik vind een gemotoriseerde racefiets suf.
Meningen zijn waardevol. Maar veel vaker is geen mening nog veel waardevoller.

Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Ervaar hoe je je leven lichter, leuker en een stuk gezelliger maakt door geen mening te hebben :wink:
Geldt ook voor ongevraagde tips, denk ik :D
Het ging even over imago. Laat dat nou heel veel met meningen te maken hebben.
Laten we teruggaan naar de verplichting al dan niet van een helm op een e-bike.
Of gewoon afsluiten natuurlijk.
spoorzoeker schreef:
za 15 aug, 2020 10:43
@geelfietsje, We drijven wel erg ver van het oorspronkelijke topic af.
Maar dit soort denigrerende opmerkingen mogen niet onbeantwoord blijven.

Moet ik stoppen met boeken lezen omdat ik een bril nodig heb?
Mmmm, interessante vergelijking.
Je zou inderdaad naar de e-fiets kunnen kijken zoals naar een vals gebit, een bril of een hoorapparaat.
Een prothese met andere woorden.
Dat opent mogelijkheden, zoals een gedeeltelijke terugbetaling door de ziekteverzekering wanneer je kunt aantonen dat de fysieke conditie zover achteruit is gegaan dat je die e-fiets nodig hebt om te fietsen.
De ziekteverzekering zou in dat geval voorwaarden kunnen stellen, zoals de verplichte helmdracht.
Misschien is dat geen slecht idee.
Wordt een leesbril vergoed?

Dit soort voorzieningen en de beoordeling daarvan gaan via de WMO en niet via de zorgverzekering. Volgens mij kan dat nu ook al.

In hoeverre zorgverzekeraars verantwoordelijk zijn voor het compenseren van normale veroudering is de vraag, maar wel een idee. Mogen ze meteen de helm vergoeden.
Aangetoond is dat bewegen (over sporten heb ik het hier niet) (fietsen dus) een positief effect heeft op de gezondheid, dus dan zou je eigenlijk wel verwachten dat zorgkostenverzekeraars je korting geven op de premie, net zoals ze automoblisten korting geven op schadevrij rijden.
De werkelijkheid is helaas anders, waarschijnlijk omdat je niet (of moeilijker) kan bewijzen dat je fietst. De grootste winst zit hem dus in een voor jou langer leven, met helaas oplopende premies voor je zorgkosten omdat het merendeel van NL in het blik blijft/moet zitten.